Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 28 jul 2025 18:30

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 26 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Junior medlem

Billede
Billede

og så lidt af mit setup:

Billede
Billede

og lidt mere af planterne

Billede
Billede

og et af min stikling som bære samme præg:

Billede

kan i hjælpe??? hvorfor bliver de gule allerede?

Dedikeret medlem

Gule spidser er et tegn på overgødning. Er jorden forgødet eller har du eventuelt gødet dem tidligt?

Junior medlem

jeg har købt noget jord der er forgødet , noget der hedder light mix...... siden jeg har plantet har jeg ikke gødet , jeg læste mig til det tidligst var 3 uger efter eller når de var 20 cm høje?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: The 3rd Moon from the Left.
hvad pærer bruger du?

Junior medlem

400 w hps , og det er nok alt for meget!!! så tænker på en cfl 250 eller måske 2 hvis det gør en god forskel. jeg kan desværre ikke sætte kanalventilator op , men bruger 2x100 m3 badventilatore.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tænkte nok at det var en forholdsvis stor pærer du brugte. Jeg var lige ved at sige at det var overvanding, men takket være de fine billeder kunne jeg se at du tørre dem ud imellem vandingerne.

Det varmestress det der.

Du blir nød til at lade døren stå åben OG have blæs på hvis du skal dyrke med den 400watt hps der.. iøvrigt er lampen ALT for tæt på dine planter.. den skal være MINDST 40 cm fra toppen af planten.

EDIT:

Nu læste jeg også lige din anden tråd omkring varme i dit skab ;) .. Spørg du mig, kan du godt have plads til 2 reflectore i det skab der, hvis du hænger dem paralelt.

Så KU du jo køre 2x200watt CFL istedetfor.. mange vil nok sige at det ikke er optimalt iforhold til HPS, men nu når du ikke (kan/vil/må/forstår ikk hvorfor) sætter en kanalventilator op, så er det helt klart det smarteste.

Hvis du alligevel er ligeglad med hvor meget strøm du bruger, så er 2x200watt CFL også fint til den størrelse skab der :) .. men du skal selvfølgelige være opmærksom på at du skal ud og købe:
1 reflektor mere.
4 stks 200 Watt CFL (2x6400K) (2x2700K) og det er alligevel en slat penge at skal slippe.

Så sku du gerne kunne dyrke et grow som hverken blir for varmt, og som samtidigt får dejlige lumen og laver nice buds. :)

Så kan du senere hen eventuelt nedgradere din 400watt HPS til en 250watt HPS så du begrænser varmeopbygningen, og så vil du måske være istand til at blomstre under HPSn istedetfor CFLn og derved få større buds.

jeg kan ikke helt huske hvormange LUMEN en 250watt HPS smider, men jeg ved at en 200watt CFL smider 13.000 Lumen, så hvis du har 2, så har du altså 26.000 Lumen.. og det da okay :)

tror ikk jeg lige kan komme i tanke om mere. :) ellers må du spørge igen.

Junior medlem

min plan er 2 skabe.....

1 veggskab med 250 w cfl eller 2 , 2 x 100m3 udsugning. det er det skab du ser på billederne.

1 blomstringsskab med 400 w hps , cooltube , kulfilter og kanalventilator. det bliver et telt på 120x120x200.

og så er jeg vist nød til at købe lidt nye frø , de planter jeg har vist kaput desværre.

lyder det ikke til at værre optimalt??

tak for god respons

Dedikeret medlem
Brugeravatar

jeg ved godt det lyder dumt, men der er steder på nettet hvor du kan købe grotelte som færdigpakker, altså dette betyder at du får et telt i den størrelse du nu bestiller, og så følger der kulfilter, kanal-ventilator, lampe, pærer og hele svineriet med.. som PASSER til det telt du har købt. :)

Er det ikke nemmere at bestille sådan en færdigpakke, istedetfor at skal købe teltet seperat og cooltuben seperat og kulfilteret seperat osv osv?
Så undgår du nemlig at stå med noget som ikke passer sammen...

