Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 28 jul 2025 18:26

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 29 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: The 3rd Moon from the Left.
Tænkte at det kunne være relevant istedetfor altid at skulle referere til cf-guiden.

Det ville være rart hvis vi havde en sticky topic i toppen som man så kunne læse (på dansk) og forstå, sådan så man slap for at stille alverdens spørgsmål? ;)

Nogen der er interesserede i dét?

Og er der nogen der er friske på at være med til at hjælpe/komme med gode ideér til at lave den?

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sjælland
Hvad tror du oddsne er for at de brugere der har brug for at læse den rent faktisk gider gøre det istedet for at stille spørgsmål? Når de nu ikke gider læse Christians rigtig fine guide, så gider de vel heller ikke læse en anden herinde, bare fordi den er sticky herinde.

Idag kan vi dø af at elske med hinanden
Så vi lever som vi gør. fordi vi ved vi' på spanden
Verden er for fuld af lort, til jeg kan sortere
Så jeg prøver bare på at få mit liv til at fungere

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: helt væk og lige her.
Jeg syndes det lyder som en god ide MAXI G
Og jeg vil gerne hjælpe hvis jeg kan komme til det, men...

Er det ikke for at slippe for at folk laver nye tråde hele tiden om noget der har været der ?
jeg mener.. hvis de ikke engang gider at bruge søgemaskinen osv, så tror jeg bare desværre heller ikke de gider at se på denne tråd..
Altså... man kan jo håbe de gør det :) så jeg syndes nu det er en udmærket ide.

EDIT : bubber og swingerne skrev vist hurtigere end mig ;) men ja.. det var noget iden stil jeg også mente

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Under hatten, over bordet.
Go ahead, tror desværre bare ikke du ville få særlig meget profit ud af det :/

Medlem
Brugeravatar

Nu er CF guiden jo rimelig gammel og den kan uden problemer udvides. Har ikke den store erfaring (har kun groet en enkelt gang, anden gang er så startet nu ;)), men vil gerne hjælpe til hvis det er.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Nej det kan jeg selvfølgelig godt se, men.. tænkte at hvis vi nu allesammen gik sammen om at tilføje nogle gode ting og tips man som nybegynder BØR undersøge under alle omstændigheder FØR man poster, så ville det måske gavne vores forum i længden, da det ser ud til at over 80% af alle indlæg er spørgsmål som man rent faktisk godt KAN google hvis man gider og har lidt fantasi og forståelse for botanik og elektricitet ;)

Hvis vi så oven i det, så lavede posten sticky og flashede den med lidt farver, kunne det jo godt tænkes at folk rent faktisk så den? og så ku vi få nogle flere dyrkere hurtigere og få nogle flere billede-dagbøger og grows at følge istedetfor? lære hurtigere og få mere information om strains, som vel egentligt er den årsag at vi følger forummet? for at lære noget nyt om nye sorter? ..

anyways, det selvfølgelig kun hvis der er stemning for det.

Jeg kan godt se at projektet måske lige er større end først antaget, men om ikke andet kunne vi måske starte selve begynder guiden ud med at linke til netop cf-guiden, hvortil vi så kunne stille det op på en sådan måde at man som person kan skelne imellem hvad der er MEST vigtigt og MINDST vigtigt så man ikke skal overskue det hele på en gang :)

I realiteten er det jo egentligt ikk så svært.. man tager en potte, fylder noget jord i den, derefter et frø, venter... så lader man den tørre ud, og vander så igen.. ca 3-4 uger senere begynder man at gøde, og så venter man.. og ca 8-10 uger senere høster man.. altså.. i princippet ;) .. hvis vi nu ku forenkle de simple termer for folk, ville det måske være mere forståeligt.

tag et eksempel; de typiske spørgsmål der kommer ind, og i vilkårlig rækkefølge er; hvad sort skal jeg dyrke? hvor kan jeg købe xxxxx , hvor stort skal mit skab være, ventilation? lys? gødning? osv..

istedetfor at smække en gødningsplan i hovedet på en nybegynder kunne man (ud fra vores erfaring) forklare ca. hvor meget og hvor lidt der skal bruges så man er SIKKER på at planten får en hvis mængde gødning, dog stadig ikke for meget. på denne måde ku det så være op til den enkelte at eksperimentere med større og mindre mængder efter behov?

jeg ved ikke om det bliver for uoverskueligt i længden, men jeg tror på at det må være muligt at gøre mere end blot at henvise til en guide. Det må være muligt at tage noget af guidens indhold og "oversætte" til et mere "brugervenligt" sprog, så man forstår det nemmere og bedre?

