Herma er ikke gode planter. Der kommer nemt mug i dem og de smager skidt. Hvis man skal undgå mug skal man gå og fjerne bollerne og det tager et stykke tid hvis der er mange.
Næsten alle mine overlevende planter sidste år blev herma. Jeg flyttede dem tværs over landet mens de var i blomst. Elles har jeg aldri døjet med den slags med mine planter. Jeg gik og pillede en del i dem men alligevel nåede der at komme sygdom i, noget jeg heller aldrig har oplevet. Noget af den mest elendige høst jeg har haft, nogensinde... selv de førsat to planter for mange mange år siden gav mere end de 5-7 stykker det blev tilbage.
Når jeg ellers har flyttet på planter har jeg sørget for at gøre det inden de var i blomst. Hanner plejer dog at være ret ligeglade, dem har jeg taget op af jorden og smidt i potter og så ellers flyttet omkring med dem til de hunner der skulle bestøves. Har man fået en god han kan man ligesågodt benytte sig fuldt ud af ham og de plejer ikke bare sådan at bukke under. Havde aligevel et par hanner i reserva hvis nu...
Edit: efter at have læst posten, vil jeg lige pointere at det er potplanter jeg snakker om