Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 21 jul 2025 14:43

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 147 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 8  Næste
Forfatter besked
Medlem

Hver gang de første 2 cm jord har føltes tør, har jeg hældt en halv deciliter vand i potten, så forstår det simpelthen ikke. Ingen har rørt ved den, andet end når jeg lige har taget potten ud for at nærstudere den. Man kan jo ikke lade være ;) Det var en af de sundeste planter, så det skodder ret meget. Kiggede til den inden jeg gik i seng i går aftes og sådan så den ud i morges.

BisMann, du mener et lille bjerg af jord op omkring planten for at støtte den, er det forstået rigtigt? Hvis ja, ville jeg da mene at det hæmmer stammens udvikling?

Moderator
Brugeravatar

Tjah, kimplanter er ret sarte, deres rodnet er ikke særligt udviklket, så selvom du vander fornuftigt, så kan de nemt få for meget varme. Du siger også det er sket, efter du har fået mere lys, og eftersom det var en af de sundeste planter, går jeg ud fra at det også var én af de højeste, og tætteste på lamperne? Sæt din ventilation (ikke din udsugning) til at puste hen over planterne, så de ikke får det for varmt, til at deres rodnet ikke kan følge med. Desuden hjælper det også med til at styrke stammen.

Jeg mener faktisk bare et forhøjning af hele jordniveauet i potten. Er de stadig små nok, kommer der stadig rødderne ud fra den nederste del af "stammen", og ellers skal stamme nok skubbe jorden væk i dens vækst, intet problem i det. Jeg har gjort det flere gange udendørs for at støtte stammens stabilitet det første stykke tid, uden at det hæmmer robustheden, som en støttepind ville gøre.

Medlem

Well, det har du jo fuldstændig ret i, at det var.. Har hængt en lille kraftig ventilator op så det blæser ned over dem. Regner med at flytte den ned i samme højde som planterne når jeg kommer hjem fra arbejde i nat - synes bare de små kræ bevæger sig så meget når det blæser lige på dem, er bange for de knækker eller bøjer.

Medlem

Hvis du mener din blæser er for kraftig, kan du ligesom mig vende blæseren ind mod væggen med en indfaldsvinkel på ca 45 grader, så blæser den istedet vind rundt i bunden af rummet. Jeg gjorde det og mine planter fik en fin mild brise, uden det virkede for voldsomt til små planter og har nu kogle kongestammer:) Nu får de så direkte vind da de sagtens kan tåle det.. håber du kana bruge det til noget.

Medlem

Vågnede i dag op til en fin optur som ganske udemærket opvejer gårsdagens nedtur: Et par ekstra bladsæt på mine bedste planter og samtidig er LR2-frøet spiret, så det plantede jeg i dag. Blauw!

Stay tuned..

Medlem

Geografisk sted: hulen
hej har et lignende problem min plante flak på tværs :cry:
tænkte på om der nogle der har et råd eller kan jeg også bare begrave den ned til bladene ? :)
det var et forsøg der gik lidt galt :D :badidea:

Junior medlem

Fedt projekt dig og din ven har givet jer ud i. glæder mig til at se hele processen :D krydser fingrer for god høst :peace:

Medlem

dowant skrev:
Fedt projekt dig og din ven har givet jer ud i. glæder mig til at se hele processen :D krydser fingrer for god høst :peace:

Tak dude - følg endelig med ;)

Medlem

En lille update skal I da ha':

En af de små planter er døde, så nu har vi kun fire tilbage plus LR2'eren som vi har smidt i jorden. De to af dem ser sunde og raske ud og man kan ane det tredje bladsæt på dem imens de to andre er MEGET langsomme. Hvad siger I?
Det er ved alle sammen 9 dage siden de kiggede op :)

I får lige nogle billeder:

Her er den bedste af mine babyer:
Billede

Her er nr. 2:
Billede

Nr. 3
Billede

Nr. 4
Billede

Farverne på nr. 3 og 4 ser meget mærkelige ud, synes jeg.

Junior medlem

Geografisk sted: Hampen
Jauwnes skrev:
Læs tråden inden du skriver, smarte. Har fået 30 frø gratis.
Emneskift:
Er stødt på et problem!
Her til morgen, tjekkede jeg op på planterne og den ene er knækket over på midten og har lagt sig ned - hvad kan det skyldes?

såså hidsige mand.

