Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 21 jul 2025 14:42

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 147 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Næste
Forfatter besked
Moderator
Brugeravatar

Jeg synes det virker lidt fjollet at opdele i vegge og blomstringsskab, nu det er lowryder. Normalt opdeler man fordi de skal have forskellige lysintervaller, typisk 18/6 eller flere lystimer for vegge, 12/12 eller færre lystimer for blomstring, med lowryder kan man kører 18/6, sågar 24/0 igennem hele forløbet. og der er som sådan ikke nogen grund til at holde dem på 12/12, på noget tidspunkt, udover måske strømregningen.
Med andre sorter giver det dog mening.

Var jeg dig, så havde jeg smidt et sæt rør over til blomstringsrummet sammen med de to planter (sæt noget under dem, så de er i samme højde som den større), fjernet plastikket der sidder for rørrene (det forringer lysintensiteten), og få noget mere ventilation (evt. en bordventilator) på til at blæse om planterne, og fjerne varmen fra rørrende og CFL'erne. Der går rigtigt (/relativt) meget lys til spilde på nuværende tidspunkt.

Medlem

Well, du har ret, syntes faktisk og selv det virkede lidt voldsomt da jeg lavede det om, at have så meget lys til så få planter.
Som ventilation har jeg en stor bordventilator til at blæse ind i begge skabe, fjernede den bare lige for at få nogle gode billeder.

Du mener at i skabet til venstre skal jeg erstatte den ene af skærmene med lysstofrør og sætte de små derunder?

På et tidspunkt regner jeg med at jeg skal have gang i begge skabe på samme tid, således at der altid er planter både i blomst og vegge, det var egentlig det der var hele planen med det :)

Moderator
Brugeravatar

Jeg mener at have sparepærerreflektorer 1 - lysstofrørreflektoreren - sparepærerreflektorer 2, og så have alle 3 planter derunder. Det var mere ment som et eksempel, på hvordan du kunne få bedre lys til planterne, og så sparer et sæt lystofrør, selvfølgelig kun hvis varmen tillader du har et ekstra lysstofrørsamatur, derfor nævnte jeg ventilation. Du kan også organisere det så du har lystofrørene i den ene side de små under dem hovedsagligt og så sparepærerne til den anden, der så hovedsagligt dækker over den store. Der er en fordel (emperisk, set ved andres grows og deres anbefalinger) ved at have lidt rødt lys i vegge, og lidt blåt lys i blomstring, planterne gror bedre. og nu der er plads til det og de er autoblomstrene, kan du lige så godt have dem alle der.

Når du får nogle andre sorter, der ikke autoblomstre, ville det give ganske god mening at have mødre/veggerum i det andet skab. Grunden til at jeg ikke siger desideret veggerum, er fordi det vil være en fordel med det lys du bruger, at holde planterne relativt små. Små CFL-pærer har ikke så stor lysintensitet, og den falder hurtigt med afstanden til planten, derfor vil der være en del spildt "energi", da der i bunden af høje planter dyrket herunder, vil være nogle topskud som ikke får nok lysintensitet til at udvilke sig ordentligt, og som både planten og du, ved lyset, alligevel bruger energi på. Derfor vil jeg foreslå at du bruger det andet rum til at holde mødre i, tage kloner derfra, og lade dem slå rødder, måske lige komme sig og vokse en uges tid eller to, før de sættes i det andet skab på 12/12, så de går i blomst efter kort tid, og derfor holder sig relativt små. Det er mere eller mindre SOG-metoden til micro-grows. Ellers kan du selvfølgelig også veggeskab only, og så lave LST eller SCROG på planterne, for så at sætte dem i blomstringsrummet, hvilket tager noget længere tid, og så kan du måske afpasse det så vegge planterne er klar til at komme i blomstringsskabet når de blomstrene planter er færdige.

Medlem

Tjah, det kunne jeg også godt, men sagen er den at jeg ligger inde med 9 LR2 frø, som jeg regner med at så her den 9. eller 10. Så passer det faktisk med at jeg kan flytte de planter over i det andet skab når de andre skal høstes, så gider ikke til at rykke rundt på det for kun 5 dage. Men når jeg engang skal til at lege med andre ikke-autoblomstrende sorter vil jeg da lige kigge tilbage på ovenstående svar og bruge det som inspiration.

