Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 02 aug 2025 23:17

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Hey med jer..

Så skal der startes op (endelig)
Derfor har jeg brug for lidt hjælp (igen), denne gang er spørgsmålene vedrørende omkring groning. Det er som sagt første gang, så respons på, om følgende er i orden efterlyses :)

Jeg har en 20 frø (½ indendørs og udendørs)-art.
Tilbehør: Blomsterkasse (20x40cm) med priklemuld (ph 5,5-6,0)

Nu hvor vejret er så godt, havde jeg forestillet mig at starte op udendørs.
Derfor har jeg anskaffet en glasplade der kan dække blomsterkassen.
På den måde kan jeg lave noget ala drivhus, da temp. godt kan falde til én 15-10 grader. Er ideen med glaspladen god ?

Jeg har en række spørgsmål;
1. Kan man godt bruge en halogenpære (35W) til indendørsgrow, eller er spektret ikke tilstrækkeligt ? Er glaspladen og blomsterkassen et bedre alternativ til at få frøene til at spirer ?
2. Har frøene brug for oxygen, tænker på at lave et par cm mellemrum mellem kassen og pladen.
3. Hvor lang tid er frøene egentlig om at spirer ud, og skal frøene vende på en speciel måde ved såning ?
4. Når frøene engang er spiret og er planterne er op til 10 cm høje, har de godt af et varieret miljø? Jeg tænker mere specifikt på, om man bør stille planterne ud om dage og ind om natten ?
5. Hvornår bør man tilsætte gødning (NPK) og i hvilke forhold (7-2-1) ? (Muldjorden er jo i forvejen gødet lidt)

Har Du nogle gode råd, eller er der nogle ting jeg bør være opmærksom på ?
Jeg sætter virkelig pris på hjælp i dette forum, det er fedt at dele sine eksperimentelle ideer med andre. Håber i kan hjælpe mig derude, da jeg pt. stadig er lidt newbie…

På forhånd tak / Brx

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Et brostenskast fra Staden
Brxpl skrev:
Jeg har en række spørgsmål;
1. Kan man godt bruge en halogenpære (35W) til indendørsgrow, eller er spektret ikke tilstrækkeligt ? Er glaspladen og blomsterkassen et bedre alternativ til at få frøene til at spirer ?

Nej det kan du ikke desværre. Jeg ville først forspire frøene på en tallerken med noget vand og køkkenrulle. Giv dem lidt varme, 25-30°c så skal de nok komme op forhåbentligt

Citat:
2. Har frøene brug for oxygen, tænker på at lave et par cm mellemrum mellem kassen og pladen.

Nej frøene har ikke direkte brug for O2 da de omdanner Co2 til ilt (O2) men de skal have luft, og bare der bliver dækket til giver en drivhuseffekt, det skal ikke være lufttæt. Vitavrap virker også fint i starten til spiring

Citat:
3. Hvor lang tid er frøene egentlig om at spirer ud, og skal frøene vende på en speciel måde ved såning ?

Fra 12 timer til 14 dage alt efter metode, alder på frø og så videre. Hurtigste jeg fik spiret var 13 timer med Bwanas Finest sidste år
Når kimroden er kommet ud af frøet skal den nedaf, det er starten på roden, kimbladene er inde i frøet som så kommer op af jorden, frøet flækker, og bladene folder sig ud... Plant frøet ca. 1cm nede i løs jord

Citat:
4. Når frøene engang er spiret og er planterne er op til 10 cm høje, har de godt af et varieret miljø? Jeg tænker mere specifikt på, om man bør stille planterne ud om dage og ind om natten ?

Ikke hvis det ikke er for koldt, men de er sårbare når de er små, så de skal tilvænnes vind og vejr... Men så kan man jo overdække dem eller sætte en lille mur op som de kan stå op af og få lidt læ for de værste vindstød

Citat:
5. Hvornår bør man tilsætte gødning (NPK) og i hvilke forhold (7-2-1) ? (Muldjorden er jo i forvejen gødet lidt)

Senere... Tidligst når de har fået deres tredje store bladsæt. Mht. gødningen så er jeg ikke den rette til at svare på det, da jeg aldrig har gødet selv... Men søg og du skal finde, evt. bare køb noget spaghnum og lidt planteskolejord og lav lidt jordforbedring med det (bland sammen med jorden hvor du skal plante) sammen med evt. lidt lecanødder og dolomitkalk hvis der ikke er det i planteskolejorden

Citat:
Har Du nogle gode råd, eller er der nogle ting jeg bør være opmærksom på ?

Der er rigtig mange, det nemmeste er at du finder nogle groguides på nettet, der findes gode danske, (Hint: CF) hvor der står alt hvad du skal bruge min. for at få røg til efteråret

Citat:
Jeg sætter virkelig pris på hjælp i dette forum, det er fedt at dele sine eksperimentelle ideer med andre. Håber i kan hjælpe mig derude, da jeg pt. stadig er lidt newbie…

Alle starter jo et sted, men det er rart at du spørger om konkrete ting i stedet for at spørge "Hvordan gør man?!?!!??!!11123four" :)

Good luck med de små spirer :)

/Xp3rt

Titel:
Junior medlem

Hey 3xp3rt & crew..

