Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 28 jul 2025 18:31

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem

Hej,

Dette er første gang jeg dyrker. jeg har i torsdags eller fredags smidt 11 royal dane frø i sådan en her http://eshop.silvan.dk/webapp/wcs/store ... vhus_41887 - de er alle kommet op, kommer med et billede af de små senere.

Før det (for måske 2 uger siden), prøvede jeg mig frem med 2 erdpurt x purple #1 frø da jeg aldrig har groet før, bare for at få en fornemmelse for det. De er nu lige blevet ompottet, og ser sådan her ud (undskyld den dårlige kvalitet):

da jeg ikke kan finde ud af at hænge en stor cfl pære eller lign. op, foregår det hele i vindueskarmen inden de ryger udenfor. rykker dem lidt rundt, alt efter hvor solen står. synes selv stilkene er rimelig tynde og lange. jeg tager nok ikke fejl hvis jeg siger det er en blanding af at de ikke har nogen blæser på, og solen ikke er helt sikker endnu, så de ikke får nok lys? De er plantet i almindelig så- og priklejord købt i silvan. Ellers synes jeg selv de er meget fine, hvad siger i? Hvornår vil det være passende at sætte dem ud?

Senest rettet af BryGs 08 jul 2010 21:48, rettet i alt 2 gange.

Moderator
Brugeravatar

Ja det er vind og lys mangel der gør dem lidt ranglede. Ser ellers fine ud ja. Sæt dem ud når du stoler på der ikke kommer mere frost, burde være fint om en uge eller to. Det kan anbefales, når du smider dem udenfor, at sætte noget godt drænende (læs: luftigt) jord (evt. rent leca, jord-perlite 50-50) omkring stammerne, og op til kim-bladene. Det gør dem mere rubuste, uden at de bliver lige så svaglige som hvis man giver dem en pind at stå op ad.

Medlem

tak. det råd vil jeg tage til mig, selvom jeg nok har plantet dem for højt oppe i potten til det kan lade sig gøre, så bliver desværre nok nødt til at ompotte igen. Findes der nogle gode metoder til det? Jeg synes det gik lidt voldsomt for sig sidst :)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: The 3rd Moon from the Left.
tag en større potte. fyld noget jord i den så det ca fylder op til kanten. grav et tilsvarende hul ned i jorden på størrelse med din nuværende potte.

tag derefter potten og vend den 90grader og bank den stille i bunden, til den gerne skulle give slip og falde ud i hånden på dig. pas på med at få jordrester under bagsiden af bladende (har givet mig grimme mærker på mine blade grundet det høje gødningsniveau der er i pottemuld). Sæt derefter planten ned i den nye potte, og dæk til med jord fra siderne. slut til sidst af med at ligge et ekstra lag jord ovenpå (gerne en 2-3 cm) for at stabilisere noget af den ranglede del af planten. Så burde den skid være slået :)

et godt råd er at vande planten i den lille potte først, og vente til den er godt på vej til at tørre ud igen. når den når et vist tørhedsniveau så har planten nemmere ved at give slip fra bunden, end hvis den er pjask våd.. så risikiere du nemlig ikke at rødderne blir revet over med det jord som er for vådt til at give slip, når du vender potten for at omplante den :)

Dog ville jeg vente med at ompotte til at rødderne har sat sig godt i den nuværende potte, da du ellers vil risikere at skade de nye rødder som ikke har sat sat godt fast i jorden endnu.. at ompotte for tidligt og ødelægge det fine rodsystem som planten forsøger at danne sig, kan være fatalt for senere optagning af næringsstoffer, og den risikere at blive underernæret og mindre end den ellers ville.

Held og lykke med dig project :)

Medlem

MaximumG skrev:

Dog ville jeg vente med at ompotte til at rødderne har sat sig godt i den nuværende potte, da du ellers vil risikere at skade de nye rødder som ikke har sat sat godt fast i jorden endnu.. at ompotte for tidligt og ødelægge det fine rodsystem som planten forsøger at danne sig, kan være fatalt for senere optagning af næringsstoffer, og den risikere at blive underernæret og mindre end den ellers ville.

