Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 02 aug 2025 01:39

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem

Geografisk sted: Århus
Hejsa folk!

Jeg har dyrket udelukkende i jord, men skifter mere og mere over til hydroponisk... Det giver mig et væsentligt større, billigere ,og nemmere udbytte. Og så er det sjovt ikke at støve med jordblandinger inde i lejligheden, jo!

Jeg kørte f.eks en lille plante i en si med leca (ca 1-2 liter)i en plastik skål med næringsvand (senere udstyret med luft pumpe) til 50g.
Altså et "passivt" hydro-grow. 1 plante. 50g.

1) Men kan jeg i princippet gøre det næsten medie-frit? Altså bare en lille terning rockwool der står i gødet og iltet vand? Det ser ikke umiddelbart ud til at skade planterne... Men er der nogen der har et dokumenteret bud på
hvor mange liter plads rødderne skal have i hydro? Kan de bare ligge helt tæt i en dynge? Eller skal de bare alle sammen ha leca i netpotter der hænger i vandskorpen? Behøver rødderne egentligt plads, når der er evigt nærring overalt?

2) Kan man sige noget om hvad retning ph'en går med tiden? Stiger eller falder det, når planterne står og suger i det? Og kan man regulere det på en måde uden købe-juster-væsker og lign? Tænkte på om man ikke bare kan bruge en færdig opskrift hver gang man blander vand: "Og så tilsætter vi lige 4 skiver citron per Liter vand,... Eller noget...
(I et passivt hydrogrow behøver jeg som udgangspunkt jo ikke skifte vand, idet planterne/atmos optager det hele!)... Så jeg ikke skal gå og måle og justere, men bare har en opskrift... Kan man ikke det?

Titel: Hydro
Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Rumhullet
Ja det kan du sagtens, i et AeroFlo anlæg eks. står planterne i netpotter med rockwool blokke samt lidt leca omkring sig, men lecaen kan sagtens udeblive, blot der er støtte nok til planten, evt fylde potten godt ud med løs rockwool.

Har desværre ikke nogen dokumentation liggende på hvor meget og eller hvor lidt plads de skal have, men jo mere jo bedre, igen med et AF anlæg i tankerne, der har de 7 planter i hver rør ca 21,5 liter at gøre godt med, og det er mere end rigeligt, for rørerne blive kun halvt fyldt med rødder eks, en lang måtte som kan trækkes ud efter hver runde.

Efter min erfaring i et sundt hydro system, så stiger ph´en langsomt, men meget moderat, min eks. ligger altid på ca 6,0, men bevæger sig opad til godt 6,5 efter et par dage, hvilket også er acceptabel, vil også helst ligge mellem 6,0 og 6,5.

Fosfor syre har jeg kendskab til, kan bruges til at justere ph´en med, er også langt billigere end de færdige produkter såsom PH Down fra GH, flere akvarieforaer har tråde omkring humussyre og fosforsyre til sænkning af ph, Google er din ven.

Har læst flere tråde på nettet, hvor folk eks bruger regnvand og aldrig tjekker ph´en med gode resultater.

Starter man med stiklinger eks, kan man sagtens begynde med en Ec værdi på 1,0-1,5 uden at de skader de små ny,
og så langsomt forøge den til et sted mellem 2,5 og 4,5 eks. afhængigt af sorten naturligvis.

Måleudstyr, er nu rart af have, herunder Ph meter og Ec metre, men de er for dyre i Danmark, igen Google er din ven, begge dele kan købes i Tyskland for godt 600 kr med forsendelse, 2 apparater vel at mærke, dog ikke vandtætte.

Kom endelig med flere spørgsmål, hjælper gerne en kommende hydrodyrker...

MoS :mrgreen:

Medlem

Tak for svar! Her er tale om DWC, deep water culture, ikke?

