Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 30 jul 2025 13:03

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 22 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Junior medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Storkøbenhavn
Jeg har en lille plan om her til vinter hvor jeg ikke kan dyrke mine udendørs planter, at lave et lille setup. Min plan er egentlig bare og lave et setup til een max to planter. Det skal ikke være noget avanceret bygget ind i et skab eller noget. Så ville høre om nogen gad/kunne hjælpe med hvad jeg skal bruge og hvordan det skal sættes op ? :) Hvad jeg skal bruge af lamper og reflektor skærme.
Samt jeg behøver vel næppe ventilations kanaler osv når det ikke er i et mindre lukket rum vel.
Specielt noget om jordforhold osv da jeg intet ved om det.
Tak. :)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Hurtigt tip:
http://dcfonline.dk/cf/

Har du kigget der?
Der står en masse om jord, setups, lamper osv. Det meste af det du efterspørger :)
God læser.

Junior medlem
Brugeravatar

Jepper har jeg læst før :) Den forklarer lidt om det jeg skal bruge, men til 1-2 planter har jeg ikke lyst til at bruge disse HID pærer. Jeg ryger selv meget lidt(nej det er ikke for at sælge, men dette er en hobby ;) ), og syntes derfor måske op til 3000kr om året bare i strøm er meget i overkanten.
Så jeg ender over i to spare pærer/lystofrør een blå/hvid til den vegetive fase og en rød/gul til blomstring. Kan i foreslå nogen specielt gode styrker pærer til mit brug ? :) Så køber jeg noget lækkert reflektor skærme osv. så ender jeg dog på jordforhold og gødning :)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: The 3rd Moon from the Left.
Jeg har selv lige fornyligt investeret i en 200watts CFL med reflektor.. det siges at være fint til et par planter indendørs. :)

Eventuelt ku du nøjes med en 125watt cfl, hvis du tænker på strømmen, men det klart at jo mindre strøm du bruger, jo mindre lys, og jo mindre lys jo mindre udbytte.

Fordelen ved en CFL er at de ikke bliver særligt varme og derfor kan bruges på mindre arealer uden at skulle bygge noget smart fancy udsugning og ventilation, så længe at rummet hvor planterne er i får udskiftet luften relativt ofte.

Ulempen ved en CFL, hvis man altså ikke topper sine planter sindsygt meget.. er at lyset ikke er kraftigt nok til at nå igennem de øverste blade, så de nederste skud blirver ikke så store som ved brug af HID eller HPS/MH lamper.

jeg syntes selv der er fordele ved en cfl når man er nybegynder, men mange vil jo nok sige at man ligesågodt kunne tage skridtet videre til en HPS osv osv osv, men så igen.. så skal man vide hvad man laver, og være sikker på at man ikke laver noget fucked up, som eventuelt ku gå hen og brænde af osv.. for der blir sku pænt varmt, og det er jo også en yderligere omkostning hvad angår materialer.. og som ny har man måske ikke lige tænkt på at det alligevel er relativt dyrt når man såden lige får ideen, og så til at udføre den i praksis, hvis altså alt skal være perfekt.

Har selv 6 planter til at stå lige p.t. og har min CFL hængende ca 15-20 cm over planterne, og de vokser sundt. der er kun omkring 0,2 cm imellem noderne og de er ved 3 bladsæt på 2 uger sååå... allerede nu har jeg fået bedre resultat end jeg har fået ved at bruge vinduesmetoden. Så det jo en god ting :)

Det du skal tænke mest på er:
Hvordan får jeg gjordt mit rum lystæt og hvordan får jeg mit rum ventileret.

Til den lystætte del, kan det lade sig gøre at købe noget sort/hvid plastik igennem nogle groshops på nettet, som kan bruges til at forsegle samt dække overfladen inden i growroomet for maximal udnyttelse af lyset idet det reflektere virkeligt godt.

Til ventilation bruger jeg selv 2 pc kølere og det fungere fint... indtil videre.. det blir nok nødvendigt at investere i en bord-ventilator på et givent tidspunkt, men indtil da så er det rigeligt til at holde luften cirkuleret henover planterne så de kan ånde.