Held og lykke med dig project :)

tak for svaret. jeg ved nemlig godt at det ikke er så super godt at ompotte, men er lidt i tvivl om hvad jeg ellers skal gøre da der hverken er plads til jord eller leca op til kim bladene, så er bange for de ellers knækker når den kommer udenfor.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Vil heller ikk sætte den ud før den har mindst 2 eller 3 bladsæt. Fra den er kommet op af jorden til den skal sættes ud, vil jeg sige at det en god ide at vente hvertfal 14 til 21 dage. Jeg forsøgte sidste år at smide nogle planter udenfor som ikke var mere end en uge gammel, og de var væltet og døde 2 dage senere grundet nærmest orkan lignende vind.

At sætte dem ud for tidligt kan også være dumt. Men når den har fyldt den lille potte ud som den står i nu ud med rødder, så burde den være stærk nok til at ku klare sig derude. ;) ..

Medlem

Hej,

de vokser stadig så meget de nu kan. satte dem begge under en cfl pære på kun 15w i går aftes, den bruger jeg af og til. Der stod de så natten over, og da jeg kiggede i morges var et af bladene blevet gult/brunt i kanten!

Forstår det ikke lige, som sagt så det ikke sådan ud i går aftes. Tænkte straks mangel på gødning, da jeg tit har fået at vide det er grunden til gule blade, men skal de allerede gødes? Og i så fald, hvilket gødning skal jeg bruge? Har noget substral gødning, kan de tåle det?

ellers synes jeg de er meget pæne

Senest rettet af BryGs 08 jul 2010 21:48, rettet i alt 1 gang.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

det lyder dumt, men det ser ud som varmestress.. har du haft lampen HELT tæt på, og uden blæs?

alternativt ku det være en god portion overvanding..

Medlem

ja, lampen har været helt tæt på, og må da også indrømme den ikke har haft noget blæs da jeg stadig ik har skaffet en blæser :( overvanding tror jeg ikke, de var ikke SUPER fugtige da jeg kiggede til dem igår. lod dem komme ud og få noget regn idag, og nu er de tilbage i vindueskarmen. Er der mere jeg kan gøre?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Ja... LADE VÆRE med at vande dem igen FØR de er TØRRET ud.. :)

planten skal ikke konstant være fugtig.. så det du kalder "ikke super fugtig" er nok lige med "stadig fugtige, men ikk ligeså meget som for 10minutter siden da jeg vandede dem sidst?" :)

Planten skal udtørre imellem vandingerne.. er du i tvivl, så stik en finger i jorden.. kan du mærke bare den MINDSTE fugt i de første 3 cm af jorden, skal du IKK vande igen..

Eventuelt tag en potte, og fyld tør jord i den.. mærk på dens vægt.. og tag så potten med vand og plante og modregn vægten.. så ved du sådan ca. hvornår du skal vande igen..

den mugner simpelthen, og visner hvis ikk du lader den få muligheden for at strække sit rodsystem.
At den står i konstant fugt, gør at rodnettet ikke behøver at udvikle sig så meget for at komme til den nødvendige næring.. dette skulle man måske tro var godt nok? men nej...

for i takt med planten blir større får den brug for mere næring, og hvis ikk den så har det tilstrækkelige rodsystem til at følge med, så ender du med en fucked up plante som du ligeså godt kan smide ud...

Hvis ikk rødderne kan trække vejret engangimellem så dør den simpelthen.. det vil du også gøre hvis man holdt dig nede i en svømmepøl.. ;)

Medlem

ah okay. har godt nok ikke vandet dem særlig tit, da jeg tit slet ikke tænker på det, så de når at blive halvtørre for det meste. De har dog fået en del regn idag, men nu står de de i vindueskarmen, solen er jo kommet frem :) vidste ikke det med rødderne og næring, sætter stor pris på den slags info :) tak!

nu jeg kigger nærmere, så er jorden som den ramte plante står i meget fugtig, i forhold til den anden som er næsten tør, så det kan da muligvis være det. Kan der ske nogen permanent skade ved det?

Medlem

planterne har det meget godt, der er ikke kommet nogle gule blade eller noget siden. Alle de små royal danes der står i spire kassen har rødder som vokser ud igennem dræn hullet, er det så ikke på tide at ompotte? Desuden kan jeg se bitte små hvide hår på nogle af rødderne, som om de er pelsede. Er det normalt, eller er det mug?

Moderator
Brugeravatar

Jo ompot du bare. :)

Mht. 'pelsen': Det er almindeligt, rødderne er bare igang med at udvide sig.

Medlem

sådan her ser de ud nu. :)

forresten, hvordan har planterne i vindueskarmen det med cigaret og hash røg? de ser ikke ud til at ha taget skade endnu, men kom til at tænke over det, og kan ik finde noget på google.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]