Nu du siger kloner, kan det så lade sig gøre at tage et par kloner af min nuværende Lowryder-hunplante og gro dem eller er det udelukket når vi snakker Lowryders?

EDIT: Her en af de nærmeste dage får jeg 5x11watts 2700kelvin sparepærer. 2 af dem skal bruges i den ene reflektor, da jeg har 2 ledige pladser. Har tænkt på at tage de sidste 3 og montere i nogle fatninger således at de sidder under planterne og lyser op, så de også får lys nedefra.

Moderator
Brugeravatar

Fair. :)

Nej, de blomstre bare videre, og går lidt i stå med væksten indtil der bliver dannet rødder, så resultatet er bare flere meget små planter, med lidt bud materiale. Autoblomstrene duer ikke til kloner.

Klart nok, bladundersiden er ikke så god til at opfange lys, som oversiden men det er en god ide at få noget lys ind fra siden på midten på planten. :) Måske kan du endda komme så tæt på med 11W's at du kan sætte dem vertikalt (lodret) mellem planterne, hvilket ville sprede det meste lyset på planterne fremfor først at reflekteres på væggende.

Medlem

Okay, så dropper jeg jeg den idé ;)
En af mine kammerater er flyttet til KBH og bor et stenkast fra staden, og han har fået en sort af nogle frø med som de kaldte dansk indendørs skunk, da han købte noget chronic her forleden. Det sender han til mig og jeg regner med jeg skal prøve at dyrke dem og evt, hvis muligheden byder sig, have en moderplante og tage stiklinger derfra - kunne være bomben!

Medlem

Forresten, Bismann, du virker som en gut med meget erfaring inden for dyrkning - gad vide hvor jeg får den idé fra ;)
Derfor kan det være du kan svare mig på om de såkaldte Jiffy Pellets er værd at bruge? Den lokale planteskole sælger dem til fornuftige priser, og regner med at bruge dem til mine LR2 og Christiania-frø når det bliver aktuelt.

Det er dem her jeg tænker på:

Billede

Jeg har læst mange guides og anmeldelser og det virker til folk har god fidus til dem rundt omkring.

Moderator
Brugeravatar

Jeg er personligt ikke så meget til dem, de tørre utroligt hurtigt ud, jeg havde en 5 friskspirrede frøspirre, der tørrede ud for mig :/ De kan dog være gode til at give kimplanten noget jord der ikke er for gødet, hvis man placere jiffy'en i en moderat gødet jord, som allmix eller lign. Tror ikke jeg kommer til at købe flere af dem, jeg synes det virker bedre bare at spirre dem direkte i en let gødet jordblanding, men se hvad du synes, som du selv siger er de ikke så dyrer. :)

Medlem

Nej, okay, men tror sgu jeg vil prøve dem og se om de er gode. Så bare have dem til at stå i et fad, hvor man hælder lidt vand i bunden dagligt, så de suger det op :) Hvis man kan få dem til at fungere, tror jeg de er geniale efter hvad jeg har læst.

Moderator
Brugeravatar

Det var dét jeg gjorde, men vandet har det med ikke at fordele sig hele vejen op i jiffy'en, så det øverste stykke tørrer ud imens bund-stykket pjasker i vand. Tror det ville være en god idé at forstøve når man vander.

Medlem

Ja, det har du nok ret i. Den mest udbredte måde, tror jeg, er at have et lille minidrivhus eller en efterligning deraf for at holde det fugtigt. Og så spraye 2-3 gange om dagen samt vande engang imellem så de får det fra bunden af også. Men hva faen.. nu må vi se hvad planteskolen har at byde på i morgen ;)

Medlem

Så har jeg sgu været på planteskolen og jeg endte med at købe disse Jiffy-potter, som jeg regner med at plante mine LR2-frø over i så snart de er spiret - hvis man har læst CF-guiden, ved man at fordelen ved disse er at man kan plante dem direkte over i jord og rødderne så spirer igennem fordi materialet, de er lavet af, opløses i fugtig jord.

Lige pt. ligger frøene til spiring, og når de åbner sig og er klar, ryger de over i Jiffyerne i så- og prikkeljord

De ser således ud, er der nogen som har erfaring med dem?

