Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 28 jul 2025 18:41

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 42 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Helt ude i hampen.
Så! Nu er jeg ved at have alt jeg har brug for, har:
netpotter til at spire i, og prikle / kaktus muld til at ligge min spire i.
7.5L potter til at plante ud i samt alm. grøndsagsmuld itl det.
leca kugler - har dog stadig ikke helt forstået hvordan de skal tilsættes, - skal de bare blandes godt op og "ældes" sammen - eller skal de som min planteskoleejer sagde bare ligge i bunden?
så har jeg bestilt biobizz grow og biobizz bloom til at gøde med.
det eneste jeg er i tvivl om er NPK har læst guiden osv men er stadig ikke helt klart for mig. Ville det være klogt og spille en stor rolle hvis jeg invasterede i noget tang mel eller knogle mel? - i så fald hvilken?

Blaze out ! =)

Medlem

Geografisk sted: 2900 happiness?
altså NPK er jo
- Nitrogen
- kalcium
- fosfor

det er nogle ret vigtige stoffer til at opbygge en organisme, ved ikke om det allerede er i din blanding men det står sikkert bag på.. hvis der ikke er den rigtige blanding (eller noget i) ville jeg nok skaffe dem..

men altså regner med at der i starten i hvert fald er den rette mængde npk i gødningen du har bestilt .. men du kan vel altid købe noget for at være på den sikre side :S dit valg vel (du skal nok bruge noget senere)

Medlem

De leca kugler skal blandes så jorden i sig selv for en luftig konsistens, ellers pakker jorden når den vandes og luft har svært ved at komme til roden....
Tag en sort sæk og en kasserolle - 3-4 dele leca til 6 dele jord. Så virker det..

Man ligger et lag i bunden at f.eks lerpotter der ikke har huller til dræn.
Derved fungere lecalaget som et dræn/vandresavior for planten og jorden som helhed...
Og ja du genbruger leca ved at hælde jorden op i en balje vand. Lecaen flyder ovenpå og kan samles med en si eller dørslag til spaghetti..

Mht til NPK gødning. Lad være.. køb noget alm plantegødning til 30 kr og brug kun halvdelen af hvad der anbefales NÅR planten siger den mangler.
Rød stamme/sidegrene - gule blade i bunden - stoppet vækst. Det kommer i den rækkefølge hvis, det et næringsmangel problem med alle tre (NPK..)

:joint:

Medlem
Brugeravatar

Alle tiders ! Mange tak for alle de skønne svar - Har plantet lidt for sjovt de sidste 2 år og der har plantede jeg i leret jord uden gødning men formåede ligevel at få planten til at blive højere end mig uden at få en rød stamme og kun med få gule glade..
Så håber at det går, ellers tager jeg nogle billeder når jeg går igang her om en 10 dages tid så kan i jo bedømme om de mangler næring.

Hyg jer :)

Medlem

Så lige i en anden forums tråd af de gødninger som du købte at de ikke indeholder mikronæringsstoffer.. de skal jo nok tilføjes så :)

taget fra http://www.dcfonline.dk/cf/

"Yderligere skal du være opmærksom på at gødningen skal indeholde de såkaldte mikro-næringsstoffer Jern (Fe, eng; iron), Zink (Zn), Mangan (Mn, eng; manganese), Bor (B, eng; boron), Kobolt (Co, eng; cobalt), kobber (Cu), Molybdæn (Mo, eng; molybdenum) og Klor (Cl, eng; chlorine)"

Medlem
Brugeravatar

Jeg læste også i guiden at hvis jorden var god nok, så var mikro-næringstoffer ikke nødvændigt. - hvis jeg tager fejl - er der så nogen der kan fortælle mig hvor jeg kan købe dem og hvad de hedder?
Tak :)

Mangler forresten stadig svar på hvornår jeg skal begynde at gøde? - hvor stor og gammel skal planten være ?
og til sidst:
Jeg havde tænkt mig at ligge mine frø til at spire her i slutningen af april også lade dem stå i vindues karmen indtil de er for store til at være i mine spaghnum potter - derefter kommer de over i 7.5L potter og ryger udenfor hvor de så skal så til deres dages ende.
Har i nogle bedre forslag til hvornår jeg burde gå igang når det nu er lowryder og du jo kun behøver kort tid.
Tak tak :0)!

