Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 25 apr 2024 02:03


Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 1 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 14 mar 2006 18:27 
Hydroponics – dyrkning i vand

Hydroponic er i dag en stor favorit hos mange indendørs dyrkere, da det er forholdsvis nemt at gå til efter at man har sat sig ind i tingene. Man dyrker sine planter i vand med tilsat gødning, i et inaktivt medie, det kunne f.eks. være Rock wool/Grodan eller Leca nødder.

Denne tråd skulde gerne svare på langt de fleste spørgsmål og sætte læseren ind i hvordan man går i gang med hydroponic, så man både har forståelse for hvad man skal gøre og hvorfor man skal gøre det og hvornår. Mest af alt kræver det at man bare læser videre og så ellers springer ud i det, egne erfaringer er langt mere værd end mange af de ting man kan læse på nettet. De er bare gode pointers i den retning du skal bevæge dig, da alle gør tingene lidt forskelligt, planterne er forskellige og der er også stor forskel på vandet alt efter om man bor i KBH eller i vest Jylland.

Da jeg første gang hørte om hydroponics tænkte jeg at det måtte sku kræve en Phd i naturvidenskab eller en anden længere uddannelse og større forståelse for kemi, men dette var/er rent faktisk ikke tilfældet og der fandtes masser hjælp på nettet.
Det koster lidt at komme i gang, der er nogle forskellige ting man skal ha købt ind da det er lidt mere ”omfattende” end jord. Ikke at jord dyrkning ikke er avanceret, for det kan det bestemt også være, men det er mere tilgivende end hydroponics.

Det første køb du bør gøre er følgende:

Ec og Ph måler!

En Ec (ledningstal) måler er en elektronisk målepind, der bruges til at aflæse gødnings værdien på dit gødnings vand. Typisk aflæses det på et digital display i forskellige måle enheder, de mest alm. Er ppm (parts per million) mS (micro Siemens). Hvor efter man vil kunne enten af erfaring eller ved hjælp af et skema, kunne se om din blanding skal tilsættes mere gødning eller om du skal tynde den op med vand.

Ph måleren er ligeledes ofte en elektronisk måler, men man kan også bruge Ph strips til at aflæse Ph med. Det er klart nemmere at aflæse et digitalt display, men som en billig nødløsning kan strips sagtens bruges. Ph afmåles ikke i forskellige enheder med på en skala fa 0 –14, hvor vi gerne vil holde os i området imellem 5.5 og 6.2 og 5.8 er det mest optimale og den Ph værdi du bør sigte efter at opnå når du justere vandet.

Det er for mange en halv dyr fornøjelse at købe Ec og Ph målere, de fås i mange forskellige modeller og som combi målere med både Ec og Ph. Hvor vidt man ønsker at købe en combi måler eller ej, kan det kun anbefales at købe en vandtæt model.
Det koster imellem 800 og 1600 kr. for begge målere, de kan købes separat til omkring 400 kr. pr. stk. Jeg bruger selv Henna Instruments Combi Ecc/Ph Water proof , det måler Ecc (Ec med en ekstra decimal) Ph og vand temperatur til 1600 kr. Den fået i dag i en Ec/Ph model til 1200 kr. og den sidste decimal bruger man ikke til noget, det er til langt mere nøjagtige aflæsninger end vi har brug for overhovedet.
For den almindelige dyrker der køber færdig opblandet gødning, har man enlig kun brug for at kunne aflæse mS (micro Siemens) og Ph værdien.

Ec er som sagt en indikation for hvor meget gødning der er i vandet, det måler den ved at sende en strøm igennem det, fra en pol til en anden og måle hvor høj lednings evnen er. Jo flere gødnings stoffer der er i vandet, jo bedre leder det elektricitet da nærings salte er elektrisk ledende og består af ioner.

Ph er så hvor surt dit vand er eller basisk, det er vigtigt at vandet har den rigtige Ph værdi for at rødderne kan optage alle de nærings stoffer den har brug for. Det er ikke nødvendigt at gå så dybt ind i, for at skabe en dybere forståelse for Ph skalaen. Ph’en bør bare ligge mellem 5.5 og 6.2, for så kan planten optage de nærings stoffer den skal bruge og i de mængder den skal bruge dem i (Hvis altså dyrkeren har blandet gødningen rigtig).

Gødning

I hydroponics benytter mange kunst gødning, men det er en fejl at tro at det er det eneste der dur. Der findes massere af gode organiske gødninger, der er specielt fremstilet til hydroponics og de virker på lige fod med kunst gødning.

