Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 03 aug 2025 02:31

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 22 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
 Titel: hampefrø?
Junior medlem

hey alle sammen
Jeg tænkte på er det muligt at dyrke hampplanter ud fra hampefrø fra fuglefrø. Der nogle fuglefrø der hedder hampefrø og jeg vil høre kan man dyrke hampplanter af dem, bliver planterne lige så stor som normalt og ser lige sådan ud?
Hvilken hamp plante art er der tale om når det er fra hampefrø, jeg tænker på det videnskablige navn for den.
på forhånd tak
Hilsen Patrick

Titel: Hamp
Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Rumhullet
Som udgangspunkt ja det kan man, har dog kun selv set en enkelt plante af disse almindelige tarvehamp frø, den lignede en alm. cannabis plante, dog fik den ingen grene, som både pot og skunk plejer at få. Planten jeg så dengang, var ca 1 meter høj, og det var ganske flot, når man tænker på den stod inde med svagt plantelys, nåede dog aldrig at blomstre.

Det er en form for industrihamp, disse fuglefrø, THC indholdet, er dog ganske moderat, dvs en joint på størrelse med en lygtepæl skal til, før effekten mærkes. Mercedes har blandt andet brugt hamp i deres hattehylder og dørsider :)

Hygge...

MoS :mrgreen:

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: ved havnen
jgnnn skrev:
hey alle sammen
Jeg tænkte på er det muligt at dyrke hampplanter ud fra hampefrø fra fuglefrø. Der nogle fuglefrø der hedder hampefrø og jeg vil høre kan man dyrke hampplanter af dem, bliver planterne lige så stor som normalt og ser lige sådan ud?
Hvilken hamp plante art er der tale om når det er fra hampefrø, jeg tænker på det videnskablige navn for den.
på forhånd tak
Hilsen Patrick
ja det burde være muligt. men det er desværre kun industri hampfrø. det vil sige de planter du får ud af det kan du ikke blive skæv af. men hvis bare du tænker på pynt så kan du sagtens og det er jo en flot plante :)

Junior medlem

Mange tak for svarende begge to det gjorde mig lidt klogere. Dvs. hvis jeg skal have forhåbninger om hjemmedyrkning skal jeg nok investere i nogen bedre frø og er der nogen i kan anbefale, som virkelig er lette til nybegynder og har et indhold THC.
Hvis man skal dyrke sin plante indfor, hvilket lys vil i så anbefale, altså kan i linke til en slags pære der er god og sådan?
på forhånd tak
hilsen Patrick

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: North State :)
Jeg tror ikke indendørs dyrkning, er noget for nybegyndere, som ikke rigtigt gider bruge særlig mange penge, og ikke gider læse en masse om det, for det er ikke specielt nemt at dyrke indenfor. Der er uhyggelig mange ting man skal holde styr på, for at skabe et "falskt klima". Så er det meget nemmere at gå ud og smide et frø i jorden.

Men det kan sagtens for enhver lykkedes at dyrke indenfor, det koster bare penge og arbejde.
Du kan læse den guide der er på http://www.dcfonline.dk når deres site på et tidspunkt kommer op at køre igen...

Og forresten så er bl.a BBQ - balcony queen, og lowryders, lidt nemmere at dyrke med gevinst end mange andre.

Junior medlem

Tak for hjælpen
Jamen jeg vil MEGET gerne lægge penge, krafter og tid i at dyrke indendørs.
jeg læste desuden om lowrider planten som du anbefalet, de beskriver at de vokser uden nogen særlig lys forhold og kunne blot stå i vindueskarmen altså og de behøvede ikke have særlig meget lys og vil vokse alligevel.
Vil det betyde jeg med succes kan have lowrider planter i mit klædeskab og så installere en et ganske almindelig stofs rør for at give dem lidt lys eller skal det stadig være lys med specaile uv stråleringer?
håber i kan hjælpe mig
På forhånd tak
Hilsen Patrick

Moderator
Brugeravatar

Hvor har du læst det? Så vidt jeg ved kræver Low ryder lige så meget lys som alle andre hamp planter, det der gør low ryder anderledes ift. mange andre strains er at den har Auto-blomstrende gener, hvilket vil sige at den automatisk går i blomst efter et bestemt stykke tid, og derfor vil blive hurtigere færdig, men også dét mindre udbytte. (Samme effekt kan desuden fåes ved at sætte sine planter i blomst samme tidspunkt ved at give dem 12/12 lys/mørke)

Grunden til at low ryder er relativt smart i vindueskarmen er at der typpisk ikke er så meget plads der, og eftersom low ryder ikke rigtig har nogen veggetativ periode (vokse periode) men stort set går direkte i blomst bliver den ikke særlig stor (40-60 cm).

