Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 25 jul 2025 05:47

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 24 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked
Medlem

augustijn skrev:
sniff skrev:
altså jeg tænker på. jeg har jo pære som giver 2700K, men kun med 1200lumens eller sådan noget.. vis man så tog de led der og satte i, det burde minimum give 25000lumens..? burde det så ikke hjælpe på den ene eller anden måde..? de er jo gratis for mig. og de ville give flere lumens end en 250clf. vis altså planterne kan optage lumens fra en anden kilde end den der giver den rigtige kelvin ..?

såvidt jeg har forstået er lumen = lysstyrken på din pære,
og kelvin er frekvensen/farven på lyset...

det vil altså sige, at hvis din kelvin er ved siden af det optimale,
kan planterne ikke fange lyset og det er derfor ligegyldigt om du har 1000 lumen eller 100000 lumen...

-ret mig hvis jeg tager fejl. :wink:

hvor mange kelvin er din brors l.e.d. på? :roll:

Det gøres hermed...
Og vi tager alle den igen for augustijns skyld....
[google]lumen[/google]

For træt til at se på den??

Citat:
1. Lumen og candela er det samme.
2. 1 candela svarer til lysstyrken i en given retning af en [ren wiki kopi herfra] lyskilde, som udsender monokromatisk lys med en frekvens på 540 · 1012 Hz, og hvis strålingsstyrke i denne retning er 1/683 W/sr.

De 540 THz svarer til grønt lys, og tallet er valgt fordi det er ved denne frekvens det menneskelige øje er mest følsomt. Årsagen til det skæve tal 1/683 ligger i den oprindelige definition; candela betyder (voks)lys på latin, og 1 candela var oprindelig lysstyrken fra 1 vokslys.

Læser du efter vil du kunne se at lumen i sidste ende er bygget op på de menneskelige øjes følsomhed over for grønt lys.

Eller læs teksten 3 stk "oppe"
Lumen vil og har aldrig haft noget med planter og gøre, det er kun en måleenhed der er dannet ud fra det menneskelige øje, altså dvs rød grøn farveblinde kan ikke være med.

Du kan sagtens lade hamp gå i blomst under 80.000 kelvin, spørgsmålet er bare hvor meget "rødt lys planten er i stand til at hive ud af det tilgængelige lys, hvis noget overhoved og resultat heraf.
Dårlig høst...
Lumen og lysfotoner har en vis sammenhæng, og her kommer HPS til sin ret. - En HPSveggepære er stort set en alm HPS med en farvetemp på lige omkring 3200-3700, og ifølge din version kan det så ikke betale sig da kelvintallet er forkert. Selvom en 600W udsender lige omkring 90.000 lumen.
De er lavet så den også udsender noget blåt lys, men det er overhoved ikke til at se i det gule, gult som planten heller ikke kan bruge rigtig, da klorofylsyntesen skal bruge rødt eller blåt og helst begge dele.
Da HPS alligevel overskygger alt andet idag er det simpelthen fordi mængden af fotoner der rammer klorofyl er så mangfoldigt fra HPS at det virker bedre end noget andet spektrumslys af div udgaver der findes på markedet, så selvfølgelig kan de bruges og stadig dyrke hamp med.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Neogen
LarmerFyr skrev:
@Rootmood: Det du linker til kan ikke bruges til nogen som helst cannabis-groning.
Det er en guide til lys til AKVARIEPLANTER. :wink:

Det har du ret i LarmerDude, men mente mere lys delen i artiklen:
Citat:
Pærer, lysstofrør og lamper (lyskilde) afgiver en vis mængde lys, den er IKKE angivet i watt, der kun angiver hvor meget strøm der bliver brugt på formålet! Lysmængden er angivet i LUMEN og kan læses på lyskildens specifikation, datablad osv. Denne enhed angiver lyskildens lysafgivelse hele vejen omkring lyskilden i 1 meters afstand. Men hvad kan vi så bruge det til. Jo - vi kan beregne lysforholdet på bundarealet af vores akvarium, og sammenligne det med det lysforhold som solen ville skabe i vores akvarium. Til det formål skal vi indregne arealet i vores lysafgivelse, så vi får lysafgivelsen i forhold til vores areal, altså lysmængden divideret med arealet: lumen/m2 og heldigvis for os har dette forhold et symbol: LUX. Det er simpel hen benævnelsen for lysmængden på en kvadratmeter.