Jeg benytter mig af kunstgødning, det er billigere, nemmere og jeg kan ikke smage forskel på slut produktet. Det er der mange andre der kan, som syndes at kunstgødning giver en anderledes smag og efter smag af gødning. Hvis man ikke flusher sin høst inden man høster den, så kan de godt få en let gødnings smag og derfor flusher man altid sine planter 5-7-10 dage før høst. Den sidste tid tynder jeg tanken med gødnings vand op så de kan bruge de sidste nærings salte i planten til at danne blomster med, de sidste 5 dage får de skiftet tanken til rent Ph justeret vand.

Der findes 100 vis af forskellige gødnings mærker på markedet, de fleste er stort set lige gode og nogle er noget forfærdelig pis.
Jeg vil anbefale de gødninger jeg bruger og har fundet frem til er den bedste og billigste løsning, da jeg ikke bruger organiske gødninger har jeg været ude og snakke med min gode ven som er organisk hydroponic dyrker til råd.

Veg gødning:

Til veg bruger jeg Hornum blanding NPK 14-3-23 som er en rå nærings salt blanding, man selv opløser i lunkent vand. 2 kg Salt til 10 L gødning koster 128 kr. inkl. micro nærings stoffer. 10 L færdig Hornum blanding NPK 5-1-4 koster mange steder over 300 kr. og den du selv laver er ca. 3x så stærk og koster det halve. Der er ingen grund til at bruge dyre gødninger som General Hydroponics eller ligne, det kan man spare til de skal i blomst.

Blomster gødning:

Til Blomstring bruger jeg General Hydroponics 3 part Bloom eller Sensi seeds Bloom A+B, de er begge meget gode og balanceret gødninger og de giver et over truffet resultat. GH er nem at gå til for begynderen, hvor man bare følger Lucas formel for hydroponics 1-2-3. (1 del gro, 2 dele micro og 3 dele bloom)
Sensi seeds Bloom har kun en A og B opløsning, men disse kan købes online som salte lige som Hornum NPK 14-3-23 og man kan spare en masse penge på porto alene. Da man kan få sendt 50 L gødning i en pakke, der ikke vejer 50 kg men et par kg eller 4 og vi har alle forhåbentlig rindende vand i hanen.

Organisk hydroponics gødning:

Her vil jeg bare kort skrive at Bio Green er en linje af organiske produkter der bestemt ligger i toppen af sine klasse, deres gødning har en masse gode egenskaber og holder Ph værdien mere stabil end andre organiske Hydro gødninger på markedet

Ph justering:

Vores vand fra hanen skal Ph justeres for at give vores planter det bedst muligt, her hjemme har de fleste, hvis ikke alle da heldigvis vand i hanen. Det er rent nok til at vi kan drikke det og planter kan gro i det, men det har en Ph værdi over 7 og normalt ligger det på 7.2 –7.4 i Ph pga. der er forholds vis meget Bikarbonat i vandet.

Så er det så smart indrettet at ved at hælde syre i vandet, opløser det Bikarbonater i vandet og nærings ionerne fra syren bliver i vandet. Derfor er det heler ikke lige meget hvad for en syre du vælger.

Salpetersyre, fosforsyre og svovlsyre er de 3 syre du kan bruge, men normalt benytter man sig af de 2 første eller fosforsyre alene. Alle tre syre indeholder nærings ioner som planterne kan leve af, salpetersyre indeholder No3 (nitrat) og bruges i vegetativ stadie hvor planterne bruger meget N.
Fosforsyre indeholder som navnet siger fosfor, dette nærings stof bruger planten primært i blomst. Derfor benyttes dette under blomstrings perioden med stor succes.
Svovlsyre er ikke benyttet så meget, da svovl er et nærings stof planterne ikke bruger ret meget af og der er rigelig svovl i den gødning man ellers tilsætter.

Efter 9/11 og terrorpakkerne, er det ikke blevet let for privat personer at købe ting som syre hos materialisten og ligne butikker, da det simpelthen er blevet fjernet fra hylderne. Borup Kemi sælger heler ikke til private, men det kan lade sig gøre at købe hos en gros butikker for gartnere og ligne. Dog kan det nu kun købes i 40 kg dunke med en høj opløsning, hvor imod man før kunne få det i 500 ml mange steder tidligere i en mildere opløsning.

