Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 05 aug 2025 14:18

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 24 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
 Titel: setup
Medlem

Geografisk sted: kbh
hejsa derude. jeg har lige købt mig en 400w, og havde en 115w dual spectrum i forvejen. Jeg regner så med at købe en 600 w mere, men ville så høre, hvad jeg ellers skulle bruge af lamper(hvad der ville være mest optimalt self) for at have de som sagt 1000 w hps kørende. Jeg køber mig sådan en hvidt "forhæng" som jeg har set i tyskland og så regner jeg med mylar på væggene. Men ville sådan en 180w cfl ikke være god til "vegefacen" så har jeg jo 2 cfl til det. Eller hvordan ville i råde mig til at gøre(evt. et par hylder)? det skal lige siges jeg ingen erfaring med dyrkning har, kun et gammelt skunk #1 projekt som jeg røg inden det var færdigt, som så også desværre har afholdt mig fra at dyrke. jeg ved self godt jeg skal have ventilator og kulfilter men skal lige tilføjes at jeg såede mine første frø igår, og jeg glæder mig :P

Titel:
Medlem

evt. nogen billeder? på forhånd tak

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Måske lige tidligt nok at begynde og så frø.. :wink:

Lyder som en lækkert projekt,
hvad har du til rådighed? Skab, Rum?

hvor mange planter vil du dyrke?

Titel:
Medlem

Hvorfor er det for tidligt at så frø? :P

Jeg har omkring 2- 3 m2 til rådighed men ved ikke helt hvad jeg skal lave det i. Jeg synes at et telt ser alt for klodset ud, og havde overvejet rimelig meget at købe et garderobeskab, men ville hellere have det sådan at jeg lige kunne knappe noget af det der vinyl(sorthvid plastic mylar whatever) op og se til mine planter engang imellem som en slags regneskov der blev ét med stuen :P ? Er det total umuligt med alt det udstyr eller skulle jeg bare fixe et skab? jeg tror ikke det ville være så svært at lave, hvis man er sådan en slags handyman som miglol

Men altså som sagt jeg ville gerne vide hvilke lamper der ville passe bedst til de første uger altså den der vegeface (den blå cfl eller bare 2 stks hps?) synes bare den blå virker mest overbevisende eller det bare mig?

Jeg har købt hashpassion, afghan kush, white ice(5 frø 450 argh) og så den der lille lowryder. Jeg har indtil videre kun plantet lowryderen kan godt se jeg lige skal have lidt forstand på det først, men hvad kan bedst svare sig med lamper til de 3 m2 jeg har?

Titel: ?
Medlem

om hvor mange planter jeg vil dyrke? er det et spørgsmål heheh :)

Men er sådan en blå cfl ikke bedre til før blomstring end en hps ?

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Nu ved jeg ikke hvor meget energi, og penge du vil ligge i projektet.

Det mest optimale ville være at have 2-3rum vegge/moder og blomstrings rum.. Nu ved jeg ikke hvordan dine muligheder er, men det letteste ville nok være at købe nogle lægter og smække en gang gips plader op fra loft til gulv, men ellers er teltene rigtig smarte da de er lige til at pille ned igen, men dog rimelig opsigtsvækkende..

Inden du overhovedet begynder at tænke for meget lys, syntes jeg du skal overveje af hvad og hvordan du vil lave dine rum?.. Jeg vil ihvertfald våge og påstå der er en del arbejde i at bygge et skab op, men har du gå på modet, så skal det ingen hindring være..

Titel:
Medlem

umiddelbart er penge ikke noget problem. Jeg havde forestillet mig at lave et ca. 2 m2 rum til mine blomstringsplanter og så 1 m2 til resten. Jeg har en 400 w og regner med at købe en 400+ således jeg har 2. Så skal der også lige de blå lamper og hylder til den sidste 1m. Jeg havde som sagt, tænkt mig at smide noget vinyl op som lukker det inde i et hjørne ved siden af vinduet og så en form for velcro i bunden på det, så det bliver en slags telt. En ting er sikkert, det grotelt bliver ikke mit :P

Er jeg helt tosset eller kan det sagtens lade sig gøre?

Titel:
Medlem

hahaha, jeg troede du mente strøm med energi(kan kun give tjalden skylden). Jeg havde selvfølgelig tænkt mig at ofre en del timer på det, ellers er jeg klar over det ikke kan lade sig gøre, og tålmodighed har jeg nok af, ellers ryger jeg bare en pind. Men er det ikke realistisk at jeg skal bruge 1m2 til vegge/mder og resten til blomstring. Hvad ville du regne med jeg skulle bruge af lamper hvis det er således, og hvor mange hylder? (mit mål er vel som alle andre, at dyrke så meget som muligt, dvs. jeg skal altså bare suge fra barsebäck)

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Hmm så ville jeg nok overveje at lave en form for skelet af dine 2 rum i lægter (husk at stabilisere det ordenligt) også en tykkere træ plade som loft, hvor du har mulighed for at skrue lamper, udsugning, filter osv. fast..
dernæst ville jeg købe en rulle sort/hvid plastik du kan hænge op med dobbelt klæbende tape, også velcro til dine åbninger..

Det lyder fornuftigt med 2m2 til blomstring og 1m2 til vegge/moder (eller måske endnu bedre.. 2m2 til vegge/moder også)

I blomstrings rummet ville det være perfekt med 2stks 400w hps, da de så vidt jeg husker dækker ca 1m2 pr lampe.

Vegge rummet vil 1stks 180w cfl 6500k nok kunne klare det, eller endnu bedre 2stks 125w for at dække arealet lidt bedre, hvordan du vil indrette det kan jeg ikke lige se mig ud af, men plads til 1-2stks moderplanter + dine små tøser kan måske blive et problem på 1m2..

