Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 28 jul 2025 07:01

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 53 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Nok nærmere overgødning, skal du se... Der er ret meget jord til den lille plante der, så jeg tvivler på den har nået at spise det hele i dens korte levetid endnu. Gi' den en slapper med gødningen, det er højst sandsynlig dét der er dit problem.

Junior medlem

Geografisk sted: Hvis jeg vidste det, ville jeg sige det...
Igår fik jeg skyllet planten godt igennem, minimum 25 liter u-gødet vand til en 5 liters potte... I løbet af de sidste 24 timer blev det MEGET værre, altså den smule der var gul, blev mere end fordoblet. Eftersom 1 nat gjorde ligeså meget som 1 uge, så er jeg blevet overbevist om at det var nærings-mangel. Det lignede en blanding af kalium/zink mangel.

Medlem

Geografisk sted: Der hvor man ikke kan bunde
Det er ikke den store plante du har fået dig. når man tænker på den er 33 dage gammel

Moderator
Brugeravatar

Efter man skyller potten igennem, kan der nemt komme nogle tegn på overvanding, især når man bruger så meget vand som du, umiddelbart kan det sagtens forklarer hvorfor den bliver mere gul, men et nyere billede vil sikkert hjælpe på at fastbestemme det.

Junior medlem

marjk skrev:
Det er ikke den store plante du har fået dig. når man tænker på den er 33 dage gammel

Nej, det ved jeg godt, men det var heller ikke helt planen at den skulle plantes så tidligt... Der er meget dårlige vækst-betingelser i mit hjem. Jeg har ingen vinduer hvor solen står ind af & ingen lampe til vegetativ fase...

Junior medlem

Selvom den første skulle være min test-plante, og jeg ikke havde forventet det helt store udbytte, så håber jeg stadig at den overlever... Det ville være lækkert at prøve noget man selv har opfostret helt fra starten :D

Medlem

Geografisk sted: Der hvor man ikke kan bunde
Okay

Moderator
Brugeravatar

Nu er det ikke verdens mest skarpe billeder, men jeg synes det ligner varmestress mere, end det ligner under/overgødning eller overvanding. Den ligner meget godt DCF-guidens eksempel på hård varmestress:
Billede
http://dcfonline.dk/cf/problemer.htm

Har du nogen ide om hvor høje dine max temperaturer er på?

Junior medlem

BisMann skrev:

Nej, jeg har ikke fået anskaffet mig et termometer endnu, men da det er en sparepære jeg bruger, burde varme ikke være det store problem. Desuden er det værst ved de nederste blade.

Medlem

Geografisk sted: 2900 happiness?
av av av det gør helt ondt at se det :(

Moderator
Brugeravatar

JePess skrev:
BisMann skrev:

Nej, jeg har ikke fået anskaffet mig et termometer endnu, men da det er en sparepære jeg bruger, burde varme ikke være det store problem. Desuden er det værst ved de nederste blade.

Men til gengæld har du heller ikke hverken udluftning eller ventillation i skabet så vidt jeg kan se, så temperaturerne kan godt snige sig op i løbet sådan en 18 timers lys i stræk, eller hvor mange timer du nu bruger. Prøv at smid et termometer derind, og så se hvor varmt der er, lige før pæren slukker, eller endnu bedre, få smidt noget ventilation derind.

Medlem

Geografisk sted: same place as you... but different....
sådan en pære kan faktisk godt blive rigtig varm. specielt når den er så tæt på som den er. så du skal altså stadig passe på med varmen selvom det er en "sparepære".
måske er det værst for de nederste blade pga de er ældst og har fået høj varme i længere tid end de øverste?? :)
men ja, jeg syns også det ligner varmestress rigtig meget som BisMann siger.

og ind med masser af ventilation!

Junior medlem

Jeg er lige kommet hjem fra en forlænget week-end, og lagde mærke til at jorden ude i kanten er blevet mørkegrøn. Det ligner mistænkeligt meget alger, så jeg tror jeg har overvandet.

Alle bærebladende er påvirket nu, men skuddene ser dejlige og friske ud... De er vokset meget over weekenden, så jeg tænker at det måske kunne være en kombination af overvanding, og undergødning?

Gravgaard skrev:
måske er det værst for de nederste blade pga de er ældst og har fået høj varme i længere tid end de øverste?? :)

Jeg tror ikke det er tilfældet. Den kom først under en ordentlig pære da den gik i blomst.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: The 3rd Moon from the Left.
når jorden bliver grøn ovenpå, er det et tegn på at du giver planten for meget vand, og at jorden ikke kan suge det hurtigt nok, og derfor ligger det sig ovenpå og danner alger..

