Brxpl skrev:
Jeg har en række spørgsmål;
1. Kan man godt bruge en halogenpære (35W) til indendørsgrow, eller er spektret ikke tilstrækkeligt ? Er glaspladen og blomsterkassen et bedre alternativ til at få frøene til at spirer ?
Nej det kan du ikke desværre. Jeg ville først forspire frøene på en tallerken med noget vand og køkkenrulle. Giv dem lidt varme, 25-30°c så skal de nok komme op forhåbentligt
Citat:
2. Har frøene brug for oxygen, tænker på at lave et par cm mellemrum mellem kassen og pladen.
Nej frøene har ikke direkte brug for O
2 da de omdanner Co
2 til ilt (O
2) men de skal have luft, og bare der bliver dækket til giver en drivhuseffekt, det skal ikke være lufttæt. Vitavrap virker også fint i starten til spiring
Citat:
3. Hvor lang tid er frøene egentlig om at spirer ud, og skal frøene vende på en speciel måde ved såning ?
Fra 12 timer til 14 dage alt efter metode, alder på frø og så videre. Hurtigste jeg fik spiret var 13 timer med Bwanas Finest sidste år
Når kimroden er kommet ud af frøet skal den nedaf, det er starten på roden, kimbladene er inde i frøet som så kommer op af jorden, frøet flækker, og bladene folder sig ud... Plant frøet ca. 1cm nede i løs jord
Citat:
4. Når frøene engang er spiret og er planterne er op til 10 cm høje, har de godt af et varieret miljø? Jeg tænker mere specifikt på, om man bør stille planterne ud om dage og ind om natten ?
Ikke hvis det ikke er for koldt, men de er sårbare når de er små, så de skal tilvænnes vind og vejr... Men så kan man jo overdække dem eller sætte en lille mur op som de kan stå op af og få lidt læ for de værste vindstød
Citat:
5. Hvornår bør man tilsætte gødning (NPK) og i hvilke forhold (7-2-1) ? (Muldjorden er jo i forvejen gødet lidt)
Senere... Tidligst når de har fået deres tredje store bladsæt. Mht. gødningen så er jeg ikke den rette til at svare på det, da jeg aldrig har gødet selv... Men søg og du skal finde, evt. bare køb noget spaghnum og lidt planteskolejord og lav lidt jordforbedring med det (bland sammen med jorden hvor du skal plante) sammen med evt. lidt lecanødder og dolomitkalk hvis der ikke er det i planteskolejorden
Citat:
Har Du nogle gode råd, eller er der nogle ting jeg bør være opmærksom på ?
Der er rigtig mange, det nemmeste er at du finder nogle groguides på nettet, der findes gode danske, (Hint: CF) hvor der står alt hvad du skal bruge min. for at få røg til efteråret
Citat:
Jeg sætter virkelig pris på hjælp i dette forum, det er fedt at dele sine eksperimentelle ideer med andre. Håber i kan hjælpe mig derude, da jeg pt. stadig er lidt newbie…
Alle starter jo et sted, men det er rart at du spørger om konkrete ting i stedet for at spørge "Hvordan gør man?!?!!??!!11123four"

Good luck med de små spirer

/Xp3rt