Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 23 jul 2025 22:35

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 84 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5  Næste
Forfatter besked
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Ej nu holder det altså. Det er fysisk umuligt.
Der har været en anden grund til at dine blade er blevet brændt. Det har ikke været vanddråbernes skyld. De kan ikke fungere som en fokuseringslinse med den form de har når de ligger på bladene, end of discussion.
How dare you question science!

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: The 3rd Moon from the Left.
Billede
Billede
Billede

Her er et billede af en "scroching" .. nu planten ca 2 uger gammel, og der hvor den har brændte mærker, er der hvor jeg i starten kom til at sprøjte vand på den, for ca 1½ uge siden..

som man kan se er der brune plamager (noglegange og typisk oftest hvide plamager af kalk, som senere får bladet til at visne) .. jeg ved godt det ligner gødningsproblemer, men bemærk, at planten altså kun er 2 uger gammel, og derfor ikk er blevet udsat for gødning..

Der er vandet en gang hver 5-7 dage, så det er heller overvanding der skyld i det.

Bedøm selv.

Jeg ved bare at hver gang mine blade har fået vand, så har jeg fået de hersens plamager som ender ud med at bladet visner og dør.. .. det simpelthen noget man bare skal holde sig fra, hvis man gerne vil undgå bladtab..

Men igen.. tror det afhænger af ventialtion i det pågældende grorum.. jeg bruger jo kun pc-blæsere (som egentligt er nok, og som også får vandet til at fordampe rimeligt hurtigt.. men stadig.. det jo ikk det sammen som at have en kanalventilator til at stå og trække.. ;)

Medlem

MaxG:
Hvor i landet er du? nordjylland? kbh?
Hvad slags jord er det i potterne?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Chas skrev:
MaxG:
Hvor i landet er du? nordjylland? kbh?
Hvad slags jord er det i potterne?

Jeg har 5 planter stående i samme jord.. uden problemer.. som jeg skriver, er det KUN de steder hvor der har lagt dråber efter forstøvning/vanding.. og sådan er det hver gang..

så skal der jo ikk en einstein til at regne ud at det må have noget med vandet at gøre..??

Jorden er købt hos købmanden.. orkede ikk til at ud og investere i yderligere all-mix.. har brugt det før.. det virkede fint..

Jeg pointere bare at når mine blade har fået vand, så ligner de det på billedet ovenover.. og det resultere altid i et dødt blad.. uanset jordblanding.. så der må jo være en sammehæng..

pointen er vel bare, at man bare skal lade være med at ramme bladene, så er problemet vel løst?

kan hvertfal sige at jeg har smidt min forstøver ud nu.. for det har ikk haft den ønskede effekt for mig.. tværtimod.. så det pjat gider jeg sku ikk bruge mere tid på..

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeppe>

Det en god ide at holde lidt blæs (læs: vind, ikke orkan) på planterne da det er med til at styrke stammen og grenene som planten har (motion)

Det også en god ide at have en blæser kørende langs lampen (i mit tilfælde har jeg brugt en Pc-blæser på 12x12cm som hænger flugt med pæren i et par piberensere.. det fungere perfekt! :) ..

Men selvfølgelig skal du jo have en form for indsugning med frisk luft, og en udsugning til at fjerne den gamle varme brugte luft.. så sku temperaturen da gerne være nogenlunde okay :)

Medlem
Brugeravatar

det har jo ikke noget at gøre med at der er for varmt der inde når det er et sted på bladet. hvis det havde været varme var den blevet beskadiet flere steder.

jeg har været på planteskole idag og snakket med min vens mester som siger at det er sandt og det er grunden til planteskoler/anlægsgartnerier vander om morgenen og natten.. men det skal siges at det kun er bestøvning og andre vandings ting som laver små dråber som kan give den scorth effekt som vi snakker om og ser på bladet. du kan næsten lige så godt klippe det som er ødelagt på det blad så hele bladet ikke dør.

det skal siges at jeg ved ikke om indendørs belysning kan scorthe bladene da min vens mester ikke kunne svare på det.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Undskyld, min din vens mester er altså ikke en jeg ville lytte til hvis selv han holder liv i sådan en myte. Det er noget sludder.

