Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 20 jul 2025 23:20

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 18 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: How?
Junior medlem

Geografisk sted: KBH
yo alle sammen.

Har lige et par spørgsmål:

1.Er det en fordel at klippe de nederste blade af en skunk plante for at den får mere power til toppen?

2. Hvor meget plads skal hver plante have? Er det godt nok med 3 planter på ca. 9 -10 uger der er mellem 20 og 30 cm, står sammen i en urtepotte på ca. 25 cm i diameter.??

3. Kan det på nogen måde være ok at en plante kun får ca 12 timers lys pr døgn?

4. Hvor lang tid går der ca. fra start til slut, før man kan høste?

Håber at der er nogen der har et råd eller 2 :lol:

Hilsen hilsen

Titel:
Junior medlem
Brugeravatar

hey

jeg synes bare man skal lave den side...

nej adskille dem. de skal brug mere jord putte den i 6-10 L.

nej ikke vis de er i det samme rum. der skal være helt mørke der hvor du skal kører B. 12/12

Titel: Re: How?
Bjergster skrev:
yo alle sammen.

Har lige et par spørgsmål:

1.Er det en fordel at klippe de nederste blade af en skunk plante for at den får mere power til toppen?

2. Hvor meget plads skal hver plante have? Er det godt nok med 3 planter på ca. 9 -10 uger der er mellem 20 og 30 cm, står sammen i en urtepotte på ca. 25 cm i diameter.??

Håber at der er nogen der har et råd eller 2 :lol:

Hilsen hilsen

1: Ehm - personligt rører jeg ikke ved blade før en 40 timer inden jeg sætter dem i blomst.

2: En plante vil gerne have god plads - gerne 6-10L jord (som nævnt) og så må der da godt være et stykke mellem hver plante - ihvertfald skal de ikke stå i samme potte.

3: 12 timers lys i døgnet er godt nok alt efter hvad du er igang med, dog skal du lige forstå at 12 timers lys er til at blomstre dem med og 18 timer er til at vegge dem med (få dem til at gro)

4: Tiden det tager kommer an på hvilke lamper du bruger - personligt bruger jeg en 4200k Dual Spectrum 115W CFL til vegetation fasen og så en 2100k Bloom Spectrum 115W CFL til blomstrings fasen - så et fuldt grow tager mig ca. 13-14 uger - men igen er der noget der spiller ind, og det er hvilken skunk sort du bruger, der er jo sorter der høstes sent og sorter der høstes tidligt - Skunk#1 tager f.eks 8-9 uger imens af Afghani#1 kun tager 7-8 uger i blomstring + den tid du bruger til at vegge.

Håber at du kan bruge min hjælp

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Jorden
Hej Bjergster :)

Vil gerne hjælpe dig med dine spørgsmål :)

1. Det kan være en fordel, men ikke noget der kan radikalt ændre udbyttet eller groningstiden.. Så ville jeg hellere foreslå at du klipper dit topskud af (Når planten blomstre), for at få mere kraft til de sideliggende skud, plus du kan ende med at få to topskud :)

2. Der er slet ikke nok plads, nu er det blevet nævnt to gange før, men jeg ville også sige at med en 6-10L potte så skulle du være godt garderet.

3. Ikke hvis den er i gronings (veg) facen.. Der skal den have 18/6 (lys/mørke).. Det er ikke godt at give en veggende plante 12/12 :S Så tror den at den skal blomstre med det samme, og det er den slet ikke stærk nok til uden at have groet i et godt stykke tid.. ¨

4. Der kan gå fra ca. 8-12 uger.. Hvor det nok vil være en pure Sativa der kan groes udendørs der tager 12uger.. Man kan dog sagtens gro en plante indendørs og få godt udbytte på 2 måneder :)

-c0ne

Titel:
Insane psychedelia user!

