Ja det kan du sagtens, i et AeroFlo anlæg eks. står planterne i netpotter med rockwool blokke samt lidt leca omkring sig, men lecaen kan sagtens udeblive, blot der er støtte nok til planten, evt fylde potten godt ud med løs rockwool.
Har desværre ikke nogen dokumentation liggende på hvor meget og eller hvor lidt plads de skal have, men jo mere jo bedre, igen med et AF anlæg i tankerne, der har de 7 planter i hver rør ca 21,5 liter at gøre godt med, og det er mere end rigeligt, for rørerne blive kun halvt fyldt med rødder eks, en lang måtte som kan trækkes ud efter hver runde.
Efter min erfaring i et sundt hydro system, så stiger ph´en langsomt, men meget moderat, min eks. ligger altid på ca 6,0, men bevæger sig opad til godt 6,5 efter et par dage, hvilket også er acceptabel, vil også helst ligge mellem 6,0 og 6,5.
Fosfor syre har jeg kendskab til, kan bruges til at justere ph´en med, er også langt billigere end de færdige produkter såsom PH Down fra GH, flere akvarieforaer har tråde omkring humussyre og fosforsyre til sænkning af ph, Google er din ven.
Har læst flere tråde på nettet, hvor folk eks bruger regnvand og aldrig tjekker ph´en med gode resultater.
Starter man med stiklinger eks, kan man sagtens begynde med en Ec værdi på 1,0-1,5 uden at de skader de små ny,
og så langsomt forøge den til et sted mellem 2,5 og 4,5 eks. afhængigt af sorten naturligvis.
Måleudstyr, er nu rart af have, herunder Ph meter og Ec metre, men de er for dyre i Danmark, igen Google er din ven, begge dele kan købes i Tyskland for godt 600 kr med forsendelse, 2 apparater vel at mærke, dog ikke vandtætte.
Kom endelig med flere spørgsmål, hjælper gerne en kommende hydrodyrker...
MoS