Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 27 jul 2025 13:05

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 24 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Junior medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Skoven
Hey Psychedelia forumers.

Jeg har nu længe haft lyst til at prøve med et growskab og har søgt lidt rundt og læst en del.

Indtilvidre har jeg tænkt mig at anskaffe en kasse. Tænker på mål der lyder noget med. 200-60-90 cm. (Højde-længde-bredde).

en 400wats HPS pærre (måske 600Watt hvad syntes i?)

Potter, muld og gødning (forslag ville være sweet :) )

Lowrider frø (hvorfra ved jeg ikke helt endnu, Ideer?)

En elektronisk timer (kan knap nok klokken på normalt ur xD)

Jeg har læst hele CF's guide og sender store tak hilsner ud til ham.

Krabbekage

Dedikeret medlem
Brugeravatar

600W får du ikke mulighed for i et skab med de mål. de bliver for småt og du vil få problemer med varmeudvikling.
400W kan godt gå an, men så skal du altså have fingrene i seriøs udsugning + en cooltube.

Hvorfor lowrydere? Nu har du jo et skab du kan kontrollere det hele ved, hvorfor så ikke dyrke en bare lidt mere givende sort end lowrydere? Hvis det er fordi du synes det er nemt de er autoblomstrene så kan du evt. kører dem med 12/12 lys fra frø af, så opfører de sig faktisk ligesom lowrydere. Bare med et væsentligt bedre udbytte i både kvalitet og kvantitet.

Hvis du lige får styr på hængepartierne, så lyder det fornuftigt.

Junior medlem
Brugeravatar

Tak for det hurtige svar Ariaji.

Grunden til at jeg har valgt 400W pæren er at man kan bruge den både i den Vegative og Blomstrende fase, i forhold til lysfarverne. tænkte det ville være mere simpelt med en enkelt pære end 2 forskellige..

I forhold til lowryder har jeg bare læst de var de nemmeste at starte med, og at de ikke var så nemme at komme til at ødelægge på den ene eller anden måde. Men kan godt se din pointe med at det er under forhold der er nemme at kontrolere, at man kunne dyrke noget lidt mere "Spænende".

Hvad ville så være en god ting at dyrke? Skal lige siges at 12/12 lyder meget attraktivt i forhold til el-regning :):

Krabbekage

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Hvis man gror under 12/12 fra frø så gror planterne bare op og går i blomst så snart de kan. Samme princip med lowrydere.
Synes ikke de er nemmere at dyrke end så mange andre sorter. Slet ikke hvis man bare gror 12/12 fra frø.

Gode startsorter er de gennemtestede og stabile varianter som vist også er listet i CF-guiden. Skunk #1, Afghan #1, Northern Lights, California Orange, White Widow osv.
Skunk #1 er rigtig lækker. Sativa-dominant hybrid - en rigtig lækker hverdagsryger og så er den meget tilgivende skulle man lave en masse småfejl.

I øvrigt er det fint nok du bare nøjes med en HPS, det har jeg slet ikke kommenteret. Det eneste jeg tænker på er at du muligvis får et varmeproblem med 400W i et skab af den størrelse. Det er lige på grænsen, medmindre du får fat i noget seriøs udluftning (her snakker vi altså en kanalventilator plus cooltube. Og du skal højst sandsynlig have et kulfilter til at ta' lugten anyway). HPS er fint nok at gro under under hele forløbet.

Junior medlem
Brugeravatar

Skunk#1 tror jeg det ender med at blive da Sativa klart det jeg vil foretrække.

Så tænkte jeg også på at i stedet for alt der med udluftning og varme, så kunne man jo udvide skabet...(Det skal lige siges at duft ikke er et problem) Flere planter og mindre varme.

Så hvor stort et skab ville ca. passe til en 400W HPS.

Mange tak for hjælpen igen :) Sætter stor pris på det.

Medlem
Brugeravatar

Hvis du vil undgå varmeproblemer kan jeg anbefale MaxGrow CFL pærer, 92% af det lys de laver kan optages af planterne, så spilder du ikke så mange watt :)

Medlem
Brugeravatar

Spændende tråd for en som mig, der selv skal igang med at bygge "skab" :D

Jeg står i samme situation som dig krabbekage, jeg har så småt påbegyndt mit projekt, men mangler stadig mulighed for mørklægge under 12/12 perioden.

