Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 29 jul 2025 23:02

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Aalborg, Denmark
Vil til at i gang med at gro mine egne Northern Light planter, men der er et par ting jeg er i tvivl om som jeg vil spørge til råds herinde inden jeg går i gang.
Så vidt jeg ved er det forbudt at linke til sider og produkter?, men mener ikke det er et problem at beskrive hvad jeg overordnet har tænkt mig at skaffe, så jeg vil lige give en oversigt over hvad jeg har i tankerne og så må i meget gerne give mig jeres mening. :3

Jeg har som sagt valgt at gro Northern Light, jeg har kigget lidt på de forskellige sorter, og det virker umiddelbart til at være den bedste at lægge ud med, eller rettere den nemmeste.
Min plan er at dyrke ca. 3 planter til at starte med, som vil stå i hver sin 10L potte. Jeg vil købe færdig-mikset jord da jeg ikke har lyst eller plads til at have en masse forskellige sække til at stå, jeg vil ligeså vel også købe gødningen klar til at hælde i så jeg ikke skal stå og blande det op selv og bekymre mig om at fucke det op.
Indtil videre har jeg kig på et par forskellige lamper der variere mellem 200 - 400w, men jeg har ingen teknisk forstand, og har i første omgang ikke lyst til at eksperimentere eller rode med for meget elektricitet eller kæmpe opsætninger, så noget simpelt men effektivt er at foretrække.

Den overordnede indkøbsliste er som følger (hvis jeg er i tvivl om noget vil det stå i parentes).

Plante: Northern Light
Potte: 10L Firkantet
Jord: Atami B'cuzz Ata-organics
Gødning: Canna Bio
Lampe: ?? (Jeg er virkelig i tvivl her, jeg har læst alverdens forskellige metoder, og de fleste anbefaler en HPS pære, med ballast og tidsur og alverdens tingel tangel jeg ingen forstand har på, jeg skal bare bruge noget simpelt og konkret, jeg leder ikke efter super løsningen der vil skaffe mig de sygeste og største planter nogensinde, det er trods alt min første gang. Skal jeg bruge ballast eller kan man fordele lyset på en anden måde?.. Hvilken slags pære og hvilken slags lampe e.t.c. skal jeg ha' fat i?)

Hvis noget er forkert eller burde rettes må i lige påpege det, ellers håber jeg på noget brugbar rådgivning, det er altid mere betryggende at høre fra en "rigtig" person istedet for at læse eksempler i en bog, specielt når man er i tvivl. :)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

De simpleste pærer du kan købe er CFL-pærer... De skal bare i stikkontakten og så er det dét.
Tidsur (timer) får du dog brug for medmindre du vil gå og slukke og tænde lyset hele tiden... De koster i øvrigt kun omkring 25,- i de fleste byggemarkeder.

Jeg vil virkelig råde dig til at læse lidt mere om lys. Det er absolut ikke et sted man bør spare, når du nu ellers har tænkt dig så godt om med resten af dit setup.
Jeg vil anbefale dig at købe en HPS. Det er virkelig ikke slemt mht. elektronik. En ledning til ballasten, en ledning fra ballast til pærefatning og så er det dét. Så længe du slutter det korrekt til uden at have strøm tilsluttet, så sker der dig intet :)
Du får så meget mere ud af HPS-pærer i forhold til andre typer, så det kan sagtens betale sig. Du kan jo bare nøjes med en 250 watt. Under sådan en har du plads til 4-6 store planter uden problemer!

Hvor skal planterne stå? Har du et skab? Et rum? Et telt?
For du kommer også til at få brug for noget udsugning + evt. et kulfilter hvis lugten ikke må opdages af andre. Cannabis lugter meget kraftigt når de går i blomst og det er næsten umuligt at skjule uden et kulfilter.