Jeg har 10 planter der bare står i deres små stikling-spagnum-potter i en bedroller med 3-4 cm vand i bunden... De hænger ikke en gang ned fra låget, som man ellers ser alle steder, de står bare løst på bunden...
Der er altså konstant vand halvejs op ad potten, men de er allesammen helt gennemblødte pga væge-effekten, og at ilteren sprøjter lidt på dem... Desuden er der et varmelægeme i, sat på måske 20graderC... (Sat på farantheit, så kan ikke lige huske celsius, men det er det rigtige tal...)

Jeg tænker, hvorfor dyrker alle ikke sådan her? -Der må næsten være noget galt! Men de ser fine ud sammenlignet med mine jord-dyrkede kontrol planter, der lever af samme næring i samme koncentration.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Niels, du har ikke lyst til at lægge billeder ud af de planter i den bedroller ? Ku jeg godt tænke mig at se :)
Mht. hydroponi er jeg selv en noob uden lige, men er da lige med på en kigger i dette topic.

Titel: Hydro
Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Rumhullet
Nej ikke DWC som en bubbler eks, jeg mener at et AeroFlo anlæg er et NFT system, Nutrient Film Technique, hvor potterne hænger i rørene og rødderne fra planterne så er i vandet, dvs vandspejlet er under potten, mellem 1-2 cm, afhængigt af hvor store rødder stiklingerne har når de udplantes. Jeg har i mit drivhus til 2009 sæsonen, selv lavet en NFT system i stil med et AF anlæg dog noget billigere, til tomater og agurker, ca 1000 kr for det hele, når sommeren kommer, skal jeg gerne lave en tråd omkring hvorledes et sådan anlæg kan konstrueres.

Det setup du beskriver du har vil jeg nu nærmere klassificere som et ebb and flood system, da de står i bunden af bedrolleren, dog med vand omkring sig konstant kontra et 100% ebb and flood system, hvor en pumpe, hver time eks, pumper en mængde vand ud, men virker det så forsæt endelig med det mate.

Det er smag og behag hvad angår planter i jord vs. vand, nogle mener at smagen ikke er den samme, at den er bedre i jord eks. Men som du selv nævner det, så er det nu rart at holde jorden ude i haven og ikke inde.

God weekend...

MoS :mrgreen:

Medlem

skal prøve at skaffe billeder... Men ellers er det ikke så svært at forestille sig:

En bedroller, put varmelegeme og ilter-sten-dims på bunden.
Stil 10 planter i små spagnum-potter også på bunden, langs kanten.
Tilsæt ca 5L gødet vand.
Så går man bare og topper lidt, og evt. skifter vandet hvis det ligner det trænger...

Ret uvidenskabeligt I know, Men filosofien er at starte straks, og så gå og tweake setupet, efterhånden som jeg lærer planterne bedre at kende.
Feks er Ph ikke så meget som justeret en anelse... Og jeg kender ikke min Ec, sjuser mig frem... Men jeg køber minus kalk i morgen, af fosfor syre, til at sætte pHen ned fra århus vands 7.noget... Men de vokser! og her i løbet af uge 2 er blomsterne for alvor begyndt at sætte sig...

Medlem

Det går godt med vand-balje planterne... Nu har jeg dog skaffet en pumpe, så jeg laver snart noget ebbe n flood istedet...

Jeg bruger METROP gødning, 0.8ml samt Metrop bloom-booster 0,8ml, samt en snip sukker samt 2.0ml fosfor-syre per liter århus vand... Det står de bare i med en ilter dims...
Mindst ligså gode planter som dem i jord indtil videre... Og de ha altså både leca og vermu- og perlite...

Efter ca 3 ugers blomstring tager jeg idag den første smags-prøve... HAPS! ovntørret umoden skunk... mmmmmmm........

Jeg dyrker i øvrigt uden udsugning for tiden--- Det kan knapt lugtes i det her ryger hjem... 20 planter under 600W´, ingen lugt.... Dejlig sort, den ICE....

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]