For det første vil jeg lige sige tak for de fine besvarelser på mine spørgsmål. Det er utrolig lækkert.

Jeg faldt tilfældigvis over et minidrivhus der er 40x15x15cm (L.B.H)
Det såkaldte drivhus indeholder 18 plasticpotter på ca. 7x7x10cm

Det jeg så gøre, efter din anbefaling;
1: Ligger mine søde små frø ud på et stykker fugtigt køkkenrulle, som jeg putter ind i mit lille drivhus, og henstiller opstilling i solen.
2: Når frøene begynder at flække og skyde en lille rod (12-24 timer efter), putter jeg dem enkeltvis ned i potterne med roden nedad, ca. 1 cm ned i jorden - og giver dem forsigtigt lidt vand. Drivhuslåget sættes på.
3: Når frøene engang efter et par dage begynder at skyde blade op, tager jeg drivhuslåget af. Jeg laver evt et par huller i låget, så der kan komme en smule frisk luft ind.
4: Når frøene engang begynder at ligne en plante på ca. 5-7 cm, får de hver deres potte på ca. 15-20 cm i diameter. Udendørsplanterne sætter jeg ud i den tilberedte jord når de er 5-7 cm, eller tager jeg fejl ?
5: Når planterne er en 10 cm, kan du godt tåle en smule gødning...

Og hvis vejret er skide godt, er Ak-48'ern klar til høst efter ca 1½-2 måneder :D~

Har jeg forstået processen rigtigt, eller er mit selvværd bare helt oppe.

Brx

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Glem alt om det kalk! Medmindre du har tænkt dig at måle pH værdi under hele forløbet, kan du ikke vide om jordblandingen har behov for det. Kalk er noget man tilsætter for at få pH'en op, ikke andet.

Brxpl skrev:
Og hvis vejret er skide godt, er Ak-48'ern klar til høst efter ca 1½-2 måneder Very Happy~

Nej, det kan du være helt sikker på de ikke er. Planten går jo ikke i blomst med det samme. De 1½-2 måneder er den tid planten skal bruge på at sætte blomster, først skal planten jo lige gennem vegetativ vækst.

Det er utrolig nemt, at dyrke pot udendørs. Du får helt sikkert noget noget godt at ryge på, god sommer! :D

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Midt i ingenting... +/-
Brxpl skrev:
Hey 3xp3rt & crew..
1: Ligger mine søde små frø ud på et stykker fugtigt køkkenrulle, som jeg putter ind i mit lille drivhus, og henstiller opstilling i solen.

Så vidt jeg ved/kan læse ud af CF's guide, så skal frøene du sætter til at spire stå mørkt og lunt, og ja fugtigt. Så at ligge dem på fugtigt køkkenrulle direkte i solen tror jeg ikke er en god ide. Hvis du ikke allerede har set den så tjeck lige her http://dcfonline.dk/cf/ MEGET udførlig guide til bl.a. spiring.

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Yes.. Spir dem indendørs i et glas vand. Lys er ikke nødvendigt og direkte lys kan sikkert endda skade roden, når frøet klækker.

Titel: ang jorden..
Junior medlem

Nu er der ingen der lige har bemærket at jorden er sur (pH 5.5-6.0)
Er den jord ikke lige lovligt for sur til at så frø i ?
Jeg syntes at hører, at pH skal være neutral i jorden...
Nogen anbefaling til dette; kalktilskud ? Eller skal jeg vande mine planter med det vand, jeg har kogt mine æg til morgenmad, i ?

Titel:
Junior medlem

hvor ville det være rart hvis nogle kunne give mig den korekte ph værdi for et godt grow....????

Titel:
Medlem

jake skrev:
hvor ville det være rart hvis nogle kunne give mig den korekte ph værdi for et godt grow....????

det er jeg næsten helt sikker på står her http://dcfonline.dk/cf/ neutral jord

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Monkey Island
pH 5,5 - 6,5.

Titel:
Medlem

Du kan fint dyrke i jord
Det er kun i hydro at ph virkelig betyder noget.......Jord grow er helt anderledes...

Titel:
Medlem

admire, de har da ikke så godt af surbunds jord feks? som det meste spagnum er..

Titel:
Admire skrev:
Du kan fint dyrke i jord
Det er kun i hydro at ph virkelig betyder noget.......Jord grow er helt anderledes...

HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHHAHAHA!

Optimal pH i hydro 5.8 (5.5 - 6.5)

pH i jord 6.2 (5.8 - 6.5)

Rødernes osmosis er den samme om den er i jord eller i hydro, men pga. den måde som gødningen frigives på i jord medier gør at det er bedre at holde en lidt højere pH værdi.

Ved forkert pH kan rødderne ikke optage de nærings salte de har brug for, så det har lige så meget at sige i jord som det har i vand og det er meget nemmere at styre i vand og svipser den så skifter man jo bare vand.

MVH
Piercer :twisted:

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]