sniff skrev:
det jo sådan set ikke noget jeg bruger tid på jo.. men ja jeg burde anskaffe mig noget beder, men som jeg skriver tidliger så har jeg ikke mulighed for det, de penge en nogenlunde clf koster . er lidt mindre end det beløb jeg har og leve for om måneden.. så jeg kan ikke selv om jeg gerne ville..
og spøger lige igen
angår lys. da har jeg ikke mulighed for og købe noget da jeg pt har 400kr til mig selv om måneden.. men min bror har nogen super white leds med rigtig mange lumens. jeg ved godt de ikke giver det rigtige spektra men kunne det så evt gå.? eller er lumens fra led ikke det samme som fra alm lys..?? er det ikke kun farven der kan være forskel på.. og så evt et par pære eller et andet rør end det fra akvariet.? når jeg lige har lkidt penge.?
nogen der kan hjælpe med et svar på dette med lumens fra led..?? om det ville andre noget vis man siger jeg fik 6000lumens fra led der ind..?
Ja, forandringen bliver at der kommer LED i growet, noget ikke særlig mange bruger, endnu.
Søg efter LED og den populære UFO der omtales herunder, dan dig et oveblik og vurder selv.
LED´s bliver pt, i det store, kun researchet i lumenoutput pr Watt da LED højst sandsynligt bliver fremtidens lyskilde nr 1.
Research andgående vækstlys til planter er endnu til gode da det koster knaster at lave reasearh på sådan noget. (igen set stort på markedet som helhed)
Generelt er stemningen stadig at en CFL kan overgå LED på prisen alene, dertil specktra og lumenoutput pr forbrugt Watt
Ham her har vist haft størst succes med LED, hans mening er det er spild af energi i både tid og penge at kaste sig ud med andet end det brugte, for et ok yeild indenfor gode tidsrammer som en alm CFL kan klare, men ét panel koster i omegnen af 3500 kr, og du snakkede om 400??
http://www.ledgrow.eu/Her en idé, både noget der rykker i forhold til det du har, og som stadig kan klares for under 140 kr.
1 stk 18 W lysarmatur koster ikke over 90 kr, ca det samme med røret alt efter valg, bare noget med 5000 kelvin er fint.
Det købes NU hvor du har lidt mønt.
Den + det du har nu burde være nok til de første 3-4 uger også det lønningsdag igen.
Så købes evt endnu et armatur med rør dette er bare 3500 kelvin (blomst,) og nu burde solen kunne tage over selv i en østvendt vindueskarm.
(èt lysstofrør fra sylvania - GROLUX- giver ca 7-800 lumen, koster ca 75 kr og kan erstatte de to andre rør, et andet fra osram har 1300 lumen og koster en halv hund - vælg selv, osram er billigst)
Held og lykke
Edit: Glemte linket