Medlem

må ikke linke til forhandlere men du kan prøve google og søge på ord som "hamp dyrkning" canabis dyrkning" "gro udstyr" eller måske "growshop" og søg eventuelt kun på dansk.

Hvis du skal dyrke i skab vil jeg anbefalde HPS pære eller 2 CLF en til vegge og en til blomst.

Bøger kan lånes gratis på billioteket.

og læs denne guide http://www.dcfonline.dk/cf/

Junior medlem

Mange tak for svarende
Altså her er et citat fra en hjemmeside omkring lowrider
"Grow Nordic - Lowrider - Autoblomst, fra frø til høst på 9 uger !!!
Lowrider's bliver kun ca 30cm.

Dette er den ultimativt nemmeste plante at skjule... Den kræver ikke 12 timers lys for at blomstre, men blomstrer automatisk og livscyklussen fra frø til høst tager kun 9 uger.

Generne er Joint Doctors Lowrider, men hans frøe er nøje udvalgt og krydset af Mr.Grow Nordic et hemmeligt sted i skandinavien ;-) Derfor kan disse fantastiske gener tilbydes til denne utroligt lave pris."

Jah okay, hvor meget koster sådan en pære, skal jeg have sådan en pære til hver plante eller bare en plante sat op i skabet som kan belyse alle sammen?

Moderator
Brugeravatar

jgnnn skrev:
Den kræver ikke 12 timers lys for at blomstre, men blomstrer automatisk og livscyklussen fra frø til høst tager kun 9 uger.

Det betyder bare at man ikke behøver at give dem 12 timers lys, og så 12 timers mørke for at de blomstre, normalt giver man low ryder 18 timers lys og 6 timers mørke på et døgn.

jgnnn skrev:
Jah okay, hvor meget koster sådan en pære, skal jeg have sådan en pære til hver plante eller bare en plante sat op i skabet som kan belyse alle sammen?

De lyser fint over alle sammen :) selvf. hvis du har alt for mange skal der jo nok flere lamper til, men i et klædeskabsstørrelse behøver du kun én lampe af gangen. De kører med to forskellige slags spektrummer, én til blomst og én til vegge, man kan få én lamp med ½ af hver, der kan vendes, men det bliver noget dyere i forbrug for en virkning af lyset du alligevel ikke rigtig får, så derfor er det smartest at købe i hvert fald én af hver (selvom det som engangsbeløb er slightly dyere). Lamperne er ikke så voldsomt dyre, men ved ikke om det går imod sidens regler at tale prisdiskution af lamper?

Junior medlem

Okay hehe, det vil sige jeg desværre faktisk ikke kan nøjes med at have indsat et lystofstør, men skal hae en special pære, jamen det er så intet problem at købe sådan en.
Hvad jeg ved og har læst i regelmentet er det fuldt lovligt at nævne priser på pære..
Jeg forstår ikke, hvad der helt menes med der skal være halvt af hver altså til blomsten og til vegge, hvad vil det helt præcis sige, at jeg skal have en special pære eller skal have to pære en til blomst og en til vegge eller?

Moderator
Brugeravatar

jgnnn skrev:
Okay hehe, det vil sige jeg desværre faktisk ikke kan nøjes med at have indsat et lystofstør, men skal hae en special pære, jamen det er så intet problem at købe sådan en.
Hvad jeg ved og har læst i regelmentet er det fuldt lovligt at nævne priser på pære..
Jeg forstår ikke, hvad der helt menes med der skal være halvt af hver altså til blomsten og til vegge, hvad vil det helt præcis sige, at jeg skal have en special pære eller skal have to pære en til blomst og en til vegge eller?