[grumpy man-mode]Er mine grunde gået totalt hen over hovederne på jer? Så lad mig lige ridse dem op igen:

1. Dråber der ligger på et blad har ikke den korrekte form til at danne en fokuseringslinse.
2. Selv hvis dråben kunne danne form som en fokuseringslinse, så ville selve punktet hvor den fokuserede lysstråle rammer ligge over eller under bladet, aldrig på selve bladet.
3. Dråben ville fordampe inden der kunne opstå skader på plantecellerne.

I stedet for at blive ved med at skrive "jeg har hørt min faders vens albinokanin sige..." eller "jeg har sprøjtet vand på bladene og de blev brændte, ergo er jeg en sten" så prøv at komme med nogle lidt mere håndgribelige argumenter.
Hvis I fortsætter med at holde liv i det her uden at komme med en ordentlig grund, så gider jeg simpelthen ikke spilde mere tid på at banke det ind i hovederne på jer. Man behøver sgu ikke fremstå dummere end man er.[/grumpy man-mode]

Medlem
Brugeravatar

Ariaji: faktisk er det også denne fordampning der skader pladet ;) og det er bestemt ikke noget vrøvl og desuden gælder det også for alle andre planter med blade at de ikke skal have vand på bladene mens solen skinder!

Sådan er det bare!

http://www.mirosa.dk/joomla/index.php?o ... &Itemid=50

"Brunlige pletter på bladene: Planten kan have fået koldt vand på bladene, hvilket den ikke tåler."

hvorfor der lige står koldt vand aner jeg ikke? :peace:

Medlem
Brugeravatar

ved ikke hvorfor det lige er koldt vand men det lader til der er noget om snakken.

ariaji jeg giver dig ret i det lyder som en folkemyte, du ved ligesom man ikke må bade efter man har spist eller whatever. og giver dig fuldt ret i at den runde kugle aldrig ville kunne lave et focus punkt som brændte bladet. men stadig så er det sket for mig et par gange og jeg kan ikke finde nogen anden løsning....

men godt arbejde simo :)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

dertil skal tilføjes, at hvis man har opdaget at bladet er bedugget, og man derfor forsøger at tørre bladet af, så mister "dråben" sin runde form, og ligger sig som en hinde henoverbladet, og får derfor en flad form, som i mit hovede sku egentligt er lidt det samme som et forstørrelsesglas (fladt og rundt) ..

Så jo.. jeg vil mene at der er noget om snakken.. ellers er mine planter bare totalt psycho wacked snowflake crunch fra himmalayas bjergtoppe, eller... eller... eller? ..

så vidt jeg kan tælle er der hvertfal 4 personer der har prøvet noget lignende, og kun en person som argumentere imod at det kan ske..

så må det vel være op til læsere at vurdere om han vil bade sin planter i vand.

I rest my case ;) .. Happy growing to all of you :peace:

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Ariaji skrev:
I stedet for at blive ved med at skrive "jeg har hørt min faders vens albinokanin sige..." eller "jeg har sprøjtet vand på bladene og de blev brændte, ergo er jeg en sten" så prøv at komme med nogle lidt mere håndgribelige argumenter.
Hvis I fortsætter med at holde liv i det her uden at komme med en ordentlig grund, så gider jeg simpelthen ikke spilde mere tid på at banke det ind i hovederne på jer. Man behøver sgu ikke fremstå dummere end man er.[/grumpy man-mode]

Nu har du både fået et link, og jeg har smidt et billede op til dig.. er det ikke argument nok i sig selv?

Jeg er sku ikk en sten :P

Om du vil det eller ej, så er det noget der er sket for flere end en, og en hjemmeside har endda brugt tid på at forklaré hvad årsagen er.. såå..

måske er du bare heldig? .. er sku lidt træt af det grumpy-shit der.. det handler jo ikke om at have ret, men derimod at finde frem til problemet, og få det løst..

