Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 01 aug 2025 10:01

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 
Forfatter besked
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Hej Psy!

Nu er det tid til at jeg lige vil have styr på de sidste par småting, inden jeg giver mig i kast med selv at gro.
Jeg har bestemt mig for i første omgang at plante en håndfuld lowryders, hygge mig lidt med dem, og hvis alt går vel, ja så går jeg direkte videre til Skunk #1 under rigtige omstændigheder.

Det eneste jeg virkelig er i tvivl om, er hvilket mærke jeg skal få fat i!
Jeg har kigget på mærker som Nirvana Seeds, Sensi Seeds og Dutch Passion, har I noget at anbefale?
Umiddelbart hænger jeg ret meget til Sensi Seeds, men jeg ved ikke helt hvor jeg har den idé fra.
Hvad mener I?

Næste del er det udstyr jeg har tænkt mig at anskaffe:

1 grotelt til veggie og blomstring
1 reflektor + ballast
2 CFL pærer på 200w stk. - en til veggie og en til blomstring
1 karbonfilter
1-2 blæsere til ind- og udflutning
Diverse potter og gødning til begge faser.

1. Teltet kommer nok til at være dette telt:
Billede
80x80x160 cm. Rimelig god plads, uden at jeg skal ofre for meget i min lille ungdomsbolig.
Det giver mig lige lidt over en kubikmeter til planter.

2. Jeg har som sagt også tænkt mig at bruge CFL pærer til projektet. Mest af alt fordi de kommer til at spare mig en del strøm og ikke bliver lige så varme som HPS'er... Jeg har tænkt at mig at købe dette lille kit: Billede
En reflektor + ballast + 200W CFL på 6400K til veggie.
Ydermere har jeg tænkt mig at købe en 200W CFL på 2700K til når de skal blomstre.
Lyder det fint nok?

3. Jeg har så også tænkt på, at jeg højst sandsynlig får brug for noget udluftning. Jeg regner ikke med at jeg har brug for at skifte luften i rummet ud mere end 2-3 gange i minuttet. Så jeg fandt en billig, støjsvag computerblæser jeg tænkte jeg kunne bruge til formålet. Den er 12x12 cm og flytter 2.2 kubikmeter luft i minuttet, så jeg håbede det kunne være nok. Det havde jeg så tænkt mig at kombinere med et karbonfilter, så jeg slap for stanken i sidste ende... Jeg har jo ikke lyst til at alle på gangen skal kunne lugte hvad jeg har gang i, uden problemer :)
Men igen har jeg brug for jeres råd!

4. Gødning regner jeg ikke med bliver aktuelt før jeg engang har nogle flotte planter på et par uger. Det har jeg nogenlunde styr på, så det vil jeg godt spare jer for, indtil det bliver nødvendigt.
Jeg havde tænkt mig at så spirerne i nogle 11L potter, så de har mulighed for at ok stort rodnet. Lyder det helt hen i vejret?

Håber I kan hjælpe mig, så jeg kan få bestilt mit udstyr og komme i gang med projektet som det første, når jeg er flyttet ind :)

Moderator
Brugeravatar

Synes din plan virker ganske udemærket!

1.
Fint telt, men hvis du er op for it, ville jeg nok anbefale et ~2 meter højt telt, da det både hjælper på at holde temparaturen nede, og samtidig er det rart at have god plads i højden til sine planter, når både de, potter og reflekter og lampe fylder.

2.
Mht. strøm og pærer så vil jeg lige sige at HPS giver et langt bedre lysudbytte per watt, end CFL gør, så strømmæssigt vil jeg klart gå efter en HPS, en 250 watt skulle kunne gøre det ganske fint, og den kan både bruges til veggetation og blomstring. Hvis du vil kæle lidt mere for detaljen kan man købe en MH/HPI pærer, der er mere ideel til veggetationsperioden, og ballasten man køber, kan som regel både klarer MH og HPS.

3.
Kulfilterene har et krav om et bestemt luftmængde der skal flyttes, for at det fungere optimalt, så køb udsugning, så det passer til det aktive kulfilter.