En tilførsel af frisk ilt, samt fjernelse af den gamle skunklugtende luft skal du bruge en udsugning med kulfilter til.. disse kan erhverves på sider på nettet også og kan fåes til rimelige penge. Vurder selv din risiko for at nogle snushaner skulle opdage dig, og invester derefter.. bor du på en øde ø, er det nok ikk så vigtigt :)

Af frø bør du overveje om du vil have en BOOM spark dig selv i hovedt og sæt dig ned hash, eller om du vil have en WAUW, jeg har lyst til at løbe 968KM hash.. Sativa planter plejer at give en HØJ HØJ, mens indica planter gir dig BAAAM BØJ.. Indica blir små og tykke, Sativa blir højere. Så vurder det efter din plads også :)

Har du et givent budget for dit projekt? Skal det være billigt? skal det være perfekt?

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Hippieville Freakston Downtown. Earth
HPS bliver ikke så frygtelig varmt igen - Med en cooltube eller coolreflector kan du sagtens have 600w kørende på 120cmX120cmX180cm. Sammen med cfl'er. Faktisk kan jeg holde hånden næsten helt tæt på en 600w hps og synes ikke den er synderligt varmt. Brandfaren - ja så er lampen faldet ned hvis det skulle ske. Hvis den er hængt korrekt op, ballasten ligger op en korrekt opsat hylde eller endnu bedre, står på gulvet - så er nedstyrtningsfaren og dermed brandfaren minimeret. Den eneste fordel CFL besidder fremfor HPS i disse dag er at de er meget mere stealth , fordi de kan hænge så tæt på planterne, men med en coolreflektor er det næsten negated - jeg kan uden cool reflektor have ca 20cm fra planterne med min 600w HPS. Dog skal du have en god luftudskiftning og god ventilation hvis det skal opnåes uden cooltube/reflektor, har prøvet at slukke for ventilatorene i mit gamle kammer - der bliver ret hurtigt ret varmt. Men idet man skal have blæs på så er det jo lige meget - dog vil jeg uanset hvad, anbefale en røgalarm når andet end CFL bliver brugt - de er lidt farligere - men nu skal det heller ikke overdrives - benzin er også brandfarligt når man dummer sig....

Vinden skal være så kraftig at planterne svajer svagt fra side til side i starten, det er for de kan udvikle tykkere stamme og grene - senere hen, hvis man ønsker det kan man sætte hårdere vind på i sådan at planterne virkelig kan bære nogle skud - kan anbefales ved brug af både horizontalt og vertikalt lysdækning (flot ord der).

Du blevet meget bedre maximumG - men skift hellere det hvide og sorte plastic ud med MYLAR - det er ren højreflekterende folie som er meget bedre til at kaste lys tilbage end plastic - det koster lidt, men ikke det vilde.
Eventuel sort plastik bag MYLAR for at stoppe eventuel lys der fortsætter igennem - hvilket lidt af det gør.
Det ikke hash man høster fra planterne, men topskud - det kan laves til hash ja, men det en anden historie.
Det korrekt at sativa som regl giver en mere cerebal high hvor at indicas har det med at give bodyhighs - jeg foretrækker hybrider der stoner kroppen og sender hjernen i drømmeland... A bit of both - men det smag og behag.

Husk hvis du vælger at dyrke Sativa kan Sativa sorte flerdoble deres størrelse iløbet af bloomfasen - det kan tage røven på dit grorum, hvis der præcis er plads til at blomstre dine planter under normale omstændigheder. Så det træls med double/triple size.

jeg vil forslå dig at bruge mærket MAXGROW som din bloom pære - den er på 2100 kelvin og noget dyrer end end en 2700 kelvin - har dog testet det mod hinanden og jeg synes personligt at skunken smager af mere under de 2100 kelvin - kan også være noget jeg bilder mig ind - 2700 virker også bare ikke nær så godt IMO.
Til vegetativ fase skal du bare købe dig en 6400 generic CFL - kan ikke give dig links til noget - men det findes her i DK et sted.

Nu når du ikke ryger så tit og det er hobby - så køb noget kvalitets cannabis gødning - noget med billeder af cannabis på - ikke blomstergødning - f.eks BIOGREEN - har selv brugt det - det er lidt dyrt - men det er altså supergodt... Meget bedre end f.eks BIOBIZZ eller CANNA efter min mening.