Billede

Det skal lige siges at det er den helt lille udgave jeg har af dem, de små firkantede som sidder sammen :)

Medlem

9 LR2 er sået med en spiringsprocent på 100! Og tøsen ser rigtig sund og lækker ud, mums. Se billederne..

Tøsen med lys fra siden og toppen, nogle vil sige spild af lys, men fuck elregningen, den skal bare have det godt og yielde så meget som muligt:
Billede

Tøsen med flot blomsterudvikling:
Billede

Tøsens topskud:
Billede

De nysåede LR2's:
Billede

Så vil jeg smutte til London nu her og nyde livet indtil søndag. Min growbuddy passer projektet, men kommenter endelig! Har internet på hotellet, så tjekker hver aften ;) So long!

Junior medlem

Hey Jauwnes, jeg har fulgt din tråd lige fra starten og syntes at det er et genialt projekt, jeg har selv lige begyndt på et lignede projekt :D de mange svar har også hjulpet mig meget, min eneste problem pt. er bare at mine frø ikke vil spirre :?
men jeg ville bare lige rose dit projekt :rocking: :peace:

Medlem

WhatsThatSmell? skrev:
Hey Jauwnes, jeg har fulgt din tråd lige fra starten og syntes at det er et genialt projekt, jeg har selv lige begyndt på et lignende projekt :D de mange svar har også hjulpet mig meget, min eneste problem pt. er bare at mine frø ikke vil spirre :?

Tak skal du have dude. Hvordan spirer du dine frø? Jeg plejer at smide dem i vand et døgn og så derefter imellem fugtigt køkkenrulle indtil de spirer ca en halv cm og så i jord. Det virker hver gang.

Junior medlem

Det må jeg sige det ser squ rigtig godt ud Jauwnes:)
har fulgt dit projekt siden det bygyndte meget spændene:p

Junior medlem

Jauwnes skrev:
WhatsThatSmell? skrev:
Hey Jauwnes, jeg har fulgt din tråd lige fra starten og syntes at det er et genialt projekt, jeg har selv lige begyndt på et lignende projekt :D de mange svar har også hjulpet mig meget, min eneste problem pt. er bare at mine frø ikke vil spirre :?

Tak skal du have dude. Hvordan spirer du dine frø? Jeg plejer at smide dem i vand et døgn og så derefter imellem fugtigt køkkenrulle indtil de spirer ca en halv cm og så i jord. Det virker hver gang.

jeg har dem på fugtig køkkenrulle, og har haft det siden fredag. tror bare mine frø er for grønne/nye? kan de være det?

Medlem

Husker du at fugte køkkenrullen jævnligt? Ellers hvis du er utålmodig så smid dem i et glas vand og tag dem op efter 12-24 timer og smid dem tilbage i noget dejligt, fugtigt køkkenrulle. Blev selv utålmodig med de sidste 9 og gjorde det på den måde, og det gav en spiringsprocent på 100 ;)

Medlem

Efter en dejlig ferie i London, var det mindst ligeså dejligt at komme hjem til de små basser og deres lækre storesøster. Min growhomie skulle som sagt passe det imens jeg var afsted, men han havde glemt at sænke lyset helt ned over de små, så de har strækket sig lidt efter lyset, men gør det så meget når det ikke er mere end det her eller hvad? Den højeste er 8-9 cm.
Billede

2. bladsæt på vej frem.
Billede

Hende den lækre, svært at se bududviklingen på billedet, men det går fint. Pt. er hun 18-19 cm høj. Den 12. november er der gået 2 måneder siden de kom op.
Billede

EDIT: En af de små er død fordi vi ikke fik plantet den over i en potte i tide, så 8 er det der er tilbage(havde glemt at købe 9 potter i stedet for 8.) R.I.P.

Junior medlem

Fedt projekt det enste jeg lige bed mærke i var de aller første billeder, hvor der ligger et joint skod i et askebærger lige vedsiden af de små, de bestemt ikke sundt for dem hvis du/i ryger i samme rum som planterne er i, det er rent gift for dem :)

Ellers fedt projekt, håber i får en god høst :D!

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 147 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]