Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 24 jun 2025 20:29

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 33 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked
Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sjælland
Bismann skrev:
@Bubber, jeg vil nu mene at eftersom LED er mere lyseffektivt end HPS, så går en mindre del af strømforbruget til varme relativt til lys.

Ja, og det ville passe hvis fotonerne kunne forlade skabet. Men det kan de ikke. Deres energi absorberes af det de rammer derinde og ender som varme. Energi kan aldrig skabes ud af ingenting eller forsvinde igen, det er hvad der står i fysikbogen.

Idag kan vi dø af at elske med hinanden
Så vi lever som vi gør. fordi vi ved vi' på spanden
Verden er for fuld af lort, til jeg kan sortere
Så jeg prøver bare på at få mit liv til at fungere

Junior medlem

Har godt læst det med nedsat effekt på især ufoer, men også paneler.. Jeg har kigget på et 300W panel fra den her side http://www.ledaquagrow.com/, jeg er dog skeptisk hvad angår kinesiske produkter.. Jeg kan dog kun læse positivt omkring dem og de har fået fine anmeldelser verden rundt, og så er de ret billige!

Nå, men jeg har også lavet min første begynder fejl! Igår aftes kiggede jeg til frøene og 2 af dem havde nu lidt rod fremme, men jeg tænkte at jeg giver den lige til imorgen tidlig (nu).. Det ene frø så godt ud, kimroden var ude og fast så den blev begravet i en potteplante og fik noget vand. Men den anden, den der så bedst ud igår var overudviklet, den havde smidt krøllet rod og skallen var næsten faldet af. Samt der var noget der lignede 1-2 grønne blade på indersiden af skallen. Jeg fik det nænsomt lagt i jorden og dækket til, det fik også noget vand og så krydser jeg bare mine fingre for at det overlever :D Men jeg har mine bange anelser. Har stadig 2 frø liggende på vådt papir da de endnu ikke er åbnet. Man kan dog se at skallen er sprækket, men der er ingen rod at se nednu. Vi ser hvordan de ser ud senere.. Er meget spændt på at se hvad den random freebie plante jeg har fået bliver til :D

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sjælland
Den overlevet fint at have smidt skallen inden den blev plantet. Bare du er forsigtig i håndteringen af dem, kan du sagtens lave lange "bønnespirer" inden du planter dem ud.

Idag kan vi dø af at elske med hinanden
Så vi lever som vi gør. fordi vi ved vi' på spanden
Verden er for fuld af lort, til jeg kan sortere
Så jeg prøver bare på at få mit liv til at fungere

Junior medlem

Du har så meget reddet min dag Bubber.. Men igen, hvilken dag kan bubber ikk redde? virkelig lækkert, så er jeg knap så nervøs for den! Roden var virkelig også flot, dem var kridhvid og meget tyk - glæder mig til at se blomster på dem

Moderator
Brugeravatar

Bubber skrev:
Bismann skrev:
@Bubber, jeg vil nu mene at eftersom LED er mere lyseffektivt end HPS, så går en mindre del af strømforbruget til varme relativt til lys.

Ja, og det ville passe hvis fotonerne kunne forlade skabet. Men det kan de ikke. Deres energi absorberes af det de rammer derinde og ender som varme. Energi kan aldrig skabes ud af ingenting eller forsvinde igen, det er hvad der står i fysikbogen.

Men en del af energien opfanges i sagens natur i planternes kloroplaster, og omsættes til sukkerstoffer, hvor meget varme det generere skal jeg ikke kunne sige. Jeg mener stadig at forskellen på de to teknologier i denne kontekst er at HPS udvikler mere varme ved lysproduktion end LED gør, ved samme mængde Watt/timer. Man kan også få en fornemmelse af den varmeproduktion, der opnås ved HPS ved at bruge cooltube, her lader glasset fotonerne passere imens varmestrålingen, for det mestes vedkommende, bliver holdt inde under glasset og bliver suget ud. Det er ikke kun fotonerne der holder skabet varmt, og det er mere diffust hvor energien fra fotonerne ender, så imo. er det mere relevant at se på den varmeproduktion, der opnås direkte som led i lysproduktionen.

Junior medlem

Dejligt med lidt diskussion, det er en masse gode inputs jeg får med mig! Jeg har fundet et LED panel jeg har tænkt mig at købe, 300W full spektrum i målene 420x220x69mm, men de har også en mini version der er lidt billigere men med samme effekt som måler 308*208*60mm. Og dem kan jeg jo have 2 af, kom bare til at tænke på om 600W led er for meget? :D Går ud fra en reduktion i styrke på 1/3 ved LED lamper, så 400W fuld effekt.. Vil gerne have så gode topskud som muligt (kvalitet, ikke kvantitet)

Junior medlem

Mange sælger også billige LED-paneler fra kina som ligner de rigtige men som kun har 0.05-0.1 w pr LEDpære. De sælges nogle gange som 300w paneler så læs dig godt og grundigt ind i det inden du køber den billigeste. Just in case, Ellers held og lykke med dit grow. Det er altid lækkert at få sit grow igang!

