Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 28 jul 2025 18:32

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 4 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem

Geografisk sted: 2900 happiness?
Hej :) ville en 400w hps flower spectre kunne blive brugt til både vegge og blomst?

Hvis man køre vegge 18 timer/6 timer?

har nemlig overvejet at købe et færdigt kit så alting jo passede.. og så kunne jeg opgradere senere..
her er kit'et

400W lampe kit består af:
GIB Pro V-T 400W ballast - kan både køre HPS og MH.
400W HPS Flower spectre pærer
Nubret reflektor med E40 fatning
Easy roll ophæng

prisen er 700 kr er det en fair pris for grejet? :)

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: North State :)
Den kan den snildt. Og det er jo dejlig overskueligt med et kit; man sparer (700 er en fin pris), og som du selv nævner, delene og målene osv. passer sammen uden man behøver tænke særlig meget. Men.. Jeg har aldrig dyrket inde før, så vær opmærksom på at jeg kan vrøvle :)
Jeg har nogle citater til dig:

Fra DCF-Guiden:
Citat:
Mht. valg af pærer, anbefaler jeg en af de nye typer med forbedret blåt lysspektrum.
Der findes utallige forskellige HPS pærer, og de virker alle sammen rimeligt godt, men pærene "Philips Sun/T Agro" og "Osrams Planta/T" er udviklet specielt til brug i drivhuse, og de producerer faktisk hele 53000 lumen pr. pære. Ydermere har disse lamper et bedre lys i det blå spektrum end nogen andre HPS pærer, og de er ikke så meget dyrere end de andre.

Så helt kort : Philips Sun/T Agro og Osram Planta/T er efter min mening langt det bedste allround valg hvis du kun vil have én lampe der skal kunne det hele så godt som muligt.

Med det citat vil jeg fortælle at hvis du køber en agro i stedet for flower spectre så får du lidt bedre kvalitet og en lidt længere levetid osv.
Der hvor du har tænkt at købe din pærer har de også philps pære til samme pris, (240 kr.) men de følger dog ikke med i noget Kit.

Der er også nogle citater fra philips, som nok nærmere er til at blive forvirret over end gavnlige:
Citat:
Fotosyntesen sker mest effektivt på bølgelængder mellem 600 og 630 nm (det orange område). Det svarer til spidseffekten for MASTER SON-T PIA Green Power lyskilden. Desuden frembringer denne lyskilde det største antal fotoner (fotonflux) pr. watt. For nogle afgrøders vedkommende er mængden af blåt lys vigtig for at forhindre strækning af planterne (så de bliver spinkle og skrøbelige). Generelt er mængden af blåt i naturligt dagslys tilstrækkelig til at undgå strækning. Ved dyrkning uden dagslys (f.eks. i klimakamre eller ved dyrkning i flere lag) skal der vælges en lyskilde med mere blåt i sig, f.eks. MASTER HPI-T Plus eller MASTER TL-D lyskilderne.

Jeg tror bare ikke det er relevant i forhold til cannabis måske, Så hellere lad DCF guiden være din bibel.

og så en lille bonus citat:
Citat:
Hvilken indflydelse har assimilationsbelysning på rumtemperaturen i væksthuset?
Sv En del af lysinstallationens energi omdannes til lys, men en betydelig del heraf omdannes også til varme. Der skal påregnes en forøgelse af rumtemperaturen på ca. 0.75° C pr. 1000 lux.

Håber det kunne gavne, god vind!

Medlem

Geografisk sted: 2900 happiness?
Tak for det fyldige svar :b ja må jo nok skaffe mig en philips.. selvom det ville være mere overskueligt at købe en pakke ^^ . . må jo bare smutte forbi biksen så kan de vel samle mig et kit :D haha

Medlem

Har prøvet at køre grows i gennem med ren blomst- ren vegge og en blanding som du nævner.

Blanding er bedst er du doven.

Bedst er helt klart at skifte mellem det "rigtige" pærer. Altså dem hvor producenten eller folk på forums er enige om at det til en given periode.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 4 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]