Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 30 jul 2025 01:08

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Hej med jer.

Jeg er på vej igang med mit første grow. Eller det vil sige, at jeg venter på en vis hjemmeside kommer op at køre, så jeg kan få købt mig lidt frø. Derefter skulle klaveret bare spille ;D

Jeg har læst en del indlæg her på siden, og har allerede lært en masse. Men jeg vil gerne lære mere, da mit første grow, jo gerne skulle give gevinst og blod på tanden til mere. Det, jeg vel egentlig søger, er en form for "kom godt i gang med dit første grow tips":p Eller måske en form for top 5 ting, som bare er vigtigst, der er styr på, når du går igang. Det er ikke low-budget grow, men da det er et eksperiment her i starten, og det er til selvforsyning, er jeg heller ikke interesseret i at spendere en formue på diverse sager. Men der er selvfølgelig ting, som bare er nødvendige!

Billede

Hvis billedet lykkedes at uploade, er det skabet, hvor jeg vil plante. Det er 42 cm bred, 60 cm dybt og 145 cm høj. Det er helt hvidt. Er det okay forhold?

Jeg forestiller mig at plante low-ryder - en kammerat har anbefalet disse, og haft held med en udendørsgrow her i sommers. Dertil har jeg læst, at de ikke lugter så forfærdeligt. Men modsat har jeg også læst flere steder, at low-ryder ikke kan anbefales. Det er jo et spørgsmål om smag og behag, men det kunne alligevel være fedt, hvis nogen også ville dele erfaring med dette :rocking:

Jeg håber folk tager godt imod postet, og at det ikke ligner andres for meget. Har siddet og studeret siden nøje, og konkluderede at jeg ville forsøge med mit eget post.

Caramonesi

------------------------------------

"Hvad er mennesket? - En svag og skrøbelig krop, nøgen, af naturen værgeløs, henvist til fremmede hjælp, et offer for skæbnens luner" - Seneca

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Lowrydere lugter ikke rigtig af noget, nej, men de er også low-yieldere. De giver virkelig ikke meget i forhold til hvad en normal strain kan gøre.

I det skab har ud muligvis plads til enten 2 større planter eller 4 små.
Faktisk vil jeg anbefale dig at køre et ScrOG-grow i det skab. Det vil du få absolut mest ud af.
Jeg håber du har mulighed for at bore huller i det til ind- og udluftning, ellers kommer du ikke langt.

Ting du skal fokusere på er lys og luftcirkulation/-udskiftning. To ufatteligt vigtige ting.
Men i stedet for at beskrive det hele for dig, så vil jeg anbefale dig at læse den her guide:
http://dcfonline.dk/cf/

Det er stedet alle begyndere bør starte. Har man læst hele den guide så er man rustet til sit første grow. Der står alt hvad man skal bruge i den - hvilket er derfor vi altid anbefaler den til nybegyndere.

Apros pos frøbanken... Så find et andet sted at købe dine frø. Det er ikke til at sige hvornår den kommer op at køre igen, men jeg har på fornemmelsen der går lang tid endnu.

Har du flere spørgsmål er du selvfølgelig velkommen til at skrive her, men jeg vil virkelig anbefale dig at læse den guide fra ende til anden. Der står alt hvad du skal vide og det er meget hurtigere at besvare dine spørgsmål ud fra den, end hvis du skriver her på forummet =)
Held og lykke med projektet.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg vil dog gerne lige give dig svar på et par spørgsmål, som jeg tror du får lidt svært ved at gætte dig frem til, vha. guiden.

Om rummet er stort nok. I starten vil det ikke være stort nok til at du kan være selvforsynende!
Du skal lige lære det hele først. Hvordan planterne arter sig, hvilken opmærksomhed de skal ha' og hvordan du bedst muligt udnytter din plads.
Jeg vil sige at med tiden og når du har studeret teknikker som ScrOG, så burde det være fint muligt at være selvforsynende med det lille skab. Igen håber jeg dog du har mulighed for at bore huller i skabet, for du får brug for udsugning. Og er lugt et problem hos dig, så får du brug for et kulfilter til at eliminere den med.

