Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 05 aug 2025 12:44

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Forspiring
Medlem

Hej Forum.

Har endelig fået taget mig sammen til at forsøge at dyre mine egne planter. Har læst mig frem til en del omkring dyrkning osv, og har anskaffet mig en ~50 gode frø.

Fik at vide det var en god ide at forspirre mine frø inden de kom i jorden, for på den måde at sortere evt defekte frø fra.
En bekendt fortalte at han forspirrede ved blot at putte frøene i et glas vand og lade dem stå i vinduet en 3 dage.

Den metode prøvede jeg så også, med 10 frø, men efter 2 dage var der ikke sket en pind overhovdet. Jeg besluttede derfor at ændre taktik, og lagde istedet frøene på fugtet papir og en en lukket plastpose. Posen blev som glasset placeret så lyst som muligt.

På 3. dagen var der kun 2 frø som man svagt kunne antyde var begyndte at åbne sig og der rakte min tålmodighed ikke længere.
Såede frøene i potter, (Pottemuld) og gav dem lidt regnvand.

Håber der kommer et par stykker op til trods for min noget mislykkedes forspiring. Men hvad kan jeg gøre anderledes næste gang?
Nogle smartere metoder at forspire frøene på?
evt vigtige detaljer i processen jeg overser?

Mvh Rookie

Titel:
Dedikeret medlem

Min egen erfaring er at det er bedst at lægge frøene mellem to fugtige stykker toiletpapir frem for at putte i glas med vand, gik i hvert fald et par dage hurtigere for mig men det har også meget at gøre med hvor gamle frøene er. Har haft frø der tog over en uge om at spire, så væbn dig med tålmodighed, ingen grund til at smide en fuser i jorden.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: i den hemmelige hule
Rookie skrev:
Posen blev som glasset placeret så lyst som muligt.

det skal de ikke - de skal helst forspires i mørke, ligesom når de i naturen ligger nede i jorden. da jeg forspirede mine frø gjorde jeg det at jeg lagde frøene mellem to stykker køkkenrulle mættet med vand i en madkasse som blev placeret mørkt og lunt. det virkede upåklageligt, og stort set alle frø forspirede.

hvad er det for nogle frø du har? hvis de er 'gamle' dvs mere end 2 år gamle kan de være ret længe om at spire - mange siger op til 3 uger. held og grolykke ;)

Titel:
Medlem

Ved ikke hvilken type det er, da jeg fik gennem en kollega som har dyrket i mange år. Ved ikke om størrelsen variere meget alt efter art, men den største han havde haft blev 2,6m.

Jeg bedømte kun frøene ud fra deres farve da det indtil idag var det eneste kvalitetstegn jeg kendte.
Alle frøene var mørkegrønne/brune, og nogle havde lidt plantemateriale omkring frøet som jeg fjernede.

Skal siges at samtlige frø efter 24 timer stadig flød ovenpå i en kop vand. Men et lille puf med fingeren så sank de til bunds.
Det er efter lidt læsning her på siden vist et dårligt tegn.
dernæst har mine frø nok også fået alt for meget varme, i den indelukkede pose som lå i direkte sollys.

Håber der kommer bare lidt op, ellers må jeg forsøge med 10 frø mere.

Titel:
Junior medlem
Brugeravatar

Jeg kan kun tilslutte mig metoden med at lægge frøene mellem et par lag køkkenrulle/toiletpapir.

Har brugt denne metode 2 gange med succes.

Jeg lægger det i bunden af en bakke af den type man køber fx. hakket kød i. Putter den i en lille frysepose, og stiller den i et mørkt men lunt skab

Forspirede 25 frø for et par uger siden, med en spiringsprocent på 100%

Frøene i bakken.....
Billede

Fremspiring efter ca. 35-40 timer.... ca. 70% af frøene i bakken er spiret
Billede

Titel:
Medlem

Utroligt. Måske mine frø bare er dårlige.

Prøver lige pt med et extra frø (dejlig sort og fast) som blir lagt i mørke. Det har lagt ca 24 timer nu, og der er ikke noget at se endnu.

De 10 frø jeg har sået har ligget i pottemuld i ca 48 timer nu, og der er heller ikke kommet noget op.
Dog har jeg pt også kun meget ringe belysning fra 2x20w Halogen.
CFL lampe blir indkøbt snarest muligt.

Titel:
Medlem

Så kom der lidt humør på igen :-)

Tog chancen med de 10 frø jeg havde sået og fjernede meget forsigtigt jorden omkring frøet for at se hvad der var sket.

Kun 2 frø havde ikke fået rod, og 5 andre havde kun meget lidt rod. De 7 lagde jeg så i en "forbedret" forspirrings kasse jeg har lavet mig. Så må vi se om det dur.

De sidste 3 ville jeg ikke røre da jeg kunne se at frø skallen næsten var væk. Dvs (efter min viden) at de første bitte blade er lige om hjørnet.

Titel:
Junior medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Ude i haven, naturligvis
Når dine seeds synker har de netop suget vand ! dette er ifølge mine erfaringer et godt tegn.... plantede 6 Jack flash 2 juli der netop også sank (ud af 9) de er alle på toppen.... :lol: , har i øvrigt oplevet at det tog godt 3 uger med nogle hawaii pakalolo seeds fra staden, de blev spiret mellem 2 lag køkkenrulle med. dem.vand lagt i mellem to tallerkener og stillet på cpu.... 20 i en pose, 3 spirede !!!! :cry: ja de skulle jo prøves. (udelukknde kopi skodfrø på staden... husk at give dine planter masser af ventilation

Titel: ..
Junior medlem

hvorfor forspire? jeg plejer squ bare og smide dem i jorden og der er kun en vej de kommer. og det er op

Titel: Re: ..
Medlem

Karst3n skrev:
hvorfor forspire? jeg plejer squ bare og smide dem i jorden og der er kun en vej de kommer. og det er op

Fordi der kan være frø imellem som ikke spire. Det er træls at gå og vente på om der nu er live dernede eller ej.
Ved at forspire er du sikker på at der er liv i alt du kommer i jorden.

Titel: .
Junior medlem

Hej jeg har lige lagt 10 lowrider i mellem 2 lag køkken ruller/wc ruller og de har lagt der i 24 timer og jeg synes papirt er begyndt og lugte lidt?

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]