Jeg benytter mig derfor kun af fosforsyre til Ph justering, da 40 kg fosforsyre 75% opløsning holder en livstid når man kun dyrker for personlig fornøjelse. Det kan lade sig gøre at bestille online som Ph ned hos de fleste growshops, købes hos div. Større byggemarkeder med en have dam afdeling. Men husk at læs bag på hvilken syre det indeholder, hvis du ønsker at læse videre efter at ha set prisen på deres 500 – 1000 ml flasker.

Jeg tynder min 75% opløsning op med 2 dele vand inden brug, det vil sige jeg hælder 1 del syre i 2 dele vand OG ALDRIG OMVENDT!
Syren skal hældes forsigtig ned i vandet, da der ellers kan ske en meget kraftig varme reaktion, det vil få vand og syre til at danne en eksplosions kogning. Der resultere i en gaiser af syre og kogende vand der skydes ud af flasken eller kanden, du bruger til at blande vand og syre i.
Man bruger handsker og beskyttelses briller når man håndtere de høje syre koncentrationer, de giver voldsomme og meget smertefulde forbrændinger der endvidere efterlader store og grimme ar hvis det kommer i kontakt med huden.

Den optyndede blanding behandles ligeledes med respekt, men den giver ikke nær så stærke eller hurtige reaktioner. Dermed ikke sagt man ikke skal være forsigtig og man skal ikke plaske i det, men får man det på hånden under justering Ph’en skynder man at stikke hånden ned i sin gødnings tank med vand og skyld der efter med rent vand.

Ved alvorlige forbrændinger skylder man ligeledes med lunken vand og søger læge med det samme!

Fyld gødnings tanken med vand så den er næsten fuld og lad det komme op på ca. 18-20 grader, det er en god ide at give rum til at man kan hælde mere rent vand i hvis man får sænket Ph værdien lidt for meget. Med en stor sprøjte kan du så nemt måle en nøjagtig afmålt væske mængde og så lidt efter lidt tilsætte syren, på den måde kan du langsomt men sikkert sænke Ph værdien og på samme tid holde øje med hvor meget du tilsætter. Dette skriver du ned når du er færdig, så ved du ca. hvor meget du skal hælde i næste gang du skifter alt vandet.
Lad vandet blandes godt og syren skal ha lidt tid til at nedbryde bikarbonater, så dette er en dejlig pause hvor man kan rulle og ryge en joint. 30 min senere kan du så med din Ph måler se hvad Ph værdien er, den skal være omkring 5.8-6.0 og når den har stabiliseret sig der omkring er du klar til at tilsætte GH gødning. Der opstår nogen gange en buffer effekt når man tilsætter gødningen, derfor sænker vi ikke Ph værdien helt ned til 5.5 selv det ikke gør planten noget for det kan ske at Ph værdien falder eller stiger en smule efter gødningen er tilsat. Normalt er dette ikke et problem, men det kan ske og har man meget hårdt vand skal man benytte sig af en Micro næring specielt til hårdt vand. Det er ikke alle growshops der sælger dem, men de skulde kunne skaffe dem hjem.

Tilsætning af gødning (Hornum næring) VEG

Denne gødning er super simpel, efter Ph justeringen tilsætter du bare til du når en Ec værdi du ønsker. Denne gødning bruges til veg, så alt efter om det er mødre eller kloner med rod der skal bruge vandet skal de ha forskellig Ec værdi. Fin justere Ph efter ønsket Ec værdi er opnået.

Ved start af kloner har jeg en Ec på 1.2 –1.6 alt efter sort
Mødre planter får en blanding med en Ec på 1.5 –2.0

Tilsætning af gødning (General Hydroponics) BLOMST

Her benytter vi os af den gode gamle Lucas formel, der gælder for GH og AN gødning da de indeholder de samme nærings opløsninger, der er en marginal forskel på de to produkter.

Lucas Formel for blomstring 1 del Gro – 2 dele Micro – 3 dele Bloom

Det vil sige at du tilsætter f.eks. 25 ml gro, 50 ml micro og 75 ml Bloom, så måler du på vandet med din Ec måler og den vil så fortælle dig hvad din Ec er. Når man starter blomst, har man gerne en Ec på 1.8 – 2.0 og den øges så relativt hurtigt til 2.2. Dog skal man være opmærksom på at ALLE planter og sorter er forskellige, den ene sort kan måske nemt klare en Ec der ender oppe på 3.2 imod slutningen af blomstrings perioden. En anden sort er måske begyndt at stå af når din Ec kommer over 2.5, så det er meget svært at give et nøjagtig tal for hvornår og hvor meget man kan øge sin Ec værdi. Erfaring med planterne er en stor fordel her, da du med tiden lære at læse planternes behov udfra deres farve eller misfarvninger på blade og stilke.

