Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 03 aug 2025 11:26

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Under byen
Hej, en lille beskrivelse af mine to syge Northern Lights, som er i blomstring for 2. gang:

Jeg har for tre uger siden taget mine to store cannabis indendørs, som startede blostring udendørs i fin flor, dog med en anelse mug (fjernet). De står nu under en 400W MH lampe, og får rigeligt med lys i 12 timer ved 22-26 C.
De blev pottet med nok jord i store potter, og jeg startede med forsigtigt at gøde dem med noget NPK 5-1-3 blomstergødning. Efter en uge viste de tegn på stress ved at lade blade dø/gulne, og det er de stadig ikke kommet over, tværtom!
Billede Billede - Og her uopgravet den 21. okt.: Billede

Som det ses på billedet er planten VIRKELIGT syg, og vil helst ikke lave trichomer (harpiksblærer), men alligevel er der vækstaktivitet i blomsten. De hvide områder er faktisk gule, men kameraet driller lidt. Et af de større topskud har desuden opkrøllede blade og ser zombieagtig ud.

Den lille plante er flushed med postevand for 10 dage siden, og den store (på billederne) for 3 dage siden. Den har fået det værre siden flushet! Jeg aner ikke om det er pH'en (~7), mineral(er) der mangler, eller om der er tale om overgødning -hvilket ikke synes sandsynligt.

Samme planter fik dedikeret hampeblomstringsgødning fra Holland i foråret, og dengang havde de slet ikke nogen alvorlige problemer.
Hvad kan jeg gøre? Skal jeg købe noget gødning i fagbutik eller hvad? Jeg håber den stadig kan reddes, for regner ikke med at høste de ca. 100 topskud før 20. december.

Titel:
Medlem

Geografisk sted: Nowhere land
Uden at have den store viden om lige præcis hampplanter, vil jeg skyde på de har fået for meget lys. De har nok vennet sig til at få langt mindre end din 400W lampe, og har fået et chok da de kom ind.

Titel:
Moderator
Brugeravatar

Mit bud er fosfer mangel, er stammen rødlig/lilla nogle steder?

Nu er det ikke verdens bedste billeder, men synes ikke det ligner varmestress, hvor bladene i topskudene typpisk bliver ret lysegrønne.

Hvis de er stammene rødlig/lilla, så vil jeg anbefale at få fat i noget blomstrings gødning til hamp planter. Fosfer mangel skulle ud over at bladene blir gule og dør, gøre at blomstringen går meget langsommere end normalt, så synes det virker realistisk at det sku være det.

Titel:
Medlem

Måske skal planten lige vænne sig til de nye omgivelser efter at være flyttet fra et sted til et andet, har hørt de godt kan gå i chok over at man flytter dem for meget.

Det kan jo være at du har beskadiget rødderne på den ene eller anden måde så deres optagelsesevne er blevet svækket og dermed medfører ustabilitet i planten?

Titel:
Medlem

Måske den kan reddes. Men er den ikke snart ved at være færdig med at blomstre? NL er altid hurtig til at blive færdig - 50-60 dage i blomst er normalt. Hvis de står i jord, så få dem op af det, fjern så meget jord som muligt uden at ødelægge rødder, og pot dem så om i større potter med frisk jord vand igennem med vand med ph på 6-6,5 og tilsæt meget meget lidt gødning eller ingen. Og sørg for HPS'en er ca 40 cm væk fra toppen af planterne.

Måske du har flushed dem for meget, de kan nemt få de symptomer ved over-flush. Især hvis der er salte og gødning tilbage i jorden.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Under byen
Tak for svarene, der er stof til eftertanke. Jeg vil måske prøve at få taget bedre billeder, når der er MH-lys på planten. De er ikke blevet pænere siden sidst :(

Kong koger:
Citat:
Hvis de står i jord, så få dem op af det, fjern så meget jord som muligt uden at ødelægge rødder, og pot dem så om i større potter med frisk jord vand igennem med vand med ph på 6-6,5 og tilsæt meget meget lidt gødning eller ingen. Og sørg for HPS'en er ca 40 cm væk fra toppen af planterne.
Måske du har flushed dem for meget, de kan nemt få de symptomer ved over-flush. Især hvis der er salte og gødning tilbage i jorden.

De er netop for 3-4 uger siden genpottet i ca. 10 liter god jord (ca. 1/3 kompost, 1/3 blomstermuld, og resten leca og andet guf.) Jeg vil prøve at fortsætte den magre kur som du foreslår, og derefter give den noget hampegødning med ekstra fosfor. Jeg tror ikke de er synderligt rodbundne endnu, og mener ikke de skal stresses yderligere med ompotning.

Mht. evt. fosfor-mangel, så er de tilsyneladende ikke røde, men da gødningen IKKE indeholder særligt meget P, er det en plausibel tanke at de ihvertfald ikke har fået for meget P.

Jeg vender tilbage med nyt efter lidt forsøg.. under alle omstændigheder er der allerede en god ryger på vej alligevel, selvom udbyttet uden tvivl kunne fordobles med optimal blomstring :)

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Hvis du har mulighed for det med din ballast,skift til en HPS pære,der er næsten dobbelt så mange lumen.Noget du vil kunne se på dine skud.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]