Sollys om dagen er ca. 100000 LUX, altså 100000 lumen pr. kvadratmeter. Hvis vi hiver 15W T8 rør frem, som det der sidder i vores 54L startersæt afgiver dette rør omkring 650lumen (slås op). Hvis alt lyset fra dette rør blev reflekteret ned på et areal på 1m2 fra en meters afstand ville det give et lysforhold på (650lumen/1m2) 650LUX, altså ca 150 gange mindre end sollyset. Det er planten ikke glad for, og vil derfor ikke trives under de forhold. Vi må optimere forholdet, og hjælpe planten. Heldigvis for os er vores areal i et 54L ikke en meter, og lampen sidder ikke en meter væk, med lidt omregning (fordi forholdet mellem areal og afstand = volumen) fås:
Billede

Et 54L har ca. 12000LUX hvilket er en tiendedel af sollyset, pludselig er det lidt lysere, men stadig ikke i nærheden af sollyset og derved er den tilførte energi ikke ret stor. Planten vokser langsomt og muligvis ikke optimalt. Vi kan så regne ud, at vi skal have ca. 10 af de samme rør over akvariet hvis vi have samme mængde som sollyset. Pga. plads er det ikke muligt, men hvis man vælger en anden lyskilder der har en større lysafgivelse og er mindre kan det nemt lade sig gøre. Eks. sparepærer. En 15W sparepære afgiver omkring 1200 lumen, og pludselig er der kun 5 små pærer der skal bruges. Der er som nævnt mange forskellige lyskilder, og sollyset er bestemt ret meget lys “ så mon ikke det kan lade sig gøre med mindre selvfølgelig.

En tabel over lysforhold:

Meget lavt: 0-15000lux

Lavt: 15000-30000lux

Middel: 30000-60000lux

Stort: 60-80000lux

Meget stort: 80- til over 100000lux

Tallene er en estimering, men man kan direkte sammenligne disse tal med angivelserne på en plantes specifikation, eks når man leder efter planter til sit akvarium, f.eks. fra Tropica's hjemmeside.

Herved vil jeg slutte afsnittet omkring lys, og du kan i fremtiden bruge LUX tabellen til at lave lamper, vælge lyskilder og vælge planter.

Hvis man bruger ligningen i sniff's tilfælde (går udfra at akvariet er 50-55 l) kan man regne ud hvor meget lumen der rammer en kvadratmeter og det er da rimelig relevant. (:

Ud fra ligningen er lumen/m2 ringe i sniff's tilfælde, så nu kan sniff ved hjælp af en ligning regne sig frem til hvor meget lys han mangler.

Insane psychedelia user!

Geografisk sted: Et sted i omegnen af KBH.
Jeg kan ikke se nogen steder at der står noget om at de 54 liter de regner med svarer til en kvadratmeter?
Der står bare at det er størrelsen på et akvarie-startersæt.
Jeg er ikke sikker på hvordan ligningen laves om så den passer til andre formål, det kan sikkert sagtens lade sig gøre men umiddelbart er den ikke lavet til at udregne lumen/lux pr kvadratmeter men til et akvarie på en given liter-størrelse.
Under alle omstændigheder er et akvarie et rigtig dårligt valg at gro i da lyset ikke bliver reflekteret ordentligt og da udluftningen bliver er solidt problem.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Neogen
Aha, ja det er mig der er galt på den, har vidst misforstået.

Mente at han kan finde ud af hvor mange lux der er i hans akvarie. (de 54 l)

Ved ikke lige hvor jeg for det med en kvadratmeter.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 24 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]