At afklipning af et topskud gør planten mere busket skyldes apikal dominans. Jeg vil påstå at det er misvisende at sige at sideskuddene får mere kraft, deres hæmning udebliver bare, når topskudet fjernes. Læs om det her

Titel:
ok rocco.... hvis man hindre en i at blive hæmmet må denne jo få mere end den gjorde før - hvilket vil sige at når man klipper det øverste skud af så gør man sådan at planten sender mere kraft ud i de resterende skud - får de så ikke mere kraft......

Tror du ikke at du hænger dig for meget i små ubetydelige detaljer....

Fatter ikke din logik og træer og planter er ikke helt det samme...

Har du selv noget hamp til at stå rocco eller er det ren teori du sidder og kommer af med......... Har selv skunk til at stå og har dyrket i flere år nu.... vil selv mene at jeg ved hvad jeg snakker om i dette tilfælde

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Citat:
får de så ikke mere kraft......

Jo, men husk på den top der lige er blevet klippet af, den bliver jo ikke til noget. Istedet for at nippe toppene af, kan man istedet bøje stammerne. På den måde kan man få en lav busket plante uden at klippe toppen.

Der er delte meninger om hvorvidt "topping" øger udbyttet indendørs. Det har helt klart også noget med sorten at gøre.

Citat:
hvis man hindre en i at blive hæmmet må denne jo få mere end den gjorde før

Den får flere toppe, men disse toppe vil ikke lave lige så store buds som hvis den ikke havde været toppet..

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Monkey Island
Psyborg skrev:
Tror du ikke at du hænger dig for meget i små ubetydelige detaljer....

Fatter ikke din logik og træer og planter er ikke helt det samme...

Har du selv noget hamp til at stå rocco eller er det ren teori du sidder og kommer af med......... Har selv skunk til at stå og har dyrket i flere år nu.... vil selv mene at jeg ved hvad jeg snakker om i dette tilfælde

Ubetydelige ville jeg nu ikke kalde dem. Jensus fremstiller en teoretisk/videnskabelig begrundelse af det fænomen du blot iagttager i praksis. "Ren teori" vil jeg til enhver tid foretrække fremfor praksis. Praksis er trial-and-error. Praksis er funktionelitet frem for forståelse. At begrænse sin viden til praksis alene var noget vi gjorde før skriftsproget.

Desuden er det rigtigt at træer og planter ikke er det samme. Men træer er altid planter. Og faktisk tyder nyere forskning på at cannabisfamilien hører ind under Rosales-ordenen sammen med bl.a familien Rosacea som jo blandt andet omfatter mange frugttræer. Dermed ikke sagt at de nødvendigvis deler alle egenskaber, men Psyborg, du har måske en kilde der fortæller at Cannabis ikke danner Auxin?

Titel:
og du har måske en techbog siddende oppe i grotten?????

Nu aner jeg ikke lige hvad Auxin er.... men jeg kan med sikkerhed sige at det er ikke noget der kommer til at påvirke mit liv på nogen måde ikke at vide hvad det er........

Og ja selvfølgelig kan jeg se at det er meget smartere at vide noget i teorien end at kunne udføre det succesfuldt i praksis........... sig mig er du mindre begavet eller er du bare temmelig langt ude og vende?

Hvis man ikke kan udføre det man sidder og snakker om i praksis er man squ da for latterlig at høre på.... så er man en af de typer der snakker og snakker og snakker og når det kommer til stykket, så kan man ikke en SKID.... snak snak snak og ikke en skid handling

Nu har jeg jo tilfældigvis skunk til at stå - og jeg har dyrket i nogle år... og jeg har altid nippet toppen af planten for at få den til at buske... og jeg har fandme ikke nogen problemer med for små topskud - de er dejlige - de er tykke og de er store....... så hvad med at brænde jeres fucking teoribøger, gå igang med at dyrke noget selv, prøv at huske hvad der stod i jeres lærebøger uden at have dem, prøv at handle på eget initiativ og ikke efter noget som en mand engang sad og skrev.... prøv lige at stoppe i to sekunder og overvej at selv de største hjerner kan tage fejl og så prøv igen at overvej at der er 100vis af forskellige planter som der er 1000vis af forskellige krydsninger af - prøv at fatte det gay mafia from vejle - prøv at fatte at der ikke er noget i denne verden der er ens og prøv at fatte at en gut uden grønne fingre ikke kan det samme som en med.......

