MercyLessMe skrev:
Her kommer lige nogle flere spørgsmål:
1. Hvorfor er det at man ikke bare smider sin spire i en stor potte til at starte med? Så kunne man slippe for besværet med at skifte potte hele tiden.
Det kan man også sagtens - Men chancen for at overvande bliver større samt at, du tvinger pælerødderne til ikke at vokse til en dybde hvor de evt ikke får vand eller ligger vandmættet.
Ved at bruge en mindre til start undgår du dette også kan rødder lide masser af luft - Vand selvfølgelig, også men de kan også lide luft.
Jo længere du tillader roden at vokse nedad bruger planten sin næring på det for at sikre fremtidig vandforsyning for plantens overlevelse. Det noget man overtager for planten og derved kan man få planten til at vokse istedet for rødderne ved at starte med mindre potter.
Jo mere ensartet man kan få vandet ud af jorden jo større chance for et godt resultat, og i en mindre potte har man bedre styr på en mindre plante samt på, hvor meget der er tilbage og hvornår der igen er behov for mere vand..
Hvis planten kommer op men bestemmer sig for at dø, som nogle få promille af spirede frø gør, så har man heller ikke brugt for meget arbejde til store potter.
Citat:
2. Hvor stor en potte skal jeg slutte med når jeg planter lowryder 2? har læst at 7L - 10L vil være mere end nok.
Ja det en fine størrelser - Tommeregel:
10cm høj plante = 1Liter potte
20cm plante= 2Liters
30cm =3L
40=4L
50=5
Osv.
Du tager simpelt 0 væk fra højden i cm på planten ved den forventede højde i slut af blomstperioden (din lowryders måske max 45 50 cm) Der skal så være minimum 5 liter.
7 liter er en fin størrelse 10 er ved at være luksus.
Citat:
3. Kunne jeg i princippet ikke købe nogle af de der net potter hvor rødderne vokser ud igennem også bare smide den ned i en 10L potte når jeg kunne se at rødderne var på vej ud?
Jo det kan du sagtens, du skal bare huske at få dem pottet om så roden ikke tørrer helt og aldeles ud.
Evt hvis du ved planterne kan stå i fred kan du så direkte ud i jorden stående i netpotten, så har de en
ca 6 mio mia mia liter stor potte
I kampen for hampen.