Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 31 jul 2025 01:01

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Mit gro-skab.
Junior medlem

Hej alle...
Skal for første gang til at kaste mig igang mit første projekt for at gro lidt af det grønne :)
Dette gøres i et skab der måler: Dybde 57, bredde 115, højde 165.
Har været meget rundt på forskellige sider og læse frem og tilbage, og står så tilbage med nogle spørgsmål inden jeg er klar til at bestille ting hjem..
Så here goes:
1: Er mit skab en fin nok størrelse til dette?
2: Vil et 250 W HPS kit ikke være fint til dette? Stod mellem HPS og CLE, men alle snakker så godt om HPS, bedre resultater, kan bruge samme pære under vegge og blomstring m.m.
3: Vil der blive for varmt i skabet med den pære, når jeg har en stor blæser monteret derinde, samt pc-blæsere til at trække luft ud?
4: Man skulle kunne fjerne duften af Cannabis totalt med et kulfilter ikke? Og hvordan kobles de til?
5: Hvad er det nu det materiale hedder som er godt at beklæde sider osv med? Mylar eller sådan noget?
6: Hvilket gødning har folk bedste erfaringer med? Af jord regner jeg med en gang Bizz All Mix...

Håber nogle herinde kan være behjælpelige..

På forhånd tak...

Titel:
Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Rumhullet
Skabet er fint nok, dog kan du få problemer med varmen især om sommmeren, alternativt kunne du vælge en 150 watt Hps eller en Cfl af samme størrelse evt lidt større da Cfl afgiver mindre varme. Vælger du HPS kan du sagtens nøjes med en pære, eks. en Son T Plus fra Phillips.

Der vil naturligvis opstå en hvis varme i dit skab, men af egen erfaring ved, jeg at man sagtens kan køle et sådan skab ned med pc blæsere som indsugning/udsugning og generel ventilation.

Kulfiltre kan købes i mange størrelser, søg evt på Google, alternativt kan man selv fremstille et, og i dit tilfælde med en skab, kan det være mere hensigsmæssigt, da plads er alt afgørende i et skab.

Mylar kan man godt leve foruden, bare mal væggene hvide og/*eller skaf dig noget sort/hvid plastfolie, findes hos diverse grobutikker.

Bio Bizz lyder som en god ide, af andre gode gødninger kan nævnes GHE og Canna.

Der findes firkantedepotter, som er fordelagtige at bruge i et skab, fåes fra 1,5liter - 6 liter, igen Google.

Almindelig pottemuld er ganske udenmærket at dyrke i, blot husk det er forgødet normalt mellem 6-8 uger frem.

MoS:mrgreen:

Titel:
Junior medlem

MoS skrev:
Skabet er fint nok, dog kan du få problemer med varmen især om sommmeren, alternativt kunne du vælge en 150 watt Hps eller en Cfl af samme størrelse evt lidt større da Cfl afgiver mindre varme. Vælger du HPS kan du sagtens nøjes med en pære, eks. en Son T Plus fra Phillips.

Der vil naturligvis opstå en hvis varme i dit skab, men af egen erfaring ved, jeg at man sagtens kan køle et sådan skab ned med pc blæsere som indsugning/udsugning og generel ventilation.

Kulfiltre kan købes i mange størrelser, søg evt på Google, alternativt kan man selv fremstille et, og i dit tilfælde med en skab, kan det være mere hensigsmæssigt, da plads er alt afgørende i et skab.

Mylar kan man godt leve foruden, bare mal væggene hvide og/*eller skaf dig noget sort/hvid plastfolie, findes hos diverse grobutikker.

Bio Bizz lyder som en god ide, af andre gode gødninger kan nævnes GHE og Canna.

Der findes firkantedepotter, som er fordelagtige at bruge i et skab, fåes fra 1,5liter - 6 liter, igen Google.

Almindelig pottemuld er ganske udenmærket at dyrke i, blot husk det er forgødet normalt mellem 6-8 uger frem.

Synes ikke jeg kan finde et HPS-kit på under 250W?, men bliver det så ikke også for lille en belysning til 4-6 planter? Ved en pære på under 250 W skal der så ikke bruges ballast?

