Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 19 jul 2025 22:16

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 72 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4  Næste
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

Ny indenfor faget, men har dog røget en del.
Tændte min første pind som 17 årig ( i morgen bliver jeg 44).

Sidder nu spændt og venter på pakkeposten, der kommer med mit telt og nogle frø (3 stk. Haze 2.0 Auto og 3 stk. Moby Dick Auto)
Fik 6 stk Critical Jack Auto hjem i torsdags. Lagde straks 3 til spiring. De kom over i Jiffy om fredagen, og den første havde stukket hovedet frem her i morges... :cheers:

Syntes jeg har læst alt hvad jeg kan finde om emnet, men der dukker jo altid et eller andet op.
Lige nu tænker jeg på hvor mange planter, jeg skal smide i teltet. Den måler 80x80x180 cm og jeg har 9 firkantede potter på 9 l. De skulle alle kunne være derinde, men er det dumt at prøve med SOG den første gang?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Between dimensions - Hell and Heaven
Mener man siger som tommelfinger regel at pr. plante skal have 1 kvadrat-meter.
men hæng mig ikke op på det, personligt har jeg selv haft flere på et mindre sted.

//Zh4d0w

Kāmasūtra: "If food be mixed with the fruit of the thorn apple it causes intoxication". "It also advises a man to anoint his penis with honey infused with datura and long peppers before sexual intercourse to make his partner "subject to his will"
Bagsidens gule sider - Giftlinjen, rådgivning om misbrug mm.

I'm Back!!! ;) Watch out Psy.dk

Junior medlem

til indendørs dyrkning, skal du bruge mindst 20.000 lumen pr. kvadrat meter.
jeg tror ikke på at en enkelt plante skal have 20.000 lumen.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Udendørs
Jeg ved ikke så meget om indendørs dyrkning, men har dyrket et par autoer.. ud af kontekst er mit råd: Du skal ikke omplante dem, de skal bare plantes direkte ned i dine store potter...! Eller udvikler rodsystemet sig ikke , slet ikke :) !

Medlem
Brugeravatar

Mener man siger som tommelfinger regel at pr. plante skal have 1 kvadrat-meter.
men hæng mig ikke op på det, personligt har jeg selv haft flere på et mindre sted.

//Zh4d0w

Det er jo inde growe!!?? :)

Medlem
Brugeravatar

Jeg ved ikke så meget om indendørs dyrkning, men har dyrket et par autoer.. ud af kontekst er mit råd: Du skal ikke omplante dem, de skal bare plantes direkte ned i dine store potter...! Eller udvikler rodsystemet sig ikke , slet ikke :) !

Jeg regner med at få perlite hjem i morgen og så ryger de 3 første i potterne.

Dedikeret medlem

ud af kontekst er mit råd: Du skal ikke omplante dem, de skal bare plantes direkte ned i dine store potter...! Eller udvikler rodsystemet sig ikke , slet ikke :) !

Min erfaring er nu det direkte modsatte. Jeg synes planter generelt får et dårligt og langsomt voksende rodnet af alt for store potter. Problemet lader til at være at planten primært fokusere på udadgående lateral rodvækst og derved altid ender med at ramme kanten af potten først, derfra søger rødderne rundt langs potten og op/ned før der begynder at ske nævneværdig vækst i form af decideret rodklump. I nogle tilfælde synes jeg endda at der nærmest er tendens til at rødderne omfavner midten af potten frem for at fylde den med rødder.

Derimod synes jeg rodvæksten bliver hurtig og jævn når planten gradvist omplantes til større potter, det sker som jeg ser det af to årsager: Den første er at planten i en mindre potte meget hurtigt fylde hele volumen ud med rødder og derved får den hurtigere en massiv rodklump. Den anden årsag er at ved omplantningen er hele ydersiden af rodklumpen klar til at skyde ud i den nye jord, hvilket ofte leder til at planten i løbet af meget kort tid fylder den nye potte ud.

Men det er blot min erfaring med det, derudover er det let at overvande planter i for store potter og den fugtige jord bliver let invaderet af skadedyr som fungus gnats.

Hvor mange planter du kan have på et givet areal er iøvrigt kun et spørgsmål om hvor store man lader dem blive, tænk bare på bonsai. :)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Du kan sagtens have 9 styks i teltet der. Dog skal du nok ikke vegge dem særlig længe så. Ellers bliver de alt for store, og begynder at skygge unødigt for hinanden.
Men jeg vil helt klar også sige at du skal starte ud i nogle mindre potter, og så omplante senere. Det giver helt klart et bedre resultat.

Medlem
Brugeravatar

Tak for rådene.

Mener at have læst at CFMG også bruger Jiffy og planter så over i de store krukker når det er AUTO. Mener han skrev at auto planter ikke var så glade for at blive omplantet. Men som sagt, så har jeg INGEN praktisk erfaring.

