Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 23 jul 2025 23:37

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 24 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Medlem

hey folkens.. mig og en kammeret er så småt begyndt og forså lidt LR. vi har lidt forskellig formål med dem er at nogen stykker af dem (min kammeret Budder S) skal være i en altankasse i hans vindue (indefor) og så har jeg et par som jeg ikke har plads til udenfor når den tid kommer så jeg vil prøve og se hvad jeg kan få ud af et par LR. under denne opsætning.. :)

jeg har et lille akvarie med et aqua-glo 15w t 8 rør skulle kunne gengive 18000K (tvivler selv på dette) og så har jeg købt 2 13W sparepære på 2700K med 620lumens værd :)

Billede
1: her kan i se mine 2 pære som jeg købte i dag da jeg mente 15 W ikke var ret meget fra mit akvarie s lys:)
2: jeg har så også været i en genbrugs butik og finde nogen pære med reflektor på,jeg troede først jeg kunne bruge pærene til og forså under men da de er kun på 15W og kun har 325i lumens :( jeg havde ellers fået 5 for 25kr..
3:men så fandt lidt hjælpemidler frem og fik det brugbare fra de 15W pære.
4: så fik man bare en fin reflektor i stedet for :D
Billede
5: uhh lampe skærm :)
6: jeg var så sener forbi jem og fix og lede efter fatninger koster fra 30-50kr stk. men da jeg skulle have noget til mit udegrow til i år. havde jeg ikke nok penge til dette.så jeg valgte og køre ud til min far og fandt lidt fatninger fra et par gamle lamper i stedet:P og monterede dem i reflektorne
7: monteret 13W pære og afmonteret 15W
8: 2 pære klar til montering i akvarie monteret med lidt gaffa tape så køre det :) pæreBillede
og så har vi lige et før og et efter billede med og uden sparepære.. bliver spændene og se hva der kommer ud af det.. regner ikke med noget overhovede kan bare godt lide tanken op og vågne op til en dejlig duft i soveværelset og have lidt og rode med når jeg er hjemme da jeg ikke har ude planter nær mig selv.. men der kommer løbende updates så bare kom med ris og ros og jeres ideer.. men bare så vi er enige så går det sådan set ud på det intet skal koste :D ha en go aften og en go ryger ;D

Insane psychedelia user!

Geografisk sted: Et sted i omegnen af KBH.
Et ganske fint og hyggeligt projekt, men jeg tror at du skal have fat i noget bedre lys hvis du rigtig vil have noget ud af det.
Overvej en CFL-pære på 125 watt, det er fint til LR og koster ikke så meget igen.
Jeg ved ikke hvor meget varme der kommer fra de pærer de har nu, men eftersom at de står nede i et akvarie ville jeg overveje noget udluftning - temperaturen kan meget let blive et godt stykke over 30 grader ellers og det er planterne ikke så glade for.
Lykke til!

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: The 3rd Moon from the Left.
er enig.. køb dig et armatur med 2x18 eller 2x36watt (lysstofrør)i de rigtige kelvin ..armaturet kan anskaffes for under 200kr og rørene, er heller ikk så fandens dyre.. enten dét, eller en 105watt cfl.. alt andet er spild af tid..

du vil opleve at de vokser ja, men damn.. de blir høje, og ranglede og ubrugelige i den sidste ende, hvis du fortsætter med de små pære/lumens der..

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Hippieville Freakston Downtown. Earth
Høje og ranglede bliver de nok ikke - jeg tvivler på de overlever i længere tid og hvis de gør, så er røgen der kommer deraf, klam og nederen.

Som de alle sammen siger - anskaf dig en CFL lampe - jeg vil nok overveje at købe en 2100k eller deromkring - idet det er lowryder vil en 6400k vegetativ næsten være overflødig.

Happy Growing.

PLUR

Medlem

en clf lampe passer jo desværre ikke i akvariet så det skal jo helts være noget der kan komme i det jo :/

Insane psychedelia user!

Et akvarier er ikke særlig smart at gro i pga. ekstremt ringe udluftning og varmeophobning.
Find noget andet og fyr en rigtig pære, en CFL er ikke så dyr igen.
Så vil du faktisk få noget udemærket røg.

