Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 29 jul 2025 23:13

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 75 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4  Næste
Forfatter besked
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Hippieville Freakston Downtown. Earth
Fjern det folie der - reflektoren, hvis du har købt den og ikke lavet den selv - klarer fint det job der - folie kaster ikke lys, men varme tilbage.

Et godt stormP reflektormateriale er sodavandsdåser - indersiden af chipsposer. Bare ikke ristepapir :)

Du kan vælge at tilte lampen sådan at den hænger med fatningsenden længere nede end den anden, det giver en anden lysspredning - en mere fremadvendt - så kan du stille de laveste tættest på fatningen og de højere i modsatte ende.

Du kunne virkelig godt bruge en 400w hps kunne du..... ville virkelig sparke røv for dig.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: The 3rd Moon from the Left.
Ja men lige nu hygger jeg mig bare med det og suger information og erfaring til mig.. glæder mig til at se hvor kraftig lugten bliver osv.. har forsøgt at tilte lampen som du siger, men så længe den forhandler ikke vil sende mig mine varer, så kan jeg ikke få gjordt det lystæt, og så blir det for generende for øjnene i længden, når man kan se det igennem den dug jeg har lagt over som nødløsning. Alternativt ku jeg vende reflectoren men så skal man hæve og sænke og hæve og sænke den hver gang man skal se til dem, eller vande dem og det blir sku for irriterende. Hmm.. måske løsninge var at dreje den 90grader bare.. hmm..

anyways, jeg går ikke op til en HPS før jeg ved hvad jeg gør.. der ingen grund til at spilde en formue i strøm, hvis man alligevel ikke har et perfekt setup og man begår fejl.. så hellere vente til jeg har 100% styr på det hele, og har fået gjodt mit growroom lidt mere PRO. :) Skal nok holde jer opdateret med planterne løbende og så må vi jo se om det kan lade sig gøre at gro som totalt newbie :)

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Man behøver altså ikke et perfekt setup for at bruge HPS - en kammerat jeg har - har 4x400w hps kørende - over nogle planter som bare står midt i et hjørne af et rum - så står der et par søjleblæsere og hans skunk sparker altså seriøst røv. Planterne er store og flotte - setuppet stinker ad lort til. Han startede med 4x400w hps - ved næsten intet om dyrkning udover hvad han har snust sig frem til på nettet - så det ikke en undskyldning for ikke at bruge HPS til at blomstre med - CFL sucks til at blomstre i.fht. Men det dit setup så det dig der chefen... he he :=)

Duften bliver ekstrem - da jeg dyrkede uden kulfilter - kunne man lugte det overalt i huset - mega nederen og prøvede da også at slukke for filtret i mit forhenværende setup - 10-15 minutter senere stank der er greenshit i hele villaen.

P.L.U.R

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Apropo kulfilter.. er det nødvendigt at købe de der "færdigpakker" ? jeg mener.. er det ikke bare selve kulfilteret der er forbundet med en slange og noget luft som ryger igennem? .. eller skal trykket på luften der flyver igennem, være noget bestemt? .. fungere det ikke ligsom en svamp? at når luften ryger igennem så "fanger" filteret det?

For jeg syntes ikk at kulfilter virker specielt dyrt.. det som måske er hovedårsagen til jeg ikke har det endnu, er nemlig at jeg så også skal investere i intake/outtake blæsere og så blir det jo alligevel en slat penge..

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Nej du skal investere i en motor - ikke to motorer... Så sætter du den på kulfitret sådan at den suger luften igennem kulfiltret og blæser det ud af den anden ende - duften sætter sig i det aktive kul og vupti det er væk.

Den billige metode er en emhætte til 2-300 kroner med aktivkulfilter i - der er også motor i.... Skal bare ikke kun sige om det virker til hamp - jeg købte et kulfilter på 120cm i længen og en omkreds på 25cm - den satan ved jeg virker men den kostede også nogle gode basører....

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Ku godt forestille mig man ville blive lidt træt af at høre på en emhætte hele døgnet :) .. hmm.. anyways, jeg skriver når det er tid til en update igen :)

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

du kunne lyddæmpe den med rockwool eller et tæppe - trække et stykke flexslange fra den og ud - på den måde kan du pakke den næsten helt ind - men hey - du finder ud af det når det begynder at lugte... fordi det stinker virkeligt - bare på en duftagtig måde.....

PLUR

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Billede

nu de 1½ og 2½ uge..

