Jeg har selv lige fornyligt investeret i en 200watts CFL med reflektor.. det siges at være fint til et par planter indendørs.
Eventuelt ku du nøjes med en 125watt cfl, hvis du tænker på strømmen, men det klart at jo mindre strøm du bruger, jo mindre lys, og jo mindre lys jo mindre udbytte.
Fordelen ved en CFL er at de ikke bliver særligt varme og derfor kan bruges på mindre arealer uden at skulle bygge noget smart fancy udsugning og ventilation, så længe at rummet hvor planterne er i får udskiftet luften relativt ofte.
Ulempen ved en CFL, hvis man altså ikke topper sine planter sindsygt meget.. er at lyset ikke er kraftigt nok til at nå igennem de øverste blade, så de nederste skud blirver ikke så store som ved brug af HID eller HPS/MH lamper.
jeg syntes selv der er fordele ved en cfl når man er nybegynder, men mange vil jo nok sige at man ligesågodt kunne tage skridtet videre til en HPS osv osv osv, men så igen.. så skal man vide hvad man laver, og være sikker på at man ikke laver noget fucked up, som eventuelt ku gå hen og brænde af osv.. for der blir sku pænt varmt, og det er jo også en yderligere omkostning hvad angår materialer.. og som ny har man måske ikke lige tænkt på at det alligevel er relativt dyrt når man såden lige får ideen, og så til at udføre den i praksis, hvis altså alt skal være perfekt.
Har selv 6 planter til at stå lige p.t. og har min CFL hængende ca 15-20 cm over planterne, og de vokser sundt. der er kun omkring 0,2 cm imellem noderne og de er ved 3 bladsæt på 2 uger sååå... allerede nu har jeg fået bedre resultat end jeg har fået ved at bruge vinduesmetoden. Så det jo en god ting

Det du skal tænke mest på er:
Hvordan får jeg gjordt mit rum lystæt og hvordan får jeg mit rum ventileret.
Til den lystætte del, kan det lade sig gøre at købe noget sort/hvid plastik igennem nogle groshops på nettet, som kan bruges til at forsegle samt dække overfladen inden i growroomet for maximal udnyttelse af lyset idet det reflektere virkeligt godt.
Til ventilation bruger jeg selv 2 pc kølere og det fungere fint... indtil videre.. det blir nok nødvendigt at investere i en bord-ventilator på et givent tidspunkt, men indtil da så er det rigeligt til at holde luften cirkuleret henover planterne så de kan ånde.
En tilførsel af frisk ilt, samt fjernelse af den gamle skunklugtende luft skal du bruge en udsugning med kulfilter til.. disse kan erhverves på sider på nettet også og kan fåes til rimelige penge. Vurder selv din risiko for at nogle snushaner skulle opdage dig, og invester derefter.. bor du på en øde ø, er det nok ikk så vigtigt

Af frø bør du overveje om du vil have en BOOM spark dig selv i hovedt og sæt dig ned hash, eller om du vil have en WAUW, jeg har lyst til at løbe 968KM hash.. Sativa planter plejer at give en HØJ HØJ, mens indica planter gir dig BAAAM BØJ.. Indica blir små og tykke, Sativa blir højere. Så vurder det efter din plads også

Har du et givent budget for dit projekt? Skal det være billigt? skal det være perfekt?