Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 02 aug 2025 01:42

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Hej Psy

Nu har jeg fået købt frø (Arjans Haze#3 & White Widow) + lamper (125W cfl til vegge & 180w bloom cfl) + potter (14L) og det hele. Men jeg er i tvivl om hvad jeg skal plante mine frø i. Kan man bare købe 20L pottemuld og blande noget spaghnum i?? Er det bedst at bruge en ting til frøene og så plante over i noget mere almindeligt eller?
Kan det betale sig med pearlite, vermiculite og hvad jeg ellers er stødt på i min søgen på nettet.
Umiddelbart tænker jeg bare at tage i et have center og købe noget jord, men vil gerne høre jeres råd først:)

Tak fra en førstegangs groer

Moderator
Brugeravatar

Det kan SAGTENS lade sig gøre kun med almindelig blomsterjord. Blander du spagnum og evt. lidt perlite i, så er du godt kørende. Ugødet jord vil nok være at fortrække til at spire frøene i, men det er igen ikke nødvendigt, hvis du bruger almindelig blomstermuld.

Junior medlem

Tak for hurtigt svar....
så en lille potte med alm. pottemuld til spiring og så i en større potte med spagnum og muld, korrekt??? hvilket blandingsforhold mellem muld og spagnum ville i forslå 70/30??

Jeg kan ikke vente med at komme igang på mandag når det hele er sat op:)

Moderator
Brugeravatar

Spagnumen er egentlig kun til at give en mere luftig jord, du kan godt putte spagnum i den jord du spire i. Man skal dog passe lidt på med alt for meget spagnum da det har en tendens til at være ret surt (ph 3-4), så sørg for ikke at blande for meget i. Jeg vil ved nærmere eftertanke hellere anbefale dig at bruge perlite end spagnum, det giver bedre luft til rødderne, og er ph-neutralt. Cannabis fortrækker en jord på en ph 6-7 jvf. ph-skemaet Brugbare Skemaer Men start endelig med en jord med godt dræn til at spire i. Det kan i øvrigt anbefales at forspirre frøene http://dcfonline.dk/cf/AZgrow.htm#spiring

Junior medlem

Jeg har brugt temmelig meget tid på at researche div. engelsk sprogede fora og føler egentlig at jeg er sat ok ind i tingene. Lige indtil jeg idag tog et smut i et have center og så var forvirringen total igen, grundet alle de danske betegnelser: "Så Jord", "Pottemuld", "Spagnum" etc. Alt sammen selvfølgelig i forskellige mærker og varianter:)
Jeg kunne ikke finde noget "Perlite" da jeg var ude idag, men det er måske nemmere at shoppe rundt efter på nettet? Jeg syntes bare det ville føles lidt tåbeligt at få 20 liter jord med posten, hvis nu man kunne købe det i supermarkedet:):)
Forspirring har jeg helt sikkert tænkt mig, ikke mindst for at sikre mig at der er liv i frøene.

IGEN tak for hjælpen....

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Der hvor min krop nu end befinder sig
Ellers så er leca sten også en mulighed.

Medlem
Brugeravatar

Du kan også spirre frøene i en jiffy.
En jordblanding på 25% sand og 15% bitte små sten (Desto mindre desto bedre, så længe det ikke er sand) skulle gerne gøre det for dig.
Du skal self også gøde den hen ad vejen når de små begynder at vokse, ihvertfald for bedst mulige resultat.

Junior medlem

Tror jeg smider nogle leca sten i sammen med min pottemuld, de er noget nemmere at fremskaffe, frem for at skulle få sendt 70L Perlite med posten:) Jeg regner med at gøde omkring 3 - 4 uger inde i veg.
Jeg venter stadig på mine frø, så jeg har lidt tid endnu:)

Medlem

Geografisk sted: hjortshøj
afsmaekker skrev:
Tror jeg smider nogle leca sten i sammen med min pottemuld, de er noget nemmere at fremskaffe, frem for at skulle få sendt 70L Perlite med posten:) Jeg regner med at gøde omkring 3 - 4 uger inde i veg.
Jeg venter stadig på mine frø, så jeg har lidt tid endnu:)

det bedste er KUN at bruge leca, planter gror langomt i jord! og hvis du gerne vil høste indenfor en rimelig tid er leca det bedste! du kan også genbruge dem i det uendelige!

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]