Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 31 jul 2025 13:35

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 28 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
Hej cannabisfolk, har for en gangs skyld vovet mig herind... Håber jeg kan fange nogen eksil DCF'ere.

Jeg er i gang med at planlægge et groskab og regner med at det bliver omkring 0,3 - 0,35 m3 til blomstring. Jeg er ret meget i tvivl om hvilken slags lys jeg skal installere... Jeg havde først besluttet mig for CFL eller lysstofrør, men nu kan jeg se på det hele at det kommer til at blive ligeså dyrt som at købe en 150 watt HPS (~750 kr inklusiv ballast, reflektor, pære og forsendelse).

Som jeg har forstået det bliver HPS lamper varmere og kræver mere udluftning, men er der den store forskel på 150 watt HPS og så en ~150 watt i CFL/lysstofrør?

Hvad vil i anbefale?

Junior medlem
Brugeravatar

dcf hjemmesiden "virker" stadig mht til cf-guiden! der står en hel del om lys!

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg har efterhånden forstået at der er KÆMPE forskel på 150w CFL til HPS :)
Du får simpelthen meget mere ud af det. Især fordi hvis du køber CFL, så skal du bruge to forskellige pærer. En til grow og en til bloom. Pga. forskellige lysspektre pærerne besidder.

Så i sidste ende er det billigere at købe en HPS.

Den bliver mere varm, ja, men herregud, det problem løses pisse nemt ved at montere en computerblæser eller to. De er støjsvage og de flytter RIGELIGT med luft. Især hvis du kun har lidt over 0,3m3. Så kan du endda nøjes med 1 blæser :)

Og ja, læs mere om det på http://dcfonline.dk/cf/
Der står simpelthen så meget guf!

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Hey igen, tak for svarene. Jeg har læst på DCF og ICmag i et par uger, men var stadig lidt uklar omkring det.

Amendir > Ja det var det jeg kunne se, en CFL til både vækst og blomst kommer snildt op på de omtalte ~750 kr.
Men er der udbyttemæssigt nogen forskel?
Og er du sikker på at computerblæsere er nok til at flytte luften? Regner med at skulle have et kulfilter på også for ikke at genere naboer og gæster ;)

Moderator
Brugeravatar

En typisk 150W HPS giver ~16000 lumens, imens en 150W CFL giver ~8000 lumens. Så ja, der er en betydelig forskel på lysudbyttet, og dermed også høstudbyttet.
Men overvej om du ikke skal have et større skab, du kommer til at give en del for sådan et setup i et lille skab, med udluftning (der skal mere til, da et lille skab bliver hurtigere varmt, end et stort skab), kulfilter, ventilation lampe, ballast mm. (Hvor det ikke koster ret meget at tage skridtet videre til en 250-400W HPS) for at du kan gro 1-2 plante(r) af gangen.
Men med et lille skab er det anbefalingsværdigt at læse op på sog/scrog, da det vil forøge udbyttet en del.
Hvor højt er skabet, og har du overvejet, om der overhovedet er plads til den reflekter i skabet?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

BisMann svarede på det meste, så jeg nøjes med den her:

jim fear skrev:
Og er du sikker på at computerblæsere er nok til at flytte luften? Regner med at skulle have et kulfilter på også for ikke at genere naboer og gæster ;)

Ja. Computerblæsere er nok!
En 2000rpm blæser på 120x120mm flytter omkring 2,2 kubikmeter luft i minuttet... Det er ret meget, så to burde være nok.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

BisMann skrev:
En typisk 150W HPS giver ~16000 lumens, imens en 150W CFL giver ~8000 lumens. Så ja, der er en betydelig forskel på lysudbyttet, og dermed også høstudbyttet.
Men overvej om du ikke skal have et større skab, du kommer til at give en del for sådan et setup i et lille skab, med udluftning (der skal mere til, da et lille skab bliver hurtigere varmt, end et stort skab), kulfilter, ventilation lampe, ballast mm. (Hvor det ikke koster ret meget at tage skridtet videre til en 250-400W HPS) for at du kan gro 1-2 plante(r) af gangen.
Men med et lille skab er det anbefalingsværdigt at læse op på sog/scrog, da det vil forøge udbyttet en del.
Hvor højt er skabet, og har du overvejet, om der overhovedet er plads til den reflekter i skabet?

Hey, ja jeg har godt overvejet om det skulle være en 250 eller 400 watt, men så bliver det jo først et problem med varmen går jeg ud fra? Jeg ryger ikke så meget, så 150 watt kan sagtens holde mig forsynet... Så ville egentlig helst holde elregningen lidt nede. Men du har ret i at det ikke er en særlig meget større startudgift for 400 watt HPS.
Jeg har tænkt mig at køre ScrOG til at starte med og måske senere SOG... Skabet jeg har er faktisk kun 60 cm højt, det er måske lige i underkanten selv om jeg holder dem nede med hønsenet?

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Amendir skrev:
BisMann svarede på det meste, så jeg nøjes med den her:

jim fear skrev:

Ja. Computerblæsere er nok!
En 2000rpm blæser på 120x120mm flytter omkring 2,2 kubikmeter luft i minuttet... Det er ret meget, så to burde være nok.

Skal jeg gå efter rpm eller cfm når jeg kigger efter blæsere? For nogen blæsere på 1500 rpm har større cfm tal end dem på 2000.

Moderator
Brugeravatar

Mht. elregningen, giver det til en vis grænse større udbytte per watt, jo flere watt pæren er på, så finansielt kan det godt betale sig at købe en større pærer, og så gro sjældnere.