hvad angår dit skab og CFL.. jo.. CFL er altid bedst i små lukkede skabe med støjsvag ventilation.. om det er 2x200 eller 2x250watt CFL du vælger at købe er sku fint nok, men ud fra det grej jeg kan høre du gerne vil bestille, så tror jeg heller ikk at du vil ku nøjes med EN cfl bare.. og hvis du har plads til 2, hvorfor så ikk installere 2?

lyder fint ellers.. .. tror du er ved at være nået til det punkt hvor du bare skal bestille det :)

Junior medlem

det tror jeg også....

jeg sender updates som det kommer.

tak for hjælpen endnu engang

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Iøvrigt.. de planter der.. de kan godt reddes ;) .. stil dem i vindueskarmen, og smid en eller anden form for blæser på dem, så de ikk blir så ranglet.. hvis ikk du har en blæser kan du sætte en lille pind ned ved siden planterne og binde en lille snor imellem dem, for at holde dem oprejst..

har du en gammel computer liggende, er det nemt nok at lave en blæser.

(1) skræld en blæser fra en pc.
(2) find en gammel mobil oplader
(3) skær mobiloplader ledningen op, og skil de 2 ledninger inden i ad.. (den ene er plus, den anden er minus)
(4) tag rød og sort ledning fra pcblæser, og forbind dem med plus og minus (altså rød på plus, og sort på minus)
(5) sæt opladeren i stikkontakten og tænd. :)

(6) hvis den ikk virker, så vend om på plus og minus..

(7) tadaaa.... du har nu lavet en hjemmelavet blæser :)

(8) for god ordens skyld skal jeg selvfølgelig lige henvise til at du bruger nogle klamper til at forbinde ledningen med, så der ikke ligger ledning frit åbent.. (idetmindste brug noget god tape) .. det er nemlig årsag til brand og diverse andre ting..

Junior medlem

god stil!!!! det vil jeg gøre... er det også nødvendigt med de helt små????

jeg har kigget lidt rundt har svært ved at finde kits , men kan sammensætte noget for ca 2400. det er med det hele! 120x120x220 , lyder det rimeligt?

Moderator
Brugeravatar

MaximumG skrev:
jeg kan ikke helt huske hvormange LUMEN en 250watt HPS smider, men jeg ved at en 200watt CFL smider 13.000 Lumen, så hvis du har 2, så har du altså 26.000 Lumen.. og det da okay :)

Èn 250W HPS (phillips son-t plus) smider 33.000 lumen, og nu har jeg ikke haft andet CFL, end til belysning, men tror alligevel 2*200W's CFL varmer mere end én 250W HPS?

@Topic
Jeg tror også det er varmestress.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

tuhle skrev:
god stil!!!! det vil jeg gøre... er det også nødvendigt med de helt små????

ja alle blæsere der har ledning, kræver en eller anden slags strøm, og den mest lydløse måde at gøre det på er ved hjælp af mobilopladere da de kun smider 5DC og blæserne normalt kan trække 12DC

dvs. blæserne får ikke fuld kraft, men de virker... :)

Iøvrigt... sølvpapir i et grorum (også selvom det kun er nede omkring potterne) er et stort NO GO! ;)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

BisMann skrev:
Èn 250W HPS (phillips son-t plus) smider 33.000 lumen, og nu har jeg ikke haft andet CFL, end til belysning, men tror alligevel 2*200W's CFL varmer mere end én 250W HPS?

Det tænkte jeg også på, lige indtil jeg mærkede en 400watt hps her i weekenden, og var overbevist om at den smider mindst 4x den varme som 1 200watt cfl gør... HID ER bare MEGET varmere...