Da jeg har undersøgt priserne på grotelte, bestemte jeg mig hurtigt for at jeg ville bygge selv, hehe

Mit grow skal ikke være mega stealth, så bygger udelukkende rummet for at kunne give dem 12t mørke.

Til formålet vil jeg anvende 8 x 2m² sort/hvid plast, og så har jeg en kammerat der kan skaffe mig lægter og spånplader gratis, så planen er at lave et slags "telt" jeg kan bruge til mørklægning. Da duft/lugt heller ikke er det største problem hos mig, vil jeg vente med at skaffe udsugning med kulfilter... Men helt klart noget jeg vil anskaffe mig senere ;)

Du kan roligt følge alle Ariaji's råd, hans ord er lov herinde (ja, jeg er også NY tilmeldt, men ikke NY bruger, hehe)

Ariaji - For at uddybe mit spørgsmål fra en anden tråd:
Hvis jeg dyrker en autoblomstrende plante som LR med 18/6 gennem hele forløbet, så har jeg da pratisk talt ikke brug for mørklægnings telt/skab, har jeg?

- kan også spørge formuleres sådan: Har LR ligeså sarte hormoner overfor lys, som andre planter når de er i blomst?

Junior medlem
Brugeravatar

Hey, jeg er glad for at min tråd falder i god smag :).

DanielR: Den lyder virkelig sweet.. Fungere den som en normal pære? Altså du sætter den bare i en fatning. Ikke ligesom HID'en med transformer/omformer eller hvad det hedder (Ikke så meget inde i lige præcis det her ) og den står til 665kroner... Hvor lang tid holder sådan noget shizz?

Smoke'n'fly: Jeg er også meget i tvivl om hvordan jeg vil klare det da jeg havde tænkt at male mit skab hvidt indvendigt, for at reflektere lyset bedre. Min ide var at havde et meget lille andet skab. Bare nogle plader malet sort og sat sammen.. Er det nok?

Er glad for at i hjælper, da jeg glæder mig som et lille barn til at komme i gang.

God Dyrker

Krabbekage

Medlem
Brugeravatar

Krabbekage skrev:
Så hvor stort et skab ville ca. passe til en 400W HPS.

Jeg tror at et skab/telt på 1 x 1 x 2 ville være optimalt (kan være mindre i højden hvis du kun dyrker LR).

Jeg mener også at lysudnyttelsen vil være okay ved 1,2 x 1,2 x 2, når det er 400w hps, men det er nok også maks.

Krabbekage skrev:
Smoke'n'fly: Jeg er også meget i tvivl om hvordan jeg vil klare det da jeg havde tænkt at male mit skab hvidt indvendigt, for at reflektere lyset bedre. Min ide var at havde et meget lille andet skab. Bare nogle plader malet sort og sat sammen.. Er det nok?

Hvidt maling er rigtigt god lysreflekterende, endnu mere optimalt er matrialet Mylar, men hvid maling er noget af det bedste/billigste du kan anvende.

Jeg tror godt din idé med mærklægnings skabet kan gå.
Men med hensyn til at indrette dit skab, kan du kigge nærmere på disse tråde, som sikkert kan give dig gode idéer ;)

http://www.psychedelia.dk/forum/viewtopic.php?f=17&t=31111
http://www.psychedelia.dk/forum/viewtopic.php?f=17&t=30477&hilit=growskab
http://www.psychedelia.dk/forum/viewtopic.php?f=17&t=17590&p=383824&hilit=growskab#p383824

Jeg regner også selv med at poste billeder af mit "skab" når det er done ;)

Junior medlem
Brugeravatar

Mange tak, tror jeg er klar til at gå i gang.. er dog stadig lidt i tvivl om hvordan jeg skal få sådan en pære op at køre, men det finder jeg sku nok ud af

Tak til alle svar

Krabbekage

Medlem

Ariaji skrev:
600W får du ikke mulighed for i et skab med de mål. de bliver for småt og du vil få problemer med varmeudvikling.
400W kan godt gå an, men så skal du altså have fingrene i seriøs udsugning + en cooltube.

Ikke nødvendigvis.

Han kunne godt undvære den vilde udluftning OG bruge en 600w i et skab med de mål HVIS han anvender en vandkølet cooltube.