Undskyld til jer andre for at jeg lader mig hidse op.... men sådan er livet

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Monkey Island
Hvis du ikke ved hvad auxin er burde du ikke deltage i denne diskussion. At du kan finde ud af at dyrke Cannabis til husbehov betyder ikke at du har en gennemgående forståelse for hvad du roder med. Så længe du bliver skæv er du ligeglad med processerne der ligger til grund for plantens udvikling. Ren middelaldermentalitet.

På dette board tilstræber vi at føre så saglig en diskussion som muligt. Dettte udelukker desværre at alle bare kan fremsætte deres egne (uunderbyggede) teorier og flyvske ideer. I stedet bliver vi nødt til at tage udgangspunkt i vore betragtninger, og underbygge det med videnskabelige dokumenter, rapporter, referencer etc.

Hvis du ikke kan acceptere dette, skal du være velkommen til at benytte et andet board. Faktisk kan du blive nødt til det hvis du ikke strammer op på din tone og din argumentationsteknik. Det rager mig egentlig en høstblomst hvor længe du har været medlem; hvis du ikke kan finde ud af at deltage i debatten på et sagligt niveau er det måske på høje tid du smutter videre.

Diskussionen stopper her. Har du noget at tilføje kan du gøre det via pm.

Titel:
hvis nu du havde sagt et ord som plante hormoner havde jeg været helt med - men nogle typer skal jo bare bruge underlige ord istedet for at bruge selv betydningen..

Auxin bruger planten blandt andet til at lave stamme og blade med, ligeledes bruger planten Auxin'en op flere steder så denne ikke danner blade der sidder for tæt.

det bliver optaget af et flavoprotein som bliver kaldt Phototropin som så er med til at sende det rundt i planten......

Og jeg kunne jo blive ved - men forskellen på mig og mange andre er jo nok at jeg ikke behøver en masse tech-ord for at forklare mig, eller for at forstå det jeg snakker om - det eneste jeg ikke anede var at plantehormoner lige blev kaldt Auxiner.... måske vidste jeg det... men så havde jeg glemt det i mine hashtåger...... sådan er livet......

Jeg ved hvordan planter fungere - jeg kan squ få næsten alt til at gro og det gror godt og dejligt.......... så mon ikke at en undskyldning burde være at finde nu????

Man skal ikke skue hunden på hårene Halifaxx - måske kan den ting man ikke var klar over....

Med det vil jeg sige at jeg aldrig giver udtryk for alt det jeg ved, fordi mange af de måder jeg har at forklare tingene på ville forvirre den almene bruger og dem der ikke bliver forvirret af det jeg forklarer om er nogle der i forvejen ved det og derfor har den erfaring det kræver for at begå sig med tech-language.

Men i må sørme meget undskylde at jeg ikke lige kan huske alle de finde smarte forsker ord som i kan...... så lang tid jeg kender funktionerne bag dem kan det vel være lige meget med at jeg ikke lige kender/kan huske et enkelt ord....

Og tænk sig at man kan blive udelukket fra et topic fordi man ikke kender et specielt ord.......

det lyder lidt som lille-per og børne-brian der ikke ville have Karsten Kid med i hulen og derfor opfinder et kodeord :lol:

Titel:
In our memories
Brugeravatar

psyborg skrev:
så hvad med at brænde jeres fucking teoribøger, gå igang med at dyrke noget selv, prøv at huske hvad der stod i jeres lærebøger uden at have dem, prøv at handle på eget initiativ og ikke efter noget som en mand engang sad og skrev...

