Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 30 jul 2025 01:45

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ] 
Forfatter besked
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: The 3rd Moon from the Left.
hey psyc.

Har tit gået og tænkt lidt over det her egentligt, og syntes ikk rigtigt jeg kan finde nogle optimale løsninger sådan hvad angår det med at gemme sine blade til senere brug, enten ved udtræk, eller smør osv..

Hvordan er det smartest at forholde sig til problemstillingen?

Nogle growers samler jo blade igennem hele processen mens andre først trimmer helt igennem når de høster.. spørgsmålet er.. blir bladende som man samler igennem tiden ikke "dårlige" og hvad kan man gøre for at holde dem "friske" .. er det bare at putte lortet i en pose, og så ind i fryseren til de skal bruges, eller vil man sagtens kunne have dem opbevaret anderledes og stadig have mulighed for at bruge dem senere?

syntes nemlig ikk der går ret lang tid fra bladet er kommet af planten, til det begynder at blive helt brunligt og krøllet og tørt.. og så er det vel egentligt ikke ret brugbart, eller?

Håber i kan give nogle svar.

På forhånd tak. :peace:

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Casa Tranquila
MaximumG skrev:
hey psyc.

Har tit gået og tænkt lidt over det her egentligt, og syntes ikk rigtigt jeg kan finde nogle optimale løsninger sådan hvad angår det med at gemme sine blade til senere brug, enten ved udtræk, eller smør osv..

Hvordan er det smartest at forholde sig til problemstillingen?

Nogle growers samler jo blade igennem hele processen mens andre først trimmer helt igennem når de høster.. spørgsmålet er.. blir bladende som man samler igennem tiden ikke "dårlige" og hvad kan man gøre for at holde dem "friske" .. er det bare at putte lortet i en pose, og så ind i fryseren til de skal bruges, eller vil man sagtens kunne have dem opbevaret anderledes og stadig have mulighed for at bruge dem senere?

syntes nemlig ikk der går ret lang tid fra bladet er kommet af planten, til det begynder at blive helt brunligt og krøllet og tørt.. og så er det vel egentligt ikke ret brugbart, eller?

Håber i kan give nogle svar.

På forhånd tak. :peace:

Du kan sagtens lave ICE ud af tørre krøllede blade. Det gjorde jeg ihvertfald.

Medlem

Tørret eller ikke tørret??

Min erfaring fortæller mig at du kan bruge det alt sammen. Gammelt tørt eller frisk er ligemeget..

Dog bør du være ops på at ved brug af meget tørt materiale (knastørt), kan du godt få "grindet/smadret/knust nogle blade helt ned i samme størrelse som det filter du bruger til at si planterester fra med. Men det skal dælme være tørt før det sker og der kommer alligvel ikke så meget med..
Et lille trick er at lade det tørre materiale bløde op i vandet i bare ca. 3-5 min. før man begynder at rode rundt i det.

Ellers ja, nok den bedste opbevaring over tid er i fryseren.

(mit tip)
Jeg har skrevet det før og fik nogle meget forskellige reaktioner på det.
Men jeg lader det jeg skal lave klump af, tørre i lys ca en uges tid 14 dage efter høst, jeg har opdaget rigtig meget klorofyl især i de store blade forsvinder relativt hurtigt ved hjælp af lyset fra HPS´en. (jo mindre stykkerjo hurtigere går det, om sommeren bruger jeg solen)
Resultatet er at vandet ikke bliver så grønt og den grønne smag kan altså godt smages i slutproduktet, bruger man totalt frisk materiale.
Min klump smager mere "brunt"?? Jo mere lys materialet fik.
Reaktionerne på det er gerne. - Nej det SKAL tørre i mørke da lys omdanner thc til andre cannabinoder. -

Ja ja, men hvor meget??

En tabel fra hampedyrkerens håndbog viser at der ved høst var 1.37% THC i materialet.
Ved en opbevaring på 20 grader i lys, mister man 0.35% THC efter 31 uger (ca et halvt år efter er der altså 1.37% - 0.35% = 0.89%)
Ved en opbevaring på 20 grader mørke mistes ca 0.12% THC efter 31 uger
Og opbevaring ved ca. 5 graders mørke mistes ca. 0.08% THC efter 31 uger

Efter 98 uger (næsten 2 år) tages der endnu en måling af samme materiale:
20 grader i lys har det tabt 0.63% (igen 1.37% - 0.63% = 0.51% THC tilbage i materialet)
20 graders mørke taber det 0.25%
5 grader i total mørke, tabt 0.09%
PS til tabellen: Prøven der lå i lys, lå i et nordvendt vindue med ingen direkte sollys, og hæves temperaturen til omkring 36 grader går næsten alt THC tabt inden 2 år.

