Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 29 jul 2025 10:32

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem

Hey Folkens her inde på Psy :)

Jeg er begyndt at spåtte at de hår der er på mine skud er begyndt at få lidt farve, lidt orange agtigt, ligesom en appelsin.
så nu vil jeg spørge jer her inde om det er på tide at høste :)

Måske i kan bedømme det ud fra billedet ?

p.s. hvis det ønskes kan jeg også tage billedet under normalt lys, lige nu står den nemlig under 400w HPS :)

Tak på forhånd :)

Billede

Lidt Flere Billeder, Håber de er bedre :)

Billede

Billede

Billede

Billede

Senest rettet af Ra2Fa 28 dec 2009 20:14, rettet i alt 1 gang.

Medlem

Geografisk sted: Helt væk
Det kan godt være lidt svært at sige ud fra dit billed da der er et meget gult skær/lys i hele billedet, prøv at smid et billed i almenligt lys.

Medlem

Brown skrev:
Det kan godt være lidt svært at sige ud fra dit billed da der er et meget gult skær/lys i hele billedet, prøv at smid et billed i almenligt lys.

Som Du ønsker :)

Sagen er at selvom jeg har læst CF Guiden er jeg jo stadig i tvivl, skal jeg kigge på de "hår" skudende har eller på de små "hår" der er på bladende.

for hårende på skudende er jo begyndt at blive brune, men resinen ( er det ikke det man kalder de "hår" der er er på bladende? ) er stadigvæk gennemsigtige.

Håber i kan hjælpe, og tak på forhånd :)

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Schwiez
Citat:
Hvornår skal jeg høste?

Det er en meget brugt metode at høste når hunblomsterne er blevet røde/orange. En udbredt tommelfinger regel siger, at du skal høste dine planter når 70-80 procent af hårene har skiftet farve.
Metoden er udmærket, og giver et rimeligt fingerpeg om hvorvidt planten er (tæt på at være) moden eller ej. Det er fint nok, og planter høstet efter denne metode er som regel yderst vellykkede at ryge.

Hvis du vil vide det helt præcist, er du nødt til at anskaffe dig et forstørrelsesglas eller en lup. Det skal være af en rimeligt god kvalitet, 30x forstørrelse eller højere er optimalt, men du kan klare dig med mindre hvis du vil spare lidt penge.

Du har måske lagt mærke til at planterne under blomstringen udvikler en masse harpiks, der ofte får planten til at se helt hvid ud?
Denne harpiks er hvor du finder langt hovedparten af THC indholdet i planterne, og det er denne harpiks du skal undersøge nærmere med din lup/forstørrelsesglas.
Der sker nemlig det, at denne harpiks ændrer farve efterhånden som planten modnes, og derfor kan du - ved at kigge grundigt efter - finde det helt 100% sikre tidspunkt at høste på:

Herover: Nærbilleder af harpiks.

Hvornår er de klar ? :

I starten er harpiksen helt gennemsigtig og klar, men efterhånden som planten modnes får den en mere hvidgullig eller mælkeagtig farve, og til sidst ender den med nærmest at have samme farve som brunligt rav. - Enkelte sorter (f. eks blueberry) kan have en mere mørkeblå farve til sidst, men i det store hele gennemlever harpiksen på de fleste planter denne udvikling :

1)klar 2)mælkehvid/gullig 3)rødbrun

Hvorfor er det så vigtigt?

Jo, plantens psykoaktive egenskaber er ganske forskellige, afhængig af hvor længe harpiksen har fået lov til at modnes. Den samme plante kan således opleves helt afgørende forskelligt at ryge, alt afhængig af om den blev høstet på det rigtige tidspunkt eller ej.

Generelt kan det siges, at jo længere tid harpiksen får lov at modnes, desto mere potent bliver det færdige produkt. Og jo større indhold af de forskellige cannabinoider vil der være.
Dette kan du selvfølgeligt bruge til at sammenligne med hvilken type røg du foretrækker.

Høstes planten mens harpiksen er helt klar, vil oplevelsen af at ryge planten som regel være temmelig mild, opfriskende og meget lidt fysisk (dvs. ikke så trættende/sløvende). Dette skyldes formodentligt at meget lidt af THCen er degeneret til CBD, CBN og andre cannabinoider.

- Men du skal ikke høste for tidligt. Gør du det, vil indholdet af THC i det hele taget nemlig være for lavt, og så får du jo ikke så meget ud af det hele.

Det bedste er efter min mening at vendte til omkring 30-50% af harpiksen er blevet mælkefarvet. Her har planten nået topniveauet for THC produktion, og der er stadig et minimalt indhold af de øvrige cannabinoider. Oplevelsen af at ryge planter høstet på dette tidspunkt vil som regel være den klassisk "blive høj, glad og lidt småfjollet", og samtidig har planten også maksimalt psykoaktivt potentiale, hvis du nu skulle være en af de mennesker der nyder bare at ryge lidt, og så sidde og tænke over tingene eller foretage dig noget andet kreativt.

Nogle mennesker foretrækker imidlertid den onde stener-ryger, og hvis du er en af dem, så skal du vente med at høste planterne til harpiksen begynder at blive rødbrun. Det er det sidste stadium, så du skal selvfølgeligt samtidig være opmærksom på at planten i det hele taget ikke bliver for gammel og begynder at visne. Jeg anbefaler at høste når 20-30% er blevet røde, men du kan vente længere hvis du tør. Prøv dig frem.
Jeg er ikke selv så meget for denne mere bedøvende, trættende type røg, så jeg høster altid selv inden det når at komme så vidt

http://dcfonline.dk/cf/AZgrow.htm

Medlem

tak Kaktus fordi du gad læse hvad jeg skrev istedent for at poste CF Guiden som jeg SLET ikke hentyder til at have læst :)

bare fordi man læser noget teoretisk betyder ikke det jo ikke man stadig kan være i tvivl og derfor gerne vil spørge om råd og vejledning :)

men tak :)

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Schwiez
Sorry, Jeg læste kun - "er det på tide at høste?" :D
Hvis du kun gider gå ud fra "hårene" eller pollenfangerne, så kan du risikere noget sølle pot.
Det er alt andet lige, bedre, at høste efter tricomernes farve.
Et mikroskop til 20 kr kan gøre jobbet. Jeg er lidt i tvivl om du kender forskellen på tricomerne og "hårene":
[hsimg]https://cannabis.community.forums.ozstoners.com/cannaversity/uploads/cannabis_harvest_by_trichome.jpg[/hsimg]
[hsimg]https://cannabis.community.forums.ozstoners.com/cannaversity/uploads/cannabis_stigmas_early.jpg[/hsimg]
Nogle høster når hårene er 80-90% brune/røde/lilla - men det er en skidt teknik. Hvis man følger den udelukkende, går der nok et par høste med nøjagtig den samme feno, før man kan sige :den skal have 67 dage præcis så er den klar.

CFL forlænger også blomstringen imo.

[hsimg]http://img.photobucket.com/albums/v605/klausen/guide/Trichome_chart1.jpg?t=1262029117[/hsimg]

Medlem

Ja tænkte nok du var lidt hurtig på aftrækkeren :P

Jamen jo, må jo så ned i tigeren kan jeg høre og finde mig et mikroskop.

Btw, jeg anvender ikke CFL, men HPS / MH Pærer :)

og tak for hjælpen, så er jeg lidt mere rolig nu :D

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]