Har lige sat de 3 Moby Dick Auto igang. Og så må det være nok for denne gang... :)

Ufattelig hvor meget kriller i maven man kan få over et par planter der står og spire... :lol:

Moderator
Brugeravatar

Ja auto's skal helst plantes i de potter de høstes i. Det er pga. kort vegge-periode der er alfa omega for hvor stor planten når at blive. Desuden kan det stresse planten med en ompotning i blomst, hvilket udsætter/nedsætter væksten.

Autoflowering SOG kan fungere ganske godt, dog allerbedst med en sort, og en meget stabil sort. Men det skal nok gå fint. Held og lykke med det.

Auto's skal i øvrigt helst kører 18/6 (18 timers lys, 6 timers mørke i døgnet) eller flere lystimer for at få det ideele ud af dem. Man kan endda have lyset til at kører døgnet rundt.

Dedikeret medlem

Ah, jeg havde ikke taget notits af at der var tale om automatisk blomstrende planter. Ignorer blot mit indlæg i forbindelse med netop denne tråd. Jeg har ihvertfald ingen erfaringer på den konto. :)

Medlem
Brugeravatar

Så er den første Critical Jack Auto blevet plantet om.
Den er kommet over i en 9 l potte med 50% muld 25% leca og 25% perlite.
Gav den 2½ dl vand efter omplantningen.
For meget eller for lidt??

De 2 andre lader vendte sig. De har nu stået i Jiffy i 5 døgn.
Skal jeg begynde at blive bekymret??

Medlem
Brugeravatar

Rettelse. Det er nu 7 døgn de har stået i Jiffy.
Ingen med erfaring der kan sige hvor længe man skal vente?? :(

Moderator
Brugeravatar

Hvis ikke de er forspirret går der normalt mellem 1 og 14 dage. Hvis Jiffy'en tørre helt ud, kan frøet og kimspiren også gøre det, og så dør den. Med Jiffys er det nok en god idé at give den et minidrivhus (vend et plastik fadølsglas om og sæt over).

Jeg er ikke nede med Jiffy's, ikke for at give dig noia over det, men jeg har mistet for mange frø i jiffy's til at jeg bruger dem igen. Mange er dog glade for dem. Jeg synes de tørre for hurtigt ud, og jorden i dem er rimelig 'so so', så hellere nogle tørvepotter med pottemuld og perlite i..

Medlem
Brugeravatar

Pillede lidt i overfladen på de 2 i går aftes.
Den ene var lige under overfladen med kimblade, den kom over i en 9 l potte og under lys. Men er nu lidt i tvivl om den ikke også er færdig. Må lige se om den rør på sig i løbet af dagen.
Den anden var gået kold en af de første dage, så den ryger ud.

De 3 Moby Dick Auto jeg lagde i Jiffy tirsdag, har jeg lige lagt over i en lufttæt plast beholder, og stillet den ud på toilet gulvet, hvor der er godt lunt.
Det kunne godt se ud som om den ene er på vej frem... :lol:

Medlem
Brugeravatar

Miraklernes tid er ikke ovre... Var ved at rydde lidt op i teltet. Havde en udtørret jiffy til at stå hvor en af de kasserede Critical Jack Auto frø lagde under.
For sjov lagde jeg frøet i et glas vand. Nu til morgen var der en meget lille spire, så den er nu lagt over på våd papir.

Medlem
Brugeravatar

Billeder af Critical Jack Auto taget i går. 6 dage gammel.
Billede
Billede

Og en fra i dag.
Billede

Medlem
Brugeravatar

CJ 15 dage gammel. Hun hænger lidt med bladene. Hun har lige fået hendes første omgang gødning 5 min før billedet blev taget. 1/4 af anbefalet dosis.

Billede
Billede

Er det noget jeg skal bekymre mig om?? Har hævet lampen. Det eneste jeg selv har kunne finde på det, var varmestress.
Billede
Billede

Udover det jeg selv tror er varmestress syntes jeg hun ser sund og rask ud.
Vil gerne have lidt feedback. :D

Dedikeret medlem

Det ligner for meget vand og en svag overgødning. Det ville også være typisk for en lille plante i en stor potte; når man mærke at toppen af jorden er tør, skal man holde i mente hvor meget vand der er længere nede i jorden, som planten først skal igennem. Det samme gør sig gældende med gødning, en stor volumen jord i forhold til plantens størrelse betyder at der kan/skal ventes længere med at påbegynde brug af gødning.

Udover det ser den da, for mit utrænede øje, nydelig og kompakt ud. :)

Medlem
Brugeravatar

Jo jo, jeg er også rigtig glad for hende... :D
Hun står jo i en 9 l potte. Fik 1 l vand lørdag. Det øverste lag muld var tør idag, så jeg prøvede med en mild gang gødning i dag.
Det med overgødning burde det ikke være, når hun først har fået det i dag.
Syntes der var lidt for varmt da jeg stod op mandag morgen, så har fået hævet lampen et par gange her de sidste par dage. Også i den forbindelse jeg så de første pletter og en brændt spids.
Hun har også duftet siden. Er det normal når hun ikke er ældre??

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 72 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]