Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 30 jul 2025 20:15

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Geografisk sted: Bahamas
Jeg var nød til at flytte mine planter over til en kammerat en uges tid eller 2.
Imellemtiden er min udestue hvor de stod, blevet indvaderet af blomsterbier. Der er seriøst mange rundt i kanten ved vinduerne/taget. Prøvede så bare og støvsuge dem væk den anden dag. Men de er kommet tilbage på ingen tid. Endnu flere end før.
Nogen gode råd til hvordan man får dem udryddet? Har de en kube eller et bo et sted sådan nogen kryb?
Og kan de skade mine planter?

Dedikeret medlem

Geografisk sted: Syd for vest, 3. stjerne til venstre.
Hvad er blomsterbier, er det honningbier du snakker om?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Halvvejs mod øst
De eneste bier jeg kender, som kan skade dine planter er bladskære bier, men de optræder sjældent i større mængde. Så jeg villle ikke være nervøs.

Junior medlem

Kan ikke lige det latinske ord for dem. Men det er de små svin der ligner bier men ikke stikker :D
Tror jeg tager chancen og flytter planterne ind igen så. Så må jeg jo se hvad der sker.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Det lyder som blomsterfluer/svirreflue http://da.wikipedia.org/wiki/Svirreflue Det er en ven, som bestøver og larven lever af bladlus 8)

Dedikeret medlem

http://www.biopix.dk/Species.asp?Search ... y=Insekter

ligner den den her

Her er en masse svirrefluer, du kan kikke på

http://www.biopix.dk/Family.asp?Categor ... =Syrphidae

Junior medlem

Flimmer skrev:
Det lyder som blomsterfluer/svirreflue http://da.wikipedia.org/wiki/Svirreflue Det er en ven, som bestøver og larven lever af bladlus 8)

De ligner dem der. Men har nemlig plantet nogen skunkplanter, sådan bare for sjov har for en 3ugers tid siden. Og de har stået i udestuen hele tiden. De er vel en 15cm høje og de er begyndt og få nogen små huller i bladene. Nogen steder er der ikke helt hul, men de er så tynde ved de pletter at bladet faktisk er gennemsigtigt der. Tænkte bare om det havde noget med de små fluer og gøre elller om jeg skal lede efter årsagen et andet sted. Altså inden jeg flytter de store planter ind igen.

Medlem

Det kan være, du kan hente hjælp i denne tråd: Brune pletter

Medlem

De burde ik være skadelige men hvis du ikke vil ha de flyver ind i din have stue når du har åbent vil jeg varmt anbefale at du køber sådan en stang med en masse snore en af med perler evt . kan ikke forklare :P

anyway .. vi havde samme problem i vores med fluer og blomsterbier vi hang sådan et op og det hjalp gevaldigt de føler sig utrykke ved at nærme sig snorene når de bevæger sig rundt og så fungerer det os lige som en mur for dem .

Junior medlem

Det lader til at det er hele sydsjælland/lolland falster der er indvaderet af de små svin. De er overalt.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Helt væk
Tag noget net på så de ikke kan stikke dig, tag en skraldesæk og smid omkring boet og bræk det af så det falder ned i sækken, husk og bind en knude.
Som en lille bonus kan man efterfølgende ryste sækken lidt og lytte :P

Dedikeret medlem

Xtreme skrev:
Tag noget net på så de ikke kan stikke dig, tag en skraldesæk og smid omkring boet og bræk det af så det falder ned i sækken, husk og bind en knude.

Så må jeg lige komme med en sjov en som kun må udføres ganske forsigtit og varsomt...
Find noget gas og fyld det i posen, helst holde den sådan at gassen komme direkte ned i kuben, gennem et lille hul i posen. Læg den på jorden, find en lang pind med ild i og sæt fut i... løb....smid dig på jorden og nyd synet.... det ser eddeme godt ud :peace:

Eller også kan du lade dem lø langsomt af luftmangel....

Medlem

Opis skrev:
Xtreme skrev:

Så må jeg lige komme med en sjov en som kun må udføres ganske forsigtit og varsomt...
Find noget gas og fyld det i posen, helst holde den sådan at gassen komme direkte ned i kuben, gennem et lille hul i posen. Læg den på jorden, find en lang pind med ild i og sæt fut i... løb....smid dig på jorden og nyd synet.... det ser eddeme godt ud :peace:

Eller også kan du lade dem lø langsomt af luftmangel....

Evil! :rocking: I like it!

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg mener det er en grim tankegang, da insektet er en god biofætter :( Hvis jeg kunne ville jeg låse tråden :!: Jeg vil istedet foreslå at i sniffer ligthergas i et lille lokale, med mange tændte stearinlys. :lol:

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]