Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 29 jul 2025 23:56

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 18 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Hej Psychedelia, jeg har i noget tid lurket omkring herinde og læst mig frem til mange interessante ting om diverse euforiserende stoffer - mange tak for det!

Nu går jeg selv og roder lidt med ideen om at plante nogle få skunk planter. De eneste spørgsmål i denne omgang, er altså:

* hvilke frø specifikt (jeg tænker skunk#1, men der lader til at være flere undersorter)
* hvilken hjemmeside jeg skal købe fra? Jeg har ovevejet Zenseeds, men læste at Sensei Seeds var meget bedre. :?

Edit: Efter at have kigget en smule mere rundt, faldt jeg over en Low Ryder fra Ethnoplanet der i beskrivelsen virker perfekt, nogle råd herom? (det er en Zenseeds lowryder F1)

Jeg regner med at købe 5 feminized frø, og så håber jeg på at minimum 2 klarer den og kan høstes - altså udelukkende et forsøg der kan give mig nogle få joints.

Jeg har genenmlæst http://dcfonline.dk/cf/ og den kommer helt sikkert til at være min guideline igennem hele perioden (ud over dette har jeg vist mere materiale end jeg nogensinde kommer til at kunne bruge, fra div. film og ebooks.).

Planterne kommer til at stå indedørs, da der ingen mulighed er for at stille dem udendørs. Jeg vil bruge sollys i så stort omfang det er muligt, og supplere med sparepærer - men mere om det på et senere tidspunkt.

Edit: Fjernet links til forhandlere

Senest rettet af BBQ 07 jun 2009 15:56, rettet i alt 1 gang.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Strawberry Fields
Vi må desværre ikke fortælle dig hvor du skal købe fra (en regel jeg ikke forstår). Og hvilke frø du vil have er vel også mere eller mindre irrelevant, tag dem du synes ser bedst ud :D Alle de skunk planter jeg kender er gode. Hvis du planter indendørs, kun med sollys, så husk at sætte en blæser til eller ryst planterne et par gange om dagen, da stammen ellers vil blive for tynd og ustabil. Desuden er sparepærer ikke at anbefale, hvorfor ikke bruge almindelige pærer?

Junior medlem

Hmm, okay. Det ville bare være rart at købe fra et mere sted hvor folk har gode erfaringer - men jeg må bare prøve mig frem!

Mht. sparepærer så fik jeg læst at de var at foretrække fremfor glødepærer da man opnåede et mere "naturligt" lysspektrum med sparepærer.

Mht. frø så bliver det nok en gang Zenseeds Lowryder F1 fra Ethnoplanet.. Det tiltaler mig ret meget, at de ikke bliver så store igen (35-50 cm) - så er der muligvis plads til lidt flere.

Men tak for tilbagemeldingen.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Strawberry Fields
Jeg har hørt præcis det modsatte om glødepærer vs sparepærer... Man vil jo også have så meget lys som muligt, og der kommer trods alt mere lys ud af en glødepære end en sparepære.

Junior medlem

Okay, jeg kunne faktisk heller ikke finde andet da jeg lige prøvede at søge igen, bortset set fra at der er noget el at spare ved en sparepære (hvilket siger sig selv).
Så må jeg eventuelt fuske med at sætte flere sparepærer op eller nøjes med en glødepærer.

Frøene er bestilt, så nu går jeg bare spændt og venter.

Medlem

Glødepærer laver lys ved at metaltråden bag glasset blvier meget, meget varm. De leverer lys i et bestemt spektrum.

Sparepærer laver lys ved at sende strøm gennem en ædelgas, som derefter lyser op. De leverer lys i et andet spektrum end glødepærer; kan ses ved at lyset er mere hvidt.

Du kan bruge sparepærer i veg-fasen men senere, i blomstringsfasen, skal man vist nok bruge et lys der er mere rødbrunt, da dette er bedre for planterne i det stadie. Glødepærer er stort set ubrugelige.

Medlem
Brugeravatar

Morten på 14 skrev:
Jeg har hørt præcis det modsatte om glødepærer vs sparepærer... Man vil jo også have så meget lys som muligt, og der kommer trods alt mere lys ud af en glødepære end en sparepære.

Det er ikke rigtigt.

Sparepærer leverer langt mere lys pr. forbrændt watt time, ALTID brug sparepærer. Og så er der mere kontrol over spectrum. 6000K = Grow, 2100K = Bloom

Moderator
Brugeravatar

Glødepærer fungere ikke, som Paggee også siger. En sydvendt vindueskarm er at foretrække indendørs, evt. suppler lyset med en CFL/HPS lampe.

@BBQ
Forhandlerlinks til grow og headshops er ikke tilladt her på boardet, læs reglerne og fjern forhandlerlinksne.

@DanielR
6400K=grow, så vidt jeg ved.

