Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 30 jul 2025 20:16

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Growskab
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus
Da jeg til sommer flytter i et hus med nogle venner, har jeg bestemt mig for at være selvforsynende med skunk. Der er godt nok nogle måneder til, men jeg er en fattig mand og må derfor have nogenlunde styr på hvad omkostningerne bliver, så jeg kan spare penge sammen til projektet.
Der er masser af plads i huset og eventuelle lugt-gener er ikke noget nogen af os går særlig højt op i, især da der i husets kælderetage er et lille, aflukket rum, der egner sig ideelt til dyrkning.

Indtil videre har jeg tænkt mig, at kunne dyrke 4 blomstrende planter af gangen: 2 stk. Afghani #1(indica-dom.) og 2 stk Skunk # 1(sativa-dom.) til at starte med. Jeg mener at have læst, at begge sorter er forholdsvis nemme at passe, og derfor egner sig til en forholdsvis seriøs førstegangsdyrker. Er der nogen, der har erfaring med disse strains, mht. pasning, udbytte og rygekvalitet? Kom gerne med andre forslag, hvis der findes andre, mere ideelle strains.

Jeg har tænkt at skabet skal være i følgende dimensioner: 150 cm. i højden, ~75 cm. i bredden og ~75 cm. i dybden.
Jeg har tænkt på at bruge en 400 w HPS-lampe(Phillips SON-T PIA); hvis man nu antager, at der skal være ca. 50 cm. frirum imellem lampen og planterne, så tillader det altså at de kan vokse sig ca 1 m. høje. Lyder det fornuftigt? Da det står lidt knapt til med pengene, vil jeg helst kun investere i en enkelt lampe, men man kan vel også godt opnå ganske pæne resultater med en 400 watts HPS til både vegetations- og blomstringsstadiet, ik?

Derudover skal skabet selvfølgelig have et termo/hygrometer installeret, så jeg kan afmåle temperatur og luftfugtighed.
Det punkt jeg er mest forvirret over er mht. ventilation - ville det være nok med at have en enkelt eller to bord-blæsere til at udskifte luften i skabet?

Sov godt

:joint:

Titel: Re: Growskab
Moderator
Brugeravatar

shinsou skrev:
Indtil videre har jeg tænkt mig, at kunne dyrke 4 blomstrende planter af gangen: 2 stk. Afghani #1(indica-dom.) og 2 stk Skunk # 1(sativa-dom.) til at starte med. Jeg mener at have læst, at begge sorter er forholdsvis nemme at passe, og derfor egner sig til en forholdsvis seriøs førstegangsdyrker. Er der nogen, der har erfaring med disse strains, mht. pasning, udbytte og rygekvalitet? Kom gerne med andre forslag, hvis der findes andre, mere ideelle strains.

Har erfaring med Skunk#1 og selv under de usle forhold jeg formåede at give den, ga' den ganske god røg, og var nem at passe, hvis bar man har læst og forstået dcf-guiden er den næsten umulig at slå ihjel.
shinsou skrev:
Jeg har tænkt at skabet skal være i følgende dimensioner: 150 cm. i højden, ~75 cm. i bredden og ~75 cm. i dybden.
Jeg har tænkt på at bruge en 400 w HPS-lampe(Phillips SON-T PIA); hvis man nu antager, at der skal være ca. 50 cm. frirum imellem lampen og planterne, så tillader det altså at de kan vokse sig ca 1 m. høje. Lyder det fornuftigt? Da det står lidt knapt til med pengene, vil jeg helst kun investere i en enkelt lampe, men man kan vel også godt opnå ganske pæne resultater med en 400 watts HPS til både vegetations- og blomstringsstadiet, ik?

Jeg vil mene at du godt kunne få brug for mere plads i højden, især ved sativaen som er mere ranglet i det, selvfølgelig kan der toppes, men for meget topning, stresser planten, og desuden bredder den sig, og hvis du alligevel har et kælderrum, vil jeg da anbefale at udnytte den maximale højte, og så anskaffe dig et smart kæde-hæve/sænke system, til din Hps, så du kan variere afstanden nemt og bekvendt.