Okay, også det jeg var kommet frem til mht ventialtion.. Er en stor gulv ventilator som jeg skruer krydsfødderne af, og så skruer med beslag ned i bunden, og så ellers 120 mm papst blæsere for at skabe den øvrige ventilation, samt udsugning til kulfilter. Har fundet et kulfilter der tager 160cb/h hvor den 120 mm papst blæser passer til mht luftgennemstrøm, burde det ikke være fint i mit skab?

ja men synes bare alle foreslår Mylar da det virkelig får lyset til at genskinne? Og ellers er alle sider samt bund og låge malet hvide i skabet.

jeg regner med at køre planterne i 11 liters firkantede potter gennem hele forløbet da jeg så slipper for at plante dem om 2-3 gange.. har jeg læst mig frem til at den metode virker lige så fint...

Titel: Skab
Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Rumhullet
Hps kits/set kan faktisk fåes fra 50 watt hvis det skal være og nej 150 watt Hps er ikke for lidt til selv 10 planter, men det er en smagsag, en 250 watt kræver en ballast, men det gør alle Hps og Mh pærer. Mylar tjaaa, hvad er der galt med simple hvide vægge, ser ingen grund til at bruge ekstra midler på den slags, men igen smagssag.

Filteret lyder ganske udemærket, bare det ikke fylder for meget ligesom din bordventilator, heller ej må være for stor, for de vokser jo det skidt :twisted:

Titel:
Junior medlem

Har prøvet at google det, og været inde på de forskellige sider med grow udstyr, kan ikke finde noget der går under 250 W. Men er selvfølgelig interesseret i at holde det så tempereret som muligt, så hvis et 150 W HPS sæt kan findes nogen steder ville det selvfølgelig være fint.. har du evt link til de sæt du hentyder til?

har aldrig prøvet det før, så skal ikke gøre mig klog på om Mylar er bedre end hvide vægge, men hvis det er helt fint, så holder jeg mig da til det og sparer de penge :)

Det filter jeg har kigget på fylder ikke specielt meget, og kommer til at hænge over ventilatoren så der ikke kommer yderligere spildplads i bredden.. Og mht ventilatoren der er det kun selve "rotor" hovedet der fylder, og det er ikke ret meget mere end almindelig bordventilator..

Glæder mig som et lille barn til at komme i gang med at opforstre de små :D hehe

Titel:
Junior medlem

Sådan et kulfilter, det skal bare hænge øverst i rummet, og så have pvc slange ud til en blæser øverst i siden ikk? Vil ikke mere i det? Og fjerner det al "duft" fuldstændig, eller hvor heftigt virker det?

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Hey Renegade..

Dine mål stemmer meget godt overens med et skab jeg tidligere har bygget i vådrumsgips, tjek det ud..

Billede

Billede

Hele tråden her: http://psychedelia.dk/forum/viewtopic. ... sc&start=0

Jeg vil dog ikke anbefale at dyrke med meget under 200cm højde, med hps.. :wink:

Titel:
Junior medlem

Hej Gandalf... Okay kanon :) Ville en 250W HPS også være overkill? Folk snakker bare om at HPS er så meget bedre, men jeg kan sagtens få fine resultater med CFL?

I stedet for det store monstrum af udluftning du har koblet på kulfilteret, der kan en 120 mm blæser godt bruges ikk?

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Hvis du har muligheden så overvej mere højde..

I så lille et skab ville jeg fortrække et par CFL lamper, ellers skal din hps pærer hænge en 20cm over planterne, samtidig med potterne tager højde, din ventilator fylder.. så er der ikke meget plads tilbage..

Jeg begynder også snart et mini grow i mit lille skab, men regner ikke med plads til meget mere end 2/3 lave planter..

120mm blæser tror jeg ikke ville kunne klare opgaven, hvis du samtidig vil have kulfilter på..

men, du finder sikkert ud af at mere højde ville være guld værd!

Titel:
Junior medlem

Hej Gandalf...
Har desværre ikke mulihghed for mere højde. så ville CFL være bedst til mit skab?

Og hvilke CFL pærer skal man så vælge? har hørt om mange forskellige mærker og typer.. Har desuden hørt godt on nogle T5 55 Watts der skulle være blevet meget billigere? Noget du kender til?

Inde på hydroponics.dk har de en 120 mm blæser som flytter 160 cbm/h og det er det som kulfilteret fra hanfburg kræver, så burde det vel være fint? Eller har jeg misforstået noget?
Link til kulfilter: http://hanfburg.de/store/product_info.p ... ts_id=2132
Link til blæser: http://www.hydroponics.dk/catalog/produ ... cts_id=451

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]