Medlem

jamen som jeg skrev tidliger så får jeg masser ude røv i år. og har masser fra sidste år grunden til jeg har mine 2 der i er jo kun fordi jeg ingen steder har til dem til sommer.. så det jo kun for sjov og se hva der sker med dem..? sætter også en blæser i når jeg lige får hentet en ..

men ja de kunne nok ikke kage skade af lidt mere power.. og hva angår varme og sådan så regner jeg med at låget skal løftes lidt når de kommer op så de også har lidt plads og gro på.. selv om de skal tvinges ned vandret så de kan gro sådan i stedet for opaf :)

Insane psychedelia user!

sniff skrev:
grunden til jeg har mine 2 der i er jo kun fordi jeg ingen steder har til dem til sommer..

Jeg forstår ikke helt?
Til sommer er dine LR jo ikke levende længere? de holder max til midt i maj eller deromkring - og på det tidspunkt er de _forlængst_ gået i blomstring og er blevet til krøblinge pga manglen på ok lys.
Det virker bare lidt som spild af tid.

Medlem

LarmerFyr skrev:
sniff skrev:
grunden til jeg har mine 2 der i er jo kun fordi jeg ingen steder har til dem til sommer..

Jeg forstår ikke helt?
Til sommer er dine LR jo ikke levende længere? de holder max til midt i maj eller deromkring - og på det tidspunkt er de _forlængst_ gået i blomstring og er blevet til krøblinge pga manglen på ok lys.
Det virker bare lidt som spild af tid.

grunden til jeg har dem nu. er fordi jeg ikke har plads til dem til sommer. jeg har et vis antal huller jeg kan putte planter i. og når jeg kan vælge så vælger jeg jo ikke noget der kan give 30-50 g når jeg kan få imellen 350-700g på mine alm frø..

derfor prøver jeg og gro dem der. da mit mit vindue er ud til et sted hvor der kommune folk hele tiden går forbi ellers ville jeg ha haft dem der.

jeg gør det som sagt kun for sjov..

angår lys. da har jeg ikke mulighed for og købe noget da jeg pt har 400kr til mig selv om måneden.. men min bror har nogen super white leds med rigtig mange lumens. jeg ved godt de ikke giver det rigtige spektra men kunne det så evt gå.? eller er lumens fra led ikke det samme som fra alm lys..?? er det ikke kun farven der kan være forskel på.. og så evt et par pære eller et andet rør end det fra akvariet.? når jeg lige har lkidt penge.?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: The 3rd Moon from the Left.
tror du skal lytte til hvad folk siger til dig min ven.. det er spild af tid, hvis ikk du anskaffer dig noget ordentligt lys som en CFL... alternativt var der lysstofrør/amaturet.. men det allersidste nødløsning..

det du har gang i der, ender med at blive spild af tid for dig, os, og planten.. men held og lykke.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Hippieville Freakston Downtown. Earth
MaximumG skrev:
tror du skal lytte til hvad folk siger til dig min ven.. det er spild af tid, hvis ikk du anskaffer dig noget ordentligt lys som en CFL... alternativt var der lysstofrør/amaturet.. men det allersidste nødløsning..

det du har gang i der, ender med at blive spild af tid for dig, os, og planten.. men held og lykke.

:stupid: underligt nok..

PLUR

Medlem

det jo sådan set ikke noget jeg bruger tid på jo.. men ja jeg burde anskaffe mig noget beder, men som jeg skriver tidliger så har jeg ikke mulighed for det, de penge en nogenlunde clf koster . er lidt mindre end det beløb jeg har og leve for om måneden.. så jeg kan ikke selv om jeg gerne ville..

og spøger lige igen

angår lys. da har jeg ikke mulighed for og købe noget da jeg pt har 400kr til mig selv om måneden.. men min bror har nogen super white leds med rigtig mange lumens. jeg ved godt de ikke giver det rigtige spektra men kunne det så evt gå.? eller er lumens fra led ikke det samme som fra alm lys..?? er det ikke kun farven der kan være forskel på.. og så evt et par pære eller et andet rør end det fra akvariet.? når jeg lige har lkidt penge.?

nogen der kan hjælpe med et svar på dette med lumens fra led..?? om det ville andre noget vis man siger jeg fik 6000lumens fra led der ind..?

