Hey igen!
Han lever, er udskrevet og har det nogenlunde ok igen..
Som sagt er det ikke legetøj vi har gang i! Har fået historien og den var lang, så er der noget jeg "glemmer" her er det fordi jeg har hørt 2 versioner af den samme historie, og jeg selv kan let blive forvirret over mange detaljer....
Lad os starte med sikkerheden.
Jeg har været hos en autoriseret elektriker med ballasten for at få den checket om den var ok, og det er den (men gammel?!?). En ny pære og det hele virker igen..
Jeg fik også at vide af elektrikeren at det stød han fik ikke har været dødsenfarlig for en alm. rask person som ham. Der sidder en kondensator i ballasten som oplades for at starte pæren op, den er efter, at lampen er blevet tændt op, konstant opladt og aflades igen når man slukker for strømmen. Med tiden bliver den kondensator langsommere til at, oplade og hurtigt at blive afladt igen. En kondesator er et mindre batteri der meget hurtigt kan op og aflades. Og det var denne "rest" strøm som min makker fik en kærllig hilsen fra af den gamle kondesator. Havde der været sat strøm til havde det været en anden sag. Hvilket fører mig til en lille indrømmelse. Den eltavle jeg så på i hans lejlighed var den gamle eltavle

Den nye var blevet sat op ude i et lille skur på den anden side af væggen?? (spørg mig lige om jeg følte mig bare lidt dum når jeg så en 4 x 16 kvadrat skåret over en halv meter under tavlen..... I dagslys....

)
Nå men historien er:
Han havde fået nye pærer hjem og ville benytte lejligheden til at gøre reflektorene og fatningerne rene for støv og snavs. Og han havde "tænkt sig om" og hive stikken ud før han gik i gang! (kærestens råd

)
Den første lampe kom han fint over, men det var når han ville tørre indersiden af fatningen af på den anden lampe, at han fik smældet. Han kunne føle strømmen fare igennem ham som et "drøn af energi" og strømmen havde været for stærk til at han kunne holde den?? (ved ikke lige hvad stof han er lavet af?? eller om han snakker sort på det område??) Han kan huske hvordan strømmen "valgte det ene ben frem for det andet, og spjættet fra det ben ramte pæren han ville skrue i, idet de begge lå på bordet han stod på (vi fandt den anden i går aftes, den havde jeg overset??) Bagefter følte han sig en smule lam i siden?!?! Men hvor om alting er har han det godt igen.
Så rådet fra en autoriseret elinstalatør er at lade en ÆLDRE (+5 - 10 år) ballast stå i et døgns tid eller som minimum "Natten over" efter strømmen er taget fra før man begynder at rode med den, eller for den sags skyld skifter pæren!!!
Så pas nu på jer selv gutter og gutinder, der er så meget andet en dårligt blandede stoffer og rygerlunger der kan slå en ihjel derude......