Du lyder som en person der har lyst til at arbejde for det her og pumpe nogle penge i det der er nødvendigt, så jeg synes helt sikkert du skal prøve noget andet end lowrydere. Lowrydere er næsten garanteret succes, men de yielder så galt lidt og så kan man altså gro langt bedre røg der er næsten lige så nemt at gro. Jeg tror med 99% sikkerhed det vil lykkes for dig, hvis du vælger en anden stabil sort, a la Northern Lights, Skunk #1, Afghani #1, Jack Herrer osv. Det er rigtig gode begyndersorter.

Junior medlem

Jeg siger mange tak for responsen.

Jeg overvejer at bore huller i bagbeklædningen, og/eller evt. lade skabslågen stå åben i ny og næ? Kulfilter havde jeg besluttet mig for under alle omstændigheder. Lys og pærer forestiller jeg mig også nogle 250W hps? Tak for guiden - er på vej på arbejde, men vil med garanti læse den når jeg kommer hjem! :D Har nemlig ingen idé om, hvad ScrOG teknik er:p

Jeg er desværre også bange for, der går længe før dcf kommer op igen, har allerede ventet et par uger. Er begyndt at søge andre alternativer.

--------------
"Hvad er mennesket? - En svag og skrøbelig krop, nøgen, af naturen værgeløs, henvist til fremmede hjælp, et offer for skæbnens luner" - Seneca

Moderator
Brugeravatar

Her er en god gennemgang af SCROG (SCReen Of Green) http://forum.grasscity.com/advanced-gro ... ethod.html kort fortalt er det et net du sætter over dine planter, hvor du så sørger for at alle skud kommer op til nettets højde, men ikke over, således danner du et plante-platou, hvor alle planterne har lige langt/kort til lamperne, så du udnytter lyset og pladsen maksimalt.

Lowryder har den svaghed, ud over at give et lille udbytte, at røgen giver en ret kedelig rus, ift. så meget andet. Hvis du vil have små planter på størrelse med lowryder, så giv dem 1-4 ugers veggetation, og så sæt dem i blomst. Giver nogenlunde samme størrelse planter, men et uendeligt større udbud af sorter at vælge imellem.

Åbner du ofte døren, er pointen med kulfilter lidt væk, i og med at lugten vil strømme ud deraf.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

BisMann skrev:
Åbner du ofte døren, er pointen med kulfilter lidt væk, i og med at lugten vil strømme ud deraf.

Præcis.
Sørg for at rummet er lukket til så de største luftkilder er ind- og udsug. Ellers ryger pointen med et kulfilter.
Men det lyder godt du har tænkt over ting som kulfilter og udluftning, så er du godt rustet til et skabsgrow med store muligheder!

Mht. lys så lyder en 250W HPS som en glimrende idé. Evt. en 200W CFL til de første par ugers veg inden du sætter dem i blomst.
Overvej at købe en cooltube til din HPS da de bliver meget varme og ofte kan skabe varmeproblemer i et skab med så små dimensioner som dit. Kombineret med kulfilter og kanalventilator, så har du et fandens effektivt system.

Junior medlem

Ja det er rigtig nok, det med kulfilter og åbning af skabslågen. Er det en ide med en lille blæser måske - så blomsten får luft? Puha pladsen i skabet bliver trang:b Tak for link til Scrog. Vil straks gå i gang med at studere. Det er jo faktisk også spændene;)

Mht. kulfilter kan der så anbefales nogle? og går man bare i en hårdhvidevare butik og køber det, sådan uden videre? (spørger nok lidt dumt:b)

frøbanken spiller igen, så jeg vil handle nu. Har besluttet mig at følge dit råd Ariaji mht. frø.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Det gør ikke så meget med trang plads, når man bruger ScrOG-teknikken. Din højde er i hvert fald rigeligt til det.
En lille blæser er altid en god idé. Så øger du stammens tykkelse. Selvom det ikke er så fandens vigtigt når man dyrker ScrOG. Så har man nettet til at bære det meste vægt.

Prøv at finde nogle grow shops. De tilbyder alt det udstyr du skal bruge. Især de udenlandske er billige. Kig efter tyske forhandlere hvis du vil spare mange penge.