4.
Lyder også fint!

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Hej BisMann,

Mange tak for dit svar! Det sætter jeg stor pris på.
Jeg har lige nogle afklarende spørgsmål til dine kommentarer.

1.
Jeg regner stærkt med bare at beholde den størrelse telt jeg har valgt... Du har helt ret i det nok ville være langt bedre hvis jeg lige kunne få de sidste 40cm med i højden, pga. potter, lamper og alt det jazz. Men det eneste telt der har en brugbar form, fra samme producent, er på 100x100x180. Og ærligt talt gider jeg ikke ofre et par hundrede kroner ekstra, bare for at få 20cm i højden. Så vil jeg hellere nøjes.
Desuden har jeg tænkt at beskære mine planter en del, så højden burde ikke blive et problem :)
Varmen er selvfølgelig en faktor som jeg er lidt bekymret for, men jeg må vel kunne finde en funktionel løsning...

2.
Aha! Så det du siger er, at jeg med en 250w HPS får et langt bedre resultat i sidste ende, i forhold til hvis jeg skiftede mellem 2 CFL pærer i gro og bloom?
For det lyder godt nok interessant. Kan du evt. sende mig et link til et godt lys-kit?
Hvis en HPS-pære gør det så meget bedre og i sidste ende ikke koster så forfærdeligt meget mere end en 200w sparepære, jamen så går det da sagtens.

3.
Dvs. jeg SKAL have udluftning der f.eks flytter 300m3/h hvis kulfiltret også er et 300m3/h-filter?
For jeg havde bare regnet med at købe et 300m3/h filter og så fyre en computerblæser på der trækker omkring 180m3/h.

4.
Fedt :D

5.
Jeg har stadig lige brug for hjælp ang. valg af frøproducent, for der er jeg lidt på herrens mark. Det er jo fint nok at have udstyret i orden, men hvis man ikke ved hvad man skal gro så er man jo ikke så godt hjulpet :)
Men altså som sagt så vil jeg gro Skunk #1 og har kigget lidt på Sensi Seeds. Men der er også andre producenter som Nirvana og Dutch Passion.
Hjælp?

Moderator
Brugeravatar

1.
Der er også andre producenter, Homebox f.eks., deres størrelse L, har dimensioner på 100*100*200 cm.

2.
Ja, det vil jeg bestemt mene.
Forhandlerlinks af groudstyr er forbudt ifølge siden regler, men en 250 w hps koster ~200 kroner, og så skal man have en ballast, enten en magnetisk ~400 kroner, eller kæle lidt for detaljen, hvilket der kan være flere grunde til (Varmeudvikling og støj, samt pærenslevetid og lysudbytte), og købe en elektronisk ballast ~1000 kroner. Så samlet koster det ikke mere end det CFL-setup du havde i tankerne.

3.
Sådan har jeg forstået det, det er i hvert fald ikke ideelt at køleren kun puster halvdelen igennem.

4.
Skunk#1 vokser rimeligt højt, så hvis du tager teltet der er 1.60 høj, så skal du nok ikke have den al for lang veggetationstid. Mht. strain-brands, så er jeg lidt på hærens mark, har kun benyttet mig af Zenseed, foskellige danske avlere, samt Barney's Farm indtil videre. Har dog hørt at Nirvana Seeds, ikke skulle være af særlig høj kvalitet. Sensi Seeds kan du også uden problemer være tryg ved.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

1.
Yeah. Lige netop den her producent tiltaler mig bare, da det er fandens billigt i forhold til andre mærker jeg har set. Jeg prøver at holde prisen på alt det her grow-værk så langt nede jeg kan, uden at det går mærkbart ud over kvaliteten og jeg skal umiddelbart kun slippe omkring 750,- for teltet, inkl. fragt.