Junior medlem
Brugeravatar

Tja, jeg har skam læst en hel del om lys, højst sandsynligt mere end noget andet, men hvis et erfarent medlem siger at et HPS setup ikke er særlig kompliceret må jeg vel tage dit ord for det. En 250w HPS pære vil altså være nok?.. Er det en speciel lampe jeg skal have til den?.. Og er der en speciel ballast jeg skal kigge efter?.. Det nemmeste ville være hvis jeg kunne købe det samlet, så skal jeg ikke bekymre mig om at alt er inkluderet og at det er kompatibelt.
Udover pæren/lampen har jeg tænkt mig at forme en lille "indhegning" omkring planterne, hvori sidderne er beklædt med sølvpapir eller lignende.

Med hensyn til lugten, det har jeg slet ikke læst om, men nu har jeg også kun skimtet sektioner der omhandler dyrkningen selv, og ikke så meget om planten selv. Er det alle hamp planter der lugter, og sådan ca. hvor slemt er det?
Jeg bor i en lejlighed på ca. 70 - 80 kvm som jeg deler med en ven (som i øvrigt ikke har noget imod det), jeg kommer til at dyrke dem på mit eget værelse, jeg har et par skabspladser, men om der er plads nok ved jeg ikke, vender lige tilbage med målene senere.
Tanken var at bruge et bord som jeg har planterne på, og så vil jeg hænge lampen ovenover, gerne i en kæde eller lignende, så kan jeg justere højden og sørge for at lampen er tæt nok på mens planten vokser.

Tanker?

Junior medlem
Brugeravatar

Jeg har to skabe af: ca. 55cm bredt, 155cm højt & 53cm dybt.. Så det er jo ikke alverdens plads de planter vil få, jeg kan ikke have dem alle samlet i ét skab og jeg gider ikke at have to skabe med en lampe i hver. Jeg kan heller ikke ændre på skabet selv da det hører med til lejligheden og skal se ud som det gjorde da jeg flyttede ind, når jeg engang flytter ud.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Ved du hvad, jeg vil i hvert fald godt sørge for du får forbundet det ordentligt. Så hvis du på nogen måde er bange for du har fået det forbundet forkert, så kan jeg godt kigge på det for dig, hvis du har mulighed for at ta' billeder af det.
Ellers kan jeg selv ta' billeder af mine egne tilslutninger, så du kan kopiere det.

Men hvis vi eksempelvis tager min egen ballast som eksempel, så stod der endda en fin lille tilslutningsvejledning på den som man kunne følge :)
Så er den hovedpine i hvert fald overstået!
250W er i øvrigt perfekt til et skab af din størrelse. Vil tro du kan gro en 4 store planter derinde. Hyggeligt setup, som du uden problemer kan være selvforsynende med.

Og btw, drop sølvpapir - det reflekterer elendigt :)
Hvid maling eller hvid plast er langt mere effektivt. Hvis du kan få fat i det, så er mylar det mest effektive.

Lugten er slem.
Du får uden tvivl brug for noget udsugning i dit skab, så jeg håber du har mulighed for at skære et hul i toppen og bunden til ind og udsugning.
Sådan en pære genererer meget varme og dine planter får også brug for frisk luft.
Og når du har gang i udsugning og dine planter skal i blomst, ja så begynder de virkelig at lugte. Virkelig stærkt. Så medmindre I bor et sted hvor lugten ikke er et problem, så vil et kulfilter absolut være en god investering.
Der er få planter der ikke lugter specielt meget, men det er mestens fordi de har et meget lille afkast og ikke bliver så store.
På stående fod kender jeg ikke lige en god plante der er lugtfri.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Så lige din postopdatering med at du ikke kan modificere dit skab... Så må du nok finde på noget andet. For du får 100% brug for ind- og udsugning.
Selv kan jeg heller ikke modificere mit indbyggede skab (plus jeg altså også har brug for noget opbevaring ^^ ), så jeg købte mig et grotelt på 1x1x1,8m til små 800,- inkl. fragt.

