Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 30 jul 2025 02:34

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Blå planter
Junior medlem

Hej, mig og nogle venner har et guerilla grow og for nylig ankom vi til en pæn stor overraskelse.
Jeg lader billederne tale:

Billede
Billede
Billede
Billede
Billede

To af planterne er åbenlyst blevet pænt blå/lilla. Jeg aner ik om dette skulle være en bestemt sort (de var nu normalt grønne før) eller om vi snakker en seriøs næringsmangel (jeg mener det var kalium- eller magnesiummangel der kunne forårsage lilla farve). Som info skal det lige siges at vi før dette skete havde haft en periode på to uger hvor de kun havde fået vand grundet tidligere problemer med overgødning. Kan det være det pågældende næringsstof er blevet vasket ud?

Anyways spørgsmålene er:
1. Hvad kan vi gøre ved det der/hvad er det?

2. Vil det have nogen indflydelse på høsten som står rimelig meget for døren?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

1) I skal intet gøre ved det:)
Det er sjældent at nogle phenotyper hos bestemte sorter udvikler lilla blad/skud, men det sker! Altså er det en helt naturlig ting der forekommer.
Næringsproblemer med lilla farve er fosformangel. Og der er det på stilkene du kan se den lilla farve som et tegn på næringsmangel. Don't worry, det er ikke det der er galt hos jer.

2) Niksen! Som sagt er det bare farve. Medmindre der er overdrevet mange visne og ødelagte blade, så bør I slet ikke bekymre jer.
Det er i øvrigt meget normalt at misfarvninger og bladtab opstår de sidste uger op til høst.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: North State :)
Kan godt forstå du bliver forskrækket, når du kommer og den så pludselig er lilla ;)
Jeg syns lilla'e sorter ofte er flottest.
Det er et stof som planten producere for at beskytte sig mod kulden, der farver lilla, så vidt jeg ved. Det er derfor farven først viser sig når det bliver koldt. Der er også derfor at der en en række sorter der hedder "Purple" .. Purple Haze, Purple det ene og det andede :)

Junior medlem

Jeg har plantet de samme 10 forskellige sorter udedørs hvert år i 6-7 år nu, og der er en af dem som ALTID bliver lilla år efter år, så jeg er blevet enige med mig selv om at det ikke er pga phosfor mangel eller lign, men bare sorten der ser sådan ud.. Jeg har prøvet med forskellige gødningsblandinger og forskellige plantningstidspunkter, men den ene sort ender altid med at blive lilla hvor de 9 andre er ganske alm grønne, så tror det er en form for "indavlet" farve, og ikke pga stress eller mangel på forskellige næringsstoffer.. Men det er bare mine erfaringer.. :)

Moderator
Brugeravatar

Alle mine 4 Early Durban, så også sådan ud i år, og moderen så også sådan ud sidste år. Så tror du har ret i at det er genetisk, ingen af mine andre planter var lilla.
Men så vidt jeg har forstået er det indholdet af anthocyanin i bladet, der gør dem lilla, jeg overvejede derfor om det var pH værdien som gjorde det, eftersom ved 6<pH>9 er anthocyanin lilla. Derudover fandt jeg at:
"De smukkeste efterårsfarver fås når vejret er solrigt, temperaturen er over frysepunktet og det er tørt vejr, for alle disse faktorer er med til at fremme produktionen af anthocyanin..."
http://www.netbiologen.dk/zoologi/efteraarsfarver.htm

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Between a rock and a hard place
Det ser farligt ud det der. Høst det, trim det, tør det, cur det og send det til mig, så sender jeg det personligt til forbrænding!

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]