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Casa Tranquila
Altså jeg vil gerne hjælpe. Jeg er selv 2. gangs udendørs grower men tænker at os nybegyndere kan bruges til at sige om det i skriver er letforståeligt osv.

Desuden kan vi nybegyndere også hjælpe med hvilke spørgsmål der er svære at finde frem til selv. F.eks. føler jeg selv at jeg har prøvet men kan ikke rigtigt finde noget om gødnings doser. Ihvertfald ikke noget jeg har forstået ordentligt. Det ville være dejligt at få udpenslet som nybegynder, jeg er ihvertfald bange for at overgøde.

Det fedeste ville være at få lov af CF at redigere i hans guide. Måske opdatere den med guides til SCROG, SOG osv.

Medlem
Brugeravatar

Helt ærligt...

Hvis man ikke kan finde ud af at gro cannabis med Christians guide, så bør man finde noget andet at lave.

Min holdning:
Lad det blive som det er, henvis til cf guiden.... Den virker!

I øvrigt, så tror jeg ikke at vi kan undgå alle de nybegynder spørgsmål, i takt med at der hele tiden kommer nye growers ind på forummet, uanset om der kommer en ny guide herinde eller ej.

Medlem

Smoke'N'Fly skrev:
Helt ærligt...

Hvis man ikke kan finde ud af at gro cannabis med Christians guide, så bør man finde noget andet at lave.

Min holdning:
Lad det blive som det er, henvis til cf guiden.... Den virker!

I øvrigt, så tror jeg ikke at vi kan undgå alle de nybegynder spørgsmål, i takt med at der hele tiden kommer nye growers ind på forummet, uanset om der kommer en ny guide herinde eller ej.

Den fik mig vågen??

Først af alt , ja det en fin og brugbar guide,

Men kan du så forklare hvorfor det stadig fosser ind med spørgsmål EFTER de har læst den?
Og hvorfor det stadig kokser for dem når de endelig går igang??

Jeg skrev et indlæg der var MØG langt men tænkte igen at så meget kunne folk nok ikke kapre.

Hrr hrrmm!! Kort version.

Den guide er GAMMEL, så gammel at elpriserne ikke har fulgt med genemsnitlig set.!

Hvorfor skriver den ikke noget om lige præcis gødedoser? GHE f.eks er over 20 år gammel, CF guiden er temlig væmlig yngere???

Hvorfor er der ikke nævnt at en autoblomstrende sort er god for nybegyndere?

Hvorfor består de 4 første sider af ren tekst når man flittig henviser den som problemløsningen på alt?

Hvorfor står alt det crap om hvorfor dyrke og hvordan det virker på de 4 sider? Det hører sig til slutningen.

Hvorfor beskriver den ikke en flere forskellige plantesorters størrelser, så vi på forums er frie for - Hvor mange planter har jeg plads til på x m2.?

Hvorfor nævner den ikke at når man dyrker inde i 99 ud af 100 tilfælde ALDRIG lader den vokse sig til fuld størrelse?

Hvorfor findes der kun 2-3 pics af hvert problem når man kan finde over 10 tråde om det samme problem men overhoved ikke ligner?
(MaxG "trådstarter" kender til det problem ved jeg)

Hvorfor bruger CF gentagende gange ordene - FARLIG og PAS PÅ -
Hvad er det farlige i at en plante udvikler preflowers? Der endnu ingen der er døde af at dyrke hamp
(Forstås på den måde at planten ikke er kødædende og spiser dig.)

Jeg kan ret så mange endnu men hvorom alt er.

Why fix it, if it aint broken?
Fordi vi ikke kunne have haft debatten her om at lave en ny guide over internettet, havde edison kun lavet 999 forsøg på at lave glødepæren og mente det var godt nok!

Jeg er med.. Jeg ved en del og kan skrive..

Men en må tage førertrøjen på skal det lykkes?? Og jeg har en gård der skal køre på 1 prio.

Medlem

Geografisk sted: 2900 happiness?
Altså, man kan jo lave en guide der skære det hele ud i pap ;) så selv mindst grøn fingrede person kan forstå hvad der bliver fortalt :)

Medlem
Brugeravatar

Du har ret i at guiden er gammel og har mangler Chas... (det kunne selvfølgelig være okay at udvide/opdatere guiden)

Men... Jeg har selv lært at dyrke, næsten udelukkende af CF guiden i første omgang.
Så vidt jeg husker, havde jeg ingen spørgsmål bagefter, som var besvaret i guiden.
DERFOR synes jeg at CF guiden er god, og en evt. opdatering af guiden ville selvfølgelig være idéelt.

