Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 30 jul 2025 20:12

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 54 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
Medlem

Hej med jer.

Jeg kunne godt bruge lidt hjælp til mit første grow. Det er ikke noget seriøst, bare et par planter jeg har i vindueskarmen. Jeg har plantet dem i små potter, men er i tvivl om, hvornår jeg skal komme dem over i mine 4L potter.

De blev lagt til spiring for 9-10 dage siden og har været i potter i 8-9 dage (den store er faktisk den yngste, men den spirede i længst tid inden jeg plantede, det har åbenbart været sundt). Jeg har vandet hver 3. dag indtil videre, er det helt ved siden af? Regner med at vande hver 4. dag når de bliver større, og hver 5. dag til sidst.

Er det normalt at der er så stor forskel på dem? Og at den ene stadig har skallen på, efter 10 dage? De har fået samme behandling alle sammen.

Jeg har købt noget "Advanced Hydroponics of Holland - Bloom" til dem, da de skulle gå næsten direkte i blomst. Jeg tænkte, at det ville være bedre end rent vand, når jeg bruger pottemuld og lecakugler. Er der noget jeg kan gøre anderledes (som ikke vil koste mig meget yderligere), for at forbedre min høst?

Billede
Den yngste plante (pletten på bladet er bare kalk fra vandhanen)

Billede
Alle tre, 10 dage gamle yderst, yngst i midten

På forhånd tak for jeres input!

Det lader til at blive en rigtig sjov hobby at have sommeren over :peace:

Moderator
Brugeravatar

Plant dem over når de har fyldt potten ud med rodnet, ellers risikere du at beskadige rodnettet unødigt.

Vil mene du godt kan hjælpe den til højre af med frøet på nuværende tidspunkt, men gør det forsigtigt!

Nu det er pottemuld, er det forgødet, så du skal ikke give gødning endnu! Vent i hvert fald til de har fået er bladsæt eller to mere med at starte med at gøde! Den til venstre kunne godt se ud til at have fået lidt for meget gødning.

Ellers ser det godt ud. Held og lykke, og god fornøjelse. :)

Medlem

BisMann skrev:
Plant dem over når de har fyldt potten ud med rodnet, ellers risikere du at beskadige rodnettet unødigt.

Hvordan ved jeg, at rodnettet fylder potten ud? Den er ikke gennemsigtig :)

BisMann skrev:
Vil mene du godt kan hjælpe den til højre af med frøet på nuværende tidspunkt, men gør det forsigtigt!

Det vidste jeg ikke man 'måtte'. Det sker der ikke noget ved?

BisMann skrev:
Nu det er pottemuld, er det forgødet, så du skal ikke give gødning endnu! Vent i hvert fald til de har fået er bladsæt eller to mere med at starte med at gøde! Den til venstre kunne godt se ud til at have fået lidt for meget gødning.

Jeg er endnu ikke begyndt at gøde, da jeg ikke vidste hvornår jeg skulle begynde. Som sagt har de alle fået samme behandling, og det er kun postevand :)

Hvad menes i øvrigt med et bladsæt? Hvor mange blade er det?

EDIT: Den længst til venstre er lige kommet ud af sin skal her for to dage siden, hvor den midterste kom op helt uden sin skal på.

Tak for svaret!

Moderator
Brugeravatar

Du kan løsne i kanten, og se om der er rødder dér, eller trykke nedefra i drænhullet/hullerne, og se om jordoverfladen følger med op eller lign...

Jeg har gjort det før, der er jo blad indeni, og eftersom frøet dækker for bladet, begrænser det jo fotosyntesen og dermed plantens energiforsyning, så det er mere skadeligt at lade være end at pille det af. I hvert fald når de er oppe i dén størrelse, men pas på ikke at beskadige bladene indeni.

Okay klart nok, not to worry then :) Bladsæt er der hvor jeg har sat ringe rundt om her Billede

Det var så lidt

BisMann

Medlem

Okay, så tror jeg at jeg forstår :) Mange tak for svaret!

Jeg har nu fået listet frøet af, men den sidste plante så ikke så godt ud indvendigt. Der er faktisk hul i et af kimbladene. Er det nogen stor ulykke eller kan den reparere sig selv?

Billede

Den du mente havde fået for meget gødning, ser meget bedre ud i dag:
Billede

Er der nogen tommelfingerregel for, hvor stort rodnettet er i forhold til planten over jorden? Det ville da gøre det lidt nemmere for mig at vurdere, hvornår det er tid til omplantning.

Jeg kunne dog stadig godt tænke mig at vide, om jeg vander som man bør, og om jeg skal gøre det anderledes når jeg begynder at bruge gødning?

Moderator
Brugeravatar

Det er ikke noget problem, kimbladene (de første to) falder alligevel af efter deres rolle er udspillet (at generere energi til større blade overtager)

Ja, der er noget med at rodnettet under jorden, fylder lige så meget som planten gør over jorden. Bruger man blandt andet til Bonsai-dyrkning.

Hver 3. dag lyder nogenlunde rimeligt, du vander i underskålene ikke? Det kommer an på forholdene, tag højde for solrige og overskyede dage.

Medlem

Nej jeg havde egentlig hældt vandet direkte i toppen af jorden, til det dryppede forneden. Så lod jeg det løbe af og så tilbage i solen i godt tre dage til de var tørret ud.

Skal man vande i underskålene?

