Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 31 jul 2025 15:36

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Hej. Jeg har plantet nogle durban poison planter i sådan nogle 12 liters "murer spande". Har lavet dræningshuller og det hele i. Men problemet er at jeg ikke har fyldt spandene helt op med jord. Det er 12 liters spande men har kun fyldt ca 7 - 8 liter jord i hver spand, hvilket vil sige at der er ca en 6 - 8 cm fra jordoverfladen til randen af spanden hvilket resulterer i at hele jordoverfladen kun får sol når solen står højt direkte over jorden. Altså ca. omkring kl 12.00. fordi at når solen rammer fra siden af kaster det der af spanden som ikke er fyldt op en skygge hen over noget af jordoverfladen...

Mit spm er så: Hvad skal jeg gøre ??

Tænkte om det gjorde noget når planten alligevel blev stor og rager højt ud over spanden? og om det så bare går lidt langsomt her i starten til den lige er blevet stor nok til at komme op over randen af spanden?

Tænkte også om det måske er en dum ide at lade dem vokse videre i spande med kun 7 - 8 liter jord, da de ikke kan vokse sig så store som hvis spanden var fyldt helt op med jord?

Men altså hvad anbefaler i jeg gør? Skal der mere jord i? og i såfald hvordan?
Jeg lagde frøene i igår så det er ikke fordi de har nået at slå rødder eller noget som helst endnu, de er blot blevet forspiret i noget vådt papir så man lige kunne se kim roden.

Har tænkt lidt på om jeg evt bare kunne tage en skovl og så tage en god skovlfuld af jordet i midten af spanden der hvor frøet ligger, og så bare fylde mere jord i og så til sidst lægge det jord jeg har taget med min skovl tilbage øverst i spanden?? eller skal jeg plante helt om me nye frø eller hva?? Hvad gør jeg??

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Aalborg
i løbet af en uge er de allerede vokset op over ;) så det skal du slet ikke tænke på

Junior medlem

Okay, men hvad med plantens rodnet?? kan det godt blive stort nok i kun 8 liter jord til at jeg kan få en rigtig stor og god plante`?

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Aalborg
8 liter er måske lige i underkanten men du kan sagtens få store flotte planter men der vil da være en begrænsning ;)

Junior medlem

Ok. jeg vil gerne have nogle store planter. Kan jeg gøre det der med bare lige at løfte noget jord væk og fylde spanden helt op og så ned med jordet igen?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Bare find frøet forsigtigt og tag det op imens du fylder mere jord i, så længe du ikke knækker spireren er ingen skade sket!

Medlem

Yaya skrev:
Ok. jeg vil gerne have nogle store planter. Kan jeg gøre det der med bare lige at løfte noget jord væk og fylde spanden helt op og så ned med jordet igen?

Det kan du godt. Jo mere jord du samler op med skovlen, jo mindre skade vil der ske - hvis der har nået at slå rødder endnu. Tror ikke der sker noget at du gør det på nuværende stadie. Men da de stadig er så unge synes det du skal gøre det og få noget mere jord til dem, så de kan blive store og flotte :)

Har hørt om nogle hanplanter der blev over 4 m høje, så det er vist ikke selve planten der sætter begrænsningen, nærmere gromediet og størrelsen, og selvfølgelig den behandling de får.

Har lige fundet ud af at mine Lowryders var hanner, så jeg har sat nogle nye frø til spiring igen. Kryds fingre for mig :p

Moderator
Brugeravatar

Mht. sol, så tip murrespandene i den rigtige retning. Ellers kan du nemt omplante når planterne bliver større, og fylder rodnettet ud, så bare vend spanden på hovedet med planten imellem dine fingre, så står du med en plante med bunden i vejret, og en klods jord, som du bare kan sætte ned på jorden, imens du fylder bunden ud i murrespanden og sætter jordknolden oveni, og dækker siderne. Planterne kan godt lide når der kommer ny jord og nærring at boltre sig i.

Ellers så kan du også sagtens fylde mere oveni, efter du har fundet spirren i en håndfuld jord, og så så den om.

Junior medlem

Nu er det 6 dage siden jeg lagde de spirede frø i potterne og der er stadig ikke noget at se i nogen at potterne ud over jord... Kan der være noget galt eller er de bare lidt langsomme i det?

Moderator
Brugeravatar

Hvor langt nede har du plantet dem? Jeg plejer at så en ½-1 cm ned i jorden. Holder du jorden rimelig fugtig? Der er ikke meget rodnet når de er små, så de skal næsten hele tiden have let fugtig jord.

Junior medlem

Jamen jeg dryssede bare lidt løst jord over frøene så skulle mene de ligger 1 - 1,5 cm nede i jorden?? det er godt nok som om jord fordelingen har ændret sig lidt pga vand og vejr og sårn... Igår gravede jeg nærmest en halv potte op og der var ingen spor af plante eller sågar frø... har vandet dem rigeligt skulle jeg mene ...

Junior medlem

Så er de så småt begyndt at titte frem.. nogen af dem er pæne med et enkelt "blad" og andre har stadig frøskallen på sig... Men en enkelt af dem har et fint "blad", men det er helt gult?? Er det fordi jeg har vandet dem for meget eller bare fordi bladet måske ikke er helt "klar/modent" eller hva man nu siger??

Junior medlem

at det er gult er helt sikkert ikke et godt tegn. Hvilken jord har du brugt? er den evt gødet ellers er det nok for meget vand. Hvis jeg var dig ville jeg så snart de små ladies er blevet høje nok fylde leca nødder i toppen af potten for at holde på fugtigheden.

ellers go sommer og held og lykke med planterne. jeg kan kun sige at nydelsen ved at ryge sit eget røg og de mange uge med pasning gør cannabis dyrkning til den bedste hobby der findes .)

Moderator
Brugeravatar

Hvis det gule blad for relativt kort tid siden er brudt ud af frøskallen er det meget normalt, det har ikke fået lys endnu. Det samme sker hvis man spirre f.eks. karse i et mørkt skab uden lystilførsel overhovedet, så får man også nogle gule, blege sataner. Men bare rolig der går ikke langt tid før det er på fode igen.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]