Har du evt. overvejet et grotelt i stedet for et desideret skab?
mht. lampen har jeg ikke mere forstand på det, men man kan få bloom pærer der både egner sig til vegetations- og blomstringsstadiet, der er noget billigere end at købe en pære særskildt til hver, der dog vil give bedre resultater.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Ok, tak for svaret BisMann. Skunk #1 lyder altså som et godt valg, der kan tåle lidt af hvert. Hvis der er nogen, der kender et indica-strain, der er letpasselig, men samtidig giver den grumme stenerskunk, så sig til.

Du har nok ret hvad angår højden på skabet. Det kan godt være, at jeg skal lave det 180 cm. istedet.
Mht. skabets dimensioner i bredden(75 cm) og dybden(75 cm) - er dette så nok plads til at kunne have 4 planter stående på?

Og så har jeg også overvejet om 400 w HPS er det rigtige valg, eller om jeg burde gå ned til en 250 w HPS for både at spare på strømmen og derved også have lettere ved at styre temperaturen?

Det skal dog siges, at topprioriteten er noget godt at ryge på, så et par hundrede kr. fra eller til er underordnet.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Et brostenskast fra Staden
Udluftning kan ikke klares med et par bordblæsere med mindre der er helt åbent hele tiden. Noget udsugning med f.eks. en kanalventilator er at foretrække, og så i et lukket rum. Men nu siger du kælder, der kan jo godt være problemer med at skære huller ud til det fri igennem væggen

Mht. lys, så ville jeg ikke spare så få $ på en 250w i stedet for en 400, men det er jo igen et spørgsmål om udluftning og penge

Smid et billede af rummet hvis du kan, så er det lidt nemmere

Hvis det var mig ville jeg ikke blande 2x sativa og 2x indica pga. højdeforskellen. Du vil nok få problemer med mindre du binder planterne ned eller laver et SCROG grow... Men det kan selvf. lade sig gøre

Som BisMann skriver, så er skunk#1 nok en bedre kandidat med noget lækkert røg, og den er nem at dyrke

Titel:
Moderator
Brugeravatar

75x75 er måske lige i underkanten, kommer i hvert fald til at stå tæt i blomstringsperioden!

Mr. X har fat i noget mht. højdeforeskel på indika og sativa!

Nogle Pc blæsere eller lign vil nok være nødvendigt i toppen til at suge ind i den ene side og ud i den anden side, kombineret med en bordblæser tror jeg det vil fungere ganske godt.

Mht. de 4 planter, så skal du være opmærksom på at der ca. er 50/50 for at det bliver hanner når du spire, så hvis ikke du vil have en moderplante, så skal du nok spire en 8-10 frø, evt. mere da de alligevel ikke fylder så meget i den størrelse. Så kan du altid sortere hannerne fra, og hvis du får for mange hunner, kan du jo altid bruge dem til at eksperimentere med.

Titel:
Medlem

jeg gror på 1mx1mx2m og det er altså en helt perfekt størrelse til begynder grows

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Ok, så for at 4 planter får optimale groforhold, skal de have noget mere plads - det er ikke noget problem. Jeg følger rådene og laver et skab på 1 m*1 m*2 m med 2 computerblæsere i toppen. Altså lidt alá det her:

Billede

@Mr. X: Nej, der er ikke mulighed for at lave luftudsugning til det fri. Men rummet ligger ved siden af et stort lokale, så jeg tror sagtens, at man kan få luften udskiftet ordentligt. Her er en lille tegning af kælderplanet:

Billede

En 400 w HPS virker som det bedste valg, også selvom elregningen bliver lidt højere.

Mht. strains, så kan det godt være, at jeg skal holde mig til en enkelt af gangen. Det kunne bare være fedt, at have muligheden for at vælge mellem at være psykedelisk høj eller bare hamrende blæst. Jeg har også set lidt på white widow frø, som jeg tidligere har røget en del af. Ifølge diverse frøshops skulle dens THC-indhold være på omtrent 17-19%, hvorimod Skunk #1's indhold skulle være mellem 8-11%. Hvordan er det at dyrke White Widow i forhold til Skunk #1?

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Det er bedst at have indsugningen i bunden. Det giver mere luftcirkulation i skabet.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

@Stonez: Ok, will do. Så indsugning i bunden og udsugning i toppen med en bord-blæser eller 2 ved planternes stammer til at gøre dem robuste?

@Admire: 2170 kr. er da en enorm høj pris for en teltdug på et jernskelet. Jeg kan bygge et robust træskab i samme dimensioner med både ind- og udsugning for 5-600 kr. Desuden kan jeg godt lide tanken om at gøre det hele selv fra bunden.

