Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 31 jul 2025 15:49

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Stiklinger...
Medlem

Geografisk sted: Århus
Hej folk!

Jeg har haft flere grows uden NOGENSINDE at tage stiklinger...
Nu har jeg taget en stikling, og ville lige høre lidt...

Stiklingerne får de normalt forskrevede forhold, så langt hen af vejen jeg har pengene til udstyr....

Den står i et fugtigt mini-drivhus, i bunden af vegge-skabet som jeg åbner et par gange om dagen... 22-24 grader... Ingen rodhormon.

Mediet er skyllede leca/vulkansten (ligner lidt kattegrus, modvirker alger)
i en lille kaffekop.

Den har stået i nogle dage, måske 3-5 (Jeg er en stener), og ser ganske sund og grøn ud... Den har altså slet ikke ændret sig mod det dårlige.

Hvornår begynder der at ske noget? Hvor langt tid kan den se levende ud uden at være det? Hvor langt tid går der c.a. før den GØR noget? Hvor længe skal den stå inden der kommer rødder? Og hvornår skal den ud og vegge normalt?

Kan man evt. til sin tid putte dens kop i en skål vand, skylle mediet væk forsigtigt, vikle lidt vådt køkkenrulle om rødderne, og så plante den om i min sædvanlige jord???

Junior medlem

Hej Niels, Stiklinger kan holde sig friske i et stykke tid, men hvis der er noget galt mister de hurtigt pusten og lægger sig ned. Jeg har aldrig prøvet uden at bruge rodhormon ( til prisen mener jeg det er den bedste investering indenfor denne branche). Du skal være klar over at når du skifter medium fra leca til jord er det ikke sikkert at den klare det, det kan være hårdt for den lille plante. Hvis du vil undgå det er det jo et hydrosystem du skal bikse sammen til.

Men stiklinger og en moderplante er vejen frem, så kan man jo osse gemme de bedste gener og køre dem videre og videre.
Da jeg klonede brugte jeg de små klodser der ligner rockwool, men ikke er det., jeg synes de var optimale til formålet. håber jeg kunne hjælpe ellers er dfconline fyldt med den slags spørgsmål
Simme

Medlem

Tak for svaret! Jeg køber cubes og RH næste gang... Den gik de døde planters vej. Ca 6-8 dage gammel fyldte den sig pludslig med vand, og faldt helt sammen -over night!

Uden rodhormon var det altså ikke nok at den stod lidt vådt i nogle sten, og fik både lys og radiater varme, -Mindste temp i jorden var ellers 25 C.

Junior medlem

husk at de ikke skal have særlig meget lys før de har sat rødder og slet ikke for stærkt lys ala hps. Jeg havde mine i et minidrivhus i vindueskarmen til de satte rødder og jeg flyttede dem ind i skabet i hydroen.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: .....
Husk at det er en fordel at, lave skråsnit på dine stiklinge, med fx en helt ren kniv...=)

Medlem

Ja, næste gang optimere jeg forholdene... skåret skråt, Cubes, rodhormon, drivhus, varme...

Hvad siger i til det med at stille drivhuset i vinduet bare? Kan de nøjes med de få timers vintersol, eller er det bedre at stille dem under et el. vegge lys ala lystofrør el lign.? MHT til temp har jeg et termostat-styret varmelegeme. hvad temp. kan jeg nøjes med? Vil jo gerne spare strøm! Er 25 C nok?

Junior medlem

25 c er fint og du kan smide en sparepære fra i ikea i en bordlampe, så er det fint med lys til at sætt røddder. Når rødderne kommer udfra cuben er det tid til at smide dem i jord eller vand (hydro)

Junior medlem

skal selv igang med nogen stiklinger, hvor meget luft cirkulation skal der være i sådan et mimi drivhus til stiklinger???

Medlem
Brugeravatar

Hvis du bare tager låget af en gang om dagen i 5 min så er det vidst fint!

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Between a rock and a hard place
Jeg har et spørgsmål, som sikkert kan besvares i denne tråd (ved godt den er gammel, men så er jeg fri for at starte en ny tråd.).
Helt banalt, hvor store skal de RW cubes være, og kan man bare plante dem i jord efter at de har udviklet rodnet? Det virker bare lidt underligt at smide RW i jorden, men det virker måske helt fint?
Dem jeg har købt er disse med målene 3"x3" (ca. 7,5x7,5 cm), er de for store?:
Billede

Titel: Grow
Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Rumhullet
Størrelsen på disse grodan blokke er lidt ligegyldigt efter min mening, hvis de skal plantes ud i jord, skal de derimod videre i et hydro system, en bubler, NFT med netpotter, foretrækker jeg selv den model der er et nummer mindre. Fordelen ved dem du har købt som jeg ser det, er at de ikke tørrer så hurtigt ud, imens stiklingen laver rødder. De små som jeg bruger, kan nogen gange tørre hurtigt ud så man derved mister nogle stiklinger, hvis man ikke er over dem dagligt, laver dog altid nogle ekstra, så er der også lidt at vælge imellem.

Efter planten har dannet rødder, helst lidt igennem blokken, er det bare at plante den ud i jord, gerne efter min mening en til to cm under jord overfladen, jord har dog en tendens til at trække fugt ud af blokkene, så det er en god ide, den første uge ca. at give lidt vand ovenfra ned i blokken, så den ikke tørrer ud, senere hen når planten har etableret et godt rodsystem er det ikke nødvendigt med vanding ovenfra, selv om blokken tørrer ud...

MoS :mrgreen:

Medlem

Jeg kom til at tænke på hvad man gør med stiklinger som skal stå i netpotter med leca-kugler i (f.eks. i et bubbler-system)? Er det muligt at hive stiklingerne op af grodanblokkene efter de har slået rødder, eller hvad gør man?

Moderator
Brugeravatar

Så vidt jeg har forstået smider man bare grodanblokkene ned i netpotterne.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Between a rock and a hard place
1000 tak for svarene, drenge. Super godt! :)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]