2.
Super. Jeg har også fundet mig et kit jeg nok køber, fra samme producent som teltet. Med en fin ballast der kan stå udenfor teltet, reflektor og en 250w HPS. Som du selv siger, så blev det sgu endda billigere end et CFL-setup. Selvfølgelig er forbruget en smule højere, men altså, hvis mit produkt også bliver derefter, så er det jo fjong.
Jeg regner også med at købe en mekanisk timer så jeg ikke selv behøver at tænde og slukke for lyset.

3.
Aha.
Ja så har jeg måske et mindre problem her... Jeg havde også tænkt mig at kombinere to computerkølere for at øge luftcirkulationen, problemet er bare at jeg ikke helt ved om det overhovedet virker. Hvis man sætter dem i forlængelse af hinanden, har du så nogen anelse om det giver en smule mere i lufttransportation?
Varme og lugt er nemlig noget jeg helst vil have styr på, men også et sted jeg prøver at spare så meget jeg kan.
Plus det jo skal være ganske støjsvagt, i og med jeg sover i samme rum...

4.
Så holder jeg mig bare til Sensi Seeds.
Og ja, jeg har også hørt de bliver ganske høje, men at de også skulle være "nemme" at gro for en nybegynder.
Jeg regner bare med at beskære dem en del og evt. plante et par stiklinger, så burde det passe i højden, i sidste ende.

Så hvis alt det her virker, så er det et helt grosetup plus frø til lige over 2000,-. Ikke så dumt igen.

Junior medlem

Hej Amendir, jeg kan kun være enig i de råd bisman allerede har givet. Men jeg har lige te par små tips.

Udstyr.
Blæsere jeg brugte i sin tid en billig badeværelsesblæser. Jeg havde ingen problemer med lugt og det er et billigt alternativ til en incline ductfan.
Lampe. Jeg har både dyrket under CFL og HPS og det kan slet ikke sammelignes HPS er simpelthen vejen. Jeg købte min ballast på ebay og en pære ved en dansk forhandler. Mener det blev omkring 400 for det hele.
jeg synes du kraftigt skal overveje dit gro-medie. Personligt synes jeg at hydro er en del nemmer og sammen med en hps får man en utrolig eksplosiv vækst.
I forhold til frøproducent synes jeg du skal benytte dig af en billig producent( DCF eller zenseeds) indtil du har fået noget erfaring. der er ingen grund til at smide penge efter nogle gener der måske er gode hvis man alligevel fejler i sit grow.

Men held og lykke med projektet og jeg håber vi får nolge dejlige billede med på vejen.

Peace Out Simme

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Hej Simme, mange tak for dit svar!

Mht. frø tænker jeg at en halvtredser fra eller til ikke gør mig en forskel :)
Så hvis det her lykkes godt og jeg får nogle fine planter, så bliver jeg da bare glad for at de også har fine gener. Går det lidt skidt, ja hvad fanden, så er det da ikke spildt.
Jeg kommer til at køre et lowryder grow først, for ligesom at teste det hele med nogle billige, nemme planter. Så jeg går ud fra jeg lærer en del på dem, inden mine skunk #1 står for skud :)

Ydermere har du helt ret... Jeg køber absolut en 250W HPS. Jeg hang et stykke tid og vekslede mellem 250 og 400W, men det ser ud til at jeg sagtens kan nøjes med 250W.

Mht. udluftning har jeg sådan set løst det. Jeg køber to pc-blæsere som jeg parallelforbinder via en rørsplitter, eller hvad det hedder. Det skulle give mig et ganske godt airflow. Ydermere overvejer jeg at bygge en fan controller ind i systemet, så jeg kan justere temperaturen i teltet.
Jeg vil helst ikke købe en billig badeværelsesblæser da disse ofte larmer forfærdeligt. Jeg skal trods alt kunne sove i samme rum :)

Men altså, jeg forstår ikke det her med filter... Nogle folk siger de intet kan lugte, andre siger det stinker helt forfærdeligt. Jeg er nervøs for at nogle naboer fra gangen en dag står og banker på og enten vil have en bid af kagen, eller melder mig...
Så jeg tør snart ikke andet end at købe et kulfilter :(

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]