Hvad angår kulfilter så skal du bare bruge et af de mindste du kan få. Du har jo ikke fandens meget plads så du behøver ikke gå over 100m3/t i filterstørrelse. Det er mere end rigeligt. Det vil også sige du bare kan bruge en lille kanalventilator. Fandt en i mit lokale byggemarked til små 530,- med en sugeevne der passer til dit behov. Kombinér den med en lysdæmper og så har du styr på den.
Mærket er underordnet - der er ikke den store videnskab i et filter. Det skal bare være en ramme der holder kullet på plads og med tilslutning til sug. Så er der styr på det.

Junior medlem

Har været i Bauhaus og luret lidt. Fandt en kanalventilator til ca. 400. Er det afgørende om den er med eller uden timer eller fugtighedsstyret. Egentlig ville det vel være optimalt med en fugtighedsstyret, ikke? Du siger den skal være kombineret med en lysdæmper, hvordan det, og hvorfor? Jeg kan ikke finde aktive kulfiltre, skal man eksempelvis købe dem på dcf carbonoriginal airfilter? Synes at have læst man kan anvende dem til kattebakker, men det virker lidt usandsynligt. Eller køber man et til emhætte?

Mange spørgsmål. Men jeg vil gerne gøre det så godt som muligt!

..Peace..

Junior medlem

Hold da kæft, du har garanteret ment lyddæmper? Nu gør jeg mig vidst dummere end jeg er

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Dine spørgsmål er helt fine - det er det forummet er beregnet til.

400,- er en super pris for en kanalventilator. Det skal nok spille for dig.
Fugtighedsstyring er lidt ligegyldig. Det samme med temperaturstyring. Så længe du har et termo- og hygrometer, så kan du selv holde øje med det.
Og nej, jeg mente rent faktisk en lysdæmper! Jeg skrev ikke man absolut skal kombinere det med sin kanalventilator, men det er en billig og effektiv måde at sænke hastigheden på sin ventilator, hvis den blæser mere end nødvendigt. Hvad enten det er for at regulere fugtigheden, temperaturen eller bare lydstyrken.
En timer skal du jo anyway have til dine lys, så bare brug kanalventilatoren i samme skinne som lys er sluttet til i timeren. Så slukker og tænder det hele på en gang med én timer :)

Man bruger ikke kulfiltre fra kattebakker eller emhætter. Men derimod nogle helt andre typer. De findes i alle grow shops - kender umiddelbart ikke andre steder man kan købe den type vi growers ynder at bruge.

Junior medlem

Super. Jeg har siddet og luret lidt på nettet, og fundet ud af det, med de kulfiltre. Det er noget med at munden på kulfilteret skal passe med ventilatoren ikke? Det vil jo være træls at bestille et kulfilter på nettet, for så at finde ud af det ikke passer ved modtagelsen. Kan du anbefale en leverandør mht. kulfilter - ved godt det er noget med at link er forbudt (i et eller andet omfang), men så navnet på en leverandør, så jeg selv kan finde den. Har set nogen på rygegrej, men har læst dårlige anmeldelser om sitet, så vil ikke kaste penge efter dem ;) -you now what I mean.

Go' ide med at tilslutte ventilator samme timer som lys - havde jeg slet ikke skænket en tanke.

Det med lysdæmperen, bliver nok noget jeg lige skal pusle lidt med:b

.. Peace..

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tjek dine privatbeskeder. Jeg har sendt dig en besked for noget tid siden.

Det er ikke så svært det med lysdæmpere. Bare plugge ventilatoren i en dæmper og dæmperen i en stikkontakt. Så drejer man lidt på dæmperen for at justere hastigheden. Ikke så meget hokus pokus.

Det er ikke et krav mundingen på filteret passer til ventilatoren, men det hjælper da. Så sparer du at skulle købe ekstra samleled for at forstørre eller formindske en tilslutning.

Junior medlem

Jeg så først lige din private besked nu:) Jeg loggede lige ind på min mail, hvor der så stod, der er besked fra dig - lidt tilfældigt. Jeg tjekker det líge ud. Faldt også selv lige over den der tyske side. (tror guiden på dcf også anbefaler den)

- 1000 tak. Skriver lige når jeg har luret det af.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]