simohejr skrev:
Ariaji: faktisk er det også denne fordampning der skader pladet

og det er bestemt ikke noget vrøvl og desuden gælder det også for alle andre planter med blade at de ikke skal have vand på bladene mens solen skinder!
Sådan er det bare!
http://www.mirosa.dk/joomla/index.php?o ... &Itemid=50"Brunlige pletter på bladene: Planten kan have fået koldt vand på bladene, hvilket den ikke tåler."
hvorfor der lige står koldt vand aner jeg ikke?

Åh Gud begynder du nu også?
Hvad er det lige dit link beviser? I hvert fald ingenting om vanddråbers funktion som fokuseringslinse.
Den fordampning af vand der sker på bladet kan IKKE skade planten. Planten lever hele sit liv med at fordampe vand fra sig selv, hvorfor i alverden giver det så ikke brune, afbrændte pletter? Som jeg før har skrevet så bliver temperaturen aldrig høj nok under fordampningsprocessen til at skade plantens celler. Punktum.
Jeg kan også godt lide det faktum at du bruger et argument du ikke engang selv forstår...
Hvorfor står der koldt vand? Fordi alt for koldt eller alt for varmt vand kan stresse/chokke planten og skabe misvækst og/eller skader på planternes cellevægge hvis man sprøjter det direkte på bladene.
Det argument du fandt har altså intet med fordampning at gøre, men temperaturen af vandet...
MaximumG skrev:
dertil skal tilføjes, at hvis man har opdaget at bladet er bedugget, og man derfor forsøger at tørre bladet af, så mister "dråben" sin runde form, og ligger sig som en hinde henoverbladet, og får derfor en flad form, som i mit hovede sku egentligt er lidt det samme som et forstørrelsesglas (fladt og rundt) ..
Du tager fejl. Hvis dråben ligger på bladet har den en flad halvdel og en rund halvdel. Dette er ikke formen på en fokuseringslinse!
Og en kuglerund dråbe fungerer heller ikke som fokuseringslinse.
Den skal være mere semirund/oval i det. Ligesom et forstørrelsesglas er...
MaximumG skrev:
Så jo.. jeg vil mene at der er noget om snakken.. ellers er mine planter bare totalt psycho wacked snowflake crunch fra himmalayas bjergtoppe, eller... eller... eller? ..
Nej. Det er stadigvæk ikke muligt at de er blevet brændt vha. vanddråber fungerende som en fokuseringslinse. Derfor betyder det jo ikke dine planter er et unikum af videnskabelig undren? Der er da nok en anden årsag til de er blevet svesne.
Eksempelvis gødningsproblemer, nogle fejl/mangler i dit gromiljø eller som vi før har snakket om; koldt eller varmt vand sprøjtet på bladene. Mulighederne er mange, men det kan i hvert fald udelukkes at de er blevet brændt fordi en vanddråbe lige skulle lege forstørrelsesglas...
MaximumG skrev:
så vidt jeg kan tælle er der hvertfal 4 personer der har prøvet noget lignende, og kun en person som argumentere imod at det kan ske..
Så fordi hele verdens befolkning siger jorden er flad, så skal vi altså tro på det?
Wake up and smell the science, Lillian!
MaximumG skrev:
så må det vel være op til læsere at vurdere om han vil bade sin planter i vand.
De folk der ikke har mulighed for eller gider at ofre penge på høj luftfugtighed i deres gromiljø, de bruger forstøvere til at øge fugtigheden på og omkring planterne. Og det er altså growere verden over der bruger den metode. Hvorfor i alverden sker det så ikke for dem?
MaximumG skrev:
I rest my case

.. Happy growing to all of you

*fnis* Lige over!
MaximumG skrev:
Nu har du både fået et link, og jeg har smidt et billede op til dig.. er det ikke argument nok i sig selv?
Nej, for hvordan beviser nogen af delene at vandet har fungeret som fokuseringslinse?!
MaximumG skrev:
Om du vil det eller ej, så er det noget der er sket for flere end en, og en hjemmeside har endda brugt tid på at forklaré hvad årsagen er.. såå..
Hvilken hjemmeside?! Simohejrs link skrev at man ikke må sprøjte koldt vand på sine planter... Hvordan kan det omhandle fokuseringslinser og hvor er forklaringerne?
MaximumG skrev:
måske er du bare heldig? .. er sku lidt træt af det grumpy-shit der.. det handler jo ikke om at have ret, men derimod at finde frem til problemet, og få det løst..
For mig handler det om at få aflivet en tåbelig myte som folk jo åbenbart bliver ved med at holde fast i, uden reelt grundlag for det.
Siden I åbenbart er så glade for hjemmesider der kan være skrevet af en hvilken som helst random tosse med tvivlsom baggrund, så får I da også lige et link fra mig siden I konstant nægter at lytte til hvad jeg har at sige:
http://www.walterreeves.com/food_garden ... t=3&id=518Den lille bid tekst opsummerer det jeg har skrevet indtil videre.
Mr.Greenthumb skrev:
jeg må indrømme at jeg osse blev ret så stødt af din grumpyman besked

det hele handler vel om <3

and growing? ingen grunde til at blive sur på grund af umodne eller mærkelige topics. hvis du ikke mener det kan ske og ikke vil høre argumenterne så kommer vi aldrig vidre

<3
Hvis du rent faktisk blev stødt over noget af det jeg har skrevet, så burde du nok ikke opholde dig på internettet.
Og jeg vil hjertens gerne høre argumenter. Men indtil videre er I ikke kommet med noget der holder i byretten!