Medlem

sniff skrev:
det jo sådan set ikke noget jeg bruger tid på jo.. men ja jeg burde anskaffe mig noget beder, men som jeg skriver tidliger så har jeg ikke mulighed for det, de penge en nogenlunde clf koster . er lidt mindre end det beløb jeg har og leve for om måneden.. så jeg kan ikke selv om jeg gerne ville..

og spøger lige igen

nogen der kan hjælpe med et svar på dette med lumens fra led..?? om det ville andre noget vis man siger jeg fik 6000lumens fra led der ind..?

Ja, forandringen bliver at der kommer LED i growet, noget ikke særlig mange bruger, endnu.
Søg efter LED og den populære UFO der omtales herunder, dan dig et oveblik og vurder selv.
LED´s bliver pt, i det store, kun researchet i lumenoutput pr Watt da LED højst sandsynligt bliver fremtidens lyskilde nr 1.
Research andgående vækstlys til planter er endnu til gode da det koster knaster at lave reasearh på sådan noget. (igen set stort på markedet som helhed)
Generelt er stemningen stadig at en CFL kan overgå LED på prisen alene, dertil specktra og lumenoutput pr forbrugt Watt
Ham her har vist haft størst succes med LED, hans mening er det er spild af energi i både tid og penge at kaste sig ud med andet end det brugte, for et ok yeild indenfor gode tidsrammer som en alm CFL kan klare, men ét panel koster i omegnen af 3500 kr, og du snakkede om 400??

http://www.ledgrow.eu/

Her en idé, både noget der rykker i forhold til det du har, og som stadig kan klares for under 140 kr.
1 stk 18 W lysarmatur koster ikke over 90 kr, ca det samme med røret alt efter valg, bare noget med 5000 kelvin er fint.
Det købes NU hvor du har lidt mønt.
Den + det du har nu burde være nok til de første 3-4 uger også det lønningsdag igen.
Så købes evt endnu et armatur med rør dette er bare 3500 kelvin (blomst,) og nu burde solen kunne tage over selv i en østvendt vindueskarm.
(èt lysstofrør fra sylvania - GROLUX- giver ca 7-800 lumen, koster ca 75 kr og kan erstatte de to andre rør, et andet fra osram har 1300 lumen og koster en halv hund - vælg selv, osram er billigst)

Held og lykke

Edit: Glemte linket :lol:

Medlem

jeg har 2 amature der kan være 18w rør i det bare nogen der har været/er uv-b rør i.. jeg havde tænkt på og sætte det ene til når de skulle i blomst. da det efter hva jeg har hørt skulle kunne skabe lidt flere krystaller..

og jeg kan jo desværre ikke have dem i vinduet da det ud til et sted med masser fra kommunen.. så jeg må se hva der sker jo men jeg tror jeg får købt lidt rør til de 18w amature og så ser hvad der sker.? jeg behøver vel ikke højre kelvin end 2700 nu når de er auto blomstrende så det jo ikke meget tid de får i vegga alligevel eller hva .?

Medlem

ja 2700 -3500 er fint.
Knald dem til for det andet er synd for planterne.

Og må jeg så også lige - HØP -
Jeg holder virkelig meget med alle de andre i tråden, har bare været møgflnk for planternes skyld.
Vi har et problem med legaliseringshastigheden her i danmark, og når man så ser et så useriøst bud på noget der kan give dig en bøde 10 x din levefond, så skærer det noget i en der har dyrket det længere end til at det bare er for sjov.
Gør noget ud af det hvis du alligevel risikerer en bøde på et par tusind, selv for lowryders og deres ynkelige yield kan det stadig gøres med en hvis klasse og stil.

Fart på- imorgen er du i byggelykke, isenkræmmeren eller lysmesteren og får købt de rør.