Nu når du igen ikke ryger så meget og bare vil dyrke lidt - så køb noget færdigblandet hampejord - det koster lidt, ikke så meget og det holder længe når det bare er et par planter du kører ad gangen - når man kører et lille setup som dig og kan spare penge på lys, så skal man lade være med at spare andre steder - fordi det er så meget bedre når man ryger den sjældne gang, at ryge noget hvor man ved.. det bliver bare ikke bedre end det her... top of the line.

Start med at dyrk en F1 hybrif - de er letteste at dyrke - f.eks Skunk#1 verdens bedste nybegynder plante - vokser næsten af sig selv og ret umulig at aflive - smager godt - virker rigtig godt - dufter rigtig godt - tykke buds sativa/indica krydsning - Du kan også starte med alt muligt andet - den her plante er bare rigtig taknemmelig og det sjovest som nybegynder at det virker.. Eller dyrk 2 forskellige sorter - det ret fedt med et lille udvalg...

P.L.U.R

Dedikeret medlem
Brugeravatar

det der bare rigtigt mange der siger har jeg lagt mærke til.. altså at Skunk#1 er generøs med sit udbytte og at den er nem at dyrke. :)

Overvejer helt selv at købe et par frø og prøve ;) .. men det jo ikk så sjovt at dyrke det som alle andre dyrker.. not IMO anyways. :)

Så hellere dyrke noget "specielt" som så giver en federe fornemmelse at ryge fordi det nemlig er sjældnere at få fat i det.. men hey, hver sin smag :) lige nu glæder jeg mig bare sindsygt meget til at smage den dragonhaze der, den skulle være krydset med en Citral Skunk, så jeg håber lidt på en citrussmag agtigt lignende ting...

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Hippieville Freakston Downtown. Earth
MaximumG skrev:
det der bare rigtigt mange der siger har jeg lagt mærke til.. altså at Skunk#1 er generøs med sit udbytte og at den er nem at dyrke. :)

Overvejer helt selv at købe et par frø og prøve ;) .. men det jo ikk så sjovt at dyrke det som alle andre dyrker.. not IMO anyways. :)

Så hellere dyrke noget "specielt" som så giver en federe fornemmelse at ryge fordi det nemlig er sjældnere at få fat i det.. men hey, hver sin smag :) lige nu glæder jeg mig bare sindsygt meget til at smage den dragonhaze der, den skulle være krydset med en Citral Skunk, så jeg håber lidt på en citrussmag agtigt lignende ting...

Du kan sagtens dyrke skunk#1 og andre sorter - jeg har altid Skunk#1 med i flokken - det min standard skunk kan man sige - desuden giver den erfaring med hamp. Kan huske jeg havde 2 white russians med i min første omgang - de kiksede desværre. Havde også ICE og mexican sativa - de kiksede ikke, men blev heller ej så stærk som skunk#1.

Junior medlem
Brugeravatar

Child of Aum og maximumG TAK! rigtig megen lækker info der lige blev viftet der :)
Altså pt. kan jeg godt mærke jeg skal have anskaffet mig et skab eller et lukket rum så jeg kan få mest udbytte af mine pærer samt jeg kan afstyre med blæsere osv. Hvad angår de kulfiltre der tror jeg også er en god ide. Skunk lugter godt, men ikke når man har sit growroom i soveværelset ;)
Kan man kombinere kulfilter og en blæser i een ? for jeg tænker lidt om ideen i kulfilteret effekt ikke dør lidt når der er en anden blæser lige ved siden af der bare blæser duften ud :)
Hvad angår sorter er jeg lidt græsk katolsk.. Det skal klart være af indica sorten, pt . har jeg Typhoon, white widow X erdurt, skunk 44 uk cheese og libanon 30 i haven, nogen mere sprudlende end andre. Så er egentlig dækket ind på ryger de næste par år hehe, Men har været så glad i år for at gå og pleje min hobby. Derfor har jeg valgt og tage hul på indoor bylden. Mit budget er egentlig ikke fastlagt endnu, det skal abre fungere. Så pt vil jeg bare få et passende størrelse rum, en reflektor skærm, de 2 pærer du foreslår child of aum og så nogle blæsere samt et kulfilter.. :)
Og så lige et sidste helt andet spørgsmål. Når jeg nu om 1-1½ måned skal høste al min outdoor, skal jeg lige have anskaffet sådan en lille forstørrelses glas med lys, men kan ikke rigtig finde ud af hvad folk kigger efter på trichomes? Jeg har forstået det som at når mine pestils er ca 80% gået ud planten over, så er det tid. Jeg vil bare gerne have det bedste udbytte ;)
Ninja.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Du har forstået korrekt.. ca 80% .. nogle mener at man skal høste når ca halvdelen er brune, og så lade resten af processen ske mens de hænger til tørre, men .. jeg ved ikk hvor godt det er i praksis, så blir det nok noget rigtigt jubelrøg. :)