Moderator
Brugeravatar

Fordelen ved at vande som du gør nu, er at du kan føle hvornår jorden igen er tør 1-2 cm ned foroven, og hvornår det igen er tid til at vande. Fordelen ved at vande fra underskålen derimod at det minimere chancerne for rod og mug, samt overvandning. Man skal ikke, det er en vurderingssag, med lowryder har planterne et så kort livsforløb, at du lige så godt kan vande for oven, ellers vil jeg nok anbefale at vande nedefra, i underskålene.

Medlem

Grazie! :D

Medlem

Jeg har nu forsøgt at omplante den største af planterne. Jeg tror det var for tidligt, for der lod ikke til at være ret mange rødder, og efter omplantningen lå planten ned. Den kunne simpelthen ikke holde sig oprejst. Ydermere så bladene så trætte ud, at de næsten rørte stilken. Nu her et par timer efter ser den dog okay ud, selv om den skal have støtte til at stå op.

Det mit spørgsmål går på denne gang, er omkring lyset. Som I nok har lagt mærke til har vi haft skod-vejr de seneste dage, så jeg har smidt planterne ind i mit tøjskab, med en normal 40W pære hængende over dem. Er det nok belysning på dette stadie, eller får de mere ud af at stå i vinduet? Jeg synes at planterne konstant strakte sig over mod vinduet, som om de ikke fik nok lys. Derfor ville jeg prøve noget andet.

Billede

Billede

Moderator
Brugeravatar

En almindelig 40 W er en dårligere lyskilde end vindueskarmen. Desuden reflektere den hvide maling du har dækket med sølvpapir, bedre end sølvpapiret gør, så pil endelig det af igen. Planter strækker sig imod lyset, og når der udelukkende er en lyskilde på den ene side, er det naturligt at de strække sig hen imod denne.

Venlig hilsen
BisMann

Medlem

Tak for svaret.

Jeg stiller dem fluks i vinduet igen :) Det undrer mig bare at de får mere ud af en overskyet dag i vindueskarmen end end dag i kraftigt kunsit lys på 40W. Men energi måles jo ikke med det blotte øje...

Jeg vil dog lige sig, at det ikke er hvide vægge jeg har kommet sølvpapir på, det er træ.

Medlem

For dem der synes det er sjovt at følge et grow er der lidt friske billeder her. Det er sjovt at se hvor meget der sker på en uge :)

Den 12. maj så de sådan ud:

Billede

Og nu ser de sådan ud:

Billede

Billede

Moderator
Brugeravatar

Paggee skrev:
Tak for svaret.

Jeg stiller dem fluks i vinduet igen :) Det undrer mig bare at de får mere ud af en overskyet dag i vindueskarmen end end dag i kraftigt kunsit lys på 40W. Men energi måles jo ikke med det blotte øje...

Jeg vil dog lige sig, at det ikke er hvide vægge jeg har kommet sølvpapir på, det er træ.

Det ligger til dels i at en glødepærer ikke levere det rette spektrum.

Er det ikke hvidtmalet træ? Ellers snyder billedet i hvert fald mine øjne.

Medlem

Det ligger til dels i at en glødepærer ikke levere det rette spektrum.

Den køber jeg gerne. Det er jo specielle pærer der bruges når det skal være fint :)

Er det ikke hvidtmalet træ? Ellers snyder billedet i hvert fald mine øjne.

Det er det ikke nej. Billedet snyder på grund af blitzen... Men lad det nu ligge :)

Medlem

Hej igen.

Dugfriske billeder af mit sommerprojekt! De vokser lige så fint alle sammen:

Billede
Billede
Billede

Derudover skal jeg bruge lidt hjælp til at bruge gødning. Jeg har den gødning som jeg omtaler i denne tråd: Gødning

Altså Advanced Hydroponics of Holland: Bloom.

Men al tekst der står på emballagen er på hollandsk eller tysk, så det fatter jeg intet af. Er der nogen der har erfaringer med den type gødning? Hvordan skal den bruges? Skal den blandes op i vand eller bare hældes i, og hvor meget skal jeg bruge? Der står på bagsiden, som i kan se i linket, at der skal bruges 300 mL af den når man er godt i gang med blomstringen. 300 mL er over halvdelen af hele dunken, så det kan jeg ikke få til at hænge sammen. Hornum gødning skal man bare bruge 10 mL af til 2 L. I dont get it - help please? :)

Senest rettet af Paggee 26 maj 2009 16:09, rettet i alt 1 gang.

Medlem

Nå ja, og hvad er egentlig bedst at bruge lige nu? BLOOM eller normal Hornum gødning? Jeg aner ikke hvad BLOOM består af, men her er deklarationen fra Hornum:

Billede

Medlem

I den vegetative fase skal planten helst have gødning med høj N, lavere K og lavest P, og i blomst skal den have høj P, lavere K og lavest N. Da der, så vidt jeg kan se, slet intet N er i Bloom-gødningen, skal du helt sikkert bruge din Hornum gødning.

Bloom-gødningen skal blandes op med det vand du vander planterne med. Typisk bruger man 1-4mL gødning per liter vand, alt efter hvor stor planten er (har dog ikke selv erfaring med det). Så vidt jeg kan se i den anden tråd er det skema, der er på Bloom-flasken, regnet efter 100L vand :)

Ser ellers godt ud indtil videre!

Medlem

Tak for svaret, det var guld værd :) Forstår dog ikke hvordan du ser at det er per 100L vand, men det stoler jeg på.

Ja, det går rigtig fint, specielt med den ene plante der. Mange er skeptiske overfor vinduesdyrkning, men det ser indtil videre ud til at gå som det skal.

Medlem

"Menge auf 100 liter Wasser", øverste boks til venstre i skemaet ;)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 54 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]