Junior medlem

Inspirerende tråd, lige til et bookmark. Held og lykke med projektet.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jo tak! :)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Okay så er der lige en lille opdatering :)

Fik som sagt bestilt noget sort/hvid plastik og et par nye sorte firkantede potter, som jeg har plantlagt at bruge næste gang.. runde potter stinker!

brugte seks timer igår på at forsøge at lys/luft-tætne mit skab og hold da kæft et mareridt det var.. først klippede jeg totalt forkert og endte med at waste halvdelen af det jeg havde købt, og dernæst så ødelagde jeg et stykke da jeg forsøgte at lime det på.. just a tip: GLUE sucks! .. så forsøgte jeg at banke det på med søm og ledningeholdere og det var bare heller ikke nogen succes!

endte med at jeg måtte ligge skabet ned, og skille det af, og ligger plastiken ind bag træet og så samle det igen, og selv da jeg gjorde det, var der problemer.. så måtte jeg ty til tape! - men hey.. man lærer jo noget nyt hele tiden! :)

som i kan se på billederne er det godt pakket ind efterhånden, men jeg mangler stadig at få beklædt bund,top og bagende.. lige nu er det kun siderne der er sådan RIMELIGT tætte.. dvs de er lystætte men det tape jeg brugte var bare almindeligt tape, så det holder ikk så fandens godt, så skal nok lige ud og have fat i noget gaffe og dobbelttape det lidt hist og pist..

syntes bare lige i skulle se det :)

har iøvrigt sørget for at der nu er blæsere fra hver side, og det har hjulpet en del..

desværre har jeg måtte (imod min gode vilje) klippe nogle af de nederste blade af, da planterne igår stod udenfor "god" lys , og dermed fik bladende til at hænge lidt.. desværre så meget at de ramte den fugtige jord og derfor begyndte at rådne.. :/ .. det lidt neder, men jeg håber ikk det sker igen forløbiget!

den eneste bonus der er ved det, er at det nu er lidt nemmere at komme til at vande dem, uden at ramme de nederste blade :)

Billede
Billede
Billede
Billede

har iøvrigt fjernet folien fra reflecktoren igen, og det hjalp en del på varmen! ..

planterne iøvrigt er nu 2 og 3 uger gamle..

og hvis i kigger på dem fra venstra af, så er den der står yderst til venstre og yderst til højre de to hawaiianskunk, og de to bagerste samt den midester er dragonhaze'ne .. den i den store orange er nu kortet ned til kun at have 2 grene med et par skud på, for at holde den lidt nede i højde og samtidigt lære lidt om plantens flexibilitet..

kommenter gerne hvis i lyster :)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

lige et par closeup's af den støreste dragonhaze.

Billede
dårligt taget, i know.. men det også mere for at man kan se tykkelse på cola'en allerede nu :)

Billede
og så fra toppen.

iøvrigt.. så er jeg lidt i vildråde nu.. for jeg plantede dem jo over i større potter i sidste uge (søndag den 16) og de mistede jo en del rødder og alt det der.. de har også godtnok taget et par dage om at sætte sig i de nye potter, og da jeg tjekkede dem idag kunne jeg med begejstring se at på 2 af potterne var rødderne atter synlige i bunden af potten.. så det jo nice nok.. men..

da jeg omplantede dem gav jeg dem jo en pæn skyller.. og derfor har potterne jo været meget fugtige, og da jeg så ovenikøbet lagde leca ovenpå, har det jo så bare hjulpet mig til en endnu større forvirrelse..

FOR.. normaltvis plejer jeg at sku give dem vand sådan hver 3-4 dag ca.. men nu med lecaén og de større potter, så det svært at fortælle hvornår de skal vandes..

de stadig lidt fugtige i toppen når man lige roder lidt i jorden med en finger (5mm ned eller så noget) .. og.. de også stadig fugtige hvis man stikker en finger op i et af drænhullerne.. altså ikke overdrevet våde, men sådan at der sidder lidt (ikke så vildt fugtig) jord på fingeren når man trækker den ud igen..

jeg har som sagt kun givet dem vand den søndag der, og så simpelthen af skræk for at glemme at give dem vand, så fyldte jeg en ½liters flaske med vand i onsdags eller torsdags og delte det imellem alle 6 planter..

kan det godt passe at de stadig er fugtige, og bør jeg vande dem nu? .. eller skal jeg stadig vente til ca 3-4cm i toppen er tør?.. syntes det virker uvirkeligt at de stadig er fugtige når man tænker på at det godt en uge og 2 dage siden de sidst fik RIGTIGT vand, og ikke bare en ½liter til deling...