Moderator
Brugeravatar

Når 70-80 % af pistillerne er mørkfarvet er det et godt fingerpeg om at høsten er ved at være moden, pistillerne skal ikke gå ud, men bare modnes. Pistillernes farve er lidt underordnet dog, det der betyder noget er trikomernes farve, hvilket så typisk (men ikke altid) hænger sammen med modningen af pistillerne. Første grow er det imo. godt nok at vente til ~70-80 % af pistillerne farves mørke, nu der er så meget andet der skal være styr på, og det er en udemærket tommelfingerregel.

Junior medlem
Brugeravatar

**Forhandlerlink slettet af moderator - Ingen forhandlerlinks til rusmiddelrelaterede emner, basta!** -Prom
Ville sådan gøre det nemmere ? :)
kan endda lige lægge et lille billede af mine planter der er længst i blomstringen :)
Billede

Moderator
Brugeravatar

Ja, sådan én ville gøre det nemmere, alt der forstørre mere end 40x vil være fint. Forhandlerlinks er dog imod reglerne, så fjern linket og læs reglerne øverst i cannabis generelt.

Den ser ikke færdig ud endnu.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

hvad med at skrive en total-guide til at lave et genialt setup billigt? eks. 2500kr.. noget i den stil.. så kan vi alle være med :)

P.S. ser iøvrigt godt ud de planter der ;)

Junior medlem
Brugeravatar

^^^god ide

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Between a rock and a hard place
MaximumG skrev:
hvad med at skrive en total-guide til at lave et genialt setup billigt? eks. 2500kr.. noget i den stil.. så kan vi alle være med :)

Do it! God idé..!

Moderator
Brugeravatar

Der er jo bare utroligt mange, måder hvorpå man kan udforme sit setup på, vælger man det billigste af det billigste kan det nogle gange ikke betale sig iforhold til at gå skridtet op. Derudover afhænger det også om at finde den korrekte forhandler, for at finde tingene til billigste priser, og forhandlerlinks er imod reglerne. Tag og se på nogle af de mange setups inde på DCF, se hvad der virker godt og ikke virker godt.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

MaximumG skrev:

Heh, jamen det kunne da godt være jeg skulle det...
Tror faktisk mit setup alt i alt har kostet omkring 2500,-. Og jeg har altså ikke sparet på nogle dumme ting.

Så har jeg da endnu et projekt til fritiden jeg ikke besidder...

Junior medlem
Brugeravatar

Ah hovsa sorry, ville bare linke billedet :)
Men hvordan skal krystallerne se ud når den er done ? pt er de formet som små paddehatte skyer.

Moderator
Brugeravatar

Sådan her ca. Billede, det er farven du skal holde øje med, den går fra gennemsigtig til hvidlig/gullig, til brunlig. Og du skal høste imellem der hvor de er helt gennemsigtige og brunlige. Jo længere tid de får, jo stærkere vil skunken være, men også mere sumpet som trikomerne modnes.

Medlem

Geografisk sted: Snurrestrup
Er selv lidt nysgerrig på emnet nu.

Hvis vi skal fastlægge et sammenlagt budget til begynderdyrkning (lamper, gødning, jord osv.) hvor meget vil i så sætte det til at være? For ca. 1-2 planter, som UrbanNinja gerne vil have.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 22 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]