Hvad med at du smider din sparepære ad helvede til og køber dig en ordentlig lampe? Et grow på 115 watt lys, eller hvad? Det må jeg sgu sige, det er alligevel meget imponerende, man fatter jo ikke helt at du tør.. Jeg tvivler ikke på at du høster den ene højpotente plante efter den anden i skab. Du nipper dine toppe og dyrker store skud under en sparepære? Ja, selfølgelig gør du det Psyborg, du har jo åbenbart det talent der skal til for at trylle sande hampetræer frem under hele 115 watt.. Du dyrker sikkert noget fint skunk, men at snakke om store buds i sådan et grow, det tror jeg bare ikke på, men du skal da være velkommen til at vise mig nogle... Men det er jo nok vores defination af "stor" der er forskellig..

psyborg/psyborg skrev:
2: En plante vil gerne have god plads - gerne 6-10L jord (som nævnt) og så må der da godt være et stykke mellem hver plante - ihvertfald skal de ikke stå i samme potte.

Man kan med stor fordel bruge meget større potter. I 6-10L jord bliver planten helt sikkert hurtigt rootbound, medmindre det er til et SOG. Brug evt. dobbelpotting, det er en genial teknik. Når rødderne har fyldt potten ud skærer du bare hul og stiller potten oven på en ny.

c0ne skrev:
3. Ikke hvis den er i gronings (veg) facen.. Der skal den have 18/6 (lys/mørke).. Det er ikke godt at give en veggende plante 12/12 :S Så tror den at den skal blomstre med det samme, og det er den slet ikke stærk nok til uden at have groet i et godt stykke tid..

Det er forskelligt fra strain til strain. Der er f.eks. sativaer man gerne sætter under 12/12 fra start for at undgå at de bliver for store.. Jeg har selv sat en aurora indica under blomst, helt uden veg, det tog den ikke skade af, gav en fin cola alligevel.
Dit svar passer nu ellers fint på stiklinger.

Titel:
http://www.rygegrej.dk

og så vidt jeg ved er det ikke noget med watten at gøre men det spektrum som lyset er i......

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Så skulle man jo næsten leje en hel lagerhal for at smække en enkelt 115w lampe op i loftet.. så kunne man jo have en hal med planter, den har jo det helt perfekte spektrum.. :shock: :shock:

Håber du kan tage lidt gas ;)

Selfølgelig har effekten noget at sige..

Men jeg vil faktisk meget gerne se nogle pics fra dit grow, er spændt på at se hvor store buds man kan få under sådan en fætter.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Det har ekstremt meget at gøre med hvilken watt styrke din pære har..

Det hele går ud på lumens.. Det gælder om at have nok lumens, så hele platen og (hvis man har flere) alle planter får max lys..

Jeg ville sige at omkring 35000 lumens burde være godt nok..

Og med din 115W med >8000 lumens (det er vel bare over 8000 lumens? Står ikke noget om præcis hvor mange) men det er bestemt ikke nok.. Det er lidt ligesom en normal pære :roll:

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Tror den her grow-guide forklare det bedre ^^

http://my.marijuana.com/Bible.php?loc=22&id=1

Marijuana.com skrev:
To determine how many lumens per square foot you have: Find out the square footage of your space. Width x Depth = Square feet. Divide the lumens available by your square footage. This will give you lumens per square foot. Example: Say your space is 3 feet deep by 4 feet wide, 12 square feet. The total lumens available from your light(s) is 45000 lumens. 45000/12 = 3750 lumens per square foot.

Now for the big question. How much light do I need? Technology has advanced so much in the last 15 years that we are constantly refining the process and updating what we know works best for growing. Current theory holds that the minimum amount of lighting needed to sustain growth is around 2000 lumens per square foot. Mid range is around 5000 lumens per square foot. Optimal is 7000-7500, or higher, lumens per square foot.

Marijuana.com skrev:
What if you want to determine how much light you need in watts? The general rule of thumb for providing light for an area is a minimum of 30 watts per square foot. 50 watts per square foot is optimal. You can determine the proper lighting for your area by using this formula: 30 watts (or 50) x ?(your) square feet. Example: You have an area of 10 sq. ft. - 30w x 10 s.f. = 300watts/sq.ft minimum or 50 watts x 10 s.f. = 500 watts/sq. ft. (optimal). Also, remember that fluorescent's are weaker and emit less light than an HID. This means you will need 5 times the amount of wattage to equal the output of an HID. So, 30 watts of HID would equal 150 watts of fluorescent's. This is why it is advised to provide a minimum of 30 watts per square foot for HID lights and a minimum of 150 watts per square foot for fluorescent's.