Medlem

Lille update - efter at have givet dem en ordentlig omgang vand med den anbefalede dosering af gødning i går, er det gået stærkt. Utroligt hvor meget gødning har at sige. Se de smukke tøser:

Foroven de flotte (better be girls) og efternølerne forneden.

Billede
Billede

Og så har vi været så heldige at to af vores kammerater har haft adgang til bukkeudstyr og elartikler igennem deres erhverv og derfor kom de så i går med en glædelig weekendgave til os:

Billede

For dem der ikke har fulgt med fra starten, er det en reflektor bukket i metal med 4xE27 fatninger. Vi har fået 2 af slagsen så vi regner med at investere i 4 pærer mere i næste måned og hænge dem op. Så kommer vi til at have 8x30 watt 2700kelvin derinde - altså 240 CFL-watt, hvis man kan sige det :) Kom gerne med nogle kommentarer på projektet!

Medlem

det ser godt ud :)
gøder du allerede?

og nej jeg tror ikke du kan sammenligne det med cfl :)kommer jo and på hvor mange lumens de giver pr watt? :)

Medlem

CFL = Compact Flourescent Light = Kompakt lysstofrør

CFL er blot betegnelsen for den slags enernisparepærer som bruger samme teknik som lysstofrør og det gør de fleste energisparepærer nu om dage.
Så det ER CFL-lys jeg har. CFL-lys kan købes i alle supermarkeder, det er intet specielt til grow. Tjek din Wiki inden du leger klog, knægt :)

EDIT: Ja, jeg gøder allerede, gav dem en god dosis i går (Substral, NPK = 4-5-1)

Medlem

jeg leger ikke klog det var noget jeg troede :) du behøver ikke være flabet vel knægt ! ;)

pas nu på du ikke svitser dem :)

havde bare fået forståelsen at cfl var til dyrkning men man lære vel noget hver dag

god weekend :)

Medlem

Okay, sorry jeg gik sådan til dig, så :) Tror måske det bliver med gødning ved hver anden vanding for lige netop at undgå det.
Nogle CFL-pærer er til dyrkning. F.eks. dem på 125, 250 watt osv., vil jeg tro er beregnet til dyrkning, men nede i den wattstørrelse vi benytter os af, bliver de brugt til ganske almindelige lysinstallationer i hjemmet :)

EDIT: .. og så er det jo bare et spørgsmål om at benytte sig af flere små for at opnå samme effekt som en af de store.

Medlem

ja :) der skal nogle til indtil vidre har jeg kun 2000 lumen lol skal have købt en hps engang :)

men det kan jo også være en fordel med alle de små :) man kan have det fra siden og top :)

Medlem

Efter 18 dage over jorden, skulle jeg mene at den ene kan kønsbestemmes.

Den her mener jeg helt klart er en dame. Korrekt?
Billede

Og denne er jeg ikke sikker på endnu - hvad siger I?
Billede

Undskylder for billedekvaliteten. De er skudt med 5mpx telefonkamera :)

Moderator
Brugeravatar

Den første er et pigebarn ja :) Nummer to ligner det, har hanblomster desværre.

Medlem

Damn - så må vi sgu slagte :/

Medlem

Update, 22. dag over jorden:

Det var næsten med en lille tåre i øjenkrogen at vi måtte sige farvel til vores han, men det er jo som bekendt det eneste rigtige at gøre. I dag har jeg så været lidt kreativ og valgt at udnytte pladsen jeg har dernede i mit kælderrum og lavet et veggeskab og en blomstringsskab, således man kan holde dem adskilt.

Hunplanten i blomstringsskabet, nu plantet over i større potte. Rødderne var helt presset ud mod potten, så det var sgu ved at være på tide. Jeg har på fornemmelsen at det er derfor den ikke er blevet højere på det sidste. Så nu har fået mere plads at sprede sit rodnet på i form af en 5 liters potte :)

Billede

De små i veggeskabet, som er en del bagud fordi de først smed frøskallen ret sent, men regner med at plante dem over i større potter snart så jeg får det meste ud af dem.

Billede

Til sidst et lille overblik over skabene.

Billede

Hvad siger I til det?

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 147 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 8  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]