Men hvis jeg skal være ærlig vil jeg mene det er spild at bygge et så avanceret system når du ikke har mere plads til rådighed.

Tror du kan få mere ud af skabet hvis du deler det i midten og kører 12/12. - men det er kun min mening :)

Hvad angår lowriders, så er "fordelen" vidst at de sjældent udvikler herma træk hvis lysforholdende er ujævne. - Det er kun hvad jeg lige har læst.
Men ellers vil jeg give Ariaji ret. få en ordenlig sort, så får du også en ordenlig høst hvor både mængde og kvalitet stemmer :)

Krabbekage skrev:
Hey, jeg er glad for at min tråd falder i god smag :).

DanielR: Den lyder virkelig sweet.. Fungere den som en normal pære? Altså du sætter den bare i en fatning. Ikke ligesom HID'en med transformer/omformer eller hvad det hedder (Ikke så meget inde i lige præcis det her ) og den står til 665kroner... Hvor lang tid holder sådan noget shizz?

Nej, en CFL er ligesom en HID pære, den SKAL bruge en ballast. - Men de fleste har dem indbygget.
Udover det har en 200w CFL ikke den samme gensemtræningskraft som f.eks. en 400w HID. selvom PAR tallet vidst er højere, hvis jeg ikke tager fejl ?

Krabbekage skrev:

Er glad for at i hjælper, da jeg glæder mig som et lille barn til at komme i gang.

God Dyrker

Krabbekage

Hvid maling er KLART bedre end ingenting (også bedre end sølvpapir)
dog vil jeg anbefale du henter dig noget mylar, det koster ikke SÅ meget igen og er noget mere effektiv end hvid maling :)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: The 3rd Moon from the Left.
Vil også bare lige give min bid med :)

Har selv dyrket/startet/læst/lært her over de sidste par år, og har også været ude og hjælpe andre igang med deres projekter osv, og dertil kan jeg kun sige.

Når man får idéen til at dyrke, og man læser og læser og læser og blir mere og mere tændt på idéen om at dyrke selv, så har man en tendens til virkeligt at kaste sig ud i noget seriøst sh*t .. forstå mig ret! - mange tror næsten at man SKAL op og have en 400watts HPS og mange tror at man SKAL have state-of-the-art high-tech growtelt mm. og ja.. puff.. inden man får set sig om, så står man og har brugt næsten 4000kr på indkøb, et telt man ikk er tilfreds med, eller har "aimet" over målet WAY TO MUCH..

Moralen og pointen?

Som nybegynder bør man beskæftige sig meget med gro-strukturen i hampplante, lære dens livscyklus at kende, hvad den kan tåle og ikk tåle, hvad der er godt, og hvad der er skidt.. og ja, meget af informationen kan man godt læse sig til.. hvis man ved hvor man skal lede..

Det typiske resultat er, at man i sin "oplæringsprocess" har brugt ALT for meget strøm, og fået ALT for lidt ud af det.

Pointen:

Man bør sikre sig i form af udgifter kontra indlæreingsevne, og måske overveje om man satser for meget på at alt bare klapper fra starten af.
Jeg startede selv ud med at dyrke i vindueskarmen, og blev hurtigt overbevist om at jeg sku op i noget CFL hvis jeg sku lave et skab, og jeg fik også bestilt det hele hjem.

Nu.. godt halvanden år senere, har jeg haft bygget mit grorum om 3 gange, og har ændret på højden og alt muligt gøjl, før jeg endelig er blevet HELT tilfreds, og jeg tænker da nu engang imellem tilbage og ser lidt på det, og blir tit enig med mig selv om at JEG ihvertfal er GLAD for jeg ikke investerede i en 400watt HPS når jeg tænker på det udbytte/arbejde jeg har haft med det.

Lige nu køre jeg stadig med en 200watt CFL og selv den, syntes jeg faktisk er en strøm-æder.. min umiddelbare næste "opgradering" af mit skab, blir nok at jeg går fra CFL til HPS, men jeg tror ikk det blir mere end en 100-150watts jeg vil benytte mig af..

man skal hele tiden tænke på at der er langt fra hvad man gerne vil, og til hvad man har råd til.. de fleste tænker umiddelbart "jamen det jo bare en engangs-investering" .. og ja.. det er det da også.. lige indtil pæren springer/er brugt op, og ja.. så kommer der jo den "passive" regning hver 3 måned, eller hvornår man nu får regningerne tilsendt, og inden man får set sig om, så har man rent faktisk investeret MANGE penge i sit projekt.. måske endda flere end man lige havde regnet sig frem til man havde råd til.