Billede

-c0ne

Titel:
Og hvis man kigger lidt efter på nettet kan man faktisk finde ud af at Maxgrows 180W CFL har vundet en anden plads i et cannabis cup "IC CUP" i indica klassen - det må man jo sige er rimligt imponerende.....

Det var forresten henvendt til stonez..... :lol:

Titel: Re: How?
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Ifølge Robert Connell Clarke, som har skrevet "Marijuana Botany", fungerer det sådan, at så længe topskudet sidder der, så dannes der stoffer oppe i topskudet, som signalerer til resten af planten, at det er fint bare at vokse opad. Klippes topskudet forsvinder dette signalstof og så begynder sideskudene atter at vokse kraftigt (da de ikke er hæmmet af signalstofferne fra topskudet længere). Man kan sige at planten skifter strategi. Det kunne man nok med rimelighed kalde "at sende mere kraft ud i de resterende skud". Det er et spørgsmål om overlevelsesstrategier, blot udnytter vi mennesker vores viden om plantens adfærd til at opnå vores egne mål.

Clarke mener i øvrigt, at det generelt giver en smule mindre udbytte at toppe sine planter - og han taler (tror jeg) mest om udendørs grows. Men som mange måske kan regne ud, så er forholdene anderledes under kunstigt lys og man kan have pladsovervejelser i et stealth grow i skabet. Nogen dyrkere foretrækker nedbinding i stedet for topping.

I øvrigt:
Bjergster skrev:

Den her er ret god: http://www.overgrow.com/growfaq/1546

Bjergster skrev:

Hold dig til en plante pr. potte og hav ca. 5-10 liter potter pr. plante eller mere (og rigtig meget mere udendørs hvis du er så heldig).

Bjergster skrev:

Tommlefingerreglen siger at de fleste planter under 18/6 (lyst/mørke) vokser vegetativt, mens 12/12 er den lysperiode, der signalerer til planten, at den nu bør gå i blomst for at nå at formere sig inden vinteren sætter ind.

Bjergster skrev:

Det afhænger primært af sorten, men hold dig til producentens beskrivelser. Normalt opgiver producenten antal uger blomstring, der er nødvendig, og ikke total periode. Hvorfor? Fordi folk typisk kører den vegetative periode lidt forskelligt. Nogen har plads (og lys nok til) til, at planterne vokser sig høje ude i den ombyggede stald og vegger dem i f.eks. 2-3 måneder. Andre har ikke den slags plads i deres skabe, så de tvangsblomstrer dem tidligere

Den her guide ( http://www.growing-marijuana.org/ams.html ) siger:

Citat:
Switch the lights on and leave them on. Plant 10-15 seeds.
Water the plants once a day and feed the plants twice a week with a standard miracle grow product in the water.
Try to use a high nitrogen plant food during vegetative growth (at the start) and a low nitrogen plant food during flowering.
When the plants get to the height you want them (about 60 cm is good) set the timer for 12 hours of light and 12 of dark.
Only water once every two days around the time when the lights come on.
This will halt vertical growth and after a few weeks the plants will start to show either male or female characteristics.
Males: pollen balls.
Females: stems and branches.
During the dark periods absolutely no light should be allowed in.
Cut out the males before they release pollen.
Reduce the number of plants down to the best 5 females.
These females will now grow outwards.
The whole thing takes 4 months. 4-6 weeks in vegetative growth stage, 2 weeks differentiation to split males and females and 8 weeks for the females to flower. [Malkavians betoning]
Harvest when the large leaves begin to yellow and drop off.
Cut the leaves off and let dry on a flat surface.
Trim the leaf near the buds and hang the buds to dry for about a week.

Det er nok lidt forsimplet, men man får da overblikket :)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 18 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]