Måden du løser dette på, er ved at vande mindre.. og så gør dig selv en tjeneste ved at have en blæser til at blæse hen over potterne.. så jorden hele tiden får fugten som den afgiver, blæst væk.. så undgår du de der alger.. har selv prøvet det, og det kvæler planten.. sååh... det en ommer! :)

Junior medlem

Så er der sat 1 stk's blæser op... Det er overhovedet ikke en varig løsning, men det er det bedste jeg ka præstere lige nu :D

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: The 3rd Moon from the Left.
En anden god måde at undgå alger på, da de tit ligger sig ovenpå jorden er.. at tage en lille pind (say, sådan en fra en blunt, du ved, en træpind) og så lige stikke "hul" på jorden inden man vander.. altså.. lige kratte lidt i de øverste jordlag, så jorden blir luftig og modtagelig for nyt vand..

Der sker nemlig det når du vander, at jorden blir mere kompakt og sætter sig.. men når du så lige roder lidt rundt i de øverste jordlag, så suger planten bedre vandet, og du slipper for at det bare lægger sig ovenpå og blir til alger. ;)

Medlem

JePess skrev:
1 stk 5 liters rengørings-spand
4 stk 6.5 liter potter
1 stk gødning - Bio-Grow á 1 liter
1 stk gødning - Bio-Bloom á 1 liter
1 stk ph-test kit
1 stk 20 liters Djursland sphagnum Så & Priklemuld

Så og priklemuld i 5 liters! Det noteret!
Ingen mikronæring ud over det i jorden?
25 Liters flush og meget syndlig forværring! Noteret!

Ja undskyld jeg vender mod strømmen og siger du skal give gødning men det skal være mikronæringstoffer og N!

Du mangler en Bio-mikro dunk og kvælstof(Tal nr 1!!)
Og det er det, der mindst at finde i jorden?
N15-P16-K20 eller
N27-P30-K35
Alt afhængig af PHforholdet!

JePess skrev:
Djursland sphagnum Så & Priklemuld varedeklaration:
Findelingsgrad: Fin
Omsætningsgrad: 55-85
PH-Værdi: 5,5-6,0
Ledningsværdi: 3,0-4,0
Nitratværdi: 15-27
Tilsat 5 kg skrivekridt pr m3.
Fosforværdi: 16-30
Kaliumværdi: 20-35
Magnesiumværdi: 20-35
Calciumtal: 135
Borværdi: 1,1
Mangantal: 1,8
Påfyldt: 20 liter
Brugsvolumen: 20 liter

20 L og du har brugt det kvarte i din 5 liters!
Ikke meget gødning tilovers ud over at vokse en smule, men hvad så?

Jepess skrev:

22/6-10 (dag 45):
Jeg ved stadig ikke hvad der er galt med min baby, men det lader til at den bruger al næringen på skuddene. De ser store og lækre ud (jeg ville ønske jeg havde et bedre kamera, så jeg kunne dele synet med jer ), men bære-bladene har det ikke godt. De nederste er næsten helt døde, og de øverste er godt på vej.

Ja den flytter sine flytbare stoffer og lader det svage dø til fordel for et sundt voksende topskud!
Når planten flytter på N påvirker det K(tal 2), og er der noget galt med K påvirker det Mg,Ca og kvælstoffet N!

Da du skyllede planten med 25 L fjerne du ALT det sidste planten kunne få af jorden og nu står du og mangler mikrostofferne og især N!!

En redning kan være det billigste alm blomstergødning MED mikronæring du overhoved kan få fat i!

My op...

Edit jeg overså noget og nogle staveups!

Junior medlem

Chas skrev:
Ja undskyld jeg vender mod strømmen og siger du skal give gødning men det skal være mikronæringstoffer og N!

Du mangler en Bio-mikro dunk og kvælstof(Tal nr 1!!)
Og det er det, der mindst at finde i jorden?
N15-P16-K20 eller
N27-P30-K35
Alt afhængig af PHforholdet!

Jeg har selv tænkt at det kunne være nærings-problemer, da jeg fik gødet for sent + 25 liters flush...

Mit gødning har næringsværdierne:

Bio-Grow: N8-P2-K6
Bio-Bloom: N2-P6-K3,5

Så det burde være nok med de 2 typer gødning. Men jeg har nok ikke givet planten nok af det, i dens levetid... Hovedsageligt fordi jeg ikke har haft tilstrækkeligt dræn+ventilation.

Men det var også tid til at vande i dag, så håber det ser bedre ud i løbet af de næste dage :D

Medlem

Står der mikro på din grow?
jern mangan osv?

Dyrker i hønsemøg så ved ikke så meget om de dunke andet end læsning og sund fornuft!

Junior medlem

Chas skrev:
Står der mikro på din grow?
jern mangan osv?

Dyrker i hønsemøg så ved ikke så meget om de dunke andet end læsning og sund fornuft!

Bio-Bloom natural bloom formula is a complete fertilizer used from the beginning of a fruit or flower production until harvest. It is packed with naturally occurring minerals, micronutrients, amino acids, and hormones of vegetable origin to ensure exuberant flowers and fruit sets

Det var hvad jeg fandt på producentens hjemmeside, så jeg kan kun svare ja :)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 53 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]