Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 27 jul 2025 12:03

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Jordblanding.
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Helt ude i hampen.
Havde egentlig tænkt mig at blande mit jord 75% grøndsagsmuld 25% leca, men kan forstå det er bedre hvad jeg gjorde det med 50% jord 25% leca og 25% sand?
Kan jeg bare køre til stranden og tage sand derfra eller vil der være problemer i det?

Oven i det, har jeg fået afvide at der inde på DF guiden bliver fortalt hvordan man øger PH-værdien. På mit muld står der 5,4-6,4 og det er jo for lavt, men kan ikke finde afsnittet inde på guiden, hjælp? :?:

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Under hatten, over bordet.
50% Muld, med noget NPK ala 10-5-5, og 30% leca og 20% - den bruger jeg selv.

Sand fra stranden?
Hm - er du sikker på du har læst DF guiden?
Så vidt jeg ved står der inde at der ikke må være SALT i sandet?
Jeg tager bare fra legepladsen, det er vel lige så godt som alt andet? :

Mht din muld - ville jeg foreslå at købe noget nyt, da det er for bøvlet at skal købe ph raiser for så lidt.
Evt find noget muld med en PH værdi så tæt på 7 som muligt, og helst mellem 6 og 8. :D

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Helt ude i hampen.
Nu er det så bare jeg ikke har nogen lejeplads lige i nærheden, kan man evt. købe det på en planteskole? hvis ikke, hvordan skal blandings forholdet så være muld/leca? og gør det nogen synelig forskel med sandet?

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Under hatten, over bordet.
MercyLessMe skrev:
Nu er det så bare jeg ikke har nogen lejeplads lige i nærheden, kan man evt. købe det på en planteskole? hvis ikke, hvordan skal blandings forholdet så være muld/leca? og gør det nogen synelig forskel med sandet?

Igen, vil jeg vælge at besvare dit spørgsmål med et citat fra - igen - CF guiden, som du jo har læst, right?

CF guiden skrev:

Cannabis gror bedst i en sandholdig/luftig jord, der tillader vandet at dræne relativt hurtigt. Rødderne har brug for ilt, og derfor er jordtyper der er konstant vandmættede ikke så gode.
Vi skal prøve på at lave en jordblanding der imiterer naturen så godt som muligt, hvilket vil sige at vores blanding ideelt set skal indeholde følgende 4 komponenter.

Særligt sand har en stor indflydelse på hvorledes vand optages, gemmes eller løber igennem jorden.
Vand løber meget let igennem sand, så en meget sandholdig jord, vil typisk være mere luftig (dvs. indeholde mere ilt) end en jord helt uden sand.
Sand er let at skaffe, så en god og billig måde at forbedre en pose pottemuld, er at blande den op med ca. 25% sand. Et andet produkt, Perlite, har stort set samme egenskaber som sand. Det er meget lettere (sand er lidt tungt at slæbe hjem fra Bauhaus), men desværre også noget dyrere

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: North State :)
For høj pH kan sænkes ved at tilsætte spagnum. For lav pH kan hæves ved at tilfører kalk. Jeg bruger dolomitkalk.
Sand, grus og småsten findes som sagt overalt. Det er dog vigtigt at man ikke bytter om på sand og fugesand :)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]