Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 07 maj 2024 01:49

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 14 nov 2008 22:07 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 07 dec 2005 23:19
Indlæg: 105
Geografisk sted: Århus
Man hører så meget om brand, men...
Er der nogen herinde der har eller kender nogen der har oplevet ulykker med HPS lamper?

Har lige købt en ny elektronisk bal. 600W... Bliver den varm? Brandvarm? altså skal den sikres på nogen måde? hvordan gør i?

Og, kan pæren pludselig fuck-up og eksplodere eller noget? Jeg mener, er det egentligt forsvarligt at tage hjemmefra med sådan en tændt?

Hvilke sikkerhedsforanstaltninger tager i?
OG:
Hvordan holder i Jul (Længe leve....) hos fam. når planter står alene og venter?


Top
 Profil  
 
Indlæg: 15 nov 2008 00:25 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 11 nov 2005 03:17
Indlæg: 117
Jeg ved hvordan du har det... Jeg har (for at være lidt mere på den sikre side) fået lavet det sådan at min ballast er skruet fast på væggen så den ikke er i nærheden af noget brandfarligt og så har jeg fået installeret en termostat så jeg selv kan bestemme ved hvilken temperatur lampen skal slukke + at jeg har fået en elektriker til at ordne det for mig... Så det har hjulpet lidt på det!

I øvrigt så ville jeg tro at sådan en 600W ballast bliver ret varm! Har selv en 400W ballast (godt nok ikke elektronisk) og den blir pænt varm!

Det med om pæren kan finde på at eksplodere tør jeg ikke svare dig på men jeg mener jeg har læst om en der vidst nok har været ude for det? :O Egentlig et godt spørgsmål! Den må der lige være en anden til at svare på...


Senest rettet af Sundi 15 nov 2008 00:26, rettet i alt 1 gang.

Top
 Profil  
 
Indlæg: 15 nov 2008 00:25 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 28 jan 2006 01:53
Indlæg: 1378
Geografisk sted: Helt væk
Godt at høre du tænker på din og andres sikkerhed. God HR! :)

Men ja den bliver meget varm, hvis man kunne lave en slaks metalkasse uden låg som man kunne sætte den ned i, så kunne den jo brænde ligeså tosset den ville uden der ville gå ild i noget (hvis altså ikke den står lige under noget).

Pæren tror jeg ikke sådan lige eksploderer, bare der er god afstand til alt letbrændbart.

En brændalarm er et must, men den virker self kun når du hjemme.

Mvh Rasmus :)

EDIT: Havde ikke set du skrev elektronisk ballast, de skulle ikke blive så varme som magnetiske. :)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 15 nov 2008 08:37 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 07 dec 2005 23:19
Indlæg: 105
Geografisk sted: Århus
Tak for det! Rart at høre at en el. bal. ikke bliver nær så varm...

Og smart ide med termostat sikringen!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 15 nov 2008 12:18 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 02 mar 2007 10:24
Indlæg: 576
En brandslukker er også en god idé at have i nærheden, hvis der sku gå ild i banditten.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 16 nov 2008 03:46 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 apr 2007 00:31
Indlæg: 809
Geografisk sted: ved havnen
cake skrev:
En brandslukker er også en god idé at have i nærheden, hvis der sku gå ild i banditten.

mens han ikke er hjemme ? tja, hvis han ikke er så langt væk og han opdager det kan det da være han er heldig at ramme,

til trådstarteren, jeg har desværre ikke prøvet endnu da jeg kun har prøvet at have udendørs planter, men håber da at jeg har fået flyttet og startet noget op inden denne jul ;)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 20 nov 2008 01:59 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 07 dec 2005 23:19
Indlæg: 105
Geografisk sted: Århus
Nu er lampen prøvet ved brug. Alt er fint, og jeg er begyndt at stole mere på den. Det hele virker ret sikkert, idet alt er skruet, boltet, eller forsvarligt hængt i fri luft med kæder af jern. Så der er ikke noget der pludslig kan gå op i limningen... Jeg skulle bare lige se det selv!... (Og el bal ligger på ler tallerken på en hylde med god ventilation.)
Har en røgalarm, men hvor kan man få en brandslukker, of hvad koster sådan en mon?


Top
 Profil  
 
Indlæg: 20 nov 2008 13:52 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 02 mar 2007 10:24
Indlæg: 576
Brandslukkere kan man få i diverse byggemarkeder. I harald nyborg har de dem fra 100 kr for en 1 kgs og opefter.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 23 nov 2008 07:06 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 07 dec 2005 23:19
Indlæg: 105
Geografisk sted: Århus
Tak cake!

Med alarm og brandslukker og hvad man ellers kan finde på, er brandsikring faktisk den billigste post på bygge listen.... Stof til eftertanke! Tænk så efter! :-)

Med en leca holdig jordblanding kan mine 7.5L potter faktisk holde sig fugtige i mange dage under en 600W HPS... Faktisk ret sejt! Masser af tid til Jul og familie.... ;-)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 23 nov 2008 11:54 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 02 mar 2007 10:24
Indlæg: 576
Hehe det var så lidt :)

Der er en god post på dcfonline, under Setup, hvor der står lidt om sikkerhed / el etc den er os værd at tjekke ud :)


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 5 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team