Du har fået dit link, og du har fået et billede.. så der er dine argumenter.. men du vil måske blive ved med at holde fast i din "ikke-eksisterende" problem-stilling?

Medlem
Brugeravatar

MaximumG skrev:
Ariaji skrev:

Nu har du både fået et link, og jeg har smidt et billede op til dig.. er det ikke argument nok i sig selv?

Jeg er sku ikk en sten :P

Om du vil det eller ej, så er det noget der er sket for flere end en, og en hjemmeside har endda brugt tid på at forklaré hvad årsagen er.. såå..

måske er du bare heldig? .. er sku lidt træt af det grumpy-shit der.. det handler jo ikke om at have ret, men derimod at finde frem til problemet, og få det løst..

Du har fået dit link, og du har fået et billede.. så der er dine argumenter.. men du vil måske blive ved med at holde fast i din "ikke-eksisterende" problem-stilling?

jeg må indrømme at jeg osse blev ret så stødt af din grumpyman besked :) det hele handler vel om <3 :peace: and growing? ingen grunde til at blive sur på grund af umodne eller mærkelige topics. hvis du ikke mener det kan ske og ikke vil høre argumenterne så kommer vi aldrig vidre :) <3

lidt flere hjerter til ariaji da jeg tror han har sand in his vagina <3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3

Dedikeret medlem
Brugeravatar

simohejr skrev:
Ariaji: faktisk er det også denne fordampning der skader pladet ;) og det er bestemt ikke noget vrøvl og desuden gælder det også for alle andre planter med blade at de ikke skal have vand på bladene mens solen skinder!

Sådan er det bare!

http://www.mirosa.dk/joomla/index.php?o ... &Itemid=50

"Brunlige pletter på bladene: Planten kan have fået koldt vand på bladene, hvilket den ikke tåler."

hvorfor der lige står koldt vand aner jeg ikke? :peace:

Åh Gud begynder du nu også?
Hvad er det lige dit link beviser? I hvert fald ingenting om vanddråbers funktion som fokuseringslinse.

Den fordampning af vand der sker på bladet kan IKKE skade planten. Planten lever hele sit liv med at fordampe vand fra sig selv, hvorfor i alverden giver det så ikke brune, afbrændte pletter? Som jeg før har skrevet så bliver temperaturen aldrig høj nok under fordampningsprocessen til at skade plantens celler. Punktum.

Jeg kan også godt lide det faktum at du bruger et argument du ikke engang selv forstår...
Hvorfor står der koldt vand? Fordi alt for koldt eller alt for varmt vand kan stresse/chokke planten og skabe misvækst og/eller skader på planternes cellevægge hvis man sprøjter det direkte på bladene.
Det argument du fandt har altså intet med fordampning at gøre, men temperaturen af vandet...

MaximumG skrev:
dertil skal tilføjes, at hvis man har opdaget at bladet er bedugget, og man derfor forsøger at tørre bladet af, så mister "dråben" sin runde form, og ligger sig som en hinde henoverbladet, og får derfor en flad form, som i mit hovede sku egentligt er lidt det samme som et forstørrelsesglas (fladt og rundt) ..

Du tager fejl. Hvis dråben ligger på bladet har den en flad halvdel og en rund halvdel. Dette er ikke formen på en fokuseringslinse!
Og en kuglerund dråbe fungerer heller ikke som fokuseringslinse.
Den skal være mere semirund/oval i det. Ligesom et forstørrelsesglas er...

MaximumG skrev:
Så jo.. jeg vil mene at der er noget om snakken.. ellers er mine planter bare totalt psycho wacked snowflake crunch fra himmalayas bjergtoppe, eller... eller... eller? ..

Nej. Det er stadigvæk ikke muligt at de er blevet brændt vha. vanddråber fungerende som en fokuseringslinse. Derfor betyder det jo ikke dine planter er et unikum af videnskabelig undren? Der er da nok en anden årsag til de er blevet svesne.
Eksempelvis gødningsproblemer, nogle fejl/mangler i dit gromiljø eller som vi før har snakket om; koldt eller varmt vand sprøjtet på bladene. Mulighederne er mange, men det kan i hvert fald udelukkes at de er blevet brændt fordi en vanddråbe lige skulle lege forstørrelsesglas...

