Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 28 jul 2025 18:24

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 42 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Helt ude i hampen.
Dav,
Så blev det min tur til at plante, og jeg har valgt at prøve mig med lowryder #2 (Udendørs).
Altså min plan var at plante dem i plastik fadølsglas og sætte dem i vindueskarmen indtil jeg kunne se rødderne, så flytte dem over i potter på mellem 7 og 10L og smide dem ud i haven.

Jeg har tænkt mig at ligge dem til at spire i slutningen af maj så de kan få den optimale juni / juli / august sol.

Havde tænkt mig bare at bruge almindeligt plantemuld og spørge efter grøntsagsgødning da det ville lyde en smule suspekt at sige man skulle plante cannabis til sin lokale planteskole.

Vil alt dette fungere fint eller er der noget jeg kan gøre bedre for at optimere mængden af høst og thc?
Alle svar modtages med glæde.
Ps. mit budget ligger på omkring de 1000kr til jord, potter og gødning - er der andet jeg evt. har brug for og har i nogen ideer til hvilket jord og gødning jeg skal bruge - evt også hvis pottestørrelsen er forkert.

Medlem

Først og fremmest siger du fremover, du dyrker tomater istedet for grøntsager - Hamp og tomat kræver næsten det samme -

Synes du skal købe lidt:
Servietpapir. (og forspire frøene mellem 2 tallerkner til de har ca ½-1 cm hvid spire ud af frøet)
Så og priklemuld. (Så når spiren er fremme laver du et lille hul på 1½-2cm dybde og putter frøet med den hvide spids nedad i jorden.)
"Hydro leca" i den lokale byggebiks. (Blander ca 30-40% leca i den alm plantemuld. Hamp kan lide luft, planten har godt af vand men rødderne skal kunne trække vejret)

Så synes jeg du bør:
Starte med små potter og priklemuld og ikke noget gennemsigtigt..(3-4 cm potte er fin, de koster nada i dit budget)
Holde øje (kigge bag på sækken) om dit alm muld har en PH på 6.5 og en acceptabel NPK værdi.
Ved du ikke hvad NPK og PH er?
http://cf.dcfonline.dk/udstyr.htm#gødning
http://cf.dcfonline.dk/problemer.htm#5.5 Næringsproblemer

God høst!!

:joint:

Medlem
Brugeravatar

Hej igen og mange tak for svaret, jeg har lige nogle få followups:

Hvad er priklemuld og hvor kan jeg købe det?
Hvis jeg går ned til min lokale planteskole forstår de det så hvis jeg siger Hydro leca?
Hvorfor kan jeg ikke starte med gennemsigtige plast glas? Det ville jo være rart at jeg kan se rødderne når de når kanten eller bunden så jeg kan plante om med det samme. evt. kunne jeg så ikke bare tape noget pap eller papir rundt om plastglasset så kun bunden var synlig og solen ikk står direkte ind på?
Blaze out.

Medlem

MercyLessMe skrev:
Hej igen og mange tak for svaret, jeg har lige nogle få followups:

Hvad er priklemuld og hvor kan jeg købe det?
Hvis jeg går ned til min lokale planteskole forstår de det så hvis jeg siger Hydro leca?
Hvorfor kan jeg ikke starte med gennemsigtige plast glas? Det ville jo være rart at jeg kan se rødderne når de når kanten eller bunden så jeg kan plante om med det samme. evt. kunne jeg så ikke bare tape noget pap eller papir rundt om plastglasset så kun bunden var synlig og solen ikk står direkte ind på?
Blaze out.

Så og priklemuld er mildere gødet jord end som alm plantemuld. Jeg må ikke fortælle hvor du køber det pga regler osv.
(jeg har med held engang taget alm plantemuld også skyllet det i en potte. Det virker lidt henad det samme som priklemuld, det vasker en del af saltene i jorden ud og gør jorden mindre hidsig mod sarte spirer..)
Men der står klart og tydeligt udenpå posen. Finder du en er du ikke i tvivl.

