Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 05 aug 2025 14:16

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 4 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Lys
Junior medlem

Geografisk sted: Københavns omegn
Jeg ville gerne høre lidt om hvad folk har af lys, og hvad de har måtte slippe for det.

Jeg har lidt forskelligt, og overvejer at købe noget mere...men hvad mon ?

I mit drivhus har jeg almindelige lystofrør, i en "cool white". Jeg har ikke pakken her, så farven helt præcis er jeg ikke sikker på.
Jeg bruger 4 x 58w, men det dækker ikke helt, så jeg skal have 4 lidt kortere rør.
Jeg er så i tvivl om det vil være nødvendigt med rødt lys, når jeg først blomstrer i september og oktober ?

Jeg har bestilt 58W Grolux-rør fra Sylvania igennem Elsalg.dk, men de er aldrig kommet frem. De virker ellers rigtig gode, nogen der bruger dem ?

Jeg har lige købt to 400 watt natrium Lucalox High Output byggesæt, til blomstring, og har derudover 6stk 42W CFL, ligeledes i blomstrings-farven. Det skulle dække mit blomstringsrum på 8-10 kvm...håber jeg.

Jeg har derudover kig på 4stk CFL's fra Plantagrow på 250W i det blå spektrum, til vegge, og så bruge dem sammen med almindelige kolde lystofrør i vegge/kloningsrummet...mon ikke det virker ?

Plantagrow 250W koster 38€, det synes jeg er rimeligt.
De to 400W Natrium Lucalox kostede 115€....lidt dyrt, men ok.
De seks 42W CFL er en gave fra DSB
Vådrumsarmaturer med to kolde lystofrør på 58W koster kr. 230 stk. ok..

Hvem gør det billigere ? Eller bedre ?

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Jeg er ved at bygge nogle lysstofrørs versioner af denne lampe
Billede

Har set en lignende model hos en kammerat, men har ikke kunne finde den online andre steder end G S Alien og de sender den ikke pr post.

PT er jeg ved at bygge en version der bliver ca 150 centimeter lang med 4 cool white og 2 warm white på 36 watt værd, primært til småplanter og tidlig vegge hjemme til mig selv, men barsler også med en version på 180 cm med 8x36 watt 120 centimeters rør.
Denne version regner jeg så med at bruge til blomstring af ca 2 m2 planter og vil sammenligne resultatet med de traditionelt 2x400 watt som traditionelt kræves med hps for at dække sammen resultat.
hvorvidt de 288 watts lysstofrør klarer sig mod 800 watt traditionel hps.

Versionen til hjemmet har jeg lige været ude og få bukket hos en kammerat der er pladesmed ( billeder i morgen).

Det er lavet af en 80 centimeters aluminiums skotrende, 100 centimerter lang pr stykke, og bukningen i midten er så blevet rettet ud og de 2 sider har fået 2 bukninger hver til at matche lyssprednings behovet derhjemme.
Midter stykket er 40 centimeters og lysstofrørene monteres således at tænder, ballst, ledninger osv ligger på bagsiden og kun rørene på undersiden, for maximal reflektion.
Selve formen minder om den fra billeder ovenfor, men det er nok lettere af forklare når den er færdig i løbet af i morgen.

Den bliver monteret med 2 kontakter så jeg kan nøjes med at tænde for de 3 cool white rør til forspiring og let vegge og få planter, men også tænde for det sidste cool white og de 2 warm white når der skal være lidt mere blæs på.

update med billeder følger snarest..

Titel:
Junior medlem

Geografisk sted: Københavns omegn
Lækker lampe Gun...

Jeg gad også godt kende en pladesmed.....

Jeg overvejer at bygge skærme af tynde mdf-plader belagt med Mylar, det kan jeg vist selv finde ud af..

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Byggebob skrev:
Lækker lampe Gun...

Jeg gad også godt kende en pladesmed.....

Jeg overvejer at bygge skærme af tynde mdf-plader belagt med Mylar, det kan jeg vist selv finde ud af..

Lyder som en spændene ide, men pas på med mdf og for meget fugt eller direkte vand.
De svumler hurtigt op til dobbelt størrelse eller mere ved for stor fugtpåvirkning.
Sørg for at lak eller olie behandle dem inden de evt bliver udsat for belastning

Men med det in mente tror jeg man kan få lavet nogle ganske interessante lampeskærme efter egne behov og design.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 4 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]