Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 02 aug 2025 17:25

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Dette emne er låst, du kan ikke redigere indlæg eller skrive yderligere indlæg.  [ 8 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem
Brugeravatar

Hej folkens.

Jeg har længe gået og overvejet om jeg skulle lave mit klædeskab om til et growskab, men da jeg ikke har alverdens mange penge, bliver denne idé dog ikke ført ude i livet nu.

jeg ville bare vide; kører jeres skab 365 dage om året? Hvor lang tid har i dyrket indendørs? kan det betale sig, i forhold til at støtte pushere? :)

Og gerne billeder!

- Pjuskebusk

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Det kan sagtens betale sig at dyrke selv. Èn høst under 400w hps bør kunne holde et års tid.

Titel:
Dedikeret medlem

Lyt til ham der næsten er min navnebror - eller bare Stonez.

Har ikke fået udbytte endnu, men du vil sikkert finde det interessant som hobby. Har duftet til mine tre gange i dag, sammenlignet sorter osv. Det ligner allerede rimelig mange gram fordelt over nogle planter og det glæder mig at de bliver meget større. Er der i øvrigt nogen gyldig grund at støtte pushere på? Pushere har jeg ikke noget imod, men bagmændene? Hellere dyrk dit eget :D

Titel:
Junior medlem
Brugeravatar

Men kan man "tjene pengene ind" i forhold til hvad man har spenderet på sådan et grow-system?

- Pjuskebusk

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: I geometriens hule, uha uha!
Kommer jo an på, hvor meget man ønsker at lægge i det.

Hvis man laver et tæt på pro grow-setup, som jo er små dyrt, så tager det jo bare længere tid, før man har tjent det ind, mens med et amatør setup, jo nemt og hurtigt bliver tjent ind.

Jeg vil anbefale dig at læse diverse guides, de nævner også det med priser og med hvor stor en høst man kan forvente, med X setup.

Titel:
Dedikeret medlem

Læs:

http://dcfonline.dk/cf/

Og se og søg evt efter en masse tråde.

Hvis du regner med at ryge hash i bare to år med et rimelig moderat forbrug (lad os bare sige en gang om ugen) kan pengene sagtens tjenes ind. Produktet vil sandsynligvis også blive bedre end fra de fleste pushere.

Titel:
Junior medlem
Brugeravatar

Kan det mærkes betydeligt på el-regningen, hvis jeg vælger en 400w hps?

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: I geometriens hule, uha uha!
Jeg vil anbefale dig at læse igennem linket ovenfor.

Inden du investerer i alt for omfattende udstyr og lamper, var det måske en god idé at gøre sig lidt overvejelser om hvor mange penge du vil bruge på projektet løbende. HID lamper bruger en del strøm, og dette skal du selvfølgeligt være opmærksom på.

Du betaler et beløb til dit lokale elværk, for hver eneste KW (1000 watt) du bruger, typisk i størrelsesordenen 1,25-1,50 lidt afhængig af hvor du bor i landet. Prisen er pr 1/7 2003 1,39 kr/Kwh her hvor jeg bor.

En 400 watt HPS koster således 0,556 kroner for hver time den er tændt (0,4 X 1,39), altså lidt over 10 kroner om dagen hvis den er tændt i 18 timer, og 6,67 kroner om dagen når den er tændt i 12 timer. Hvis du bruger f. eks sun/t agro eller lignende, er strømforbruget en smule højere, da disse pærer i virkeligheden forbruger omkring 430-450 watt.

En måneds vegetativ vækst under 400 Watt HPS (18 timer) koster således ca. 310 kroner, og en måneds blomstring under 400 Watt HPS (12 timer) ca. 207 kroner. Med sun/t og lignende, vil det blive endnu en smule dyrere.

To måneders vegetativ vækst + to måneders blomstring, løber altså op i ca. 1034 kroner.

Det er jo ikke helt billigt, så det er en god idé at udnytte den plads man dyrker på så godt som muligt.
F. eks er det dumt kun at blomstre 2 planter, hvis der nu kunne være plads til at blomstre 4. - Disse overvejelser er gode at gøre inden man går i gang, og det er tit en god idé at plante lidt flere planter end man lige tror man har plads til. En eller to mislykkes måske. Det er aldrig helt til at vide hvor mange hanner man får, og man kan jo altid smide en plante eller to ud hvis man nu ikke har plads nok. Eller stille dem i en vindueskarm eller noget lignende.

Strøm er dyrt, som du kan se, så det kan virkeligt betale sig at tænke sig om.
Kan planterne stå udenfor noget af tiden? - Så er der faktisk mange penge at spare, og så længe planterne er meget små, gror de faktisk fint under en mindre lampe eller lysstofrør.

I det store hele er det dog ikke så dyrt synes jeg, for selvom du måske bruge 1000 kroner på strøm på 4 måneder, og investerer yderligere 1000 kroner i udstyr til at starte op med, er de hurtigt tjent ind på det du dyrker.
Du kan let producere 3-400 gram tørret, førsteklasses kvalitets skunk på et areal på omkring en kvadratmeter for disse penge og med dette udstyr, så det er jo en uhyggeligt lav pris pr. gram hvis man tænker over det.

Hvis du ikke selv kan overskue at regne dit strømforbrug ud, er der et smart værktøj på overgrow.com til at udregne prisen for dit strømforbrug . Priserne er godt nok angivet i cent og dollars, så du skal altså finde ud af Kilowatt prisen der hvor du bor, og konvertere den til cents. Aktuelle dagskurser kan findes her.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Dette emne er låst, du kan ikke redigere indlæg eller skrive yderligere indlæg.  [ 8 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]