En HELT ny guide, ville selvfølgelig være nice... Men jeg mener at en opdatering af CF guiden ville være tilstrækkeligt.
(it aint rocket sience)

Medlem

Altså det er da spild af energi at opfinde den dybe tallerken på ny ? - Hvis man vil lave noget genialt, skal man tage noget der er godt, og forbedre det, så

Nu har chas givet en del eksempler på hvad CF-guiden har af mangler, og hvis vi kunne lave en tråd hvor folk f.eks. kunne skrive hvad de mener gerne måtte forbedres og hvad der er godt, så kunne vi bearbejde guiden løbende.

Jeg synes f.eks. at der er alt for lidt info omkring f.eks. curring, hvordan man tilsætter smag/duft til sin plante både før og efter høst, og mere info om forskelle i mellem hydro og jord. Faktisk ville det være rart hvis alle den slags spørgsmål var besvaret igennem guides der er delt op i emner. som f.eks. curring og tørring ligger under høst.

og Ja, der findes guides til alle disse ting, men hvis man kunne samle dem, f.eks. ved at udvide CF-guiden så den ville indeholde disse emner, så ville det da være genialt ?

Samtidig ville det være fedt med en lille "start guide" - altså hvad man skal have a basic ting, og hvilke ting man skal have i orden før man kan gå igang. Sådan en slags step-by-step guide med tilhørende kravliste og billeder med eksempler. :)

Det ville være mit forslag i hvertfald...

Moderator
Brugeravatar

Jeg synes det ville være en bedre idé at få gang i Avanceret dyrkning - FAQ, så kan vi bare skrive de ting der mangler i CF-guiden, og flytte rensede FAQ-indlæg derind i, når emnet har været behandlet, og undergået kritik og tilføjelser. Evt, også lave link-databaser, da der jo i forvejen er glimrende guides andet steds på nettet.

Man skal i hvert fald lige huske at spørge Christian, før man begynder at redigere i hans guide.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Manze skrev:
Go ahead, tror desværre bare ikke du ville få særlig meget profit ud af det :/

LoL.. det sku da heller ikk for min skyld din tanketomme fisk..

Men godt at se at der er god debat omkring emnet.. sjovt at MarjK som er den som måske ALLERMEST har brug for det, slet ikke har en kommentar til emnet.. :D

så meget for at gide at søge og læse andre folks tråde..

anyways, lad debatten fortsætte, det giver stof til eftertanke.

Tak til chas og Roche for at tilbyde deres hjælp, og Kaktus Klausen for sin indsats hvad angår skemaer.

Tror sagtens vi kan lave noget brugervenligt herinde, vi skal bare lige finde ud af hvor vi starter og hvor vi slutter :)

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Max jeg tilbød også min hjælp bare så du er klar over at jeg også gerne vil hjælpe til. Jeg kan ihvertfald fortælle om ting der er svære for en nybegynder at forstå bare ved at læse CF guiden. Jeg har f.eks. svært ved at forstå gødning. Hvor stor skal planten være før gødning tilføres, hvordan sikre man sig ikke at overgøde, hvor tit skal man gøde osv. Der syntes jeg ikke CF guiden forklarer mig det ordentligt.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jack>

Det fordi det er så mega svært at præcisere sat ud fra hvilken gødning, jord, vand (og det's ph-værdi) man bruger. Det har noget at gøre med størrelsen af potten du planter i, samt rodnettet og størrelse på på planten osv..

Jeg kan måske hjælpe dig lidt bedre med dit problem. Men den kan vi lige snuppe over PM. ;)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Hvis man skulle lave sådan en , ville det så ikke være smart at lave den kort og præcis? Frem for som mange forslår, at "udvide" CF-guiden.
Tror grunden til at mange begyndere stiller spørgsmål, til noget som egentlig er besvaret, er fordi at de ikke magter at læse en mange siders guide igennem.
Eksempel:
"Vanding: Vand din plante når de første par centimeter jord er helt tør"

Medlem

Jeg sad og tænkte noget med punktform? Dvs der var en fra gården der foreslog det?

F.eks i LE guide, under el og sikkerhed, der har han sat en punktliste op?
Problemet er den står nederst på siden og han lægger ud med det ikke er legetøj? Dér ryger så alderen ned på et nivaeu hvor man spørger om hvem den henvender sig til? (my opi)

Eller noget henad brandtrekanten? ilt varme og brændsel ellers ingen ild?

Det basic så folkeskoleelever kan følge med selv om det ikke er dem der skal henvendes til!!
Men igen hvorfor ikke lave den som et uddannelsessystem, hvis den plante en dag alligevel bliver lovlig??