MaximumG skrev:
så vidt jeg kan tælle er der hvertfal 4 personer der har prøvet noget lignende, og kun en person som argumentere imod at det kan ske..

Så fordi hele verdens befolkning siger jorden er flad, så skal vi altså tro på det?
Wake up and smell the science, Lillian!

MaximumG skrev:
så må det vel være op til læsere at vurdere om han vil bade sin planter i vand.

De folk der ikke har mulighed for eller gider at ofre penge på høj luftfugtighed i deres gromiljø, de bruger forstøvere til at øge fugtigheden på og omkring planterne. Og det er altså growere verden over der bruger den metode. Hvorfor i alverden sker det så ikke for dem?

MaximumG skrev:
I rest my case ;) .. Happy growing to all of you :peace:

*fnis* Lige over!

MaximumG skrev:

Nej, for hvordan beviser nogen af delene at vandet har fungeret som fokuseringslinse?!

MaximumG skrev:

Hvilken hjemmeside?! Simohejrs link skrev at man ikke må sprøjte koldt vand på sine planter... Hvordan kan det omhandle fokuseringslinser og hvor er forklaringerne?

MaximumG skrev:

For mig handler det om at få aflivet en tåbelig myte som folk jo åbenbart bliver ved med at holde fast i, uden reelt grundlag for det.

Siden I åbenbart er så glade for hjemmesider der kan være skrevet af en hvilken som helst random tosse med tvivlsom baggrund, så får I da også lige et link fra mig siden I konstant nægter at lytte til hvad jeg har at sige: http://www.walterreeves.com/food_garden ... t=3&id=518
Den lille bid tekst opsummerer det jeg har skrevet indtil videre.

Mr.Greenthumb skrev:
jeg må indrømme at jeg osse blev ret så stødt af din grumpyman besked :) det hele handler vel om <3 :peace: and growing? ingen grunde til at blive sur på grund af umodne eller mærkelige topics. hvis du ikke mener det kan ske og ikke vil høre argumenterne så kommer vi aldrig vidre :) <3

Hvis du rent faktisk blev stødt over noget af det jeg har skrevet, så burde du nok ikke opholde dig på internettet.

Og jeg vil hjertens gerne høre argumenter. Men indtil videre er I ikke kommet med noget der holder i byretten!

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Hold nu kæft man :D .. sikke da en smørre... men okay..

Jeg vil så henkaste emnet og sige det sådan her:

Der sker til tider at der dannes brune plamager på ens blade.. uforklareligt.. og mystisk.. og man er 100% sikker på at det ikk er gødningsproblemer og man er 100% sikker på det ikke er over/undervanding.

Nu har vi så afklaret at det ikke er pga at vandet fungere som en linse, som hidtil har været forklaringen på de ellers mystiske dannelser af brune plamager, men derimod har vi nu opklaret at problemet skyldes temperaturen af vandet! ...

Yay! .. kan vi så få en afklaring på hvad den korrekte temperatur skal være? ..

Nu vi ved at nå til vejs ende.. kan i høre det? .. horden jubler og alle går amok! ... .. problemet er nu 99% opklaret..

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Det er ikke sikkert problemet er temperaturen af vandet. Men det er en mulighed.

Den korrekte temperatur af vand man har tænkt sig at forstøve på planterne er sjovt nok samme temperatur som planterne har. Dvs. højst sandsynlig et par grader under luftens temperatur.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

for at oplyse endnu bedre omkring det, kan jeg sige at jeg altid har forstøvet med vand fra den kolde hane... løsningen vil måske være at lade vandet stå i et par timer og derved få stuetemperatur, inden man sprøjter det på..

hvis det er nogle derude som er friske på at eksperimentere, så vend gerne tilbage med billeder.. af før og efter bestøvning med henholdsvis kold og varmt vand.. så kan man vel se en forskel? :)

anyways.. Happy growing til jer alle.. og tak for den spændende diskution vedr. de brune plamager :) .. har været lærerigt :) ..

