Jeg mener at have sparepærerreflektorer 1 - lysstofrørreflektoreren - sparepærerreflektorer 2, og så have alle 3 planter derunder. Det var mere ment som et eksempel, på hvordan du kunne få bedre lys til planterne, og så sparer et sæt lystofrør, selvfølgelig kun hvis varmen tillader du har et ekstra lysstofrørsamatur, derfor nævnte jeg ventilation. Du kan også organisere det så du har lystofrørene i den ene side de små under dem hovedsagligt og så sparepærerne til den anden, der så hovedsagligt dækker over den store. Der er en fordel (emperisk, set ved andres grows og deres anbefalinger) ved at have lidt rødt lys i vegge, og lidt blåt lys i blomstring, planterne gror bedre. og nu der er plads til det og de er autoblomstrene, kan du lige så godt have dem alle der.
Når du får nogle andre sorter, der ikke autoblomstre, ville det give ganske god mening at have mødre/veggerum i det andet skab. Grunden til at jeg ikke siger desideret veggerum, er fordi det vil være en fordel med det lys du bruger, at holde planterne relativt små. Små CFL-pærer har ikke så stor lysintensitet, og den falder hurtigt med afstanden til planten, derfor vil der være en del spildt "energi", da der i bunden af høje planter dyrket herunder, vil være nogle topskud som ikke får nok lysintensitet til at udvilke sig ordentligt, og som både planten og du, ved lyset, alligevel bruger energi på. Derfor vil jeg foreslå at du bruger det andet rum til at holde mødre i, tage kloner derfra, og lade dem slå rødder, måske lige komme sig og vokse en uges tid eller to, før de sættes i det andet skab på 12/12, så de går i blomst efter kort tid, og derfor holder sig relativt små. Det er mere eller mindre SOG-metoden til micro-grows. Ellers kan du selvfølgelig også veggeskab only, og så lave LST eller SCROG på planterne, for så at sætte dem i blomstringsrummet, hvilket tager noget længere tid, og så kan du måske afpasse det så vegge planterne er klar til at komme i blomstringsskabet når de blomstrene planter er færdige.
|