Junior medlem

Ja det ved jeg godt, jeg har også brugt nogle dage på at finde et og det virker som om det her er pengene værd, det har ihvertfald fået super anmeldelser og synes også at firmaet ser legit ud. Og de skulle have været omkring growlight i 10 år, det skal jeg så overhovedet ikk kan sige noget om - det kan alle skrive :D Ja glæder mig helt vildt meget til at komme igang :p

Junior medlem

LED er the way to go... Alle der siger andet har ikke forstået videnskaben bag horticulture.... MEN! som folk siger, producenterne er virkelig ikke til at finde ud af, og langt størstedelen tager røven på en....

For at være lidt specifik ifht. din tråd:

LED er klart billigere i drift. LED afgiver minimal varme (så fremt du har fået købt noget nogenlunde ordentligt), sammenlignet med HPS. Pt har jeg 2x 1200w LED og rum temperaturen er dårligt over 30 grader (anpå forskellige ting kan det nok godt snige sig op på 45? Men det har jeg altså ikke oplevet endnu...- og jeg har kun 1 virkelig elendig gammel blæser)

Eftersom du vil gro autoflowers skal du selvfølgelig have et Full Spectrum LED... Ellers bliver det noget bøvl, især fordi du kun har det ene telt at gro i... Hvis muligt så se om du kan anskaffe nogle med både UV og IR (infarød, hvilket ikke helt er standard endnu, så det kan være svært at finde en med begge uden at betale for meget) - husk solbriller i det tilfælde.

Når du først har fundet et ordentligt lys vil du aldrig se dig tilbage... God fornøjelse..

Junior medlem

Så kan jeg lige komme med en bette update.. Kinøjser firmaet som jeg købte mit LED panel ved magtede ik at opfylde mit ønske om at få panelet inden jul. Det er faktisk ik en gang blevet sendt fra Tyskland endnu, det er virkelig imponerene.. Så jeg måtte jo ud og købe mig et HPS i stedet, for planterne var på vej op og der var ingen lys .. SÅ nu har jeg en 250W HPS dual spectre til at hænge , og de er glade for lyset, det er fedt :D Du kan se længere oppe hvilken producent jeg valgte at købe hos, måske du kender dem ?

ANyways, går lige offtopic i min egen tråd .. Men jeg har noget GHE Flora series, men jeg fatter simpelthen ik det gødningsskema? Det ser sådan her ud
Billede

Jeg har fanget at alle 3 komponenter skal blandes sammen for at give den effekt det skal, men er det 2.5ml/10L vand x 3 eller er det 2.5mlx3/10L vand ? Og så udskift af vand hver 3 uge , hvilket jeg synes er ret lang tid det skal stå ?

Junior medlem

http://postimg.org/image/rvg815osb/

Bladende krøller en lille smule inde nær stilken, er det pga varmen ? Jeg synes ik selv bladene ser "svitsede" ud og der er ikke over 30 grader ved planternes top .. Lampen hænger ca 50cm fra plantens top

Medlem

Fuldstændig hjernedødt at dyrke lowryder under kunstlys.. Du kan praktisk talt ikke engang tjene strømforbrug hjem i udbytte.. Skynd dig hellere at få fat i nogle andre frø mens du stadig kan. En god anden sort kan snildt give 40 gram plus per plante.. En lowryder giver 5 hvis du er heldig.

... Og spændende hvad kæresten siger når hun finder ud af hvor meget kulfilteret og udsugningen larmer - og du fortæller hende at det skal køre 24/7 i tre måneder i streg. Aldrig om jeg skulle dyrke i et telt i mit soveværelse, men held og lykke med projektet.

Junior medlem

Træk lige vejret :) Jeg har 1 lowryder, 5 x 00cheese (femi, ikk auto), en NY powerdiesel og 1 ukendt freebie.. Så der er pt 8 levende planter, så jeg forventer også at høste lidt mere end 5g.. Jeg knækkede godt nok stilken på en igår, men den lever da endnu hehe.. mht udsugningen så larmer det ikke mere end at vi godt kan sove for det. Jeg er altid skæv så jeg har sjovt nok ikke svært ved det, men min kæreste kan også sagtens sove for det, radiatoren bliver tændt og den larmer omtrent det samme som udsugningen.. Om det bliver værre når kulfilteret bliver sat til skal jeg ikke kunne sige, men så må jeg jo købe en lyddæmper eller en udsugning der er lyddæmpet, værre er det jo heller ikk.. Og nu ved jeg ikke hvordan din kæreste er, men min er helt cool med jeg dyrker og hun tager sig af dem når jeg ikke er hjemme

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 33 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]