Junior medlem
Brugeravatar

Jeg var ganske vist klar over at det ikke ville blive en billig eller nem hobby da jeg besluttede mig for at gå i gang med at gro hamp, men det løber nu alligevel op i en del, hvis jeg skal have telt, ud-/ind sugning, kulfilter og så hps pære/lampe med ballast :P

Du skulle vel ikke ligge inde med et billede af et komplet setup, så jeg kan få en ide om hvordan det ser ud. Jeg er ikke nogen handyman og vil helst undgå så meget gør det selv arbejde som muligt.
Hvor meget skal jeg regne med at investere i alt?

Ville den her ballast være okay?
http://imageshack.dk//viewimage.php?fil ... B73031.jpg
Skal jeg bare have ballast og pære, eller er der andre ting jeg skal have fat i?

Hvordan fungere et kulfilter helt præcist?

Beklager de mange spørgsmål, men blandt de bøger jeg har står der intet om at anskaffe udluftning, så det er først nu at jeg har opdaget det, og så er jeg generelt meget nervøs for at købe eller gøre noget forkert, man lærer af sine fejl, men jeg vil helst ikke miste penge på dem :P

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg tror jeg har investeret omkring 3k for mit grej... Og der er altså ikke blevet sparet på noget.
Synes ikke det er så dyrt i forhold til hvad man får ud af det. 3k svarer jo kun til ca. 60g god ryger med lidt mængderabat.
Men altså, de ting jeg nævner er jo nødvendige ting... Du kan ikke gro godt uden lys og udsugning, ej heller uden et telt e.l., nu du ikke kan bruge dit skab.
Kom til at tænke på, kender du ikke CF-guiden?
Der står virkelig mange nyttige ting! Den brugte jeg selv da jeg skulle i gang med at gro.
http://dcfonline.dk/cf/

Du skal bruge ballast, pære, reflektor og kabler :)

Kulfilter fungerer ved at en kraftig ventilator suger igennem det. Man placerer sit filter i sit grorum og al luft bliver derefter suget ind igennem det aktive kul, som ligesom gnider alle lugtpartikler af luften og sender luften videre ud. Et velfungerende kulfiltersetup er 100% lugtfrit.

Og kan sagtens forstå dig. Vil prøve at rådgive dig så du får købt noget ordentligt. Det lader jo til du har nogenlunde styr på hvad du går ind til.

Junior medlem
Brugeravatar

Er et telt at foretrække eller ville man kunne bygge et lille gro skab selv? Jeg har masser af adgang til byggemateriale, kunne jeg eventuelt lave noget ud af træ? Jeg synes umiddelbart prisen for et 1x1x1.8 eller lignende grotelt er rimeligt pebrede, hvordan det har lykkes dig at finde et til 800 begriber jeg ikke :P
Nu siger du kabler til lys-setup'et, vil de ikke høre med til ballasten, hvilke kabler er det helt præcist jeg skal ha' fat i? :P

Har kigget på:
Pære: GIB Lighting Flower Spectre 250W HPS (http://imageshack.dk//viewimage.php?fil ... 384641.jpg)
Ballast: GIB PRO-V-T 250W HPS/MH (http://imageshack.dk//viewimage.php?fil ... B73031.jpg)
Reflektor: HPS/MH Reflektor 50cm incl. fatning og kabel (http://imageshack.dk//viewimage.php?fil ... y84538.jpg)

Og så mangler jeg stadig kulfilter, ventilation og grotelt?.. o.O

Jeg har for resten læst det meste af CF-guiden, samt sektioner af utallige andre guides og et par bøger, al den information har bare hobet sig op og det bliver lidt uoverskueligt, det er jo en hel videnskab, og alle har sin egen mening eller bestemte måde at dyrke det på, så man kan godt blive lidt forvirret som begynder. Behøver man isolere planterne i et skab eller telt for at eliminere lugten? Kan man ikke nøjes med at have et kulfilter ved siden af?, jeg er godt klar over det ikke vil eliminere al lugten, men burde det ikke tage det værste?

Det er satme ikke nemt at dyrke hamp, specielt ikke i lejlighed :P

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tjek dine privatbeskeder. Jeg har sendt dig en besked med lidt mere hjælp:)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]