F.eks.

Vuggestuen:.
Hvad du skal bruge til indedyrkning af cannabisplanter.

Potter:
Der findes mange forskellige potter. Ler eller plastik er de mest brugte.
Det anbefales at bruge plastik.

Jord:
Ved købejord skal du holde øje med PH-værdi, og om der er tilsat gødning i eller ej?
Der anbefales, så og priklemuld til start af helt nye planter.
Der anbefales en jord med PH-værdi 6.5 med gødning i til større planter.

Vand:
Alt alm dansk postevand kan bruges til at dyrke planter.
Den anbefalede temperatur i vandet når der vandes er 18-22 grader celscius.

Lys:
Der findes mange typer plantelys på markedet.
Det anbefales at studere dette emne grundigt, ikke kun i guiden her men søg evt i google. Valget bør falde på en lyskilde der passer dit behov!

Frø:
Der findes rigtig mange forskellige typer af cannabisplanter idag, nogen har medicinsk virkning, nogen bliver brugt i indstrien.
Det anbefales at studere dette emne grundigt! Valget bør falde på en type der passer til dig!

Børnehaven.
Hvad cannabis har brug for:

Potter:
Potter og cannabisplanter trives fint. Til start kan cannabis nøjes med en ret lille potte. 0.5 L er fint til start.
I takt med at planten vokser, pottes løbende om i større potter. evt fra 0.5 til 5 liters, og fra 5 til 15 liters.
Til en fuldvoksen plante anbefales som minmium en 15 liter beholder.
Alle potter bør være med drænhuller.

Jord:
Til cannabis specielt, bør bruges en luftig jord med godt dræn. Dette kan gøres ved at behandle den købejord man har ved at iblande forskellige ting, det mest brugte idag er leca, roockwool, perlite eller grodan!
Jorden bør være så luftig at den ikke kan gøres kompakt ved vanding.

Lys:
Cannabis planter er en lyskrævende plante. Den har det .....

Folkeskolen: (ekstra valgfag - Co2, og gødning) ------Herfra bliver det så halvavanceret?!? med en del mere tekst------
Hvad du kan gøre for at få en større/bedre cannabisplante

Potter:
Et cannabis rodsystem er verdens mest tætte rodnet naturen kan diske op med.
Det bevirker at potten den står i gerne forholdsvis hurtigt løber tør for næringstoffer. (gødning)
Sørg for rigelig med plads til rødderne i hele plantens levetid, rodnettet vil så kunne følge med planten og levere det planten kræver af friske gødningsstoffer(næringssalte).
Bliver plantens rødder hæmmet i at kun udvide sig, kvitterer planten med ikke at vokse.
Dog et men?
Ved brug af større potter til mindre planter er overvandings-risikoen stor? Dette er en hyppig fejlårsag hos begyndere. Vær varsom og vand "med fornuft"!

Jord:
.......

Der gik fingrende igang?!?!

Men det jeg mener er evt en punktliste hvor man næsten kan huske sådan ca hvor stod hvad??

Når man så når uni består den af rå links til f.eks.
http://www.icmag.com/ic/showthread.php?t=11688
http://www.icmag.com/ic/showthread.php?t=23357
http://community.dcfonline.dk/index.php ... pic&t=8273
M.fl.

Under efteruddanelse og kurser finder man alt fra infirmeriet over, overgødning til hydroponic og loven i danmark + el og sikkerhed, stiklinger, lumen/lux/PAR forklaring og rodsytemmets næringsoptagelsesfunktioner etc.

Hvad siger i?

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Fantastisk Idé chas. Og nogle af dine punkter kan allerede bruges vil jeg mene.

Medlem
Brugeravatar

Synes også det er en god idé!

Forslår en simpel blog side som tumblr eller wordpress. Her er der mulighed for at 'tag' posts/sider. Chas' idé om punkter kan overføres til tags, sådan at alle indlæg med vand kommer indunder vand osv. Der skal selvfølgelig opsættes et regelsæt for hvilke indlæg der skal tagges med hvilke tags. Derudover giver det også mulighed for comments (som kan styres af en admin/mods sådan at der kun modtages gode spørgsmål der faktisk bidrager til det pågældende indlæg).

Synes klart at det bør være et projekt som kører på en side udenfor Psychedelia.dk. Altid lettere at have en fælles side at henvise til i stedet for linke til 50. forskellige tråde.

Edit:
Idéen med forskellig sværhedsgrad er også let løst med tags: let, middel, svær. Dertil kunne man let tilføje et lille ikon for hver indlæg med let [ø], middel [ø], svær [ø]

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 29 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]