Så mit råd og måske mit indput i hele den her smøre er:

TÆNK jer GODT om! :) .. det er bedre at starte ud småt, og lære af sine fejl med små omkostninger, istedetfor at knalde et par tusind af, og ydermere skal betalte for 400-600watt i timen, imens man stadig laver mange "fu*kups" .. husk på at man altid kan opgradere.. lad være med at aime over målet.. så skal det hele nok flaske sig :)

Håber min erfaring kan bruges :peace:

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Hippieville Freakston Downtown. Earth
Vrøvl - undskyld jeg siger det.

Start med en 600w hvis du har plads til det - du kan eventuelt bruge CFL i vegetativ fase... For at spare lidt strøm

Men ellers, så det næsten umuligt at fucke en plante som skunk#1 op - jeg har tæsket den plante som vietnam bankede amerika og den døde ikke - så bare klø på.

PLUR

Medlem

Child of Aum skrev:
Men ellers, så det næsten umuligt at fucke en plante som skunk#1 op - jeg har tæsket den plante som vietnam bankede amerika og den døde ikke - så bare klø på.

PLUR

CoA, Skunk #1 går i herma lige så "let" som alle andre strains hvis man eksperimenterer / har ujævne lys forhold.

Husk, det er ikke alle der bruger femi frø :P

Men i starten der kigger man jo konstant til planterne og selv i mørke perioden har man da svært ved at lade være ? jeg havde i hvert fald xD

Vil give MaximumG ret, med mindre du har penge du "bare" kan "smide ud", så start småt.
Jeg ved, af egen erfaring, at CFL fungerer udemærket, i hvert fald til vegetativ.

Til blomst kan CFL vidst også bruges, dog er det vidst bedst at køre 12/12 fra starten for at holde dem små. man får vidst ikke mere udbytte hvis man vegger først, hvis man f.eks. bruger en 200w CFL, da gensemtræningskraften ikke er så høj som hos HID pærer. - Hvis jeg ikke tager meget fejl bliver scrog anbefalet i forbindelse med grows hvor CFL og lysstofrør bliver anvendt.

Hvis nogen mener jeg siger noget forkert, så ret mig endelig :)

Medlem

Jeg vil give child of aum ret her..

Og, jo man kan også lære af sine fejl i under processen. Men at starte ud med en 200 CFL og sige - så venner så den skid slået - så tager man bankehylme fejl.

En phillips 20 W 965 i 4 uger og en på 930 i resten af tiden, købt fra den lokale til 35 ,- pr stk. kan sagtens fremdrive 10 lowryders i køkkenskabet.
Og er man glad for 20W og høst af tynde ranglede lowryders deraf, så fred være med det, men man går fame glip af noget.
Man kan vende Maximum G´s smøre om og sige, at man ikke har aimet over målet, men derimod undervurderet mængden af hamp der bør dyrkes i eks et skab.
(jeg hælder mere til hele værelser hvis mere end 200 W HPS skal bruges, det forklarer jeg hvorfor lidt senere)
Strøm koster og det har det alle dage gjort, så spørgsmålet bør nok mere lægges i, hvor meget mønt man har lyst til at bruge på sin nye (terapi)hobby.

Ja det en engangs investering at købe al grejet og dyrt hvis man køber alt på en gang, men derfra er det altså kun pære(r), jord og evt gødning + rodhormon man skal ud og købe til vedligehold.
Vand og vand, man går vel i bad derfor tager jeg ikke det med i regningen.
Til sammenligning koster en RC bil eller helikopteraf god kvalitet sjovt nok også ca 4000 + reservedele og nye batterier i det lange løb.
Hobby koster, skal der så også være en smule kvalitet i, så stiger prisen pr auto.

Prisforskellen i indkøb af CFL til HPS er ikke så stor i forhold til det kendte udtryk - Watt pr. Lumen, og deraf er vi tilbage til hvor meget man har lyst til at spendere på sin hobby.