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Strawberry Fields
Hvis der er kalk i vandet, hvilket der altid er i vandet fra hanerne i Danmark, så vil pH stige. Når vandet så fordamper, så vil kalkkoncentrationen yderligere stige, hvilket vil få pH til at stige endnu mere. Altså bliver bladene brændt af at de bliver ætset af en base. Nogen steder i landet, er hårdheden af vandet, altså indholdet af kalk og magnesium, større end andre. Det er derfor dette fænomen sker hos nogen, mens det ikke sker hos andre, og er hele årsagen til denne efterhånden alt for lange diskussion.

Medlem
Brugeravatar

Den forklaring kan jeg egentlig godt leve med lige nu. Men jeg tror nu stadig lidt på den med brændeglasset. Og på yahoo answers er der ikke nogen der komme med en anden forklaring.... (http://uk.answers.yahoo.com/question/in ... 328AAPXUUY)

Men hvis det er fordi indholdet af kalk og magnesium bliver forhøjt når solen får vandet til at fordampe så bør det vel også ske i gråvejr??

Og hvis det virkelig som sagt er en myte så ville det jo være pisse fedt at få den flustendigt aflivet!! :P man skulle kraftedme skrive til Mythbusters :D

Medlem

http://news.google.com/newspapers?nid=1 ... 29,2824701
Egentlig et halvgammelt spørgsmål, artiklen er fra 1946. Omhandler en anden plante en hamp men den røde tråd er bladene..

Jeg har aldrig hørt om det, så jeg søgte på nettet - leder endnu.
Jeg tænkte det samme som morten, derfor mit "fravær" efter mine spørsgmål til maxG for jeg troede også det måske var et "syreangreb"!!

- MEN - hvorfor er det kun ved koldt vand?? Man bruger jo det samme vand, med samme indhold af kalk? Den vil koncentreres hurtigere pga fordampningen og burde få brune pletter hurtigere - Så den holder ikke vand :wink:

-Heller ikke den linseform - Størrelsen på en plet kan ikke være lavet af én dråbe, hvis det er tilfældet er det indice næsten nok til at komme i guiennes for verdens største dråbe.
Prøv og tænk på hvor stort et alm forstørelsesglas er og hvor lille et brændtpunkt der kommer fra det?
Et blad der er meget lille med en alm dråbe har ikke en jævn nok overflade til at få et fikspunkt og brænde en lille plet der så vokser sig stor - Og har det, må man stadig konstatere at det må have været en gigantdråbe der har fokuseret..

Et andet sted jeg ikke kan linke til var der en der havde målt sit vand og det var mellem 3 og 7 grader- så det skal åbenbart være ret koldt før det sker.. Så der er noget om det, men jeg tro ikke nogen af os, er inde på det rigtige??

Led videre drenge, der må være et ordentligt svar derude...

Og ikke for noget, men tråden handlede om noget helt andet, men emnet er hot synes jeg så er det ikke lige før det fortjener sin egen tråd???

Medlem

Her er lidt??
http://www.perlite.dk/dansk/toerkebeska ... ladene.htm
Citat:
Kan det være kulden ?
Et antal af tropiske planter bliver skadet, når de er udsat for kolde temperaturer 4-7ºC) ,eller når de vandes med koldt vand. Planter der er særligt følsomme for skader fra lave temperaturer er aglaonimas, dieffenbachias og fittonias. Symptomer som brune pletter på bladene og bladkanterne kan ses på afkølet Afrikansk viol og filodendrons.

For en plante, kan en kold vinduesrude virke som et stort stykke is. Alle vinduer skaber faktisk træk. Luft afkølet af vinduet bliver tung og bevæger sig ned, forbigå dine planter. At trække gardiner for er en afhjælpningsforanstaltning.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 84 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]