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Between a rock and a hard place
Jeg bruger også Light Mix for tiden, og jeg har stadig problemer med fosformangel og gule blade af og til, selvom min plante efterhånden er ved at være gammel. Jeg tror egentlig ikke jorden er så skide velegnet til alle slags planter. Dog kender jeg folk, der gror andre strains end mig, som har været rigtig glade for at bruge det, men personligt gider jeg ikke bruge det længere når denne pose er opbrugt.
Ved ikke, om det eventuelt kan have noget med det at gøre?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

dagny> tjek lige hans billeder ud igen.. vil du selv mene at hans planter ligner noget som overhovedet har været i stand til at suge alt næringen ud af de potter de står i? ... jeg tvivler STÆRKT...

hvad angår lightmix.. så er ligthmix produceret for dem som gerne vil have kontrol over gødningen fra dag 1 af.. (læs: jorden er forgødet, men kun accurat så meget, at man kan begynde at gøde efter de første 1-2 uger) ..

All mix er samme princip, men bare med mere micronæringsstoffer og lidt mere gødning, hvilket vil sige at planten KAN klare sig med den gødning der er deri, men at man stadig kan gøde den senere hen.. det tager bare 3-4 uger før gødningen er sluppet op..

tager man almindelig pottemuld, kan man faktisk gå i 6-8 uger før gødningen er sluppet op... afhængigt af pottens størrelse og plantens størrelse selvfølgeligt..

men ja, hvis jeg sku vælge imellem lightmix og allmix, så valgte jeg allmix.. og sku jeg vælge imellem all-mix og alm pottemuld, så vælger jeg nok pottemulden.. men allmixen er nu også god :) ..

Junior medlem

så fik jeg købt ind......

1 stk 360 m3 kanalventilatore

20 meter slange

et KÆMPE kulfilter

telt 120x120x220

flere planter

2x200 w cfl med reflektore

kokos til at blande i jorden så den bliver mere let , og så skulle det kunne tynde den evt næring der er light-mixen

2x600 w hps med cooltube

2 stk lumatek balaster af dem der kan skifte mellem w... den var dyr så den burde kunne duu??

er man så ikke nogenlunde klar??

skal jeg sætte begge cfl op med det samme eller vente lidt til planterne er kommet lidt mere op??

jeg har i hvert fald løst varme problemet , tempen ligger konstant mellem 22-26 men de kører kun med en cfl lige nu.

jeg vil stadig gerne have lidt feedback på hvad jeg kan gøre ved de planter jeg har som er gule , ville nødigt skulle droppe dem. jeg tror alle værner om deres børn , men det er altid ekstra særligt med de første!!!! ;-)

Moderator
Brugeravatar

Hvis det er varmestress, så skulle det hjælpe nu her, og du vil få sunde bladsæt herfra. :) Er det overgødning, så vil det være en god ide at flushe (skylle) jorden igennem, hælde vand igennem så det ryger ud i bunden, med den overvandingsrisiko der er forbundet hermed. Gør du dette er det yderst vigtigt at lade jorden tørre godt ud før næste vanding. Ellers vil de nok også hurtigt komme ovenpå igen, da selvom light-mix er krads for små planter, er den ikke værre end somså.
Ingen grund til at sætte en CFL til op nu, så små de er, 200W er mere end rigeligt på nuværende tidspunkt.

Lyder som noget lækker udstyr, og jo du burde være nogenlunde klar, til at dyrke igennem. :)

Junior medlem

så du mener godt de små planter vil klare sig?? vil de blade der er påvirket forblive gule eller retter det op?? jeg forstår det som at de næste blade der kommer vil være fine. har skiftet jorden til alm plantejord og halv kokos.

hvor lavt kan jeg hænge cfl`en , nogen siger liger over andre 10-15?

thanks , glæder mig også til de kommer lidt mere op så de kan kommer over i det andet telt. og ikke i det mindste høsten.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
MaximumG skrev:

Iøvrigt... sølvpapir i et grorum (også selvom det kun er nede omkring potterne) er et stort NO GO! ;)

Hvorfor mener du det er et problem dernede? (Har selv sølvpapir omkring mine potter, det er derfor jeg spørger).

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 26 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]