Forskellen synes jeg ligger derimod at et "nyt perfekt bygget skab" gerne er 2 m højt, og eks en 400 w m cooltube er sat 30-40 cm fra planten. Har man højdeproblemer synes jeg man bør tage en CFL i betragtning, ikke før. Men dette er det eneste sted jeg synes folk aimer alt for højt.
En 400 W HPS har i reglen 50-60.000 lumen og en 200 W CFL gerne omkring 10000.
Så med andre ord kan jeg ikke forstå helt hvorfor folk køber sig til et forbrug på 400 W/timen når en 100W HPS kan give 9500 (150W 16000) lumen, næsten det samme også er der fame sparet på elregningen, og man er med igen på "eliteholdet".

Køber man en større HPS en 200 W bør man tænke på at LUX tallet?!? (lumen pr m2 af udsendt lys i rumvinklen en steradian. også kaldet luminous flux)
På kort dansk, og omregnet - For hver meter du hæver lyset falder luxtallet med en faktor 2.
dvs at en 400 W kan sidde i 4 meters højde og stadig give et næsten lige så godt lumen output som en 200 W CFL udsender ved 1 meters højde.
Altså:
50000 lumen / 4 meters højde = 12500 lux eller "lumen"
Kig i bagrunden:
(ludacris m. blueberry yum yum)
http://www.youtube.com/watch?videos=QQP ... R9GRK9vrlU

Der ligger potentialet for HPS.

Og lige en sidste ting jeg synes "folk" ikke tænker på.
Når de beregner at en 400 w lampe skal sidde 50 cm fra planten, så tror de stadig de kun har en "lumen" på 50000, de glemmer igen regneforholdet mellem lumen og lux-
Dvs de rent faktisk har lige omkring 100000 LUX - nogenlunde det samme som dagslyset i danmark kl 13 ved forårsjævndøgn.

Så allerede der igen kan man gå yderlige ned i HPS størrelse og stadig få det samme, som en CFL.
(der rent faktisk nu set er strømslugeren set i forhold til muligt høstudbytte .)

Når man så er så langt nede i strømforbrug kan man dertil købe nogle gode orsam lumilux dagslysrør, som et tilskud til det blå spektrum som HPS´en jo desværre ikke har så meget af..

Og hvis nogen synes der er for "langt" ned til planterne fra pæren, så vil jeg minde om at lysets hastighed er 300000 km/s og en lysfoton ikke taber ret meget af sin "energi" på sin rejse 4 m væk fra startstedet..

Out..

EDIT: luxfu*kup og stavfejl..

Medlem
Brugeravatar

Jeg har købt disse til mit nystartede grow:
GIB flower spectre Xtreme output 400w - til bloom
og så en CFL 6400k, 125w - til vegge, for at spare strøm.

Det lyder heldigvis ikk til, at jeg har dummet mig :D

Medlem

chas når du nu tager lumen og lux i betragtning, hvad så med par tallet? En hps udsender vidst "kun" 30% lys som planterne kan udnytte, og cfl / lysstofrør udsender vidst 90%?

Det er forkert at sammenligne 2 vidt forskellige ting uden at tage alle aspekter i betragtning. Sådan set sammenligner vi jo pærer med æbler her. Begge former lys har deres fordele og ulemper og så vidt jeg ved kan du "let" også få 1gram / watt hos cfl.

Jeg har både cfl og hps, synes de begge lyser kraftigt. Men jeg tror min cfl på 200 watt er "bedre" til at vege under end min 250w mh. Desvære... Grunden er jo at en cfl kan være meget tættere på pga den langt bedre strømudnyttelse cfl har fremfor hps / mh. Og derfor udsender mere lys og mindre varme og så er lyset også bedre egnet pga det høje par tal...

Når de ting er sagt, så er det vigtigt at huske at min 250w mh pære stadig har en bedre gennemtræningskraft og derfor nok bedre ville være egnet til vegetation af planter hvor man ønsker hele planten bliver udviklet, og ikke kun det øverste lag af planten.

Det er kun min beskedne viden samt mening her.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Hippieville Freakston Downtown. Earth
Ra2Fa - HPS er langt mere effektiv end CFL - uanset hvor mange procent planten så kan optage....

CFL er til stealth og lowbugdet grows - eller til klon/moder planter og vegetativ fase.

Derudover hedder det HPS - lead the way.