Du skal bare have én speciel pære til vegge, og én til blomst. Dér står typpisk "Bloom" på de pærer til blomst. :) Men det jeg mente var at der fantes pærer hvor halvdelen af pæren var beregnet til vegge, og den anden halvdel til blomstring, og selvom det kunne virke smart, så er dét det ikke rigtigt, da det vil svarer til at du har 1 lampe kørerne men kun udnytter halvdelen af gangen :)

Junior medlem

Jah okay kan godt se, hvad du mener hehe.
Jeg tænkte på kan du huske hvad sådan en pære koster og hvor meget det koster at have sådan en tændt, hvor mange timer skal den stå tændt til en lowrider vil du regne med og med hvor mange watt skal pæren være på? :)
Er det desuden nødvendigt med en pærer med bloom, hvis den selv blomster? (en lowrider) :)

Moderator
Brugeravatar

jgnnn skrev:
Jah okay kan godt se, hvad du mener hehe.
Jeg tænkte på kan du huske hvad sådan en pære koster og hvor meget det koster at have sådan en tændt, hvor mange timer skal den stå tændt til en lowrider vil du regne med og med hvor mange watt skal pæren være på? :)
Er det desuden nødvendigt med en pærer med bloom, hvis den selv blomster? (en lowrider) :)

Hvis den skal stå tændt 18 timer dagligt (som nok vil være optimalt ved low ryder) og den er færdig på 7 uger, så er det jo 882,- timer, du skal nok i hvert fald have en 125W CFL hvis du vil have noget ud af det, så det vil vel sige 882*125W(som vidst er underforstået i timen (er absolut ikke elektriker))=110250 W. Og så kommer det jo an på hvad du giver for strøm.

Du kan nok nøjes med én Bloom pærer netop fordi low ryder går næsten direkte i blomst. Bloom pærer=lys der er beregnet til blomstrinsperioden.

Pærer koster typpisk imellem 400-2000 kroner alt efter hvad du skal have

Junior medlem

Okay mange tak, det vil sige jeg skal bare have en pære tændt i 18 timer og så skal det være en bloom pære eller en CFL pære på 125 watt? :)

Moderator
Brugeravatar

jgnnn skrev:
Okay mange tak, det vil sige jeg skal bare have en pære tændt i 18 timer og så skal det være en bloom pære eller en CFL pære på 125 watt? :)

18 timer dagligt, og så enten en Cfl eller hps pærer (synes ikke du skal gå under 125 W cfl, 200 W cfl vil nok være at fortrække) Og Hps giver bedst kvalitativt lys ift. Watt.
Og ja, tror jeg godt du kan nøje med kun at have en bloom pære når det er low ryder, men hvis du vil gro større planter så skal du have fat i en pære til veggetationsforløbet.

Men derudover skal du have styr på jordblandning/evt. hydro, ventilation (evt. med kulfilter for at mindske lugt) og gødning.

Junior medlem

Mange tak, jeg tror jeg vil fortrække en CFL pærer på 200 watt så hehe. Hvor meget koster den lidt mere præcist?
Angående det med lugt, når man dyrker lowrider eller for den sagsskyld andre arter kan man så lugte det i tøjet og på værelset tydeligt?

Moderator
Brugeravatar

400-600 skulle du nok kunne finde den til. :)
Jep i blomst lugter planterne ret kraftigt. Jeg ville personligt enten købe eller lave et filter med aktivt kul til udsugningen.

Junior medlem

Okay du skal have mange tak for hjælpen!
Jeg vil lige desuden nævne at jeg overvejer nu om det skal være inden - eller udendørs, da det tilsyneladende er billigere og have udendørs når jeg tænker på jeg bor på landet og har rig mulighed for plante den, men har en masse skovarealer, men desværre ingen åbne arealer med 100% sol hele tiden, men gør dette noget, altså hvis jeg har bare fundet et sted hvor solen skinner kraftigt halvdelen af dagen?
Jeg har desuden fundet et akvarium, kunne jeg benytte dette til lave en drivhus effekt ved proppe planterne i akvariumet og så lægge en plasticpose over toppen eller bare bruge den almindelig sorte plastic top over akavariumet kunne dette give bedre effekt?
På forhånd tak
Hilsen Patrick

Titel: Respons
Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Rumhullet
Nu skriver du, at du regner med at satse på en Cfl pære, hvilket lyder ganske fornuftigt, man kan dog uden problemer "nøjes" med en Hps lampe fra start til slut, det er korrekt at MH pærer er gode at vegge. med, men det kan sagtens lade sig gøre men en Hps i hele forløbet, de kan erhverves fra 50 watt af.

Hygge...

MoS :mrgreen:

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 22 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]