Planteskolen forstår formentlig ikke hydro leca KUN ordet leca. (står der hydroleca på posen er den 30x billigere og bruges til isolering. Men det nøjagtig det samme mange bruger i deres halvavanceret vandsetup og til at blande i jorden..)

Jeg skrev du bør, ikke at du skal og at man ikke kan.
Du kan sagtens bruge gennemsigtige potter - Chancen for at rødderne tager skade er bare det lidt større når de udsættes for lys..
Så det en rigtig god ide med gaffa som du er inde på...

Jeg kører selv den her regel.

Omplant når potten har dobblet så mange rødder ud af drænhullerne end som potten er bred i cm.
Dvs når man løfter potten op og kigger i bunden skal der ca være 14-20 rødder synlige i en 8 cm bred potte.
Dette sikrer en ok rodudfyldning der hvor man ikke kan se rødderne for potten..
Og som du er inde på med at potte om -
Det er rart at det en klump der kommer op af potten holdt sammen af rødder, og ikke løs jord der smuldrer fordi rodden kun lige kigger gennem jorden til plastikken....

Medlem
Brugeravatar

Tusinde tak, du har været en stor hjælp !
Så nu venter jeg bare til mid/slut maj og ligger dem til at spire der.
Håber på et lækkert resultat, jeg skal se om jeg kan få taget mig sammen til at uploade nogle billeder hen af vejen.

Sow the seed grow the weed.

Medlem
Brugeravatar

Her kommer lige nogle flere spørgsmål:

1. Hvorfor er det at man ikke bare smider sin spire i en stor potte til at starte med? Så kunne man slippe for besværet med at skifte potte hele tiden.

2. Hvor stor en potte skal jeg slutte med når jeg planter lowryder 2? har læst at 7L - 10L vil være mere end nok.

3. Kunne jeg i princippet ikke købe nogle af de der net potter hvor rødderne vokser ud igennem også bare smide den ned i en 10L potte når jeg kunne se at rødderne var på vej ud?

I kampen for hampen.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Casa Tranquila
Jeg forstår ikke hvorfor du vil vente med at plante til midt/slut maj. Du kan ligeså godt plante nu især hvis du vil starte indendørs.

EDIT: arh det er lowryder så forstår jeg bedre.

Medlem
Brugeravatar

Lige præcis =)

Medlem

MercyLessMe skrev:
Her kommer lige nogle flere spørgsmål:

1. Hvorfor er det at man ikke bare smider sin spire i en stor potte til at starte med? Så kunne man slippe for besværet med at skifte potte hele tiden.

Det kan man også sagtens - Men chancen for at overvande bliver større samt at, du tvinger pælerødderne til ikke at vokse til en dybde hvor de evt ikke får vand eller ligger vandmættet.
Ved at bruge en mindre til start undgår du dette også kan rødder lide masser af luft - Vand selvfølgelig, også men de kan også lide luft.
Jo længere du tillader roden at vokse nedad bruger planten sin næring på det for at sikre fremtidig vandforsyning for plantens overlevelse. Det noget man overtager for planten og derved kan man få planten til at vokse istedet for rødderne ved at starte med mindre potter.
Jo mere ensartet man kan få vandet ud af jorden jo større chance for et godt resultat, og i en mindre potte har man bedre styr på en mindre plante samt på, hvor meget der er tilbage og hvornår der igen er behov for mere vand..
Hvis planten kommer op men bestemmer sig for at dø, som nogle få promille af spirede frø gør, så har man heller ikke brugt for meget arbejde til store potter.

Citat:
2. Hvor stor en potte skal jeg slutte med når jeg planter lowryder 2? har læst at 7L - 10L vil være mere end nok.
Ja det en fine størrelser - Tommeregel:
10cm høj plante = 1Liter potte
20cm plante= 2Liters
30cm =3L
40=4L
50=5
Osv.
Du tager simpelt 0 væk fra højden i cm på planten ved den forventede højde i slut af blomstperioden (din lowryders måske max 45 50 cm) Der skal så være minimum 5 liter.
7 liter er en fin størrelse 10 er ved at være luksus.
Citat:
3. Kunne jeg i princippet ikke købe nogle af de der net potter hvor rødderne vokser ud igennem også bare smide den ned i en 10L potte når jeg kunne se at rødderne var på vej ud?
Jo det kan du sagtens, du skal bare huske at få dem pottet om så roden ikke tørrer helt og aldeles ud.