Nu har jeg aldrig haft en MH pære, men har haft HPS og CFL - og mine planter bliver fint udviklet som de skal, også i bunden - jeg synes lidt det er noget vås det du siger, men det nok bare mig.

Det med Skunk#1 - ja sjovt nok så reagere den ligesom alt andet levende på lys - underlig nok ikke? Hvis nu du lader være med at kigge til dem når de sover - så sker det ikke - det er da noget underligt noget at kigge til sine sovende planter - har jeg aldrig gjort - hvorfor dog gøre det?

Synes du skal sætte dig lidt mere ind i at dyrke, det samme til maximum G - fordi det holder jo ikke at i sidder og giver råd og så de faktisk lidt er noget hø - og jeg er træt af at skal sige det så tit!

Lige til det med at bloome under cfl. NEJ de skal ikke startes i 12/12 for at blive holdt små - de skal startes i 18/6 under 6400k og så kører indtil de har en højde på en 25-35cm derefter skal de i 12/12 under en 2100k lampe og ikke de der KNOCKOFF 2300k shit lamper som ikke gør det samme - de virker - men lad os lade det blive ved det.

Yieldet bliver fint med cfl - passer til w - men lad nu være med at stable 8-10 planter ind under 1 cfl pære - max 4 stk - så der plads til dem.
Hvorfor er det så mange tror at ens grorum skal være trængt? Altså jeg brugte et helt rum sidste gang - det var meget fedt - og hvis man endelig bruger skab - så husk lige på at det er pr kvm man yielder og ikke pr plante..... Get the point - en plante kan i teorien yielde lige så meget som 10 - den skal bare vegge længere.

Jeg har mest erfaring med udendørs planter - indenfor er jeg mest CFL mand - mest fordi jeg ikke har dyrket voldsomt meget med hps - men det jeg har - overbeviste mig om at mine cfl grows - well - var sgu lidt noget lort.

Mit råd til folk der ikke har så meget at smide efter det.... Køb nogel udendørsfrø - find et guerillaspot og gå amok.... Køb feminized frø.... 5 planter yielder uden størrer problemer 1500g ryger... og så har det ikke kostet noget + man lærer ufatteligt meget af at dyrke udenfor da det går langsomt så man kan følge med i hvad der sker - nu når man er grøn - ellers gør det i en vindueskarm vend mod syd - giver også fin bud - og det også næsten gratis.

Når det er indendørs - kan man lige så godt slå den skid fra starten af - det koster kassen - men resultatet bliver også derefter, medmindre man vælger at overtræde simple regler mht dyrkning af hamp.

PLUR

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: The 3rd Moon from the Left.
Syntes det er fine indput's der kommer til mit tidligere indlæg og vil også bare lige pointere at jeg ikke er uening i at hps ER bedre end CFL, ja gu fanden er den da det, og som jeg også nævner "opgradere" jeg min 200watt CFL til en 150watt HPS da den giver flere lumen, men da jeg også i sin tid tænkte meget over at det sku være stealth havde jeg jo ideen om at hvis jeg nu SKULLE køre CFL pga stealth, så ville jeg jo have den BEDSTE CFL jeg ku få på daværende tidspunkt... og nu syntes jeg egentligt at det var totalt åndsvag en investering! ô^ô .... kan godt se at HPS giver flere lumen, og bruger endda mindre i strøm, osv.. men ja, så kommer der jo også kulfilteret og alle de andre ting så som varme osv..

jeg tror egentligt bare det som var pointen i mit indlæg var at man sku tage og tænke sig om en ekstra gang og spørge sig selv om hvad det er man egentligt ønsker sig ud af sit grorum, før man investere kassen i sit project! ..

For jeg har lagt mærke til at tendensen herinde når en ny spørger om hvad han skal købe, så kommer de første 20 kommentare og ideen og meninger om at man skal ud og købe en bondegård, og når man sidder der og er totalt uvidende, så kan man nemt overtales til at bruge kassen, og først bagefter indser man at man har skudt over målet...

Vi jo godt klar over at hvis vi alle skulle gøre som CoA, så skulle vi jo helst have en hel lade fyldt med HPS og gerne ligthrail, og hele svineriet..

spørgsmålet er bare... var det egentligt det som nybegynderen ville, og blev han nu for ivrigt, fordi der sidder et par gamle rotter og siger at han ikke kan gro medmindre han køber det dyreste af det dyreste.