- Det lyder som et rigtig lækkert projekt, og du får ihvertfald rigeligt at se til :wink:

ps. hvordan ser din højde forresten ud?

Titel:
Medlem

jeg har lige tænkt lidt over det, og kan godt se det bliver lidt større end regnet. Men jeg havde jo forestillet mig min. 2 hylder på den ene m2 til vegge- og moderplanterne, man kan godt se det bliver et problem, så jeg laver nok en enkelt hylde og udvider med 20 - 30 cm max. Men vil 2 x 180 ikke være bedre? Evt. supplere med min dual spec til vegge eller vil det være for lyst? Jo mere lys des bedre ikke?? vil det være godt at supplere med en masse af de der cfl 125 watts lamper hist og her?

Titel:
Medlem

jeg ved godt de ikke kan være så tæt på planterne men hvor meget lys kan de i det hele taget tage? solen er jo hed i marokko mener jeg :P

Titel:
Medlem

jeg ved godt de ikke kan være så tæt på planterne men hvor meget lys kan de i det hele taget tage? solen er jo hed i marokko mener jeg :P

Titel:
Medlem

min højde er ligesom enhver lejlighed, de der 2 m og nogen og et eller andet du ved, men det giver mig lige den idé om jeg evt kunne plante vegge oven på?

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Hvor meget lys du ønsker dine planter skal have er helt op til dig, jo mere jo bedre, men jeg syntes dog også du skal tænke lidt på dit el forbrug, i forhold til ekstra udbytte..

Jeg kunne godt tænke mig at se en tegning (paint) af din ide med hylder og idet hele taget begge rum..

Har du overvejet hvad du vil gro i? - jeg vil ihvertfald heltsikkert opfordre dig at købe lidt mindre lamper, end hist og her også lave/købe et hydro anlæg af en art.. det er noget der sætter spark i de små!!

Titel:
Medlem

har lige tegnet pisset, og finder så ud af man skal have hjemmeside, eller hvad? Jeg kan godt se hvad du mener med ekstra udbytte i forhold til el og så elregningen, men det er vel også sådan noget man selv skal eksperimentere med efterhånden som man bliver bedre. Sad også og studsede over de hydroanlæg et øjeblik, men kom dog fra det da jeg så priserne, jeg mener så kan man jo blive ved, eller hvad? er det svært at lave, og skal det tilsluttes vandhanen?

Men jeg har vel nok tænkt mig at dyrke 2 -3 sorter af gangen(hvis muligt). Men hvor meget blåt spektrum skal jeg regne med pr. m2? Nu siger du jo at nærmere 2m2 ville være bedre, men så det jo lige pludselig 4m2 og jeg havde selv regnet med max 1m2 til vegge og moder og så resten til blomstring eftersom jeg vel kan have mellem 18 og 24 planter ialt. Der var min idé jo at have moder i bunden, og vegge i toppen på 2 hylder. Men jeg må nok indse at jeg skal have mere plads til de vegge, men det så bare så helvedes godt ud inde i mit hoved, kender du det :P? forresten, tror du sådan en 750w / 1000w ville kunne finde sådan en blid mellemvej? Jeg ved godt at det så skal være mere kvadratisk, men hvordan ville du gøre, hvis du havde 3 m2 random space?

Titel:
Medlem

det skal dog lige nævnes den ene side skal være 105 cm for at dække et lille vindue

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Smid en skitse op på http://imageshack.us/ og smid et link herinde..

Du kan sagtens lave et vidunderligt rum på 3m2, rolig nu :wink:

Jeg skal nok lige lave noget jeg syntes om + lidt mere hjælp senere idag!

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

okedoke skrev:
min højde er ligesom enhver lejlighed, de der 2 m og nogen og et eller andet du ved, men det giver mig lige den idé om jeg evt kunne plante vegge oven på?

Hvad mener du forresten med plante vegge oven på?

Har du en 1sal med plads til et lille ekstra skab måske? :lol:

Titel:
Medlem

ja altså oven på mine kommende planter, men kan godt se det slet ikke kan lade sig gøre :) Desuden er mine lowrider frø lige skudt op, men de er bare røget ind i mit garderobeskab med en 125w. Jeg har dyrket alle 10 frø så jeg er "fri" for at se på den sort/art mere, eftersom alle for det meste har negativt at sige om den(ved dog godt man selv skal bedømme, men jeg gør som de andre, LONK)

Det der imageshack fatter jeg intet af. Kan man ikke uploade her på siden og om ikke andet kan jeg så ikke maile det til dig? Men som det jo nok er gået op for dig er hele ideén i det ikke bare at have nogen hampplanter stående i et hjørne i et telt, men samtidig gøre noget lækkert ud af det så det samtidig er en "livsstil" og ikke bare et telt eller klædeskab der er banket op. Uanset hvad skal det jo ligesom "rammes ind" så man er fri for at se på tonsvis af ledninger og potter + div som du også kan se fremgår af tegningen når den en dag kommer :p

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Det burde ikke være så svært at uploade et billede..
prøv http://www.zone4.dk/ istedet!

Jeg vil næsten sige det sådan, man kan sagtens bygge et lille skab hvor man kan høste et par gange årligt.. men der går med sikkerhed ikke mere end en måneds tid, så kommer du til at hungre efter udvidelse.. Man bliver rigtig hurtigt bidt af det!! :wink:

Jeg vil forslå dig at læse min tråd og for den sags skyld alle andres tråde (samle alt den info du kan) .. men jeg stod i nogen lunde samme situation som dig for 1års tid siden, dog med en del mindre plads :cry:

(du kan også se hvordan mit projekt udviklede sig størrere og størrere. MAN BLIVER BESAT!!)
http://psychedelia.dk/forum/viewtopic.php?t=12744

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 24 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]