Junior medlem

shinsou skrev:
Da jeg til sommer flytter i et hus med nogle venner, har jeg bestemt mig for at være selvforsynende med skunk. Der er godt nok nogle måneder til, men jeg er en fattig mand og må derfor have nogenlunde styr på hvad omkostningerne bliver, så jeg kan spare penge sammen til projektet.
Der er masser af plads i huset og eventuelle lugt-gener er ikke noget nogen af os går særlig højt op i, især da der i husets kælderetage er et lille, aflukket rum, der egner sig ideelt til dyrkning.

Derudover skal skabet selvfølgelig have et termo/hygrometer installeret, så jeg kan afmåle temperatur og luftfugtighed.
Det punkt jeg er mest forvirret over er mht. ventilation - ville det være nok med at have en enkelt eller to bord-blæsere til at udskifte luften i skabet?

Sov godt

:joint:

var jeg dig ville jeg da bare bruge rummet sørg for isolerer det godt for ikke lys kan komme ind beklæd vægge med evt hvid plast folie ka købes ik ret dyrt reflekterende dyrk flere planter da det er spild af energi bruge 400 watt på så få planter fks 20 - 25 planter på 1,2 m2 ville være fint og så drop det 400 watt men brug 600 watt giver en del bedre grow.
150 meter i højde er alt for lidt vil du dyrke jord eller hydro? hydro ka anbefales fks et ebbo flod system det nemt passe kræver du hver 3 - 4 dag tjekker ph og ec i vandet og det giver et godt grow os hvor vil du ha dine evt moderplanter tænk os på det og du skal bruge et sted lave stiklinge dyrk en gang sådan så har du til længere tids forbrug et growtelt på 120 x 120 og 200 i højde ku være idielt der fks du ku så evt ha din vand tank stående i en træ kasse under telt den jo ca 50 cm høj og ka anbefale bruge et stort kar da nu flere liter er = nu mindre pasning de fleste skunk sorter er nemme at ha med at gøre fks white russian ka anbefales ka os betale sig købe en god elektronisk ballast samt en af de skærme der Adjust-a-Wings reflektor inklusiv en spreader følger somregel med så kan du nemlig gå meget tæt på planter med din lampe og få bedre udnytte af din strøm nu tætter du ka gå nu mere vækst brug noget godt gødning fks GHE flora serien tilsæt i start diamond ekstrat og i slutningen brug riben de sidste 5 - 6 dage kun med riben ingen gødning og så evt de sidste 2 dage kun rent vand hvis du ik gider det med moderplanter og stiklinge osv så find evt en du ka købe kloner fra

Junior medlem

ps ka være du i ikke er generet af lugten dufter jo godt hehe meeen tænk os over i ku få gæster eller postbud folk uden for osv ku lugte det så bruge en ordentlig blæser med et aktiv kul filter der tager alt lugten husk en god ventilation ha din indgangs luft i bunden af skabet og udgang øverst rop det med computer blæser der vil trænge lys ind ødelægge din blomstring og udsugning slange lav med et bøj på for at begrænse lys det kommer nu heller ikke ud genne kul filter ha os en ventilator stående inde i rummet så den blæser varme fra lampe osv væk

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Det lød nu ellers som om han gerne ville gøre det lidt billigt. Det du lige beskrev der ender da med at være hammerdyrt i forhold til hvad han gerne ville opnå.

Apropos computerblæsere, så er der absolut intet i vejen med at bruge eksempelvis 2x parallelforbundne 120mm blæsere, modsat en dyr kanalventilator. Jeg købte to for en halvtredser stykket. Kombineret med et 300m3/t kulfilter plus noget flexrør til at forhindre lys og forbedre suget, så har man altså et seriøst ventilationssystem til billige penge.
En bonus er at pc blæsere ofte er meget støjsvage, modsat billige kanalventilatorer.

Medlem
Brugeravatar

emnet er fra 2007.

Junior medlem

alt koster men så for han os efektivitet og han ka bare sælge lidt af hans weed så de penge hjemme igen men udluftning der med de løsninger der skal ha et kul filter på elelrs stinker det ud af hus af weed så risikere han bare at blive bustet så de 1500kr er godt givet ud til kulfilter og en blæser

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Birkes skrev:
emnet er fra 2007.

Haha - det havde jeg satme ikke set.
Nice work.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]