Junior medlem

Mange tak for opklaringen mht. spare-/glødepærer. Til mit formål må sparepærer være nok, da projektet ikke skal være særligt stort/dyrt endnu - måske senere!

Links er fjernet forresten.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg følger lige lidt med her, da jeg er i præcis samme situation som BBQ.
Jeg har købt 10 lowrider frø som jeg regner med at plante når jeg engang er hjemvendt fra Roskildefestival. Desuden regner jeg også, ligesom BBQ, med at bruge sollys så meget som muligt og ellers fyre op for et par sparepærer hvis det bliver nødvendigt.
Sorten er en autoflowering sort, så jeg burde ikke have brug for de sædvanlige 12 timers lys og 12 timers mørke.
Det lille planteprojekt er udelukkende for sjov og for at se om jeg kan finde ud af at gro ting :)
Giver det et lille afkast, jamen så er det da bare cool, men det er mere et planteforsøg end en stash-forøger ^^

Det eneste jeg er lidt i tvivl om, er gødning. Jeg har læst at jeg skal have fingrene i nitrogenholdig gødning. Skal man købe bestemte typer gødning, eller kan jeg bare tage i supermarkedet og købe en tilfældig inden- og udendørs plantegødning?

Junior medlem

Geografisk sted: sydfyn
hvis jeg var dig ville jeg købe nogen lowrider da de kun får sollys lowrider er meget hurtige om at blive færdige og hvis du skal ha en pære skal det minimum være en 110 watts cfl men hvis du kunne dyrke i et skab så ville jeg tag sensi seeds skunk #1 og en 200 watts cfl alt efter hvor stort et skab det er og lad være med at købe feminized frø da de bare er dyere så hellere købe flere frø for de samme penge da jeg havde sensi seeds skunk#1 var der 7 hunner fra 10 frø og normalt er der altid omkring 5 hunner i 10 frø ofte lidt mere

Moderator
Brugeravatar

@Amendir, LR er autoblomstrene, hvilket vil sige at de blomstre uafhængigt af soltimer, du kan i princippet give dem lys 24 timer i døgnet, og de vil stadig gå i blomst. Mener dog Jointdoctor (som har lavet den originale LR) anbefaler 20/4.
Mht. gødning, så køb noget canna eller biobizz gødning til blomstrinsfacen, eller noget med lign. NPK-værdier, som der står i CF-guiden, som jeg går ud fra det er der du har læst det.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Ja præcis. Det er den guide jeg har læst.
Jeg læste en masse om gødning i dag, så jeg regner bare med at købe sådan noget basaltmel og tangmel og blande det op med en gødning der har NKP i de rigtige mængder.
En til den vegetative fase og en til blomstringen, right?

Ang. det med autoblomstringen. Det var også derfor jeg købte dem. Men som du siger, mere lys giver vel et bedre produkt i sidste ende?

Moderator
Brugeravatar

Jo der skal forskellig gødning til veggetation og blomstring.

Ja, bestemt. +20 lystimer i døgnet kunne dog vidst ikke betale sig, var vidst konklusionen på jointdoctors afprøvning.

Junior medlem

Hej.

Jeg har nu fundet en pære der hedder CFL 9 watt blå, E27, den står som værende 6400K til 45,- kr. - kan det virkelig passe? I forhold til de andre pærer jeg har set på, er det utroligt billigt.

Andet spørgsmål går på, om jeg vil kunne bruge denne 6400K pærer også i bloom-fasen altså om det vil have negativ påvirkning på planten (virker umiddelbart ikke muligt med for meget lys).
Eller om det vil være ligegyldigt med en så kraftig pære, når planterne kun har brug for 2100K i denne fase, men ellers ikke skadeligt for disse.

Moderator
Brugeravatar

Ja, det kan sagtens passe, den er jo kun på 9 W, og er derfor ikke meget lysudbytte du får ved sådan én.

Tror ikke ligefrem det skader, men det hjælper nok ikke ret meget, en 6400K er ikke kraftigere end en 2100K, de er bare forskelligt spektrum.

Junior medlem

Ahh, på den måde. Jeg fik forvirret styrken ind med lysspektrummet.
Det er altså ret vigtigt at man har det rette spektrum til de forskellige faser? Er det muligt med en middelvej, f.eks. finde sig en 4000K pære?

Christian Florestans skriver i sin guide, at en 25 watts sparepærer ca. producerer 2500 lumen, er dette lineært således at en 100 watt pærer producerer ca. 10.000 lumen? Og vil 4 X 25 watt sparepærer give mig ca. 10.000 lumen?

Moderator
Brugeravatar

Ja det er rimeligt vigtigt. Middelvejen ville være at købe en HPS, som normalt er beregnet til blomstring, men kan bruges til både veggetativ og blomstringsfasen.

Det er nærmere en eksponentiel sammenhæng, de store strømslugere udnytter strømmen noget bedre end de små. Men det afhænger også af mærke/teknologi.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 18 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]