Et hurtigt kig og man kan konkludere at ved 5 grader i mørke har materialet stort set ikke tabt noget i forhold til opbevaring ved 20 grader i lys. Især på en periode af 2 år.
Men en uge til 14 dages direkte lys har faktisk ikke har noget at sige i forhold til hvor meget grønt klorofyl der bliver nedbrudt og ikke kommer med i klumpen..

Det straks være laver du kemisk udtræk (æter, isopropylalkohol(sprit), ren alkohol, petroliumsæter, og hvad har vi..)
Lader du det stå i opløst form (altså når du har fået opløst THC i spritten i f,eks en flaske, gør sollys det af med næsten al THC på bare 6 til 20 dage ved 20 grader.

Næsten et helt essay, men håber du/nogen kan bruge det..

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Om det er tørt og gammelt eller vådt og friskt er komplet ligegyldigt.
Jeg foretrækker dog friskt materiale (jeg opbevarer det i fryseren indtil der skal trækkes ICE) da jeg på den måde får lidt færre plantedele med i slutproduktet, medmindre jeg bruger bubblebags.

Meningen med ICE er jo bare at få knækket alle trichomes af planteresterne. Så om det er tørt, brunt, grønt, friskt eller vådt, det er ligegyldigt.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: The 3rd Moon from the Left.
Okay. Det hjalp lidt på humøret, og jeg tror jeg vælger at fyre det i en pose og så i fryseren. :)

Tusind tak for de fine svar, det er sku ikke hver gang man ligefrem får smidt et essay i hovedet, men det nu meget rart.. Glæder mig som en syg til at lave ice. :D WUUP WUUP

Iøvrigt.. medmindre du bruger bubblebags siger du Arijari.. hvad bruger du ellers til ICE..`? en sovepose pose?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Ork hvad man nu lige har... Organza, tørretumbler støvfiltre, en t-shirt eller ren og skær ingenting.
Når jeg ikke bruger noget filter, så bruger jeg en lille slange til at hive vandet ud af spanden med, gravitational style. Eller noget andet der kan få vandet ud af spanden uden at sætte det hele i bevægelse. Nogle folk øser også vandet ud, men det synes jeg er en dårlig idé, da man sætter vandet i bevægelse.

Så det er sgu kun fantasien og hvor kræsen man er efter kvalitetsopdeling der sætter grænser :lol:

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Ariaji skrev:
Ork hvad man nu lige har... Organza, tørretumbler støvfiltre, en t-shirt eller ren og skær ingenting.
Når jeg ikke bruger noget filter, så bruger jeg en lille slange til at hive vandet ud af spanden med, gravitational style. Eller noget andet der kan få vandet ud af spanden uden at sætte det hele i bevægelse. Nogle folk øser også vandet ud, men det synes jeg er en dårlig idé, da man sætter vandet i bevægelse.

Så det er sgu kun fantasien og hvor kræsen man er efter kvalitetsopdeling der sætter grænser :lol:

Jeg forstår ikke hvordan du trækker vandet fra uden at sætte vandet i bevægelse med en slange. Vi prøvede med en stump have slange og det satte vores vand i bevægelse. Øsen gik bedre for os også når vi ikke kunne tage mere vand filtrerede vi med Viskestykke og si. Det virkede fint.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Haveslange er da også lige tykt nok.
Prøv noget tyndere næste gang.

For mig er der i hvert fald mere bevægelse i en øse, end der er i en tynd slange :-)

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Det vil jeg gøre men der er lidt under et år til, og bliver her på psy så der bliver sikkert stillet spørgsmål om ICE et par gange inden.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Ellers køb nogle bubblebags fra Ebay... Det spiller max og så er det billigt.
Gør arbejdet så meget nemmere.

Medlem

MaximumG skrev:
Iøvrigt.. medmindre du bruger bubblebags siger du Arijari.. hvad bruger du ellers til ICE..`? en sovepose pose?

Den specifikt er ikke til mig men:

Ok bruglige filtre pr erfaring:

Brudesløret er dælme effektivt (må gerne være brugt)
Den gennemsigtige nattrøje kærsten/tøzen/bollevennen bruger?? (hun kan blive tosset)
Nylonstrømper ( billige og fungerer faktisk udmærket )
Mircrofiber strømpe/underhylere ( ikke nær så gode da mange trichs sidder fast i stoffet )
Thesigte ( rigtig god, men en kæmpemodel koster ret mange knaster og svær at skaffe)
Myggenet (fintmasket er bedst)
Meget fin si (lidt mere arbejde, men nok den billigste løsning)

Brug derefter soveposen eller et kaffefilter til at opsamle trichsne, kaffefilteret fungerer også som en slags fugtsuger..

Har vist den nogle gange før, men den skader jo ikke..
http://www.youtube.com/watch?v=rhGNxUgF ... 7A&index=7

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]