Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 10 aug 2025 08:59

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: i den hemmelige hule
jeg søger nogle tips til hvordan man øger smag og rygekvalitet af sit udbytte i løbet af grofasen. så denne tråd er dedikeret kvalitet fremfor kvantitet, selvom det ene ikke nødvendigvis afviser det andet.

fx kender jeg i forvejen til, at man gerne plejer at udrense jorden og dermed planten for gødningsstoffer i løbet af den sidste uge inden høst, for dermed at fjerne disse fra smagsoplevelsen, og gøre græsset mere brændbart. (vanding uden gødning)

kender også til 'tricket' med at vande sent, altså lade jorden tørre næsten helt ud før ny vanding. dette skulle forbedre potens, og hvis der gælder det samme som hos tomater, betyder det også øget smag :)

fermentering/curing/lagring lufttæt og køligt som den sidste del af tørringen skulle også virke helt forrygende, især mht. smag.

flere af den slags tips ville være guld værd! :joint:

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Bananmonarkiet DK
I forbindelse med tørring, kan du lade den tørrende urt ligge i samme lufttætte beholder med en vaniliestang, skrællen fra en (økologisk) appelsin og/eller citron. Husk at lave en daglig udluftning af opbevaringsbeholderen. Tricket bør også kun udføres, når urten allerede er delvis tør, men ikke knastør :wink:
Jeg kender ikke rigtig nogle tricks, andre end dem du selv nævner. Men det er jo også nogle af forudsætningerne, for at få noget anstændigt rygeurt!

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: København Ø
Var lige nede på planteskolen i dag; ekspedienten så lige igennem min ven og mig, da vi med bøjet nakke indkøbte noget stiklingeværk og noget mere gødning. Anyway, vi fik os en lang snak om hamp, for det viste sig at netop hampdyrkning var hans vej ind i plantefaget. Interessant :-)

Han fortalte om nogle hollændere, der havde prøvet at growe med stråforkortere, og det havde naturligvis givet utroligt potente og ikke særligt høje planter. Vi syntes begge det lød ret interessant, da vi begge bor på kollegie og vores grow-rooms desværre ikke kan have helt den størrelse som vi kunne have ønsket :-(

- men det er måske lidt for ekstremt for en hjemmedyrker? Er det skunk eller pot, du har stående?

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: In the pot, with friends.
Så vidt jeg ved, er THC procenten større om natten end om dagen.
Så måske skulle du overveje at stå op om natten og høste dine planter? Ved ikke om der er nogen markant forskel, men en lille en er der ihvertfald.

Titel: THC
Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Rumhullet
Nej det er vidst bare en skrøne, at der er mere THC i planterne om natten :lol:

Men min erfaring siger mig, at jo længere tid du kan gemme det, jo bedre bliver smagen også, en konkret metode med supplering af andre ting i boksen/kassen hvor det fermenterer for at fremhæve smagen, kender jeg ikke til, andet end som omtalt, at gemme det længe, 1 år plus, i en plastboks eks. er efter min erfaring en god måde at fremhæve smagen på.

God søndag...

MoS :mrgreen:

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: i den hemmelige hule
tak for svar folk :) idéen med at lade tørring/fermentering foregå samme med noget andet smagsafgivende er god.. tror jeg vil lave mig et helt frugtmix!

chopstick skrev:
Han fortalte om nogle hollændere, der havde prøvet at growe med stråforkortere, og det havde naturligvis givet utroligt potente og ikke særligt høje planter.

Er det skunk eller pot, du har stående?

hvad er stråforkortere? lyder som en form for afbøjere af stilkene eller noget, men hvordan gør det planten mere potent?

det jeg har stående er en blanding mellem dansk pot og dansk skunk, og nogle hollandske white shark og hindu kush skunk, potensen skulle bestemt ikke fejle noget :)

Moderator
Brugeravatar

Stråforkorter er så vidt jeg husker noget der bliver brugt i landbruget for at forkorte strået, så planten ikke bruger så langt tid på at vokse, men i stedet at lave frugt.
Umiddelbart så tror jeg ikke det vil harmonere ret godt med hamp som er lysbestemt, i veggetations-, og blomstringsfacen og når frugten også afhænger af størrelsen af planten (til en vis grad).

Tror der hvor du har størst mulighed for at påvirke effekten (ud over selvf. gødning, god pasning og plejning, nok lys osv.) er hvor langt du vil lade din urt modne. Køb et 40x lup og følg med i trikomernes modning, som du endda kan gøre i stillestående luft i drivhuset. Derudover er langtids-curing evt. med frugt nok den bedste måde at ændre smagsoplevelsen på.

//Edit: Mht. stråforkorter så se http://da.wikipedia.org/wiki/Stråforkorter, det viser sig at være for at kornet ikke bryder sammen under egen vægt ved at vokse for højt, men det må vel næsten også betyde en energiomstilling fra strå til frugt.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]