Her skal man igen give det lidt tid til at blande, det går hurtigere hvis man bare har en stor tank med vand. Men det kommer jo helt an på hvordan ens system er indrettet, så tiden kan variere meget alt efter hvor stort et kar man har og om det evt. er flere sammenhængene kar.

Når man så har lavet 2 målinger inden for 10-15 min som er ens og Ec værdien ikke har ændret sig betydeligt, kan man så enten måle Ph og se om den har ændret sig voldsomt meget. Med mindre man skal ha tilsat mere gødning, så gør man selvfølgelig det og afslutter med at måle Ph værdien. Som nu må spænde fra 5.5 - 6.2, men hvis den ligger på 6.2 justere jeg den som regel lige lidt ned.


Tilsætning af gødning (Sensi seeds) BLOMST

Sensi seeds gødning er indrettet lidt anderledes og er 2 komponent, det er så smart at man tilsætter syren til gødningen og slipper for at grov justere Ph værdien. Der medfølger skemaer hvor på der står hvor meget syre du skal tilsætte alt efter hvad din Ph værdi er, der efter hælder du syren i den foreskrevne beholder og ryster den.
Husk altid at ryste din gødning før brug.

Fyld din tank med vand og tilsæt så en passende mængde gødning, så du får den Ec du gerne vil starte din blomstrings periode med. Nu skulde din Ec og Ph meget gerne passe sådan cirkus, men ellers så fin justere man den bare som med alt det andet.


Løbene pasning:

Efter der er kommet planter i systemet, vil de selvfølgelig optage næring opløst af vandet. Affalds salte vil blive tilbage og vand der fordamper påvirker alt sammen Ec og Ph værdien af nærings opløsningen (gødningsvandet). Dette skal man løbene holde øje med, sammen med planternes farve og væksten. Ikke bare for at de ikke skal gro ind i lamperne og man skal justere dem op, så er det også nødvendigt at lave justeringer i vandet. Alt efter hvor stort en tank man har, gør det en stor forskel på hvor ofte man skal skifte vandet 100% ud.

Op til 50 L En gang om ugen.
50-100 L Hver 2-3 uge er optimalt.
100 – 150 L Hver 4-6 uge, eller hvis Ph værdien er faldene
150 L og Op Skiftes efter behov, oftest imellem Veg og Blomst og ellers når/hvis Ph værdien er faldende, de fleste skifter 1 gang mellem veg og blomst + 1-2 gange under blomst.

Hold løbende øje med Ph og Ec værdien, når du kan se markante udsving eller efter du har toppet tanken (efter fyldt med rent vand) tilsætter du små mængder gødning så du har den ønskede Ec værdi og en Ph mellem 5.5 og 6.2

Til sidst er der lidt om temperaturen i vandet, da det har meget at sige for plantens vækst og for vandkvaliteten generelt. Den mest optimale temperatur er 21 grader, men det kan være svært at holde den især om sommeren. Den bør aldrig overstige 24 grade i andet end spids perioder, det vil sige at vandet må ikke være 26 grader varmt i flere timer f.eks. fordi at det er sommer.

Dette vil medføre dårlig vækst, efter kort tid vil der opstå rod råd og planterne vil dø. Man kan enten investere i bedre køling af sit rum eller er det kun en kort periode i løbet af de varmeste måneder, kan man bruge et enzym produkt der heder Hydroguard og det holder rødderne sunde og raske ved en høje vand temperatur.
Er det der imod koldt i dit dyrknings rum og dermed ligger vandtemperaturen også lavt, vil planterne ikke vokse og der sker næsten ingen ting. Så vandet bør ikke komme ret meget under 20 grader, der ved kan planterne også straks gå i gang med at vokse når lyset bliver tændt, hvor de ellers skal bruge energi på ikke at fryse og vente til vandet/rødderne bliver 20/21 grader.

En god tommelfinger regel er at temperaturen i rummet bør ikke variere mere end 5-10 grader mellem nat og dag, vand tanken kan forsynes med et akvarium varmelegeme og så er det ikke så stort et problem.

MVH
Piercer :twisted:


Top
  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 1 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 32 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team