Jeg holder på min mening om at man skal starte i det små og bygge sig op til en passende størrelse, istedetfor at smide hele sin opsparing afsted, og så bagefter stå med en høj elregning, 400g skunk som man egentligt ikk har lyst til at have liggende pga risikoen og straffen taget i betragtning.

Det kunne jo rent faktisk være at han/hun jo bare gerne ville have haft til sig selv, men igen.. når man spørg herinde, så er det typiske der kommer ud af munden på folk, at man SKAL have MINIMUM 400watt mm. og det jo løgn..

400watt er MERE END RIGELIGT til at forsørge sig selv.. og et halvt kollegie.. så tag lige og tænk over om man har lyst til at ligge inde med så meget FØR man investere.. man sku jo i den sidste ende gerne ende ud med det man ville, og ikke det som ham "den kloge" på forummet syntes man sku ha..

ikke sandt?

Nå men anyways, folk kan jo tage det som man vil, jeg syntes bare at hvis man er i tvivl, så det da bedre at tage en slapper og se tiden an, istedetfor at gi den max gas, og så ende med at stå med en bekymring istedetfor..

men kan høre at jeg får masser af kommentare til det her, så tror bare jeg vil lade den ligge der.. var egentligt bare interesseret i at tone lidt af de høje forventinger ned, for når alt kommer til alt, så er det for de fleste bare en hobby som skal udforskes, og leges med.. ikk noget som skal bruges kommercielt.. og det kommer det hurtigt til at blive når man bevæger sig over 250watt.

Peace out.

Medlem

Ra2fa: Du skal have det hele med... :D Læs her: (OFF - efter 30 min venten kan jeg stadig ikke finde URL via google, så jeg kan sætte et link ind, og jeg aner ikke hvordan man linker til psy.dk selv, udover C/P fra URL´en. Ved ikke om jeg er den eneste men nu kom det ud.???)

Back ON- Gå ud i dyrkning og læs om lys og menneskets øje.

CoA: Igen er jeg med dig. Godt råd om CFL og det lave kelvintal.

MaxG: Regel nr 1. HOLD KÆFT, om at du dyrker, især for meget, det er vist den største årsag til at folk melder hinanden, jalousi over nogen f. eks kan drive 10 white widows frem på 1m[sup]2[/sup] og man derved sparer boxen, mens stikkeren stadig ikke har nosset sig sammen til et dyrkeskab og betaler ved kasse et, vedkommende bliver derved jaloux og ring ring - anonyme tip fra "gode" borgere er hippoerne nødt til at reagere på. + det ser så godt ud i deres statestik.
Sluk dog lampen, spar noget mere, og hver glad over den ENORME besparelse man så har fundet sig.
Hvis man ender op med 400 gram tørt, og man alene ryger 5 g om måneden skal man have sin afsindig dyre lampe tændt, tæt på én gang hvert 4-5 år. :roll: Og da hamp´s "bedst før dato" er ca 2 år fra høst, kan man sælge sin lampe også evt købe en mindre til næste grow for det mindre udbytte.
Det jo bare det at en 400 W ca kan give 400 G pr tredie måned, så har man ca 4-6 gram god pot til sig selv pr dag. Laver man det om til at udtage 1/10 i trichromform og presser eller nuldrer, ja så har man ca et godt halv gram supertjald til sig selv om dagen.
Prøv og find den afstemningstråd hvor folk har stemt på hvor meget de ryger pr dag eller pr uge. Og bliv lidt overrasket over hvor "dejligt" det hænger sammen.

Derfra så har jeg også rigtig mange billige og halve løsninger til at komme igang, men at invistere ordentligt første gang, kan faktisk spare penge i det lange løb.
Og her vil jeg give dig fulstændig ret i at folk ikke sigter rigtigt, men hører for meget på gamle rotter.
Men når den gamle rotte siger - spring ud over klippen, vil du så gøre det? - Det er tilladt at tænke som mange opfordrer hinanden til, men er man uvidene om hvor man er, følger man pr instinkt flokken - og flokken siger HPS til eks 400W er bedst. Også er der squ altid en nybegynder med et lav budget man kan sælge den til finder man den alt for stor til sit eget grow.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 24 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]