augustijn skrev:
sniff skrev:
altså jeg tænker på. jeg har jo pære som giver 2700K, men kun med 1200lumens eller sådan noget.. vis man så tog de led der og satte i, det burde minimum give 25000lumens..? burde det så ikke hjælpe på den ene eller anden måde..? de er jo gratis for mig. og de ville give flere lumens end en 250clf. vis altså planterne kan optage lumens fra en anden kilde end den der giver den rigtige kelvin ..?
såvidt jeg har forstået er lumen = lysstyrken på din pære,
og kelvin er frekvensen/farven på lyset...
det vil altså sige, at hvis din kelvin er ved siden af det optimale,
kan planterne ikke fange lyset og det er derfor ligegyldigt om du har 1000 lumen eller 100000 lumen...
-ret mig hvis jeg tager fejl.

hvor mange kelvin er din brors l.e.d. på?

Det gøres hermed...
Og vi tager alle den igen for augustijns skyld....
[google]lumen[/google]
For træt til at se på den??
Citat:
1. Lumen og candela er det samme.
2. 1 candela svarer til lysstyrken i en given retning af en [ren wiki kopi herfra] lyskilde, som udsender monokromatisk lys med en frekvens på 540 · 1012 Hz, og hvis strålingsstyrke i denne retning er 1/683 W/sr.
De 540 THz svarer til grønt lys, og tallet er valgt fordi det er ved denne frekvens det menneskelige øje er mest følsomt. Årsagen til det skæve tal 1/683 ligger i den oprindelige definition; candela betyder (voks)lys på latin, og 1 candela var oprindelig lysstyrken fra 1 vokslys.
Læser du efter vil du kunne se at lumen i sidste ende er bygget op på de menneskelige øjes følsomhed over for grønt lys.
Eller læs teksten 3 stk "oppe"
Lumen vil og har aldrig haft noget med planter og gøre, det er kun en måleenhed der er dannet ud fra det menneskelige øje, altså dvs rød grøn farveblinde kan ikke være med.
Du kan sagtens lade hamp gå i blomst under 80.000 kelvin, spørgsmålet er bare hvor meget "rødt lys planten er i stand til at hive ud af det tilgængelige lys, hvis noget overhoved og resultat heraf.
Dårlig høst...
Lumen og lysfotoner har en vis sammenhæng, og her kommer HPS til sin ret. - En HPSveggepære er stort set en alm HPS med en farvetemp på lige omkring 3200-3700, og ifølge din version kan det så ikke betale sig da kelvintallet er forkert. Selvom en 600W udsender lige omkring 90.000 lumen.
De er lavet så den også udsender noget blåt lys, men det er overhoved ikke til at se i det gule, gult som planten heller ikke kan bruge rigtig, da klorofylsyntesen skal bruge rødt eller blåt og helst begge dele.
Da HPS alligevel overskygger alt andet idag er det simpelthen fordi mængden af fotoner der rammer klorofyl er så mangfoldigt fra HPS at det virker bedre end noget andet spektrumslys af div udgaver der findes på markedet, så selvfølgelig kan de bruges og stadig dyrke hamp med.