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Prøv eventuelt at lege med nedbinding istedet for voldtægt... bare et godt råd - bedre for dit yield... den plante som du så groft beskærer - uden grund that is - kommer til at stunte for dig for hårdt - bind grene ned med snor istedet for at skære dem af..... men ellers ser det ok ud... anskaf dig noget mylar - skidtet er sgu ikke så dyrt...

MHT vanding - nu når dine rødder stikker ud af bunden og de endnu ikke blomstre - hvad så med give dem nogle skåle at stå i - og så bundvande dem... hvis du så hæver potten lidt over skålen, så kan rødderne selv drikke vand når de skal bruge det og hvis du har korrekt dræn i bunden af potterne (lecasten) så suger jorden jo heller ikke vandet til sig - på den måde er du ret sikker på de altid har vand, dog stiger luftfugtigheden pga vandfordampning, derfor det ikke er en god ting når de er i blomst - men hey det er de jo ikke.

P.L.U.R

Dedikeret medlem
Brugeravatar

problemet med at stille dem i en skål og bundevande dem, ville være at rødderne vil få lys? .. det ikk så godt kan jeg forstå.. og ja jeg burde nedbinde dem, men har ikke helt styr på det endnu :)

forsøgte at hænge nogle snore med et par 2kr i, som vægt for at holde dem nede, men det var ikke så effektivt.. hvor skal jeg fastgøre snoren? kan jo ikke rigtigt bore hul i keramikpotten :)

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Sæt en pind i jorden - en bambus eller endnu bedre - en plastic pind - den mugner ikke.... eller eventuelt plastic-coated-metal og bind dem så fast til pinden - men det har du ikke brug for endnu - vil da være meget lettere at hæve de andre planter....

Rødderne kan godt tåle lidt lys, bare fordi de nederste rødder får lidt lys dør de altså ikke - de udvikler bare lidt bark eller hvad man kalder det på en rod...

Førhen i mine klonkasser (klonede i hvide engangsglas, jord bestod af 50% perlite 50% ugødet spaghnum, under krusene havde jeg perlite til at suge vand og derved både vande planten, lave luftfugtighed og rødderne løb rundt omkring i perliten i bunden af kassen) Mine kloner har aldrig fejlet noget ved høst - så lidt lys til lidt af rødderne, nej sker der intet ved.

Så bundvand indtil blomst - så udvikler de også flere rødder da planten hele tiden skal hente vand nede i jorden da der intet kommer oppefra..... når du så sætter dem i blomst har de et massivt rodnet der virkelig kan suge noget næring til sig - det ret smart...

P.L.U.R

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Ku da godt være jeg sku overveje at prøve det.. men det besvarer stadig ikk hvorfor potterne stadig er våde når det over en uge siden de sidst fik vand!? .. de fik den der halve liter i onsdags til deleing, men det jo ingenting.. og alligevel så de ikke engang bare 1cm tør fra toppen.. det lidt vildt..

ikke fordi det vil gøre mig noget ikke at skulle vande så tit, men.. syntes bare ikke jeg har oplevet at det tog SÅ lang tid at udtørre en potte før..

bør jeg vande dem alligevel? .. nægter at tro at det vand de fik for en uge siden, stadig er godt.. såå.. skal der nyt vand til, eller skal jeg pine mig selv og vente på at de tørre mere ud før jeg giver dem en dosis igen? ..

hvor meget vand bør jeg egentligt give dem ca? .. jeg tror potterne er 2liters måske 2½.. de hvertfal kun 18cm i dm og ikk ret høje jo.. vil 200ml være fint? .. skal de have en halv liter, eller er det for meget? .. ikk fordi, jeg skal sku nok finde ud af det, men det ku jo være der var nogle derude der vidste hvad mænge der ville være god ;)

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

de skal have vand sådan at det passer - det ikke til at forklare - prøv at vand dem med forskellige mængder vand - så kan du sammenligne.... så får du også forsket lidt - lyder til du godt kan lide at nørde næsten alt med hamp - så hvorfor ikke vandingsmængder - måske opdager du noget....

P.L.U.R

Dedikeret medlem
Brugeravatar

ku jo godt være der var en tommelfingerregl omkring eks. 1/5 af jordmængde.. altså hvis man ved hvor meget jord kan suge.. :) men det opfinder jeg da bare lige! :rocking:

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

jord... bruger du ren jord?

Ingen leca, perlite, vermiculite, ler, sand og/eller sten?

Det ikke så fandens smart - bland jorden så den bliver luftig.....

Dedikeret medlem
Brugeravatar

har brugt jord (for-gødet pottemuld fra supermarkedet) og leca.. ca 70% jord og 30% leca..

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 75 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]