Mht. temperatur, kommer det nok til at blive et problem lige meget hvad i det lille skab.
Generelt kommer størrelsen til at begrænse dig en hel del. Lad os tage udgangspunkt i at du sætter dem i blomst med det samme i 3½ liters potter, så er en 15 cm taget i højden allerede for potterne, så bliver planterne i hvert fald en 20-30 cm, hvilket efterlader 15-20 cm til lampe og reflekter, og så kommer planterne til at sidde KLODS op af lampen. - Hvilket de naturligvis ikke kan tåle.

Mit råd er at finde et større skab at bruge, eller at lade helt være. Evt. kan skabet dog bruges til stiklinge/moderskab, med nogle lysstofrør til veggetativ fase.

Du skal kikke efter CFM som står for Cubic Feet per Minut, RPM er bare Rounds Per Minut, altså antal omdrejninger per minut. Kig desuden efter hvor meget luft i timen der skal til at trække igennem et aktivt kulfilter før du køber blæsere, skal nok 2*120mm blæsere til.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Klart, må få skraldet mig et lidt højere skab så... Hvilken højde vil du anbefale? 1 meter?

Moderator
Brugeravatar

1½-2 meter vil jeg anbefale. Der findes grotelte, der er lystætte og har inderside med reflekterende materiale, huller til ind og udsugning mm., hvor der bare skal sættes udstyr i. Køber man dem ved udlanske forhandlere, er prisen til at komme i nærheden af, og så er growet lige til at pakke sammen, hvis det ikke skulle være i brug. :)

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Okay, regner med at køre 12/12 fra start så tror at det ville være lidt overkill med særlig meget mere end en meter, der skal også lige være plads til det på mit værelse.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Hmmm har fundet ud af at hvis jeg vender mit skab på højkant og finder et andet sted til mødre/kloner vil det være ~1 m. højt og have et gulvareal på 0.5 x 0.6 m = 0,3 m2. Er det højt nok til et SOG 12/12 grow? Går ud fra at det vil være rigeligt med en 250 HPS til det areal.

Junior medlem

en 250 w hps dækker helt sikkert området. Jeg har selv haft en 250 hps til omkring en 1 m2.

i et sog 12/12 grow kommer det vel an på hvilken sort du vælger.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

jim fear skrev:
Skal jeg gå efter rpm eller cfm når jeg kigger efter blæsere? For nogen blæsere på 1500 rpm har større cfm tal end dem på 2000.

Generelt skal du bare gå efter CFM. Hvis du ganger det med 1,669 og deler med 60 så har du hvor mange kubikmeter luft den kan trække i minuttet.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tak for det... Når du skriver at man kan bruge 2 stk blæsere sammen, mener du så at de skal sættes forskellige steder i skabet, eller kan man koble dem parallelt (eller serielt) til samme rør? Hvor der så kunne sidde et carbonfilter for enden.

Moderator
Brugeravatar

Mente at sætte dem sammen, så de tilsammen kan puste nok luft til at komme igennem det aktive kulfilter.
Tror ikke det hjælper noget at sætte dem serielt, så flytter de vel bare samme mængde luft?
Jeg tænkte på at forbinde dem parallelt, i et Y-rør, som så skulle forbindes til det aktive kulfilter, men hvis nogen har mere forstand på udluftning, og hvordan det skal kunne lade så gøre på en bedre måde, er jeg lutter øre.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

BisMann skrev:
Mente at sætte dem sammen, så de tilsammen kan puste nok luft til at komme igennem det aktive kulfilter.
Tror ikke det hjælper noget at sætte dem serielt, så flytter de vel bare samme mængde luft?

Præcis!
En serieforbindelse af blæserne ender kun med at flytte samme mængde luft. No more, no less. Så den idé kan man godt droppe.

BisMann skrev:
Jeg tænkte på at forbinde dem parallelt, i et Y-rør, som så skulle forbindes til det aktive kulfilter, men hvis nogen har mere forstand på udluftning, og hvordan det skal kunne lade så gøre på en bedre måde, er jeg lutter øre.

Yessir!
En parallelforbindelse er vejen frem. Som du så smukt skriver, så bruger man bare et Y-rør til at splitte luftvejene op så man får dobbelt så meget sug.
Så hvis man vil have et aktivt kulfilter, men ikke gider de kraftige badeværelsesblæsere eller lignende, så er det mindst lige så godt at bruge to pc-blæsere i parallelforbindelse.

Skal der ikke tages hensyn til at opnå et specielt lufttryk til at aktivere kulfilteret, ja så er det nemlig bedre at montere blæserne forskellige steder i skabet.
På den måde har man mulighed for at forme luftstrømmen i skabet som man stort set har lyst, hvis man kombinerer det med et eller flere indsugningshuller strategisk placeret i bunden.
Alt i alt kan man opnå en meget mere effektiv varmekontrol hvis man har to udsugningshuller, over et.
Men i de fleste tilfælde burde det ikke være nødvendigt...

Personligt nøjes jeg med et hul til indsugning og et hul til udsugning, hvorpå jeg monterer et kulfilter samt to parallelforbundede pc-blæsere.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Amendir gider du beskrive dit setup? Altså bare lampe type, areal osv.?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

250w HPS i et telt i dimensionerne 80x80x160 cm.
Lidt lavt i forhold til mit ønske, men sådan er det nu engang.

To 78cfm i toppen i en parallelforbinding koblet med et aktivt kulfilter inde i teltet.
Indsugning i bunden.

Håber det er godt nok :)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 28 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]