Møjn -

Medlem

ja regner også med og få fat i nogen rør en af dagene.. og ja jeg ved skam udemærket godt det ikke er smart med den "opsætning" jeg har nu. men jeg kan ikke gøre andet lige nu desværre, og for og være ærlig så tvivler jeg på jeg ville kunne blive knaldet på 2 low rider i et akvarie. da de ikke bruger meget mere strøm end et akvarie med fisk. men det nu også lige meget..

jeg ville gerne have haft en 250W clf men jeg har ikke plads til og blive ved med og have planter så det jo også lidt spild og bruge penge på så meget jo..

tilbage til de led print jeg kan få af min bror. vært print skulle gengive imellem 5000-10000 lumens pr print og jeg kan få 5 stk som bliver serie forbundet.. mener min bror snakkede om det ville blive omkring 30-50 W de vil køre med.

er der nogen som ved om planterne er lige glade hvor lumensne kommer fra. eller skal lumens også komme fra de/den pære man bruger..

altså jeg tænker på. jeg har jo pære som giver 2700K, men kun med 1200lumens eller sådan noget.. vis man så tog de led der og satte i, det burde minimum give 25000lumens..? burde det så ikke hjælpe på den ene eller anden måde..? de er jo gratis for mig. og de ville give flere lumens end en 250clf. vis altså planterne kan optage lumens fra en anden kilde end den der giver den rigtige kelvin ..?

Medlem

Du bliver ikke knaldet i danmark på elregningen. Hvis alligevel - ring til ekstra bladet.. De vil også tildels gerne fri hash, så mon ikke de kunne skrive en fed artikel om udgifter til detektivarbejde imod 2 stk lowryder dyrkere VS banderne...
Du vil højst sandsynligt blive meldt af en der har ondt i røven over det... Hvilket self ikke sker...

1. Lumen og candela er det samme.
2. 1 candela svarer til lysstyrken i en given retning af en [ren wiki kopi herfra] lyskilde, som udsender monokromatisk lys med en frekvens på 540 · 1012 Hz, og hvis strålingsstyrke i denne retning er 1/683 W/sr.

De 540 THz svarer til grønt lys, og tallet er valgt fordi det er ved denne frekvens det menneskelige øje er mest følsomt. Årsagen til det skæve tal 1/683 ligger i den oprindelige definition; candela betyder (voks)lys på latin, og 1 candela var oprindelig lysstyrken fra 1 vokslys.

Læser du efter vil du kunne se at lumen i sidste ende er bygget op på de menneskelige øjes følsomhed over for grønt lys.
Dine planter skal helst have rødt eller blåt, derind kommer kelvintallet der er farvetemperaturen i lyset ind i billedet, jo højere kelvintal jo mere blåt lys udsender pæren (for dig er det hvidt og kaldes dagslyspærer), i den lave ende af kelvinskalen ligger de gule og røde farver, også kaldet softpærer.

Sætter du leds til med høj lumenoutpot kan det være du kun kommer til at betale 50-60W ekstra forbrug, idet at de LED´s jo måske giver mange lumen, men overhoved ikke i det røde eller blå felt.

Min researh med LED fotalte mig at jo mere knalde hvidt lys man kunne få i sine LED, jo mere blå var lyset reelt set fra planten.

Måske virker det , måske virker de ikke - Og med tanke på at det kommer til at virke med 18W og 140 kr tror jeg altså du sparer mest den vej.

Valget er dit, held og lykke..

Har du flere spørgsmål om [google]lowryders og lys[/google]?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Neogen
Jeg har fundet en praktisk guide til lys.

edit:
som jeg fandt via denne guide.

Insane psychedelia user!

@Rootmood: Det du linker til kan ikke bruges til nogen som helst cannabis-groning.
Det er en guide til lys til AKVARIEPLANTER. :wink:

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: asteroide B-612
sniff skrev:
altså jeg tænker på. jeg har jo pære som giver 2700K, men kun med 1200lumens eller sådan noget.. vis man så tog de led der og satte i, det burde minimum give 25000lumens..? burde det så ikke hjælpe på den ene eller anden måde..? de er jo gratis for mig. og de ville give flere lumens end en 250clf. vis altså planterne kan optage lumens fra en anden kilde end den der giver den rigtige kelvin ..?

såvidt jeg har forstået er lumen = lysstyrken på din pære,
og kelvin er frekvensen/farven på lyset...

det vil altså sige, at hvis din kelvin er ved siden af det optimale,
kan planterne ikke fange lyset og det er derfor ligegyldigt om du har 1000 lumen eller 100000 lumen...

-ret mig hvis jeg tager fejl. :wink:

hvor mange kelvin er din brors l.e.d. på? :roll:

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 24 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]