Medlem
Brugeravatar

Ahrem.. :stupid: alle svar ville blive værsat :D

Medlem

Mikro dimserne står i den guide jeg linkede til :) søg på google og du finder sikkert et sted der sælger nogle blandinger med det.. gød når planten viser tegn på at den skal gødes? :b

Medlem
Brugeravatar

jamen det jo farligt at begynde med gødning for tidligt.. er det ikke?

Altså jeg kan da ikke bare begynde at gøde ligeså snart spiren er kommet i jorden kan jeg?

Jeg har købt BioBizz Grow og BioBizz Bloom, vil gerne høre hvordan jeg skal gøre?
Hvornår begynder jeg at bruge gødningen og siden det er LowRyder som er auto blomstrende skal jeg så blande de to gødninger efter de 20 dage som der normalt går før LowRyder blomstre?
Alle svar tages imod med et smil :) !

Moderator
Brugeravatar

Hvis du bruger grønsagsmuld/blomstermuld, så er det forgødet, i hvert fald til de første 3-4 uger, alt efter hvilken blanding man bruger. Det sikre valg er at vente til der kommer tegn på gødningsmangel, typisk vil det være nitrogen der slipper op først, i form at gule blade, som visner væk fra neden. Se evt. CF-guiden, under 'problemmer'. Derefter kan du så gøde fra halv styrke af hvad der er anbefalet, og så langsomt tilføje gødning til du kommer op på skema-værdierne.

Medlem
Brugeravatar

Tak for svaret =),
Jeg tænker bare også på om der er nogen med erfaring eller viden om lowryderen i forhold til bloom gødning.
Den begynder jo at blomstre allerede efter 20 dage og vokser stadig der, betyder det jeg skal blande grow og bloom gødningen?
og
De der mikro-næringsstoffer, er de skide vigtige?

Moderator
Brugeravatar

Ja du skal bruge både grow og bloom, og nej, du kommer med stor sansynligt ikke til at opleve problemmer forudsaget af mangel på mikro-nærringstoffer, i lowryderens levetid.

Medlem
Brugeravatar

hahah pis også, nu har jeg lige bestilt 1kg tangmel og 1kg benmel...
Men så bruger jeg bare en blanding af både grow og bloom fra starten af.

Moderator
Brugeravatar

Der er da ganske udemærket, :) du kan sagtens bruge det, tilsætning af mikronærringstoffer, er klart anbefalet, men ikke pressende nødvendigt, i dit tilfælde :)

Medlem
Brugeravatar

nå okay.. så har jeg også til de næste par år jo.. kan du så fortælle mig hvad en typisk feminin lowryder #2 smider? (hvor mange gram)
Når nu jeg planter i 7.5L potter bruger biobizz grow+bloom osv..

Medlem
Brugeravatar

any1? hvor mange g/pr plante kan jeg regne med? outdoor grow.

Moderator
Brugeravatar

Der er ikke rigtig nogen typisk høstmængde for en plante, det kommer meget an på hvordan man passer på dem, hvordan solen står på og hvor længe, vejret i øvrigt. Men kan oplyse at jeg fik en 12-18 gram tørret per plante ud af de lowryder F1'er, jeg havde udendørs, sidste sommer. De var lidt et sideprojekt da jeg fik nogle frø gratis.

Medlem
Brugeravatar

og sidste år var vejret jo rigtig godt.. tak for svaret, jeg håber på det bedste :D

Junior medlem

mangler et sted hvor jeg kan læse lidt om lowryders,skal nemlig bruge lidt frø men det skal helst være planter på under en meter da jeg skal dyrke på altanen..håber nogen kan hjælpe mig!!!

Moderator
Brugeravatar

@mysyicum
Lowryders holder sig snildt under en meter. Ellers kan man også nedbinde andre planter til at holde sig under en meter, eller først spirre dem midt på sommeren, begrænse rodpladsen (små potter) så får man også små planter.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 42 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]