Evt hvis du ved planterne kan stå i fred kan du så direkte ud i jorden stående i netpotten, så har de en
ca 6 mio mia mia liter stor potte :wink:

I kampen for hampen. :rocking:

Medlem
Brugeravatar

Lige til spørgsmål 1.
Kan godt se at det er mindre arbejde hvis nu planten skulle gå hen og dø, og at det er nemmere at se hvornår den skal vandes - men forstod ikke alt det andet du skrev, kan du forklare det nærmere =) ?

Rul den op,
Rul den ned.
Tænd den op,
Ryg en fed!

Medlem

Må ærlig også indrømme jeg var svært skæv da jeg skrev før..

Billede
Nøøøøj hvor er den fin hva´? - Vi klapper -
Problemet du kan komme ud for er markeret med røde krydser i cirklen.

Denne zone hele vejen rundt i potten gør at vandet ikke fordamper(rødzigzag og blåluft) eller bliver brugt af rodsystemmet.
Risikoen er at man overvander pælerødderne da nyt frisk vand ovenfra presser gammelt ned i jorden til bunden af potten.
Når der vandes igen for hurtigt til både at planten tager alt vandet og fordampning kan følge med, vil roden ikke rigtig vokse i breden da zonen konstant ligger vandmættet og mangler luft.
EDIT: Uanset drænhuller eller ej i potten.

Get it?? Ellers spørger du bare igen..

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: The 3rd Moon from the Left.
Nice tegning Chas :P

Medlem
Brugeravatar

Hahah, kunne godt fornemme at du nok ikke var helt sober =) !
Men problemet du skriver om har vel ikke nogen betydning når det kommer til pottestørrelse? - Sålænge vandningen bliver gjort ordenligt. Am I right?

Can i be your friend?
Cannabi - your friend.
Sounds a whole lot simular, coincidence? - I think not.

Medlem

MercyLessMe skrev:
Hahah, kunne godt fornemme at du nok ikke var helt sober =) !
Men problemet du skriver om har vel ikke nogen betydning når det kommer til pottestørrelse? - Sålænge vandningen bliver gjort ordenligt. Am I right?

Can i be your friend?
Cannabi - your friend.
Sounds a whole lot simular, coincidence? - I think not.

Rigtigt nok. Vand ordentligt og du kan starte i en 40 liter..

A friend with weed
Is a friend indeed.
A friend after weed
Is a friend in need
-and proberbly on speed..

Medlem
Brugeravatar

Her kommer så endnu et ! :lol:
Der blev tidligere sagt at man skulle spørge efter tomatgødning - kan der anbefales noget bedre, som en almindelig planteskole har stående?
Og hvis der ikke kan det - er der så nogen bud på hvad denne tomatgødning kunne hedde?

:rocking:

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Kan anbefale Hornum Drivhusgødning til vegetation. Den er super.

Medlem
Brugeravatar

vegetation? forklar nærmere.

Moderator
Brugeravatar

I vækst-facen, altså første del af plantens liv før der kommer blomster, buds og trichomer.

Medlem
Brugeravatar

Hvad så når den kommer i blomstring, noget specielt gødning de vil fortrække der?
,
Hvornår skal jeg begynde at bruge gødning? hvor stor skal planten være - jeg bruger sådan noget gødning man blander op med vand.
,
Hvad er den perfekte PH værdi for jorden man dyrker i? - og hvad ligger en normal pose muldjord fra planteskolen på?

Medlem

Geografisk sted: 2900 happiness?
Min plantemuld ligger på ca 6 PH .. og ifølge http://www.dcfonline.dk/cf/ skal planten bruger en PH værdi på 6-7 PH derudover er der en guide til at hæve PH værdien derinde (derudover står der noget om næring stoffer til de forskellige faser) læs guiden det tager ikke lang tid og giver meget viden :) (hvis du ikke allerede har det)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 42 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]