Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 30 jun 2025 20:29

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 26 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: over stok og sten
Det er jo også derfor jeg bla spørg indtil om der ikke burde tilføres biobizz bloom ved siden af urinen, og derfor et mindre dose urin end der anbefaldes :) fordi det primært er en N gødning, men jeg må igen sige' at jeg aldrig har set en så hurtig virkende gødning' jeg tror jeg vil bruge urin både inde og uddedøre i fremtiden når jeg ser planter i akkut N mangel.

dog har jeg læst et par steder efterhånden at der skulle være rigeligt calcium phospor' etc i urinen der gør at planten klare sig fint i blomst, andre der siger at det er skidt pga alt det N' jeg er lidt forvirret men der er vel intet andet for end at prøve' medmindre nogen kender svaret self.

Dedikeret medlem

Sandheden er nok også, at det vil være forskelligt alt efter folks urin, deres plante type (eller fænotype) og jordbundsforholdene, hvordan der ellers skal tilføre næring. Så der er nok ingen færdig-strikket plan men kun eksperimention. Man vil formodentligt ikke opleve det store behov for korrektion, hvis væksten ikke bliver presset. Men som gødningsdosis øges, bliver de rigtige forhold og pH værdier vigtigere.

Men når alt kommer til alt, er der jo samme problemstilling hele vejen rundt. Man kan jo heller ikke blindt følge et gødnings skema. :)

Der er sikkert rigeligt med N, Ca og måske også nok P i urinen, men jeg tror ikke at fx. K, Mg, Mn, Mo og Co er repræsenteret i ret høje koncentrationer relativt til forholdet i et gødnings produkt. Jeg ved det dog ikke, jeg tænker bare sådan rent stofskifte-mæssigt. Selvom der jo også er meget lidt i gødning..

Det kom til at gå mig nok på, til at prøve at finde noget tilgængelig faktualitet: http://ntrs.nasa.gov/archive/nasa/casi. ... 023044.pdf , bla. side 40 har en tabel for indholdet af en række næringssalte. Du kunne jo evt. sammenligne det lidt med indholdet i fx sådan en BioBizz eller anden cannabis-gødning, og se hvilke forskelle der er. Det ser måske lidt uoverskueligt ud til at starte med, men der er mening i det. :)

Dedikeret medlem

Jeg går og lapper de gule huller i mine forældres græsplæne om natten når de sover....

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: øen
det kan godt være folk bare er nogle kontrol freaks, det bliver man nok hurtigt som grower, kan kun forholde mig til det jeg har læst utallige gange i de år jeg har terpet growsider og metoder, har aldrig set en passioneret grower bruge urin, og har aldrig set nogen påstå at det skulle være bedre end prof gødning som er skabt specifikt til formålet

som jeg ser det så bruger trådstarter kun urin indtil videre, og så kommer der lidt algamic i ved hver 2 vanding, og det skulle give bedre resultater end biobiozz

Citat:
Jeg har læst flere grower tråde nu med folk der fik det et betydeligt større udbytte, grøntager og hamp, ved at gøde med urin, samt et større boost i væksten, større skud og endda mere velsmagende, og velduftende skud

det er quotes som den her jeg argumentere imod, det sætter urin op på et piedestal hvor det ikke høre hjemme hvis du spørg mig

tror ikke der nogen af de meget farlige i, men der er jern, kobber, nikkel, zink osv

ang problemer mener jeg mest for planten og dens jord :D kunne forestille mig at det giver problemer med ph/ec osv hvis det får lov at ophobe sig i potten

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: over stok og sten
Jeg har nu set et par "passioneret" growers bruge urin' - via guids mm.
Rundt omkring på nettet vil du finde mange der påstår det er bedre, også mange der siger det modsatte, så jeg vil vove at påstå du simpelthen ikke har læst nok' siden der vist nok også står noget om det bla i de link jeg har postet i tråden.

Nu bliver jeg lidt forvirret.. som du ser det bruger jeg kun urin og alg a mic, og det skulle give bedre resultater end biobizz ? (vel og mærke på et par planter) Det er dig der siger det nu og ikke noget jeg har påstået at det gør, men noget jeg har spurgt ind til og siden jeg selv syntes at det ser ud til at have en langt hurtigere virkning end biobizz og andre fremstillet gødning jeg har prøvet so far, har jeg stadig ikke sagt at det ER bedre' måske overvejet det :)

Jeg tror du misforstår lidt crime, jeg prøver ikke at gøre urin til noget det ikke er' jeg håber det er stærkt undervuderet, og jeg begynder langsomt også at tro på det.
Jeg siger jeg har læst' ikke set eller erfaret, men læst at andre påstår at de får mere ud af det mht høst' ikke jeg.

Der skulle ingen problemer være mht ophobninger af uønskede salte og stoffer i jorden med brug af urin, medmindre du altså gøder med det ekstremt langt tid uden at skifte jord' men det samme vil du jo se ske med biobizz :)

bindegal skrev:
Du kan godt bruge det fra den lokale havebutik og selv om jeg sikkert bliver slagtet for det så kan du også godt bruge den gødning du finder der nede. Jeg tror nok den sidste supermarked jeg tjekkede gødning var en NPK 5-1-2 en liter til 30kr. NPK 5-1-2 er i øvrigt det samme som menneske urin så det kan får en til at undre en hvor de såkaldte organiske leverandører for deres natur gødning fra :shock:

iøvrigt tak for linket random' vil lige tage en kigger på det senere for ved første øjekast fik jeg sgu lidt ondt :P

Dedikeret medlem

Jern, kobber og zink skal både vi og planter jo alligevel bruge. Det er også tilsat kunstgødninger. Nikkel skulle der helst ikke være specielt meget af i nogen af delene - men ellers er det heller ikke helt skidt: https://en.wikipedia.org/wiki/Nickel#Biological_role. ;)

Mr.Apollo skrev:
iøvrigt tak for linket random' vil lige tage en kigger på det senere for ved første øjekast fik jeg sgu lidt ondt :P

Ja, jeg orkede heller ikke lige at regne sammen og sammenligne med en gødning..

I stedet fandt jeg dog lige et par studier omkring brug af urin i landbrug, bare korte abstracts - ingen grund til hovedpine!
http://www.sciencedirect.com/science/ar ... 4912000304
http://pubs.acs.org/doi/abs/10.1021/jf0717891
http://pubs.acs.org/doi/abs/10.1021/jf9018917

Og en artikel: http://permaculturenews.org/2011/11/27/ ... -npk-loop/

Tilsyneladende lige så godt som kunstgødning i visse tilfælde.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 26 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]