Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 03 aug 2025 16:20

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Lys.
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Planet 1W33D7
Hey, overvejer at købe en Philips Son/ T Agro hps pære på 400w. Så ville bare høre om der var nogen herinde som kendte noget til pæren, og om den er god. Tak.

Senest rettet af Tjalde-i-skalle 18 sep 2007 17:10, rettet i alt 1 gang.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Et brostenskast fra Staden
Forhandlerlinks er stadigvæk ikke lovlige herinde...

Men CFL 6400K til vegge, og 2100K til blomst er et billigt nemt setup. Koster ca. 500kr low-budget med reflektor

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Xpert skrev:
Forhandlerlinks er stadigvæk ikke lovlige herinde...

Men CFL 6400K til vegge, og 2100K til blomst er et billigt nemt setup. Koster ca. 500kr low-budget med reflektor

Jeg ved ikke ret meget om belysning, har kun dyrket på sollys indtil så hvis du kan uddybe det lidt ville det være en stor hjælp. :)

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

CFL-pærer er sparepærer i kæmpestørrelse simpelt sagt

De fås i størrelser fra 105W til 220W og bruger en E40-fatning som er en del større end E27 som alm. elpærer bruger.

De fås med forskelligt spektrum som er specielt designet til de to stadier vegge og blomst, samt en med begge.

Til vegge bruges "blåt" lys omkring 6500K (kelvin)
Til blomst bruges der "rødt" lys omkring 2100K

Du kan få en 115W 6400K til 440kr. men det er muligt at få dem ned til 200kr på auktioner

Dertil skal en reflektor med E40 fatning. Ca. 150kr for lav-budget op til ca. 1000kr

Pærerne bliver ikke ligeså varme som HPS/MH og kan derfor bruges på trange steder hvor en kæmpe udluftning ikke kan være. Plus at de kan placeres meget tættere på planterne uden at de bliver grillet.
Derudover bruger de ikke ligeså meget strøm

Nogen mener at CFL ikke giver så gode resultater, men de sidste par års super grows under CFL, så har de ikke noget at skulle have sagt ;)
Tjek evt. dcfonline.dk eller andre sider for billeder af grows med CFL

Du skal heller ikke bruge ex. ballast da den er indbygget ligesom i sparepærer.

Grow med CFL

En af de "små" 115W CFL jeg tog livet af med en jernkæde ved siden af en alm. sparepære:

Billede

Titel:
Medlem
Brugeravatar

skal lyset være farvet? mit gro-rum bliver max. 4-5 m2 og 2 m højt, så jeg tror ikke jeg skal bruge ret store pærer. :D

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

tændstikmand skrev:
skal lyset være farvet? mit gro-rum bliver max. 4-5 m2 og 2 m højt, så jeg tror ikke jeg skal bruge ret store pærer. :D

"Blåt"/"rødt" Ikke blåt / rødt

Når du tænder ved du hvorfor. Det "blå" ser mere hvidt//blåligt/koldt ud, ligesom kolde lysstofrør, mens det røde har en varm/rødlig mere alm. lys-farve som glødepærer fx.

4-5m²? Så skal du sku bruge mange. Ville smide en 3-4 stk HPS derind hvis der er så meget. CFL spreder ikke lyset ligeså meget som HPS, ligesom lysstofrør heller ikke spreder lyset særligt genialt. HPS kan (og skal) du placere højere oppe, men det spreder sig meget mere. CFL'en skal så tæt på som muligt for at give det bedste resultat.

Hvis du har et skab på 1,5m² kan du putte et par stykker eller 3 ind.

Vil råde dig til at tjekke http://dcfonline.dk ud for idéer, tips og tricks. Der er masser af guf

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Xpert skrev:
tændstikmand skrev:

"Blåt"/"rødt" Ikke blåt / rødt

Når du tænder ved du hvorfor. Det "blå" ser mere hvidt//blåligt/koldt ud, ligesom kolde lysstofrør, mens det røde har en varm/rødlig mere alm. lys-farve som glødepærer fx.

4-5m²? Så skal du sku bruge mange. Ville smide en 3-4 stk HPS derind hvis der er så meget. CFL spreder ikke lyset ligeså meget som HPS, ligesom lysstofrør heller ikke spreder lyset særligt genialt. HPS kan (og skal) du placere højere oppe, men det spreder sig meget mere. CFL'en skal så tæt på som muligt for at give det bedste resultat.

Hvis du har et skab på 1,5m² kan du putte et par stykker eller 3 ind.

Vil råde dig til at tjekke http://dcfonline.dk ud for idéer, tips og tricks. Der er masser af guf

Tak :)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]